דרכי השקעה בביטקוין – יתרונות חסרונות ומה צריך לדעת?

April 24, 2024
|
8 דקות

שנת 2024.
שנה שבה חלומות הSci-fi פוגשים מציאות, חשיפת גילויים והישגים טכנולוגיים חדשים.

אילון מאסק וחברתו Neuralink, ביצעו בהצלחה השתלת שבב במוחו של אדם נכה ובכך הפכו את עולמו לטובה שכן כעת הוא יכול לתקשר עם מחשבו בעזרת המחשבה בלבד, וזאת רק ההתחלה.

יפן הגיעה לירח בפעם הראשונה והפכה למדינה החמישית בעולם לעשות זאת.

עיר אבודה בת כ2500 שנים התגלתה במעמקי יערות הגשם של האמזונס.

פייסבוק(כיום מטא) חוגגת שני עשורים לחיבור אנשים מכל רחבי העולם אחד לשני על גבי האינטרנט.

תעודות הסל לביטקוין מאושרות על ידי הרשות לניירות ערך של ארצות הברית ואנו נמצאים ימים ספורים לאחר אירוע החציה הרביעי.

כל אחד מהדברים האלו מסמן רגע מכריע בחיפוש המתמשך שלנו אחר חדשנות וגילויים חדשים בעולם שרק מתקדם מהר יותר ויותר.

אבל אתם...
אתם עדיין מתלבטים האם הביטקוין הגיע בכדי להישאר או שאולי זה עדיין טרנד חולף.
במאמר זה נעבור על דרכי ההשקעה בביטקוין, על השימושים ועל הסכנות אותן חשוב שנכיר לפני הכניסה הראשונה שלנו לאחד התחומים המתפתחים במהירות הגדולה ביותר בזמננו.

תמונה באדיבות אתר Pexels הועלתה ע"י CryptoCrow

כל דרכי ההשקעה בביטקוין

בעבר, הכניסה לשוק הקריפטו לא הייתה אינטואיטיבית במיוחד, היינו צריכים להבין איך לבצע העברות בין ארנקים, למצוא קונה או מוכר מולם יכולנו לבצע את העסקה וגם אחרי שכבר היה לנו ביטקוין, היינו צריכים לשמור על רצף האותיות של ה"מפתח הפרטי" לארנק בכדי למנוע מאחרים לגשת למטבעות שלנו וגם כדי שתהיה לנו את האפשרות לשחזר את הגישה לארנק במידה וקורה לו משהו.

לאחר מכן צצו בורסות מקומיות או גלובליות ואחריהן גם הכספומטים שניתן למצוא היום ברחבי הארץ.
לקריאה נוספת על כספומטי הקריפטו

ככל שעבר הזמן, דרכי ההשקעה בביטקוין נהיו נגישות יותר ויותר אך עדיין לא היו נגישות מספיק בכדי לגרום לאנשים שלא מכירים או מתעניינים בפן הטכנולוגי של השוק, להיכנס אליו ולהשתתף בתהליכי ההשקעה או המסחר.

כיום, לאחר יותר מעשר שנים בהן הביטקוין נכנס ויוצא מכותרות החדשות והעיתונים, לאחר שהוכרז כ"מת" מעל 470 פעמים בידי אנשים שונים, אפשרויות ההשקעה גדולות מאי פעם בעוד סף הכניסה לשוק נמוך מתמיד.

בואו נעבור על כמה מהדרכים העיקריות להשקיע בביטקוין וכיצד נוכל לקבל חשיפה לשוק.

קניית ביטקוין מאנשים פרטיים ושמירה בצורה עצמאית

לפני שבורסות היו נגישות כמו היום, הדרך העיקרית לקנות ביטקוין הייתה לחפש מוכר בין אם ברשת או דרך מכרים, לפגוש אותו ולבצע את פעולת הקניה כאשר המוכר מעביר לארנק שלנו את המטבעות ואנו משלמים לו בפיאט (כסף המגובה על ידי מדינות. לדוגמה: שקל, דולר, אירו וכו'. ניתן לקרוא לעומק בקישור הבא: מה זה כסף פיאט).
היינו מקבלים את המטבעות לארנק הפרטי שלנו ודואגים לשמור במקום סודי את כתובת המפתח הפרטי בכדי לשמור על השליטה הבלעדית לארנק. גם היום, בנוסף לאופציית כספומטי הביטקוין אשר אפשר למצוא ברחבי הארץ והאפשרויות הנוחות יותר, דרך הקניה הזו נפוצה מאוד. רק צריך למצוא אדם אמין מולו נוכל לבצע את העסקה.

שמירה בארנק פרטי הינה האפשרות הבטוחה ביותר מהפן הטכנולוגי, שכן רק לנו גישה לארנק כל עוד התנהלנו בצורה נכונה ומאובטחת ולא שיתפנו את המפתחות הפרטיים שלנו עם אחרים, אך כרמת הבטיחות כך גם רמת האחריות.

צורת שמירה זו טומנת סכנות למחזיקים לא אחראיים שכן הם עלולים לאבד את הגישה לארנק ובמידה ואין בידיהם את אותה כתובת המפתח הפרטי לארנק, לא יוכלו לשחזר אותו וימצאו את עצמם במצב בו.
המטבעות שקנו עלולים להיות תקועים בארנק לנצח, בלי אפשרות לגשת אליהם לא בידי בעל הארנק ולא בידי אף אחד אחר (יש הסבורים שכיום יש מעל מיליון מטבעות ביטקוין אשר אבודים לנצח בתוך ארנקים שנכחו).

בנוסף על כך עוד סכנה בארנק פרטי היא גישה של אדם אחר לכתובת המפתח הפרטי שלנו, מה שייתן לו את האפשרות לשחזר את הארנק ממחשב מרוחק ואף להעביר את תכולתו לארנק אחר שלא בשליטתנו.

לסיכום, שיטה זו נחשבת בין הבטוחות ביותר ומיועדת לאנשים היודעים מה הם עושים, מבינים את הסיכונים ומאמינים שיש בידם מספיק ידע ואחריות בכדי להתמודד איתם.

למאמר המסביר על ארנק החומרה Trezor

למאמר המסביר על ההבדלים בין ארנק דיגיטלי לבין ארנק חומרה

קניית ביטקוין דרך בורסה

כיום ישנן אפשרויות נוחות יותר מאשר חיפוש ופגישה עם מוכר פנים מול פנים, והן קניה ישירות מהמחשב או דרך הפאלפון בעזרת כרטיס אשראי.

אי אפשר להשוות את נוחות הקניה מהספה בבית, למפגש פנים מול פנים עם אדם זר...
כולנו נעדיף את הספה.

אך כמו שלמפגש יהיו יתרונות וחסרונות כך גם לקניה בבורסה.
קניה בבורסה משמעותה קודם כל מילוי טפסי הכרת לקוח ומעבר אימות המשתמש, כך שלחובבי האנונימיות האופציה הזאת כנראה פחות קורצת.

בנוסף, על קניה בבורסה נשלם עמלת קניה הנקבעת על ידי הבורסה, ואליה יתווספו גם שערי המרה.
גם אם נראה כאילו אנחנו קונים את המטבעות בשקלים, מאחורי הקלעים הבורסה תמיר את השקלים לדולרים ולאחר מכן תקנה את המטבעות בעזרתם.
המרות אלו כמובן יתגלגלו אלינו בצורת השער הסופי אותו נקבל לאחר שליחת בקשת הקניה.

לעומת שמירת המטבעות בצורה עצמאית בארנק פרטי, אשר נותנת לנו שליטה מלאה ובלעדית בארנק, יש אשר יעדיפו לשמור את כספם ישירות על גבי הבורסה בה ישתמשו.
למרות זאת, חשוב לקחת בחשבון שגם שמירת המטבעות בבורסה אינה בטוחה במאה אחוזים.

אפשרות זו אמנם נותנת לנו את הנחת שכן גם במידה ונשכח את פרטי ההתחברות לחשבון שלנו, לרוב נוכל לפנות אל הבורסה בבקשת שיחזור הפרטים וקבלת הגישה למטבעות אותם אנו שומרים בארנקי הבורסה בחזרה.

אך למרות קלות שיחזור החשבון, והעובדה שהבורסות הגדולות משקיעות משאבים רבים מאוד בשמירת סטנדרט האבטחה שלהן, הסיכון שארנקי הבורסה יפרצו בין אם זאת פריצה מבחוץ או עבודה מבפנים, תמיד צריכים להיות בראשנו.
נוסף לכך, גם אם לא תהיה שום בעיה בצד הבורסה, עלינו לזכור שאנו נתונים באופן כמעט תמידי להתקפות פישינג וניסיונות רמאות אחרות באינטרנט ועלינו להיות תמיד עם עיניים פקוחות ועם יד על הדופק.
תמיד צריך לוודא את כתובת האתר אליו אנו נכנס את הפרטים שלנו, לא ללחוץ על לינקים חשודים ולא לשמור את פרטי ההתחברות על גבי המחשב.

ממשק בורסת קראקן

קניית תעודות סל או תעודות מחקות

אפשרות נוספת להשקעה, מבלי הצורך לשמור ביטקוין בצורה עצמאית או דרך בורסה כזו או אחרת היא כמובן תעודות הסל אשר נכנסו לחיינו בשנה האחרונה כאשר התעודה הגדולה מבינהן שקפצה במקרה למקום הראשון היא iBit מבית BlackRock (מלבד GBTC אשר קיימת כבר כמעט עשור).

תעודות הסל מאפשרות לנו להיחשף לשוק הקריפטו בצורה מסורתית יותר שכן אותן נוכל לקנות דרך בורסות לניירות ערך בין אם בארץ או בחו"ל, או ישירות דרך הבנק בו אנו חברים.
השקעה בתעודת סל תוריד מגבנו את "עול" אחריות שמירת המטבעות ואת הסכנות הכרוכות בכך, בנוסף גם את עניין הקניה דרך בורסות הקריפטו השונות.

אך לעומת זאת עלינו לקחת בחשבון שכאשר אנו קונים תעודת סל, אנחנו לא מחזיקים את נכס הבסיס אלא מניה אשר מייצגת את נכס הבסיס אותו מחזיקה החברה אשר הנפיקה את תעודת הסל.
נוסף על כך, על תעודות הסל נשלם דמי ניהול שנתיים בנוסף לעמלות הרגילות אותן אנו משלמים לבנק או בית ההשקעות מולו אנו עובדים.

חשוב לבדוק איזה גוף מנהל את תעודת הסל שכן קיימים דמי ניהול המשתנים בין מנפיק למנפיק והאם הגוף גדול מספיק בכדי למלא את התחייבויותיו במידה וצצות בעיות כאלו או אחרות הקשורות בתעודת הסל אותה אנו מחזיקים.

לקריאה מעמיקה על קרנות סל של ביטקוין וכיצד הן עובדות

רשימת תעודות סל אשר אושרו ע"י הרשות לניירות ערך שלארצות הברית. נלקח מאתר DefiLlama

בתי השקעות לקריפטו

דרך נוספת אשר מאפשרת לנו להיחשף למחיר הביטקוין היא כמובן בתי השקעות.

בתי השקעות מאפשרים לנו אלטרנטיבה נוחה להחזקת תעודת סל או קניה בצורה עצמאית.
כיום, בתי השקעות המתמחים בשוק הקריפטו לדוגמת פרוקסיביט, מספקים לנו אפשרות ביניים בצורה בה אכן נשקיע בנכס הבסיס (לעומת השקעה בתעודת סל) אך בנוסף לכך, בתי ההשקעות ידאג להחזקתו,
שמירתו ואף לדיווח על פעולות מס ופתרון בעיית הכנסת הכסף למערכת הבנקאית בסוף התהליך.

מעבר למבחר הרחב של המטבעות אותו מציעה פרוקסיביט, העובדה שיש גוף ייעודי השומר עבורנו את המטבעות ובכך מוריד את האחריות מעל כתפינו, נותנת מענה נוח במיוחד לאנשים שאינם רוצים להתעסק בשמירה על פרטי הארנק שלהם בין אם כי אינם מעוניינים באחריות או בין אם אינם מעוניינים להבין את הפן הטכנולוגי של תפעול הארנקים ושמירתם.
טיפול בטפסי הדיווח לרשות המיסים והסדרת הכנסת הכסף למערכת הבנקאית בסיום התהליך הן עוד פתרונות אשר מוצעים על ידי בתי ההשקעות ובכך מורידים משמעותית את התעסקות המשקיע בתהליכים בירוקרטיים אשר יכולים להוות בעיות רציניות כאשר יש צורך במשיכת הכספים בחזרה לחשבון הבנק.

לסיכום

עברנו דרך ארוכה מאז תחילתו של הביטקוין ואפשרויות החשיפה שלנו גדלו בצורה כה גדולה שקצת קשה להאמין כמה קל ופשוט להיחשף לשוק בימינו.

בין אם בצורה עצמאית ובין אם דרך בית השקעות, כל אחד יכול למצוא את הדרך המתאימה לו.

החזקה עצמאית כנראה תהיה עדיפה לאנשים בעלי התמצאות טכנולוגית טובה, קניית תעודות סל תהיה עדיפה לאנשים האוהבים לבצע פעולות ישירות דרך הבנק או בית ההשקעות המסורתי בו הם חברים, ובתי השקעות לקריפטו יהיו דרך ביניים מצוינת למי שאכן מעוניין להחזיק את נכס הבסיס אך מעדיף להימנע מענייני בירוקרטיה וטפסים בסיום התהליך.

ובכל זאת, כפי שנאמר פעם אחר פעם אבל אף פעם לא מספיק. חשוב תמיד להיות עם יד על הדופק ולוודא את הפעולות אותן אנו מבצעים, בין אם בקניית מטבע חדש ללחיצה על קישור שקיבלנו בהודעת מייל. למרות כברת הדרך שעבר השוק, הוא עוד קטן ולא חסרים בו שחקנים זדוניים אשר ינסו לנצל את חוסר תשומת ליבנו או את תמימותנו בכדי להרוויח.

גרףלוגריתמי המציג את מחיר הביטקוין משנת 2013 ועד היום באדיבות CoinGecko