קרן סל (ETF) ספוט ביטקוין - איך זה עובד?

December 20, 2023
|
7 דק'

שוק הקריפטו עוקב באדיקות אחר ההתפתחויות אודות השקת ואישור קרן סל עוקבת – ביטקוין ע"י הרגולטור האמריקאי – ה SEC.

רבים מדברים על ההשפעה העצומה שעשויה להיות להנקפת ביטקוין ETF מסוג SPOT, אך עולות לא מעט שאלות בכל הנוגע לקרן SPOT.

בכתבה הזו נעשה סדר בכל הנוגע לשמועות של הנפקת קרן סל (ETF) ספוט ביטקוין, נענה על כמה מהשאלות הכי נפוצות: מה זה ביטקוין ספוט ETF? איך הקרן עובדת? מה ההבדל בין קרן סל ביטקוין ספוט לעומת קרנות סל סל ביטקוין אחרות שכבר קיימות בשוק?

מה זה ביטקוין ספוט ETF ?

קרן ביטקוין SPOT ETF או בתרגום חופשי: "קרן סל ביטקוין נקודתית" היא סוג של קרן נסחרת בבורסה שמטרתה לספק למשקיעים חשיפה ישירה למחיר השוק הנוכחי של הביטקוין.

בהקשר זה, "ספוט" מתייחס למחיר המיידי או הנוכחי של נכס הבסיס, שהוא הביטקוין עצמו. קרן סל ביטקוין נקודתית מחזיקה בדרך כלל בביטקוין בפועל כנכס הבסיס שלה ומנסה לעקוב מקרוב ככל האפשר אחר המחיר בזמן אמת של הביטקוין. יש כמה קרנות סל ביטקוין נקודתיות, כמו 21Shares Bitcoin Core ETP (CBTC), אבל כל אלה קיימים מחוץ לארה"ב – שוק המניות הגדול בעולם.

מה ההבדל בין קרן ספוט ETF לקרנות עוקבות ביטקוין שקיימות היום בבורסה האמריקאית? כמו BITO לדוגמא?

קרנות הסל הנוכחיות שקיימות בשווקי ההון האמריקאים הן אינן קרנות SPOT – כלומר אין החזקה של נכס הבסיס. הקרנות האלו אינן מייצגות את הביטקוין, אלא הם מהווים מעין נגזרת חוזה עתידי על הביטקוין. בפשטות: קרנות הסל האלו מבוססות נגזרים משתמשות במכשירים פיננסיים כמו חוזים עתידיים כדי לעקוב אחרי מחיר הביטקוין.

בקרן סל מסוג SPOT ישנה בעלות ישירה על ביטקוין, מכיוון שהקרן מחזיקה ביטקוין באופן ישיר, ולא נגזרים -חוזים עתידיים. חשיפה זו אינטואיטיבית יותר עבור משקיעים, מה שהופך קרן סל ביטקוין ספוט לפשוטות יותר עבור אלה המשקיעים בביטקוין. קרן סל ביטקוין ספוט עשויה להיות שקופה יותר מכיוון שכל מניה של קרן הסל תואמת למספר מסוים של ביטקוין המוחזק בקרן הסל. לעומת זאת, קרנות סל מבוססות נגזרים (שקיימות היום) יכולות להיות "אטומות" יותר עבור המשקיעים, בהתחשב בכך שערכן נגזר בעקיפין מחוזים עתידיים, שיכולים להיות מושפעים מגורמי שוק שונים מעבר למחיר הספוט של הביטקוין.

איך עובדת קרן סל (ETF) ספוט ביטקוין?

בצורה הפשוטה ביותר: קרן סל ביטקוין ספוט היא כמו קופה גדולה שבה יש הרבה ביטקוינים. אנשים שרוצים להשקיע בביטקוין אבל לא רוצים לטרוח לקנות אותו בעצמם, יכולים לקנות מניות של קופה זו.

הקופה מבצעת קנייה ומכירה של ביטקוינים ובכך דואגת שהמחיר של המניות שלה יהיה דומה למחיר הביטקוין בשוק. כיצד בדיוק היא עושה את זה?

הקרן (ה"קופה" בדוגמא שלנו) קונה ביטקוין ממחזיקים אחרים או דרך בורסות מורשות למטבעות דיגיטליים. לאחר מכן, האסימונים מאוחסנים בארנק דיגיטלי, לרוב תוך שימוש במספר שכבות אבטחה, כולל אחסון קר או לא מקוון, כדי להפחית סיכוני אבטחה.

לאחר מכן, קרן הסל מנפיקה מניות התואמות למספר מוגדר של ביטקוין שהיא מחזיקה. מחיר מניית קרן הסל צריך לשקף את מחיר השוק הרווח של המטבע הקריפטו, והמניות זמינות למסחר ציבורי בבורסות מסורתיות.

אז מניות קרן הסל עוקבות אחר מחיר הביטקוין כמה שיותר קרוב. הקרן מאזנת מדי פעם מחדש את אחזקותיה על ידי קנייה או מכירה של מטבעות. תהליך זה של יצירה ופדיון נעשה על ידי משתתפים מורשים (APs). בדרך כלל מדובר במוסדות פיננסיים גדולים, שיוצרים או פודים מניות של ה-ETF על בסיס ביקוש בשוק.

אם מניות קרנות הסל נסחרות בפרמיה או בהנחה למחיר בפועל של ביטקוין, אזי ה-AP יוצרות או פודות את מניות הקרן בבלוקים גדולים, ובעצם בוררות את ההפרש כך שמחיר מניית הקרן יתיישר עם עלות הביטקוין.

עבור משקיעים וסוחרים, רכישת קרן סל ביטקוין נקודתית היא כמו קניית מניות בכל קרן סל או נייר ערך אחרים. השוק נשמר נזיל ויעיל על ידי עושי שוק שמציעים ללא הרף לקנות ולמכור מניות של קרן הסל. לפעילותם של עושי השוק יש חשיבות מכרעת בשמירה על שוק יציב, כדי להבטיח שמשקיעים יוכלו לקנות או למכור בקלות מניות של קרן הסל בעת הצורך.

מנגנון איזון הקרן של בלאקרוק

לדוגמא, מנגנון האיזון של קרן ETF של בלאקרוק פועל כדלקמן:

1. תפקיד המשתתפים המורשים (APs): ה-APs הם גופים פיננסיים גדולים המורשים לבצע תהליכים של יצירה ופדיון של מניות ה-ETF. הם משחקים תפקיד מרכזי באיזון המחיר בין מחיר המניות בבורסה לשווי הנכס הטהור (NAV).

2. איזון במקרה של דיסקאונט: כאשר מחיר מניות ה-ETF בבורסה נמוך מה-NAV (מחיר השוק הנקוב של ביטקוין), ה-APs יכולים לרכוש מניות אלה ולפדות אותן לקרן תמורת מזומן. פעולה זו מגדילה את הביקוש למניות ולכן מסייעת להעלות את מחירן לקראת ה-NAV.

3. איזון במקרה של פרמיה: במצב שבו מחיר המניות גבוה מה-NAV, ה-APs יכולים ליצור מניות נוספות של ה-ETF ולמכור אותן בבורסה. זה מגדיל את ההיצע של המניות ועלול להוריד את מחירן לכיוון ה-NAV.

4. המרת מזומנים ולא ביטקוין: בניגוד לקרנות ETF אחרות, בקרן ה-ETF של בלאקרוק, התהליך כולל רק מזומנים ולא המרת ביטקוין ישירות. זאת אומרת שה-APs מתמודדים עם מזומנים במקום עם ביטקוין במהלך התהליכים של יצירה ופדיון.

המנגנון הזה מסייע להבטיח שמחיר מניות ה-ETF משקף את הערך האמיתי של הנכסים שהיא מחזיקה, תוך שמירה על נזילות ופעילות מסחרית בבורסה.

במקרה של קרן ETF של בלאקרוק, התהליך פועל כדלקמן: כאשר יש בקשה לפדיון מניות ה-ETF, עושה השוק החוץ-רשמי (MM-crypto) מוכר ביטקוין בשוק הפתוח ומשתמש בכסף מהמכירה כדי לפצות את הגוף המסחרי הרשום בארה"ב (MM-BD). לאחר מכן, MM-BD מעביר את המזומנים לגורם המורשה (AP), שבתמורה יפדה את מניות ה-ETF. התהליך הזה מאפשר למשקיעים לפדות את השקעתם ב-ETF למזומן, במקום לקבל את הביטקוין ישירות.

במצב שבו ערך מניות ה-ETF בבורסה נמוך מה-NAV, עושי שוק או משתתפים מורשים עשויים לראות את פדיון המניות כאפשרות יותר טובה מאשר למכור אותן בבורסה. כאשר מניות ה-ETF נפדות, הם מקבלים תמורה על פי שווי הנכס הטהור (NAV) של הקרן, ולא על פי מחיר השוק של המניות. זה יכול להיות מועיל במיוחד כאשר ישנו פער בין ה-NAV למחיר השוק של המניות.

מה עושים במקרה הפוך? שמחיר המניות גבוהה מהNAV?

במקרה של קרן ה-ETF של בלאקרוק, התהליך נראה כך:

משתתפים מורשים (APs): אלה גופים פיננסיים גדולים שיכולים להתערב כאשר יש פער בין שווי הנכס הטהור (NAV) למחיר המניות בבורסה.

במקרה של פרמיה (מחיר המניות גבוה מה-NAV): APs עשויים ליצור נתחים נוספים של ה-ETF על ידי רכישת ביטקוין בשוק הפתוח ומכירתו לקרן תמורת מניות חדשות של ה-ETF. זה יכול להוביל לכך שמחיר המניות יתיישר עם ה-NAV.

במקרה של דיסקאונט (מחיר המניות נמוך מה-NAV): התהליך הוא הפוך, כאשר APs יכולים לפדות מניות של ה-ETF תמורת מזומנים.

בשני המקרים, התהליך נועד לאזן את המחירים ולהבטיח שהם משקפים בצורה טובה יותר את הערך האמיתי של הנכסים שבקרן.

מתי צפויה להיות מאושרת קרן סל (ETF) ספוט ביטקוין ? והאם בכלל ?

הדיונים בין ה-SEC, הרשות לניירות ערך האמריקאית, לבין מנפיקי קרנות ETF לביטקוין, התקדמו לפרטים טכניים מרכזיים, מה שמרמז שהסוכנות עשויה לאשר בקרוב את המוצרים.

ל-13 חברות יש בקשות ממתינות לאישור ה-SEC עבור קרנות סל שעוקבות אחר מחיר הביטקוין, ביניהן כמה מהשמות המובילים בעולם הפיננסי: BlackRock, Grayscale, Invesco.

ה-SEC דחתה זמן רב מוצרים כאלה, בטענה שהם לא עומדים ברף שלה להגנת משקיעים. אולם, לאחר שבית משפט קבע באוגוסט שה-SEC טעתה כשדחתה את בקשתה של גרייסקייל להמיר את נאמנות הביטקוין שלה לקרן סל, ה-SEC החלה לנהל קשר עם המנפיקים על פרטים מהותיים, שחלקם נדונים בדרך כלל לקראת סוף תהליך הגשת בקשה לקרן סל.

הפרטים כוללים הסדרי משמורת (כיצד יישמרו המטבעות), מנגנוני יצירה ופדיון וגילויי סיכון למשקיעים.

קרן סל ביטקוין נקודתית תסמן קו פרשת מים לענף, ותאפשר למשקיעים שנזהרו בעבר גישה למטבע הקריפטו הגדול בעולם דרך שוק המניות המפוקח באופן הדוק. הביקוש צפוי להגיע ל-3 מיליארד דולר בימים הראשונים.

עם זאת, ה-SEC מודאג מזה זמן רב שהביטקוין חשוף למניפולציות. בעבר, הדיונים התמקדו בדאגה זו והיו בעיקר חינוכיים.

ל-SEC יש עד 10 בינואר לקבל החלטה סופית על הגשת ה-ARK, שהיא הראשונה בתור. האופי המתקדם של הדיונים מאותת כי ה-SEC עשויה לאשר את הבקשה של ARK וככל הנראה כמה מ-12 הבקשות האחרות, בשנה החדשה.

"הניחוש שלי הוא שיאושרו לנו כמה קרנות סל בבת אחת, מה שייתן למשקיעים את ההזדמנות הטובה ביותר להשוות ביניהן", אמר בריאן ארמור, אנליסט קרנות סל במורנינגסטאר.

תזכירים שפורסמו על ידי ה-SEC מראים שמנהלים מ-BlackRock, Grayscale, Invesco ו-21 Shares, שעובדת עם ARK, נפגשו עם צוות SEC מאז ספטמבר, יחד עם עורכי הדין והמנהלים שלהם מהבורסות שבהן הם מקווים לרשום את קרן הסל.

בעוד שפגישות קודמות היו בעיקר עם צוות מחטיבות המסחר והשווקים והפיננסים של ה-SEC, כמה מהפגישות האחרונות היו עם צוות במשרדו של היו"ר גארי גנסלר. קצב בקשות המידע של ה-SEC הואץ גם ממדי כמה חודשים לכל שבוע בערך.

ככל שהדיונים התקדמו, המנפיקים נאלצו לעדכן את המסמכים שלהם כדי לשקף את הפרטים החדשים. השבוע, למשל, שינתה בלקרוק את התיק שלה כדי לספק תובנות נוספות לגבי צעדים שהיא מתכננת לנקוט כדי להגן על המשקיעים.

המסקנה המתבקשת היא, שהסיכויים לאישור קרנות ETF לביטקוין בארצות הברית גדלו בשבועות האחרונים. ה-SEC מתקדם לפרטים טכניים מרכזיים של המוצרים, ויש סיכוי שהסוכנות תאשר כמה מהבקשות בשנה החדשה. אם כי הרצון של ה SEC להגן על משקיעים והחשש המובנה מהביטקוין יכול למנוע או לעכב את אישור הבקשות.

האם קרן סל של ביטקוין ספוט תשלם דיבידנדים?

לא. קרנות סל של ביטקוין נקודתיות אינן משלמות דיבידנדים, מכיוון שביטקוין לא מייצר הכנסה כלשהי. ערך ההשקעה של קרנות סל ביטקוין נקודתיות נגזר בעיקר מהעלייה (או הפיחות) במחיר הביטקוין. על המשקיעים להיות מודעים לכך שהמטרה העיקרית של השקעה בקרן סל ביטקוין נקודתית היא גידול הון ממהלכי המחיר של הביטקוין, ולא הכנסה מדיבידנדים.

אם לצפות פני עתיד, לאחר אישור בקשת להנפקת קרן SPOT עבור הביטקוין יועלו גם בקשות להנפקת קרן ספוט עבור אתריום , ושם צפויה להיות מחלוקת מסוימת החזקה במטבע יכולה לשמש לייצור מטבעות נוספים ע"פ מנגנון POS שקיים באיתריום אך לא קיים בביטקוין. (על ההבדלים בין POS ל -POW בכתבה).

האם קרן סל של ביטקוין עשויה להשפיע על מחיר הביטקוין?

קרן סל ביטקוין נקודתית אינה משפיעה ישירות על מחיר הביטקוין, אך היא יכולה להשפיע בעקיפין על מחירם בכמה דרכים:

• אימוץ מוגבר: קרן סל ביטקוין נקודתית תמשוך ככל הנראה זרימת השקעות משמעותית ממשקיעים מסורתיים שרוצים חשיפה לביטקוין בתוך חשבונות הברוקראז' שלהם. ככל שהביקוש עולה, הזרם הזה של משקיעים והון חדשים עשוי להרים את מחירי הביטקוין.

• הוספת שכבת בטחון ואמון בשוק: אישור והשקה של קרן סל ביטקוין נקודתית יאפשרו אימות נוסף של ביטקוין במערכת הפיננסית המרכזית. הלגיטימיות הנתפסת הזו יכולה לחזק את האמון בביטקוין ולהעלות את המחירים.

•הגברת פעילות ומסחר: קרן סל ביטקוין נקודתית יכולה ליצור אפיקים נוספים למסחר פעיל בחשיפה לביטקוין על ידי קרנות גידור, סוחרי יום וספקולנטים אחרים. זה יכול להוביל לנפח מסחר גדול יותר ולתנודתיות גוברת.

סך הכל, אין ספק שמדובר במהלך חיובי לביטקוין בפרט ולשוק המטבעות הדיגיטליים בכלל, זרימה של הון חדש צפוי להיווצר אל עבר הביטקוין, ומי יודע אולי חלק מכספי החסכונות הפנסיונים.

כיצד קרן סל ביטקוין SPOT תתרום לנזילות הכוללת של הביטקוין?

קרנות סל של ביטקוין נקודתיות עשויות לשפר את הנזילות של שוק הביטקוין על ידי מתן יותר קונים ומוכרים. יותר נזילות יכולה להוביל למחירים יציבים יותר ולפחות תנודתיות, מה שהופך את הביטקוין לאטרקטיבי יותר עבור משקיעים רגילים ואטרקטיבי פחות למשקיעים ספקולנטיים.

לסיכום

קרן סל ביטקוין נקודתית צפויה להיות כלי השקעה חדש שעשוי להשפיע משמעותית על שוק הקריפטו. קרן כזו תאפשר למשקיעים מסורתיים להשקיע בביטקוין באופן קל יותר ומאובטח יותר, מה שעשוי להוביל לעליית מחירים, הגברת הנזילות והפחתת התנודתיות.

הסיכויים לאישור קרנות סל ביטקוין נקודתיות בארצות הברית גדלו בשבועות האחרונים. ה-SEC מתקדם לפרטים טכניים מרכזיים של המוצרים, ויש סיכוי שהסוכנות תאשר כמה מהבקשות בשנה החדשה.

אם הבקשות יאושרו, זה יהיה צעד משמעותי בכיוון של אימוץ מוגבר של ביטקוין על ידי המערכת הפיננסית המרכזית, בינתיים נמתין ל 10 בינואר 2024 למתן תשובות עבור קרן הסל של ARK.


דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.