הכרות עם Avalanche - אנליזה מלאה

November 7, 2022
|
8 דק'

אסף אלמליח
Cryptocurrency & Blockchain Research Analyst

הקדמה

Avalanche הוא אחד המטבעות המדוברים של השנתיים האחרונות, ב2021 עם עליית השוק המסיבית הוא הניב למשקיעיו תשואה של 3350% ונחשב לאחד המתחרים של אתריום.

באנליזת המטבע נביט על המטבע וההיסטוריה שלו, נתייחס לנושא הרגולטורי כמו גם לכלכלת המטבע, צוות היזמים והמתחרים, ובעיקר נבין את החוזקות והחולשות של המטבע.

רקע

Avalanche היא פלטפורמת בלוקצ'יין הפועל בעיקר בתחום הנפקת חוזים חכמים. Avalanche שואפת לספק פתרון בלוקצ'יין שניתן להרחבה (לטפל בכמות תעבורה גבוהה) תוך שמירה על ביזור גבוה ואבטחה מקסימלית. התמקדותם נמצאת בעיקר בעלויות נמוכות יותר, מהירויות עסקה.

הבלוקצ'יין פועל כפרויקט "שכבה ראשונה" כלומר, מתחרה ישיר של את'ריום ובסה"כ מנסה להציע גרסה משופרת של המטבע השני בגודלו בשוק בשילוב של כמה יכולות נוספות.

עם Avalanche, משתמשים יכולים ליצור מספר בלתי מוגבל של בלוקצ'יינים מותאמים אישית וניתנים להפעלה הדדית עם בלוקצ'יינים אחרים. כדי להפעיל בלוקצ'יין על מטבע Avalanche, AVAX, יש לשלם דמי מנוי.

קישור לאתר הפרויקט

קישור ל - whitepaper

המטבע AVAX – שימושים, ביקש והיצע

המטבע AVAX הוא utility token. AVAX משמשת כאמצעי ה - "תשלום" של המערכת של Avalanche. במילים אחרות, האסימון משמש כמטבע בתוך הרשת, בדרך כלל לגביית עמלות בעסקאות, תמריצים ומקרי שימוש רבים אחרים.

את המטבע ניתן גם לנעול ב stake, וזה משמש לאבטחת הרשת. חלק מהמשתמשים מחזיקים ב-AVAX כדי להרוויח הכנסה פסיבית ברשת ע"י נעילת כספים ב stake.

Tokenomics

כפי שמשתקף מהטבלה סך המטבעות המקסילמלי ב AVAX עומד על 720 מיליון מטבעות.

המכניזם של AVAX יוצר ביקוש בעזרת תגמול על staking (נעילת מטבעות והוצאתם זמנית מהסירקולציה). בעזרת staking נוצרים מטבעות חדשים ונכנסים לסירקולציה כך שכמות ה – stake מול ייצור המטבעות החדשים בערך מתאזנת. מה כן במכניזם של המטבע גורם לו לעלות בערכו?

ב AVAX כל עמלות הרשת "נשרפות" – לכן, ככל שיותר ארנקים ישתמשו ברשת כמות הטרנזקציות תגדל וכך גם העמלות – שבסוף נשרפות.

בצורה כזו, לא מופרך המצב שבו כמות העמלות הנשרפות עולה על כמות הייצור של המטבעות החדשים. בנקודה זו המטבע יהפוך לדיפלציוני (שכמות ההיצע בו קטנה). כיום נדרשות בערך פי שישה כמות עסקאות יומיות על מנת שכמות השריפה תעלה על כמויות הייצור.

כיום המטבע בהחלט אינפלציוני ובעוד הוא עומד על ערך אינפלציוני גבוה קשה להוציא נתון מדויק לגבי ערך האינפלציה ההערכה עומדת על כ 5% אינפלציה בהחסרת המטבעות שנשרפים. אך יש לקחת נתון זה בערבון מוגבל.

הצוות

שלושת האנשים שמאחורי Avalanche הם למעשה קבוצת חוקרים מאוניברסיטת קורנל שפיתחה את הטכנולוגיה. בראשות הקבוצה עומד הפרופסור אמין ג'ון סירר. הוא נעזר בשניים מהדוקטורנטים שלו: מאופן "טד" יין וקווין סקניקי. בסיס הקוד של AVAX עבור פרוטוקול הקונצנזוס של Avalanche הפך לקוד פתוח במרץ 2020, והפך זמין לציבור. הנפקת המטבעות הראשונית של Avalanche (ICO) הסתיימה ביולי 2020, ואחריה השקת Avalanche בספטמבר של אותה שנה.

רגולציה ומבחן Howey

דרישות הגדרת נייר ערך ע"פ מבחן Howey :

• השקעה של כסף

• בתאגיד נפוץ

• עם ציפייה לרווח מצד המשקיע

• כאשר הרווח מיוצר ע"י פרי השקעת מאמצים של צד שלישי (קרי החברה)

כמה נקודות שחשוב לציין :

• המטבע AVAX באופן די ברור לא היה קיים ללא היישות Ava Labs (שמאוגדת בארה"ב). וזאת למשל בשונה מ Bitcoin שאין לו "אבא", כלומר - גוף רשמי שהתאגד תחת יישות כזו אחרת. לכן, מבחינה רגולטורית בלבד זה בא בחסרון הפרויקט מהסיבה הפשוטה : יש את מי להאשים. בביטקוין אין (את מי להאשים).

• אם ננסה לצפות את יחס הרגולטור האמריקאי בדבר הגדרת מטבע דיגיטלי כנייר ערך – אז נקודה שמחייבת התייחסות היא הנפקת המטבע ומיוחד האם הוצעה ללקוחות אמריקאים או לא? (בהתחשב בתקדים התביעה של ריפל XRP)

כאן הצוות המשפטי של AVAX עשה עבודה טובה כאשר אסר על אזרחים אמריקאים לקחת חלק בתהליך ה ICO של המטבע AVAX . – מה שמוציא את המוטיבציה של ה SEC לרדוף אחרי מטבע כזה.

• Ava Labs (בשונה מ- Ripple) רשמו את הגיוס אצל רשות ניירות הערך ואכן קיבלו אישור לגייס סכום בלתי מוגבל ממשקיעים כשירים בלבד. את XRP רדפו על כך שלא הגישו את אותה בקשה.

• למרות שנוצר ע"י יישות משפטית ברורה , AVAX היום יכול להתקיים גם בלי "עזרתה" או ניהולה של חברת Ava Labs – כלומר, יש מידה לא מבוטלת של ביזור בפרויקט (בהשוואה לריפל).

לסיכום, כמו הרבה מהמטבעות הדיגיטליים המטבע AVAX עומד חלקית במבחן האווי, מה שכן נוכח העובדה שהציגו בקשה להנפקה ולא אישרו הנפקה לאזרחים אמריקאיים נראה של- SEC תמריץ די נמוך לרדוף אחריהם. אחרי הכל, שוק המטבעות הדיגיטליים רווי בפרויקטים שפעלו בניגוד לחוק מפורשות. האסטרטגיה המשפטית של AVAX העניקה יתרון מסוים למטבע בהשוואה למטבעות אחרים.

חשיפה בבורסות

חשיפה בבורסות נועדה לתת רקע על רמת הנזילות והסחירות של המטבע. כחלק מבדיקת נאותות המטבע יש לוודא כי המטבע סחיר דיו כדי שיוכל לקוח לממשו (ללא הפסד ממשי הנובע מחוסר סחירות) באם יבקש.

המטבע AVAX הוא מהמטבעות המובילים ביותר מבחינת שווי שוק – על כן חשיפתו בבורסות רחבה ביותר. הסחירות במטבע עומדת בממוצע על 14 מיליארד דולרים בחודש. במספרים כאלו אנו לא צופים בעיות בסחירות/ נזילות במטבע.

מתחרים

התחום שבו עוסק אבלנצ' (פלטפורמת חוזים חכמים) הוא התחום הרווי ביותר במתחרים שקיים בעולם המטבעות הדיגיטליים והוא כולל את ענקיות החוזים החכמים כמו סולנה (SOL) הרשת של Binance (Binance smart chain) קארדנו (ADA) אלגורנד (ALGO) , אתריום (ETH) ועוד רבים אחרים.

ברור כי התחרות הקשה, אך כל פלטפורמה שמה דגש על זווית אחרת שיתן לה יתרון מול המתחרים. בעוד את'ריום תופסת את נתח השוק הגדול ביותר, באלגורנד מקווים להביא גם סטנדרט רגולטורי ובקארדנו מביאים יתרון של אקדמיה ומחקר – לכן למרות היותם פועלים בתחומים חופפים, ראוי שנבחן את אבלנצ' דווקא מול אלו המנסים להשיג את אותו יתרון שמבקשים באבלנצ' להשיג – יתרון המהירות והביזור.

באבלנצ' שמים דגש על יכולות מהירות, סקיילאביליות (יכולת הרחבה) וביזור מקסימלי. מהסיבות הללו – רשת סולנה נחשבת למתחרה ישיר יותר של אבלנצ', ולמרות שסולנה גוברת על אבלנצ' במונחי שווי שוק, לסולנה יש פגם במרכיב חשוב – רמת הביזור. הרבה תהיות עלו בשנה האחרונה על כמה מבוזרת רשת סולנה בעודה משביתה את הרשת על מנת לעצור התקפות DDoS.

בבחינת התחרות על המהירות BSC היא אחת הרשתות הפופולריות להנפקת חוזים חכמים בשל עלויות הרשת הזולות והמהירות היחסית בהשוואה לאת'ריום. אבל, רשת BSC נשלטת באופן כמעט ע"י חברת Binance - ארגון ריכוזי מלא מלא.

מהסיבות הללו אבלנצ' אמנם נמצאת בתחרות לא קלה אבל בהחלט מייחדת עצמה בעזרת רמת ביזור גבוהה ומהירות.

טבלת השוואה

סייגים וחששות

כאמור, אבלנצ' נמצאת בתחרות הקשה ביותר בעולם המטבעות הקריפטו – "פתרונות שכבה ראשונה ומערכות חוזים חכמים", אך עם זאת, בעוד רבים מצפים ל"מנצח מובהק" בתחרות הזו אנו גורסים אחרת, עולם מערכות הבלוקצ'יין נבנה וימשיך ע"י במספר ערוצים ע"י כמה חברות מתחרות שחולקות טכנולוגיות דומות עם הבדלים מסוימים ביניהן.

למרות התחרות העזה, כל ניסיון "לחבר" בין הבלוקצ'יינים השונים (כמו Quant) צריך לקחת בחשבון אקו-סיסטם רחב ופופולרי כמו אבלנצ', עצם קבלת העובדה הזאת מראה שלפרוטוקול יש זכות קיום גם לצד תחרות עזה מול גופים טובים וחדים כמו איתר'יום אלגורנד וסולנה.

חשש נוסף נובע ממנגון ההוכחה של אבלנצ' שאינו כולל עונשים למאמתים שקריים ברשת בצורת "חיתוך".

רשתות קריפטו רבות מענישות את המאמתים על טעויות או התנהגות הונאה. זה תהליך שנקרא "חיתוך".

ברשתות אחרות מאמתים (המקביל לכורים) שאינם פועלים בתום לב ומנסים לאמת טרנזקציות שקריות יכולים לאבד חלק או את כל הכספים ששמו ב stake. Avalanche מצהירה בגאווה בדף המאמתים של האתר, "אסימונים המוחזקים על Avalanche לעולם אינם בסכנת חיתוך (עונש)".

נושא זה עשוי להשתנות כאשר הרשת תגדל.

לסיכום

בעוד אבלנצ' נלחמת בענקיות בלוקצ'יון אחרות היא מצליחה לשמר את כוחה והיבדלותה מרשתות אחרות ע"י כמה יתרונות מרכזיים: מהירות העברה, ביזור מוגבר ועמלות נמוכות שגם הן "נשרפות".

המטבע AVAX נמצא בלב המערכת של אבלנצ' כצורת התשלום המועדפת, מעבר לכך מקור ביקוש נוסף למטבע נובע מביצוע staking על הפלטפורמה של אבלנצ' ומניע מכניזם שנועד לשמור על ערך המטבע.

הצוות מאחורי המטבע מסקרן ונראה כמו סלע יציב בפרויקט כאשר הגישה לפיתוח המטבע נעשתה ע"י דוקטורנטים ואקדמאים זה מוסיף ל"יוקרה" של מערכת זו.

מבחינה משפטית, טוב עשה הצוות המשפטי של אבנלצ' שלא אפשר הנפקה ללקוחות אמריקאים מה שיוריד את התמריץ של ה – SEC לרדוף אחריהם בטענות משפטוית שעלולות להכניס את המטבע לסחרור במחיר (ראה ערך Ripple).

אבלנצ' פועלים בסקטור תחרותי ודי רווי בשוק המטבעות הדיגיטליים אך עומדים בתחזרות זו בגבורה בעזרת יתרונות של מהירות וביזור גבוה יחסית.

הפניקה בשווקים הביאה לירידה משמעותית בערך המטבע אך זה נעשה כחלק מירידות בכל שוק הקריפטו. משקיע שחקר וע"פ הנתונים ביסס לעצמו אמון לגבי עתידו של המטבע יראה בכך הזדמנות השקעה, אחרים יראו בכך הוכחה ניצחת לתנודתיות חסרת התקדים שבשוק המטבעות הדיגיטליים ואולי אפילו חוסר אטרקטיביות.

דיסקליימר
החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות