ארנק דיגיטלי קר - הבדלים בין ארנק קר לארנק חם ויתרונות (2023)

January 10, 2023
|
9 דק'

בבואכם להשקיע במטבעות דיגיטליים אחד הנושאים הקריטיים ביותר הוא אופן שמירת המטבעות. בתקופה האחרונה עלו לכותרות בורסות קריפטו שקרסו ונעלמו ואיתם – נעלמו גם כספי המשקיעים. אז מה היא הדרך הטובה ביותר לשמור מטבעות דיגיטליים? מה היתרונות והחסרונות של ארנק קר? ומעל הכל – כיצד להשקיע בדרך הבטוחה ביותר האפשרית?

כמו שאף אדם לא היה מסתובב עם כל הכסף שלו בכיס – כך חשוב להתנהג גם בעולם המטבעות הדיגיטליים. כשזה מגיע לקריפטו רבים בוחרים לעשות בדיוק את זה - להחזיק את כל ההון שלהם על אפליקציית ארנק שנמצאת במכשיר הסלולרי שלהם. ומה קורה ששמים את המטבעות בכיס? החשיפה להאקרים, גניבות ואפילו נוכלויות עולה משמעותית וזה בדיוק מה שכל משקיע מעוניין למנוע.

ראשית, מה זה ארנק קריפטו ?

הצעד הראשון לקניית ביטקוין, את'ריום או כל מטבע דיגיטלי הוא למצוא מקום לאחסן את אותם מטבעות דיגיטליים.

ארנק דיגיטלי ("ארנק קריפטו") הוא כל מוצר, בין אם מכשיר פיזי או תוכנה אשר מסוגל לאחסן מטבעות דיגיטליים. המקביל לארנק דיגיטלי בעולם הפיננסי הישן הוא חשבון הבנק שלכם – מקום שבו ניתן לאחסן את ההון שלכם מבלי החשש שייפרץ, ייגנב או פשוט ייעלם יום אחד.

השוני העיקרי בין ארנק דיגיטלי לחשבון בנק הוא שבעולם הקריפטו אין צורך לפנות ל"מתווך פיננסי" כמו בנק על מנת לקבל גישה לכספים שלכם, אלא ניתן להחזיק לקנות ולמכור את המטבעות שלכם ישירות מול רשתות הבלוקצ'יין.

איך ארנק דיגיטלי עובד?

ארנק קריפטו מאחסן בתוכו שתי מיידעים חשובים: מפתח פרטי ומפתח ציבורי.

המפתח הציבורי הוא המקביל למספר חשבון הבנק שלכם – אנשים אחרים יודעים מה הוא המספר הזה וכך שולחים לכם כספים.

המפתח הפרטי הוא המקביל לסיסמא שלכם לחשבון הבנק וכל מי שמחזיק ארנק דיגיטלי צריך לשמור על המפתח הפרטי שלו מכל משמר ולדאוג שאין אף אחד שיודע את המפתח הפרטי שלו.

מי שיודע את המפתח הפרטי של ארנק מסוים – שולט בארנק הלכה למעשה ויכול לבצע פעולות בארנק כראות עיניו.

הייצוג של המפתח הפרטי הוא תצרופת מסובכת של 64 תווים שכוללת מספרים ואותיות – לזכור תצרופת כזו היא משימה לא פשוטה, לכן רוב הארנקים מציעים כיום דרך אחרת להציג את המפתח הפרטי שלכם, הייצוג הזה נקרא: Seed Phrase - מדובר בסדרה של 12-24 מילים שבאמצעותן המטבעות הדיגיטליים יהיו מוצפנים.

לכן – מי שמחזיק במילים, מחזיק בכסף.

הדרך המומלצת ביותר לשמירת 24 המילים הללו היא על דף נייר שרק אתם יודעים את מיקומו.

גם אם אתם מחזיקים בארנק קר (מכשיר פיזי כמו דיסק און קי) ואיבדתם אותו – אין לכם מה לדאוג כל עוד אתם יודעים את מילות הגיבוי של הארנק – זוהי אותה סדרת מילים (Seed Phrase).

ייתכן שיש קוראים שחושבים עכשיו: "יש לי מטבעות בבורסת קריפטו (כמו בייננס) ולעולם לא הביאו לי את מילות הגיבוי הללו או 24 מילים" ובכן, יש לכך סיבה הפשוטה – בורסות הקריפטו הללו בכלל אינן ארנקים. הן כאמור- בורסות, מקום להחליף מטבעות ולא לשמור מטבעות. ולמרות זאת, רבים שומרים מטבעות דיגיטליים בבורסות אלו.

מה הוא ארנק חם ?

ארנק חם הוא ארנק קריפטוגרפי שמחובר לאינטרנט וניתן להשתמש בו לביצוע עסקאות במטבעות דיגיטליים.

ארנקים חמים בדרך כלל נוחים יותר לשימוש מאשר ארנקים קרים (שאינם מחוברים לאינטרנט) אך הם גם פחות מאובטחים מכיוון שהם פגיעים יותר להתקפות סייבר.

ארנקים חמים יכולים להגיע במגוון צורות: ארנק דפדפן, ארנק מובייל וארנקי תוכנה. המשותף לכולם הוא נוחות השימוש וקלות בהעברת מטבעות.

אחד הארנקים החמים היותר מפורסמים הוא MetaMusk – מדור בארנק דפדפן (תוסף לדפדפן) אשר מסוגל לאחסן מטבעות דיגיטליים ממספר רשתות בלוקצ'יין שונות כגון: את'ריום ו BSC.

התפעול שלו כן מצריך ידע טכני – זה אינו מדע טילים אך בלוגים באינטרנט מוצפים באנשים שאיבדו את כספם בגלל ששלחו את המטבעות לכתובת לא נכונה או שלא שמרו את 24 המילים לגיבוי.

דוגמא נוספת לארנק חם הוא MyEtherWallet – ארנק הנועד במיוחד עבור אסימוני את'ריום (ERC20) הפועל במתכונת פלטפורמת קוד פתוח חינמית המאפשרת למשתמשים ליצור ולנהל את ארנקי את'ריום משלהם.


היתרונות של ארנק חם:

  • קל לשימוש
  • חינמי
  • אינו דורש התקנה מראש
  • הפעלה מיידית מהסמרטפון או המחשב

החסרונות של ארנק חם:

  • מחובר לאינטרנט – חשיפה לפריצות, האקרים ואיומי סייבר
  • אנונימיות נמוכה
  • נשמר על מחשב "גניב" – כמו הטלפון הנייד
  • שירות לקוחות ברמה נמוכה או לא קיים – מכיוון שהמוצר חינמי
  • באגים ותוכנה קלוקלת

ארנק חם – למי הוא מתאים ?

  • אלו המעוניינים להחזיק סכומים קטנים ולא משמעותיים
  • סוחרים יומיים שצריכים חיבור לבורסות כל הזמן
  • משתמשים המשלמים לעיתים קרובות עבור מוצרים עם מטבעות הקריפטו שלהם
  • בעלי ארנק קר שרוצים סכום קטן שיהיה לשימוש "שוטף"

ההמלצה החמה ביותר לגבי ארנקים קרים היא להשתמש בו רק לסכומים קטנים ותמיד להחזיק ארנק קר לסכומים הגדולים יותר. חשוב לזכור שהארנק החם כנראה יהיה על הטלפון שלנו, כלומר אנחנו נושאים אותו עימנו כל הזמן.

בדיוק כפי שכאשר אנחנו יוצאים לבלות אנחנו לא יוצאים עם כל הכסף שבחשבון הבנק שלנו אלא רק סכום הכסף שאנחנו צריכים, כך כדאי להתנהג עם מטבעות דיגיטליים – סכום כסף קטן בארנק החם לצרכים מיידים ושאר ההון בארנק הקר בצורה מאובטחת.

בתמונה - metamask

מה הוא ארנק קר?

ארנקים קרים או ארנקי חומרה הם ארנקים שמגיעים במכשיר שנראה כמו דיסק און קי, והם מנותקים מהרשת לחלוטין (מלבד הזמן של ביצוע עסקה – פירוט בהמשך). הארנקים הללו קטנים, נוחים וקלים לנשיאה.

רמת האבטחה בארנק הקר גבוהה יותר ובשל העובדה שאינו מחובר לאינטרנט בכל רגע נתון הארנק הקר הוא בטוח הרבה יותר והסיכוי לפריצות או גניבה נמוכה משמעותית.

הארנקים הקרים המפורסמים ביותר הם Ldger ו – Trezor . (לשים תמונות)

Ledger Nano X, לדוגמה, מחזיק מגוון עצום של מטבעות ומתממשק למכשירי הסלולר, Trezor Model T כתוב בקוד פתוח, יש לו מסך מגע והוא מאפשר להחזיק כל טוקן erc20.


היתרונות של ארנק קר:

  • אינו מחובר לרשת – חסין מפריצות והאקרים (במידה רבה- אך לא לגמרי)
  • אנונימיות גבוהה – מוחלטת
  • לא נהוג לשאת אותו איתנו לכל מקום – לכן פחות "גניב"
  • שירות לקוחות ברמה גבוהה

החסרונות של ארנק קר:

  • אינו חינמי – מחירם נע בין 500 עד 2000 ₪.
  • אינו מתאים למסחר
  • פחות קל לתפעול מארנק חם – מצריך ידע טכני גם הוא
  • פחות "ספונטני" – פעולות יכולות לקחת זמן רב יותר מארנק חם

ארנק קר – למי הוא מתאים ?

  • אלו שאבטחת המטבעות היא השיקול הכי חשוב עבורם
  • מי שלא סומך על מוצרי תוכנה בקוד פתוח
  • מי שמחזיק סכומים מעל 3000 ₪ בנכסים דיגיטליים
  • משקיעים לטווח הארוך והבינוני
בתמונה - TREZOR

סיכום קצר על ההבדל בין ארנק חם לארנק קר

ארנק חם וארנק קר הם שני סוגים שונים של אחסון למטבעות דיגיטליים, כמו ביטקוין או איתריום.

את ההבדל בין הארנקים החמים לארנקים הקרים ניתן לסכם ברעיון הפשוט: ארנק חם הוא ארנק שמחובר לאינטרנט וניתן לגשת אליו מכל מקום. ארנק קר, לעומת זאת, הוא ארנק שאינו מחובר לאינטרנט ולכן הוא מאובטח יותר.

אחד ההבדלים העיקריים בין ארנק חם לקר הוא רמת האבטחה שהם מציעים. ארנקים חמים פגיעים יותר לפריצות ואיומי סייבר מכיוון שהם מחוברים לאינטרנט. המשמעות היא שאם ארנק חם נפרץ, ההאקר עלול לגשת ולגנוב את המטבעות הדיגיטליים המאוחסנים בארנק.

ארנק קר או ארנק חומרה, לעומת זאת, אינו מחובר לאינטרנט וידוע כאפשרות בטוחה יותר לשמירת מטבעות דיגיטליים, במיוחד אם מדובר בכמויות גדולות.

הבדל נוסף בין ארנק חם לקר הוא נוחות השימוש. הרבה יותר קל לשימוש בארנקים חמים מכיוון שניתן לגשת אליהם מכל מקום עם חיבור לאינטרנט. ארנק חם הוא נוח לביצוע עסקאות ולניהול מטבעות דיגיטליים. ארנקים קרים, לעומת זאת, דורש מהמשתמש לגשת פיזית לארנק על מנת לבצע עסקאות. עם זאת, רמת אבטחה נוספת זו עשויה להיות שווה את אי הנוחות עבור אלה שאבטחת המטבעות הדיגיטליים שלהם חשובה להם.

יתרון נוסף של ארנקים קרים הוא שהם לא כפוף לאותם סיכונים רגולטוריים כמו ארנקים חמים. ארנקים חמים מוסדרים לרוב על ידי מוסדות פיננסיים. ארנקים קרים, לעומת זאת, אינם מוסדרים ולכן אינם נתונים לאותם סיכונים. למי שמודאג מהפוטנציאל להתערבות ממשלתית או מוסד פיננסי באחזקות המטבעות הדיגיטליים שלכם – ארנק קר ייתן מענה טוב יותר.

ארנק חמים מאוחסן בדרך כלל על מכשירים "גניבים" כמו הסמארטפון או המחשב האישי אותם אנחנו נושאים עימנו כל הזמן. ארנק קר לעומת זאת הוא מכשיר בפני עצמו שניתן לאחסן בבית בצורה בטוחה או אפילו מאחורי כספת פיזית (רלוונטי אם מדובר בסכומים גדולים).

השקעה עם פרוקסיביט – אבטחת המטבעות ברמה הגבוהה ביותר

משקיעי פרוקסיביט נהנים מפתרון אבטחת מטבעות הטוב ביותר שיש בשוק, פתרון אבטחה אינו מוצע למשקיע ה"רגיל" ונמכר למוסדיים בלבד.

פתרון אבטחה זה מבוסס על טכנולוגיה של חברת שמירת המטבעות הגדולה בעולם: BitGo המספקת שירותי שמירת מטבעות (קאסטודיאן) בכספות דיגיטליות מנותקות מהרשת. שמירת המטבעות תוך שימוש בטכנולוגיה של BitGo מאפשר כיסוי ביטוחי למטבעות שנשמרים אצלה ובכך חברתנו מציעה ללקוחותיה רמת אבטחה גבוהה והגנה חסרת פשרות מפני גורמים זדוניים.

בנוסף לאבטחה מקסימלית פרוקסיביט מציעה למשקיעיה ניהול תיק מטבעות באמצעות מסלולי השקעה חכמים וזו דרך קלה ונוחה לקנייה ומכירה של מטבעות דיגיטליים באמצעות פלטפורמה אינטרנטית חדשנית.

בפרוקסיביט, המשקיעים מכוסים גם בנושא המיסוי ואנו מבצעים עבור משקיעינו גם את ניכוי המס (על פי חוק), תוך שמירה על כללי הרגולציה ופיקוח הבנקים.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות