מה זה כספומט קריפטו ואיך זה עובד

September 10, 2023
|
4 דק'

אנשים המעוניינים לקנות מטבעות דיגיטליים יכולים לעשות זאת במספר דרכים, כגון בזירות המסחר והבורסות, וקיימת גם האפשרות לגשת אל כספומט קריפטו כדי לבצע את הקנייה. ככל שגובר השימוש במטבעות הדיגיטליים, כך נוספים עוד ועוד כספומטים כאלו בערים המרכזיות, אם כי ישראל עדיין מדשדשת מאחור במספר הכספומטים ביחס למדינות מערביות אחרות. בשורות הבאות נסביר כיצד עובד כספומט ביטקויין ומטבעות דיגיטליים אחרים, ומהם יתרונותיו וחסרונותיו.

הבדלים בין כספומט רגיל לכספומט קריפטו

במאמר זה אנו משתמשים לעיתים בביטוי כספומט ביטקויין, להבדיל מכספומט קריפטו, בגלל שתי סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה היא שהביטקוין הוא המטבע הדיגיטלי המוביל, המוכר ובעל הערך הגבוה בעולם, אשר חלק נרחב מהמשקיעים והסוחרים עוסקים בו. הסיבה השנייה והיותר חשובה לעניינו, היא שהכספומטים הפזורים ברחבי ישראל אינם מאפשרים לקנות את כל סוגי המטבעות, אלא רק מספר סוגים בודדים של מטבעות מובילים, ובהם כמובן הביטקוין.

אז איך זה בעצם עובד ואיך משתמשים בכספומט קריפטו? לכאורה, מדובר בכספומט לכל דבר כמו בשטרות הפיאט, אך ישנם מספר הבדלים משמעותיים. בראש ובראשונה, אם בכספומט רגיל אתם מושכים את השטרות ומכניסים לארנק, גם כאן "המטבעות" צריכים להיכנס לארנק מסוים. וזה אומר שבתור התחלה עליכם להיות בעלי ארנק דיגיטלי קר או חם. באתר שלנו תוכלו לקרוא מאמרים העוסקים בארנקים חמים וקרים, ולא נרחיב כאן על הנושא. רק נאמר שאם אתם מתכוונים להחזיק סכומים של אלפי שקלים ומעלה, מומלץ מאוד לעשות זאת על ארנק קר שמעניק אבטחה גבוהה יותר משל ארנק חם.

הבדל נוסף הוא, שבעוד שלכספומטים הרגילים אתם יכולים להגיע בכל שעות היום, לכספומט קריפטו יש שעות פעילות מסוימות. אז לפני שניגשים אליו צריך לברר את שעות הפעילות, העשויות להשתנות מעת לעת. כמובן, יש גם הבדל משמעותי בין פריסת הכספומטים הרגילים לכספומטים של קריפטו, המצויים רק בכמה ערים בודדות בישראל.

דברים נוספים שחשוב לדעת על כספומט קריפטו

אולי הדבר החשוב ביותר שצריך לזכור הוא שכספומט קריפטו הוא עניין די יקר. החברות המפעילות את הכספומטים גובות עמלות על המשיכה, העומדות בממוצע על 4% עד 6% (משתנה מעת לעת). אלו עמלות לא מבוטלות. למשל, אם הגעתם אל כספומט ביטקוין חיפה שגובה עמלה של 5% ומשכתם עשרת אלפים ₪, הרי שעל המקום תיאלצו להיפרד מ- 500 ₪. אם לא די בכך, ייתכן שלא תוכלו למשוך עשרת אלפים ₪ שכן קיימת בכל כספומט מגבלת משיכה יומית, העומדת לרוב על אלפי שקלים בודדים.

מלבד זאת, למרות שתהליך הקנייה יחסית פשוט הוא עדיין מצריך קצת התעסקות. כאמור, צריך להתחיל עם ארנק דיגיטלי קר או חם. לאחר מכן יש לברר היכן מצוי כספומט שנוח לכם להגיע אליו, לברר את שעות הפעילות, את העמלות, ולא פחות חשוב – אילו מטבעות ניתן למשוך מהכספומט (לרוב מדובר רק בביטקוין, אתריום ואולי מטבע אחד או שניים נוספים).

בהמשך, בכל כספומט יש תהליך קנייה מעט שונה. באופן כללי צריך להגיע למקום עם תעודה מזהה שאותה מצלמים ומאשרים מול המכשיר, ממלאים כמה פרטים אישיים ולאחר מכן מאשרים את תנאי השימוש. בשלב הבא מקבלים סיסמא לאימות בטלפון הנייד, שאותה מכניסים לכספומט, ואחרי עוד צעד קצר לזיהוי יופיע קוד QR שאותו סורקים. כעת יש להכניס לכספומט את השטרות בהתאם לקנייה המבוקשת, ובתוך כרבע שעה עד חצי שעה תראו את המטבע הדיגיטלי בארנק שלכם.

איפה יש כספומטים לקריפטו בישראל

כאמור, בישראל קיימים מספר כספומטים בודדים של קריפטו בערים הגדולות. ביניהן תל אביב, נתניה, באר שבע, הרצליה ורמת גן.

עם פרוקסיביט – לא צריך כספומטים

המשקיעים דרך פרוקסיביט לא צריכים להגיע לכספומטים ויש לכך כמה יתרונות מהותיים. קודם כל, עימנו אתם חוסכים את הצורך בהחזקת ארנק דיגיטלי קר או חם, על כל המשתמע מכך גם מבחינת עלויות הרכישה וגם מבחינת סיכוני האבטחה. בנוסף, אתם חוסכים לעצמכם את הפרוצדורה של הקנייה בכספומט, ומצד שני תוכלו לקנות קשת רחבה ביותר של מטבעות דיגיטליים. אם לא די בכך, אנו דואגים גם לכל נושא ניכוי המס במקור ושליחת הדוחות התקופתיים אליכם, וכמובן, הכספים שלכם מושקעים במגוון מסלולים ייחודיים לבחירה, בעזרת מומחים שחיים ונושמים את עולם הקריפטו.

לפרטים נוספים על בית ההשקעות פרוקסיביט ועל מסלולי ההשקעה הייחודיים שלנו, אפשר לפנות אלינו דרך האתר או בטלפון 073-3701564.