מה זה כסף פיאט ובמה הוא שונה מקריפטו?

September 10, 2023
|
5 דק'

אנשים שמתחילים להתעניין בהשקעה או במסחר בקריפטו נתקלים עד מהרה בביטוי כסף פיאט (Fiat money). בביטוי הזה משתמשים לרוב לצורך הבדלה בין מטבעות דיגיטליים לבין הכסף המסורתי שיש לאנשים בארנק. אז כדי שתוכלו להבין במה בדיוק מדובר, בשורות הבאות נסביר מה זה מטבע פיאט, מהם יתרונותיו וחסרונותיו, ובמה בעצם הוא שונה מהקריפטו.

קיצור תולדות כסף פיאט

אז מה זה כסף פיאט? זהו כסף שערכו נקבע על ידי החלטת ממשלה ונשמר דרך הגיבוי המתמיד שלה, להבדיל מכסף שיש לו גיבוי עד ידי סחורה (כמו זהב). מי שרוצה לראות מטבע פיאט רק צריך לפשפש בארנק, להוציא שקל או שטר של 50 והנה הכסף נמצא ביד. אבל מהיכן מגיע השם? את המונח פיאט בלטינית נוהגים לתרגם בעברית למילה "שייווצר" או לביטוי "שכך יהיה", ובעצם הפירוש היותר מובן הוא "קביעה על פי סמכות". כלומר, מי שנותן למטבע את ערכו הבסיסי ומגבה אותו הוא הממשלה (בעלת הסמכות), מבלי שיעמוד מאחורי נכס אחר לגיבוי.

 

כולנו יודעים שכסף אינו המצאה חדשה, אך כסף הפיאט הוא דווקא המצאה של העת האחרונה. אמנם, כבר במאה האחת עשרה יצאו השלטונות הסינים עם מטבעות המבוססים על סמכות הממשל, וגם באירופה היו לא מעט מטבעות כאלו. ואולם, הכסף הזה תמיד היה מגובה בסחורה מוחשית ובעלת ערך כלשהו, כגון זהב, כסף, חיטה וכדומה. למעשה, אפילו הדולר האמריקאי היה צמוד לזהב עד לפני כחמישים שנה, ומאחר שמטבעות עולמיים היו צמודים לדולר, הרי שבמידה רבה כל הכסף בעולם היה צמוד לזהב.

ואולם, בשנת 1971, בעוד ארה"ב מדשדשת בביצות של וייטנאם, גילה ממשל ניקסון קושי מהותי במימון המלחמה. במילים פשוטות: צריך יותר כסף, אבל אין מספיק זהב לגיבוי. נכון שאפשר לכרות עוד זהב אך התהליך יהיה ממושך ויקר, והדבר פשוט לא יועיל. לכן החליט הממשל שמכאן והלאה הכסף לא יוצמד עוד לזהב, מה שאפשר לארה"ב (ולמעשה לשאר מדינות העולם) להדפיס כסף לפי דרישה. ללא הגיבוי של הזהב, האמון בערך הכסף נשען מעתה על גורם אחד – האמון בממשלה ויכולתה לנהל היטב את כלכלת המדינה.

יתרונות וחסרונות של כסף פיאט

היתרון העיקרי של כסף פיאט טמון בפשטות הכנסתו למחזור, אם כי כאן טמון גם חסרונו. למעשה, אין כל מניעה עקרונית מממשלה להדפיס כל כמות של כסף בכל עת, ורק צריך לחבר את מכונות הדפוס לחשמל או להנפיק עוד אגח"ים. הקלות של יצירת עוד כסף "יש מאין" מאפשרת לממשלה לתמוך במשק במצבים שונים, ובפרט תומכת באפשרות לתת אשראי בזול, דבר הממריץ את העסקים, את הצריכה הכללית ומכאן את הצמיחה במשק.

לעומת זאת, החיסרון העיקרי של כסף פיאט הוא שאין מתנות בחינם. כאשר ממשלה מדפיסה עוד כסף ומכניסה אותו למחזור, לצד אפקטים חיוביים העשויים להתממש, ערכו של המטבע עלול לקטון. כלומר, ככל שיש יותר מטבעות כך ערכו היחסי של כל מטבע קטן, מה שנקרא פיחות. מכאן קצרה הדרך לאינפלציה: אם לפני שנה הייתם צריכים 10 שקלים לארטיק, ולאורך השנה המטבע עבר פיחות, הרי שכיום בשביל אותו הארטיק צריך 12 שקלים. הארטיק עצמו לא השתנה אך שוויו של כל מטבע ירד בגלל שיש היצע גדול שלו בשוק.

יתר על כן, כמעט בכל כלכלה בעולם כסף הפיאט משולב עם בנקאות ברזרבה חלקית. כלומר, הכסף לא נוצר רק על ידי הממשלות אלא גם על ידי הבנקים "שמייצרים" כסף חדש באמצעות הריבית על ההלוואות. אז שוב, לצד הכנסת כסף חדש המעודד מתן אשראי וצמיחה, משבר כלכלי עלול להוביל לבעיית החזר הלוואות ומכאן לירידה של אמון הציבור בבנקים ובערך הכסף.

וכאמור, כסף פיאט מבוסס בסופו של יום על אמון בממשל ובמערכת הכלכלית של המדינה.

זוהי בדיוק הסיבה לכך שבמשטרים הקומוניסטיים שהתמוטטו בשלהי המאה העשרים חל פיחות עצום בערך הכסף, כמעט עד כדי קריסה. גם בימינו בישראל ניתן לראות כיצד התנהלות הממשל כרוכה בפיחות בערך השקל. אכן, השקל עבר בשנה האחרונה פיחות משמעותי, למשל מול היורו והדולר, וזאת בין היתר עקב הרפורמה המשפטית המייצרת אי וודאות. משקיעים המתבוננים על הנעשה בישראל מגיעים למסקנה כי המשק נמצא במצב פחות יציב מבעבר, האמון שלהם יורד ולכן הם מוכנים להשקיע פחות באותו המטבע.

אגב, כלכלנים מזהירים מזה שנים כי הספורט הלאומי של הדפסת כסף עלול להתגלות כחרב פיפיות ביום בו יאבדו משקיעים את האמון באג"ח שמנפיקות מדינות, ומכאן קצרה הדרך לקריסה כלכלית

ומה לגבי הקריפטו?

בהקשר לשאלה מה זה פיאט, קריפטו מציג כמה קווי דמיון וכמה הבדלים משמעותיים. מבחינת קווי הדמיון, גם הערך העקרוני של הביטקוין מבוסס על אמון, רק שכאן האמון אינו בממשלה אלא של קהילה השותפה למסחר בו (החל באנשים פרטיים ועד לתאגידי ענק). אכן, הביטקוין דומה לכסף הפיאט בכך שהוא בעל ערך ועמידות, ניתן לסחור בו ולחלקו ליחידות קטנות (הרבה יותר קטנות מכסף פיאט), וערכו גם ניתן לשינוי.

מבחינת ההבדלים, המטבעות הדיגיטליים הומצאו כדרך יעילה ואמינה לניהול דיגיטלי של אספקת כספים, בפעם הראשונה בהיסטוריה מחוץ לשליטתם של גופים מרכזיים כמו ממשלות ובנקים. זהו מטבע מבוזר שאין גורם אחד השולט בערכו או מתווך אותו, ועדיין קיים אמון בערכו בין מיליוני משתמשים.

יתרה מכך, מרבית המטבעות הדיגיטליים (לא כולם) מתוכננים כך שישמרו על "נדירות". כלומר, בניגוד למטבעות פיאט (דולר, ין, פאונד, יורו וכו') שאין מגבלה על כמותם בעולם, על הביטקוין למשל יש מגבלה סופית של 21 מיליון מטבעות. לעולם לא תהיה יותר מהכמות הזאת בשוק, מה שמונע את האפשרות של הצפת השוק ולפיחות גדול עד איפוס ערך המטבע מסיבה זו.

שאלות נוספות? דברו איתנו!

אם יש לכם שאלות נוספות על כסף פיאט ומטבעות קריפטו, ואם ברצונכם לשמוע על מסלולי ההשקעה הייחודיים שתכננו עבורכם המומחים שלנו, ניתן לפנות אל פרוקסיביט דרך האתר או בטלפון 073-3701564.