מטבעות קריפטו מובילים 2023

December 28, 2022
|
8 דק'

2022 הייתה אחת השנים הסוערות ביותר שידע שוק הקריפטו. האירועים השליליים בשוק החל מקריסת Luna ועד פירמידת השקרים של בורסת הקריפטו FTX הביאה את מחירי המטבעות למחירי שפל שלא נראו שנים רבות. יתרה מכך – מצב המאקרו: עליות הריבית והתגברות האינפלציה הציבו את שוק המטבעות הדיגיטליים במצב שלא הכיר, חוסר וודאות זה הביא למשבר של ממש - בריחת משקיעים וירידות חדות בשווי המטבעות, אבל כפי שההיסטוריה לימדה אותנו משבר יכול להיות גם הזדמנות.

כמובן שאין בטוחה ששנת 2023 תהיה שנה שכולה עליות, אך עם זאת ההזדמנויות בשוק הן מהטובות שהיו מזה כמה שנים. מאמר זה מציג את שבעת המטבעות הקריפטו בעלי פוטנציאל להציג ביצועים טובים יותר ב-2023 בזכות מספר גורמים.

אז מי הם מטבעות הקריפטו המומלצים לשנת 2023?

כמובן שאנחנו לא יודעים לנבא את העתיד ולהבטיח שמטבע קריפטוגרפי מסוים יעלה, אבל כן נציג במאמר הזה את המטבעות הדיגיטליים שהכי מעניינים את האנליסטים בשנת 2023, ננתח מדוע דווקא הם עשויים להצליח? באיזה תרחיש הם יכשלו? ומי יכול להיות מטבע הקריפטו עם הביצועים הטובים ביותר לשנת 2023?

מתחילים.

1. ביטקוין (BTC) – המלך הבלתי מעורער של שוק המטבעות הדיגיטליים ומחזיק בכ 40% מערך השוק כולו. נכון לכתיבת שורות אלו, הביטקוין נע באזורי ה 16-17 אלף דולרים, זאת לאחר השיא שיצר בסוף שנת 2021 של קרוב ל 70 אלף דולרים. הירידה מהשיא מסתכמת עד כה בכ- 75%.

ירידות כאלו אפיינו את הביטקוין לכל אורך חיוו – במחזורים כמעט קבועים הביטקוין יצר שיא וצנח בגובה של כ 80% אחוזים בממוצע ושוב שובר שיא חסר תקדים וחוזר חלילה. כך קרה ב 2011, 2015, 2018, 2020 וכך גם ב 2022. אם ההיסטוריה תחזור על עצמה מדובר בנקודת קנייה טובה היסטורית.

אך לא רק על העבר נביט, למרות הירידות בשנה החולפת, שנת 2022 הייתה השנה הטובה ביותר מבחינת כניסת המוסדות הפיננסים לשוק הקריפטו ולביטקוין בפרט.

סקר שנערך לאחרונה על ידי Fidelity, מנהל נכסים של 4.5 טריליון דולר, הראה כי 58% מהמשקיעים המוסדיים השקיעו בקריפטו במחצית הראשונה של 2022 וכי 74% מתכוונים להשקיע בעתיד.

כדאי גם לשקול היכן ביטקוין משתלב עם האקלים המאקרו-כלכלי. אם העלאות הריבית של הפד יחלישו את האינפלציה עד לנקודה שבה הריביות מתחילות לרדת, השקעה בנכסים כמו ביטקוין צפויה להתעורר מחדש. כך או כך, הביטקוין אמור לשמור על מעמדו כמלך הקריפטו.

כבית השקעות, פרוקסיביט רואה ערך עצום בפיזור השקעות וסיכונים והחזקה של ביטקוין כחלק מתיק מטבעות הקריפטו שלכם חשובה.

Bitcoin

2. Ripple (XRP) - אחד מפרויקטי הקריפטו הוותיקים בשוק ששמר על שווי שוק מרשים מאז הקמתו למרות מאבק משפטי מתמשך עם רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) מאז 2020.

ריפל הוא מטבע דיגיטלי השואף להחליף את מערכת התשלומים המסורתית ופעולות אשר מבוצעות על ידי המוסדות הפיננסיים על בסיס יום יומי, המטבע הוקם על ידי Ripple Labs Inc על מנת להוות תשובה לחוסר היעלות במערכות הפיננסיות הנוכחיות כמו מערכת SWIFT. המטבע אמנם ניחן בריכוזיות גבוהה (חסרון) אך מהירות ויכולות עיבוד עסקאות גבוהה במיוחד.

אחד הגורמים העיקריים לתקומה אפשרית ב XRP הוא סיום הנושא המשפטי וניצחון צפוי במשפט. ככל שהמשפט מתקרב לסיומו יותר ויותר מומחי משפט טוענים כי הסיכוי של XRP לנצח את המשפט (ולא להחשב כחוזה השקעה פי שטוענים ה SEC) גובר.

אם Ripple תנצח בתיק שלה בשנת 2023, סביר להניח שזה יפתח בפני הפרויקט דלתות להתחיל לשלב מוצריה במערכות הבנקאות העולמיות, מה שיוביל לאימוץ המטבע ע"י בנקים ברחבי העולם.

עוד בנושא הרגולציה, Ripple הוא אחד המטבעות היחידים בשוק שתואם את תקן ISO 20022 החדש – עמידה בתקן בנוסף לניצחון במשפט ייתן לגיטימיות למטבע.

3. אתריום (ETH) – אם ביטקוין הוא המלך, איתריום הוא הנסיך של שוק הקריפטו. רשת הבלוקצ'יין של Ethereum נועדה ליצור מערכת חוזים חכמים. אם ביטקוין מבוסס על כוח עיבוד של מחשב לצורך ניהול היומן המבוזר (כמו טבלת אקסל של תנועות בחשבון) אז באתריום בחרו לנצל את אותו כוח מחשוב על מנת להריץ יישומים ותוכנות על הבלוקצ'יין של את'ריום כדי שאפליקציות יהיו מבוזרות מהיסוד, ממשחקי מחשב ועד לשליחת מיילים ומסרים, איתריום הרחיבו את השימוש בבלוקצ'יין משימוש פיננסי בלבד לכמעט כל תחום אפשרי.

המיזוג האחרון של איתריום סלל עבורו את הדרך לשיפור חסר תקדים במהירויות העסקאות והורדת עמלות דרסטית. שדרוג זה ואחרים הצפויים בשנת 2023 עשויים יתחיל גל חדש של סנטימנט חיובי מאוד עבור המטבע האהוב.

4. Polygon (MATIC) – פוליגון התחיל כפתרון שכבה שנייה (Layer 2) מהראשונים בשוק. פתרון שכבה שנייה הוא פתרון הנועד לייעל ולסייע להגדיל את קנה המידה של עיבוד טרנזקציות ברשת בלוקצ'יין מסוימת, ובכך להגדיל את יכולות הפיתוח של הרשת ולהוריד את עלויות השימוש ברשת כל זאת תוך שמירה על רמת האבטחה של רשת האת'ריום המקורית.

קצב הפיתוח בפוליגון הוא מהגבוהים ביותר בשוק, וכמות המפתחים צמחה ביותר מפי 3 מאז תחילת 2022, היכולת של פוליגון ליצר כלי פיתוח משכה תשומת לב עצומה וזה עשוי להמשיך להתפתח בשנה הקרובה.

צפו באנליזה מלאה על המטבע.

MATIC

5. Quant (QNT) - מבקשים להיות הבסיס לחיבור בין כל רשתות הבלוקצ'יין השונות, לצורך זה יצרו ב Quant את Overledger –מערכת הפעלה מבוססת בלוקצ'יין שכל מטרתה היא קישוריות בין מערכות הבלוקצ'יין הקיימות, בה ניתן ליצור אפליקציה מבוזרת או חוזה חכם שעובד על מספר רב של רשתות בלוקצ'יין במקום רק על בלוקצ'יין אחד.

למרות השוק הדובי בשנה החולפת המטבע QNT הראה ירידות מתונות (יחסית) זאת הודות לביקוש הרב לפרויקטים שפותרים את "בעיית הקישוריות" בין הבלוקצ'יינים וכלכלת מטבע מוצלחת (האינפלציה של המטבע הצפויה: ל 2.2% בשנה – נתון המאפשר למטבע לצמוח).

הביקוש למערכות חיבור-בלוקצ'יין והגישה המעניינת של Quant ישימו את המטבע כאופציה השקעה טובה ומעניינת לשנה הקרובה.

צפו באנליזה המלאה על המטבע

6. Avalanche (AVAX) - פלטפורמת בלוקצ'יין הפועל בעיקר בתחום הנפקת חוזים חכמים. Avalanche שואפת לספק פתרון בלוקצ'יין שניתן להרחבה (לטפל בכמות תעבורה גבוהה) תוך שמירה על ביזור גבוה ואבטחה מקסימלית. התמקדותם נמצאת בעיקר בעלויות נמוכות יותר, מהירויות עסקה.

הבלוקצ'יין פועל כפרויקט "שכבה ראשונה" כלומר, מתחרה ישיר של את'ריום ובסה"כ מנסה להציע גרסה משופרת של המטבע השני בגודלו בשוק בשילוב של כמה יכולות נוספות.

הגישה בבחירת המטבע AVAX מונעת בעיקר מתוך צורך גיוון בתיק והכנסת מתחרה לאיתריום שפועל כ"חצי מונופול" בשוק החוזים החכמים. הבלוקצ'יין של אבלנצ' הוא בין ה 20 בלוקציינים הגדולים ביותר מבחינת כוח פיתוח ומשיכת יזמים חדשים לתחום.

המטבע AVAX נמצא בלב המערכת של אבלנצ' כצורת התשלום המועדפת, מעבר לכך מקור ביקוש נוסף למטבע נובע מביצוע staking על הפלטפורמה של אבלנצ' ומניע מכניזם שנועד לשמור על ערך המטבע.

צפו באנליזה המלאה על המטבע

7. Chilliz (CHZ) - צ'יליז היא רשת המבוססת על את'ריום אשר ממנפת את טכנולוגיית הבלוקצ'יין שלה כדי לאפשר סוג חדש של מעורבות ישירה בין האוהדים וקבוצות הספורט האהובות עליהם. אסימוני אוהדים (Fan tokens) יכולים גם להעניק למחזיקים השפעה על החלטות שמוצגות על ידי הקבוצה, כגון עיצובי מדים חדשים, שירי חגיגה, שמות אצטדיונים, מסרים שהקפטן יענוד על סרט הזרוע שלו.

כמו כן, אוהדים יכולים להשתתף ולהשפיע על החלטות הקשורות למועדון באמצעות סקרים, במקרים קיצוניים אפילו להשפיע על ההרכב הפותח.

המטבע עלה לכותרות לאחרונה הודות למונדיאל בקאטר, הביקוש למטבעות אוהדים והימורי ספורט בעזרת מטבעות קריפטו עלה משמעותית בחודשים האחרונים.

לסיכום, שנת 2023 תהיה שנה מכריעה עבור שוק המטבעות הדיגיטליים, באם יתמתנו נתוני המאקרו והבנקים המרכזיים יורידו את הריביות – הביקוש לנכסים יותר מסוכנים (תנודתיים) כדוגמת מטבעות דיגיטליים צפוי לעלות. במקרה ההפוך - מיתון והמשך מדיניות מצמצמת כספים יידחפו החוצה משוק המטבעות הדיגיטליים לנכסים פחות תנודתיים, המשקיעים בשוק הקריפטו יעבירו את רוב אחזקותיהם למטבעות הגדולים (ביטקוין ואתריום בעיקר) ויימנעו ממסחר במטבעות אחרים.

שנת 2022 אופיינה בשני נושאים חשובים: אימוץ מוסדי והתפתחות הרגולציה.
בכל רחבי העולם, כולל בישראל העמיקה הרגולציה ידיה בשוק הקריפטו והנכסים הדיגיטליים. בארה"ב עלו מספר הצעות חוק בנושא המטבעות הדיגיטליים תוך התמקדות במטבעות היציבים.
בישראל הוענקו רישיונות ראשונים לפעילות במטבעות דיגיטליים. גם מדינות אירופה הולכות לקראת הסדרה מלאה של התחום נוכח שימוש גובר בנכסים דיגיטליים.
אמנם הרוחות סערו בעקבות נפילות בורסות, אך אלו בדיוק המקרים שמכניסים את הרגולציה לעבודה מאומצת וההשפעה בטווח הארוך על השוק תהיה חיובית למדי. "ניקוי אורוות" שכזה מאפשר לחברות הטובות להמשיך לצמוח ו"חושף" את אלו שאין להן זכות קיום.

שנת 2023 צפויה להיות נקייה יותר מניפוחי שווי שוק לא מוצדקים. התנודות יהיו מתונות ובריאות יותר- אלו המאמינים בשוק זה ובפוטנציאל הגלום בטכנולוגיית הבלוקצ'יין, שנת 2023 עשויה להיות חשובה וקריטית בכניסתם לשוק בגלל מחירי השוק היחסית נוחים והתפתחות רגולטורית שרק תעמיק ותגבר לצד אימוץ מוסדי זהיר.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות‍