איך לקנות ביטקוין? מדריך קנייה ומכירה של Bitcoin בארץ

December 26, 2022
|
7 דק'

אם החלטתם שהגיע הזמן שלכם להיכנס לעולם המטבעות הדיגיטליים, אחת השאלות הבסיסיות היא כמובן איך לקנות ביטקוין בישראל. יש מספר תשובות לשאלה הזו החל בכספומטים ועד לחלפנים, זירות מסחר ובתי השקעות. בשורות הבאות נסקור את כלל האפשרויות הפתוחות בפניכם ונענה על השאלה איפה קונים ביטקוין בארץ, אבל לפני זה – כמה מילים על ביטקוין.

מה אתם יודעים על ביטקוין?

לפני שאתם פונים לקנות ביטקוין בישראל דרך גופים מקומיים או בינלאומיים, כדאי שתדעו כמה עובדות בסיסיות על המטבע הדיגיטלי הזה, שנכונות גם לגבי מטבעות דיגיטליים בכלל (יש כיום עשרות כאלו). ובכן, הביטקוין הומצא בשנת 2008 כדרך אמינה ויעילה לניהול אספקת כספים באופן דיגיטלי, ולראשונה מחוץ לשליטתם של גופים ריכוזיים כגון בנקים או ממשלות.

במילים אחרות, הביטקוין הוא מטבע מבוזר (שאינו נשלט או מתווך על ידי גורם אחד), ועדיין שומר על אמון בין מיליוני המשתמשים בו. אכן, הביטקוין אינו מנוהל דרך חוות שרתים מרכזית אלא נמצא על מחשבים רבים ברחבי תבל, הפועלים יחדיו ליצירת כוח חישובי אדיר. ניתן להקביל זאת למחברת וירטואלית של נתונים, שהינה מבוזרת ופתוחה בפני כל אדם, ונקראת בלוקצ'יין. כלומר, שרשרת של בלוקים המחוברים באופן מתמטי זה לזה, דבר המונע התערבויות זדוניות של האקרים – ועדיין המחברת פתוחה ומשותפת לכולם.

בתור שכזה, יש מספר יתרונות לביטקוין אשר למרות ההבדלים יש לו קווי דמיון רבים לכספי פיאט (ממשלתיים) ולסחורות מסורתיות, כגון שהוא בעל ערך, בעל עמידות, ניתן לחלוקה, ניתן לשינוי וכן הלאה. ‍בתוך כך, המגבלה העקרונית על היצע הביטקוין (לעולם לא יהיו יותר מ- 21 מיליון מטבעות כאלו), מונע את האפשרות של הצפה שתגרום לאיפוס הערך בעוד המטבע שומר על מידת נדירות.

מלבד זאת, בניגוד לכספים ממשלתיים הביטקוין הוא מטבע עמיד שאינו נשחק, ניתן לגשת אליו מרחוק ולהשתמש בו מכל מקום. כמובן שמידת השימוש תלויה במידת הקבלה של המטבע על ידי גורמים בכלכלה העולמית, וישנם לא מעטים כאלו החל בתאגידי ענק, דרך עסקים קטנים ועד לבורסות למטבעות. אגב, חשוב לציין כי כפי שאת השקל או הדולר ניתן לחלק ליחידות (אגורות, סנטים), כך את הביטקוין ניתן לקנות ולמכור ביחידות קטנות ואף זעירות – עד לספרה העשרונית השמינית.

אז איפה קונים ביטקוין בישראל?

אז כפי שאמרנו, לשאלה איך אפשר לקנות ביטקוין יש מספר תשובות, ולפני זה חשוב להבהיר שכמעט בכולם יש לפתוח תחילה ארנק דיגיטלי. מדובר בתוכנה שניתן להתקין על המכשיר הנייד שלכם, על המחשב בבית וגם על שרתים מרוחקים ועל חומרה המיועדת לכך. ישנן כמה וכמה חברות המציעות ארנקים דיגיטליים, ביניהן Edge, Jaxx, MyCelium ועוד. הארנק מאפשר לכם לקבל מטבעות דיגיטליים (לא רק ביטקוין), לשמור אותם ולשלוח אותם, כאשר אתם יכולים בכל עת לראות את היתרה ולבצע פעולות. יש לציין כי הארנקים משתנים מבחינת רמת האבטחה שלהם, המטבעות השונים והשליטה בהם, עמלות הכרוכות בפעולות ועוד.

אז איפה אפשר לקנות ביטקוין? קודם כל, אם יש לכם עסק תוכלו להחליט שאתם מקבלים תשלום בביטקוין. אמנם, התנהלות כזו עדיין נדירה למדי במחוזותינו, אך בהחלט קיימת ובחוגים מסוימים יותר נפוצה, כאשר ישנם אנשים שאפילו מקבלים מרכיב מסוים מהמשכורת שלהם במטבע דיגיטלי.

בנוסף, אפשר לקנות ביטקוין בשקלים או במטבעות אחרים מאנשים פרטיים באמצעות קבוצות ייעודיות בפייסבוק, בטלגרם ובאתרים המתמחים בתחום, אך אם אתם עושים את צעדיכם הראשונים בתחום כדאי להימנע מכך. הסיבה היא שקניית מטבעות דרך קבוצות וירטואליות שבהן אינכם מכירים את הקונה/המוכר, עלולה להוביל למעשי רמייה. בכל מקרה, אם החלטתם להיעזר בקבוצות אלו על מנת לדלג על עמלות התיווך של חלפנים הכספים הדיגיטליים, אל תוותרו על פגישה בארבע עיניים עם הצד השני, התרשמו ממנו ובנו מסגרת שבה תרגישו בטוחים לחלוטין. ושוב, לפחות בתור התחלה עדיף להימנע מההרפתקה הזאת.

אולי תופתעו לשמוע שאפשר לקנות ביטקוין בארץ גם באמצעות כספומטים. נכון, אין הרבה כאלו אבל אפשר להגיע אליהן ולאחר תהליך זיהוי לבצע את הרכישה. אלו לא בדיוק הכספומטים הרגילים אלא כאלו שמנוהלים על ידי חברות המתמחות בתחום, שעובדים רק במסגרת שעות פתיחה מסוימות, יש בהם סכומי קנייה מקסימאליים וקיימות עמלות שנעות לרוב סביב חמישה אחוז. בין היתר, ניתן למצוא את הכספומטים ברחוב המלך ג'ורג' 32 בתל אביב, ברחוב אחוזת הבית 2 בתל אביב (שגרירות הביטקוין), ברחוב ש"י עגנון 20 בירושלים, וכן בנתניה, הרצליה ועוד. שימו לב שבכספומטים האלו ניתן לבצע רק רכישת ביטקוין ישראל בשקלים במזומן, ולא מכירת ביטקוין.

איפה עוד אפשר לקנות ביטקוין בארץ

שתי אפשרויות יחסית פופולאריות עבור קנייה ומכירה של ביטקוין הן חלפנים ובורסות. חלפן כספים המאפשר קניה של ביטקוין כמו גם מכירה ביטקוין, תוך המרה של השקלים למטבע הדיגיטלי וגבייה של עמלה על העסקה, על פי רוב כחמישה אחוז ואף יותר. אם אלו הצעדים הראשונים שלכם בתחום, זוהי בהחלט אפשרות טובה יותר ממסחר עצמאי בבורסה, המצריך ידע בלתי מבוטל ומעקב אחר השווקים. אצל חלפני הכספים תוכלו לבצע קניית ביטקוין ישראל בכרטיס אשראי ובהעברה בנקאית, ולעיתים גם קיימת אפשרות לבצע רכישה במזומן על ידי הגעה אל המשרדים של חברות ביטקוין המבצעות חלפנות.

כאמור, למי שרוצה לדעת איך לקנות ביטקוין בארץ או איך למכור ביטקוין, אפשרות נוספת היא בורסות או זירות מסחר. מי שרוצה להצטרף צריך להירשם לזירה, להפקיד שקלים כדי לקנות ביטקוין, ולאחר מכן להתחיל לסחור עם פקודות של קנייה ומכירה של ביטקוין, ביטקוין קאש ומטבעות נוספים. יש לציין כי זירת המסחר גובה עמלות על פעולות מבוצעות, עמלות משיכה על מטבע דיגיטלי לארנק הדיגיטלי ועל שקלים לחשבון הבנק שלכם. הבעיה העיקרית עם זירות מסחר אלו – אם הן ישראליות העלויות גבוהות ביותר ואם הן בינלואמיות אז קשה להעריך כיצד הבנק יתייחס לכספים אלו במקרה שתרצו לפדות את הכסף לחשבונן הבנק שלכם, מכיוון שגופים אלו אינם נתונים לרגולציה הישראלית.

אפשרות נוספת - בית השקעות

עוד אפשרות לקנייה ומכירה של ביטקוין ומטבעות נוספים, המשלבת בין יתרונות המטבע לבין רווחים ממסחר, הוא פנייה לבית ההשקעות פרוקסיביט. אנו בית ההשקעות הראשון לנכסים דיגיטליים בישראל, המציע 7 מסלולי השקעה שתוכננו על ידי מומחים, בעוד לקוחותינו נהנים ממעטפת שלמה החותרת תמיד למקסום רווחיהם. למעשה, ההשקעה דרכנו אינה מצריכה ארנק דיגיטלי, בעוד אנו מבצעים את ההמרות ודואגים לניכוי המס. לאור ניסיון של שנים בתחום, אנו יכולים לומר כי זוהי אופציה מצוינת למי שרוצה להשקיע במטבעות דיגיטליים, דרך מומחים שבאמת יודעים מה הם עושים, ובאופן פשוט, אמין, שקוף והוגן.

לפרטים נוספים, פנו אלינו דרך האתר או בטלפון 073-3701564.