הכרות עם Polygon - אנליזה מלאה

November 17, 2022
|
9 דק'

לאור השדרוג האחרון באת'ריום והמעבר ל POS רבים תוהים מה יעלה בגורלם של פרויקטים שנועדו להרחיב את היכולות של איתריום – המוביל שבהם הוא פוליגון.

בעוד יש שחשבו שהשדרוג באת'ריום יהפוך פתרונות אלו למיותרים, ההפך התברר. היום, יותר מתמיד ברור הצורך בפתרונות שכבה שנייה שנועדו להיות מכפיל כוח לרשת האת'ריום הפופולרית.

באנליזה זו נסקור את אחד המטבעות המדוברים בשנים האחרונות, מה היא הצעת הערך של המטבע? כיצד הצליחו למשוך קהילת מפתחים ענפה? ומה צפוי למטבע המסקרן בעתיד?

קישור ל whitepaper

קישור לאתר הפרויקט

רקע

פוליגון, הידועה השמה הקודם Matic Network הוא פתרון שכבה שנייה (Layer 2)  מהראשונים בשוק. פתרון שכבה שנייה הוא פתרון הנועד לייעל ולסייע להגדיל את קנה המידה של עיבוד טרנזקציות ברשת בלוקציין מסויימת, ובכך להגדיל את יכולות הפיתוח של הרשת ולהוריד את עלויות השימוש ברשת כל זאת תוך שמירה על רמת האבטחה ברשת המקורית.

האנלוגיה הטובה ביותר להבין את רעיון השכבה השנייה הוא כך: אם הבלוקצ'יין של את'ריום הוא הכביש הראשי, אז פוליגון הוא מעין כביש צידי או מחלף מהיר שמוריד עומס מהכביש הראשי וחוסך פקקים.

פוליגון רואים בעיני רוחם עולם שבו בלוקצ'יינים נפרדים מסוגלים להחליף בחופשיות ובקלות ערך ומידע - ולבטל את הפערים הטכנולוגיים והאידיאולוגיים שמפרידים בין הבלוקצ'יינים כיום, כאשר במרכזם יעמוד בלוקצ'יין האת'ריום – הבלוקצ'יין המשומש ביותר כיום.

בעיית ההרחבה באת'ריום וכיצד לפתור אותה?

למרות ש-Ethereum  הוא הבלוקצ'יין הנפוץ ביותר ובמידה רבה מהמאובטחים ביותר, זה לא אומר שהוא לא מגיע עם כמה חסרונות. לרשת האת'ריום יש זמני עסקה איטיים (15 עסקאות בשנייה) ועמלות גז יקרות.

למעשה הוא הפך לאחד הבלוקצ'יינים היקרים ביותר לשימוש, מצב כזה, מזיז מפתחים לרשתות אחרות על מנת לחסוך בעמלות, ופרויקטים שמוכרים שירותים בתשלומים קטנים יחסית לא יכולים להתקיים על את'ריום. אף אחד לא רוצה לשלם עמלה של 5 דולרים על רכישה 2 דולרים.

פתרונות שכבה 2 חשובים מכיוון שהם מאפשרים תפוקה מוגברת תוך שמירה על שלמות הבלוקצ'יין המקורי של את'ריום, דבר כזה מאפשר שמירה על הביזור היחסית של הרשת הראשית.

פתרונות שכבה שנייה עובדים בצורת שונות, הפופולרית שבהן היא לאגד מספר גדול של טרנזקציות מחוץ לבלוקצ'יין הראשי, ואז לעדכן את הבלוקצ'יין הראשי של איתריום בטרנזקציה אחת. – כך , גם הורדנו לחץ מ"הכביש הראשי" וגם עשינו את כל זה בעדכון אחד בלבד לבלוקציין האיתריום שהעלות שלו תתחלק בין כל מי שביצע את ההעברה בשכבה השנייה. חסכנו זמן, כסף ואנרגיה.

לכל פתרון שכבה שנייה יש יתרונות וחסרונות משלו שיש לקחת בחשבון כמו: כמה הוא מגביר את תפוקת הרשת, כמה הוא חוסך דמי גז, האם הוא שומר על רמת האבטחה, וכמובן איזה פונקציונליות הוא נותן למפתחים.

בפוליגון הלכו הרבה מעבר מרק להיות פתרון שכבה שנייה, והיום הם מציעים כלי פיתוח ליזמים ומפתחים לבניית אפליקציות מבוזרות בצורה ששומרת על עצמאותם וממנפת את היתרונות שיש לבלוקצ'יין אתו הם מעוניינים לעבוד בלי לוותר על רמת ביזור או אבטחה.

ומכיוון שבנייה על Polygon דומה מאוד לבנייה על Ethereum (שהיא הרשת הגדולה ביותר בתחום החוזים החכמים) המפתחים נהנים מפיתוח שמוכר להם כבר וכל זאת מבלי לוותר על היתרונות שיש לאית'ריום.

המטבע MATIC – שימושים, ביקש והיצע

הטוקן MATIC של פוליגון משמש בעיקר כדי:

1 . לשלם את עמלות הגז על כל העסקאות ברשת.

2. לביצוע staking ע"י מאמתי הרשת (ולרוויח מטבעות חדשים על כך)

3. הצבעות על שדרוגים – לעת עתה, אין ערך השקעתי לעניין הזה.

סך המטבעות המקסימלי של MATIC של 10 מיליארד, היום נמצאים במחזור כ– 8.7 מיליארד.

המטבעות הנותרים ייכנסו לסירקולציה מעת לעת במהלך 3 השנים הבאות, בעיקר על ידי מבצעי ה staking.

חלוקת המטבעות בעת הנפקה - Messari

פוליגון גייסה כ 5.5 מיליון דולרים במהלך שלושה הנפקות ICO ב 2019. וגייסה עוד כ 450 מיליון דולרים מקרנות הון סיכון ע"י מכירת הטוקן. זה הופך את פוליגון לאחד הפרויקטים היותר "ממומנים", יש להם לא מעט כסף להמשיך ולפתח את המוצרים שהם מציעים.

צמיחת משתמשים ושותפויות

תחום אחד שבו פוליגון הצטיינה במיוחד מאז המיתוג מחדש בתחילת 2021 הוא משיכת המפתחים והגדלת השותפויות.

הערך הכולל ננעל (TVL) על פני dApps (אפליקציות מבוזרות) ברשת צמח מפחות ממיליון דולר בתחילת 2021 ליותר מ-1.7 מיליארד דולרים נכון ליולי 2022.

כדאי לגבות את משיכת המפתחים של פוליגון במספרים, הגרף מתחת משווה בין קצב הפיתוח בפוליגון למתחריו הישירים (ע"פ commits  ב GitHub) והוא נותן תמונה מעולה על איפה עומדים פוליגון בהשוואה למתחריה בתחרות על מי מושך יותר מפתחים שבתורם ימשכו יותר משתמשים.

Source: Santiment

רשת Polygon הצליחה למשוך מספר גדל והולך של מפתחים לפתח מוצרים טכנולוגיים על הפרוטוקול. מדד של פעילות Github גדל יותר מפי 3 מאז תחילת 2021, בעוד שקצב הצמיחה ב Optimism צמח רק פי 1.7 ועבור Loopring הוא אפילו ירד. הטרנד בצמיחה הוא מה שקובע – מכיוון שאם הטרנד יימשך זה רק עניין של זמן עד שפוליגון יעלה על כל מתחריו.

היכולת של פוליגון לייצר כלי פיתוח למהנדסי תוכנה ולמשוך מתכנתים היא סגולה שרק מעטים פרויקטים בעולם הקריפטו ניחנו בה ברמה הזו, הסיבה שזה כל כך חשוב היא בגלל משדובר במעגל שמזין את עצמו – צרוף מפתחים יביא לצמיחת האפליקציות והשירותים על הרשת שבתורו יביא יותר משתמשים שהם יביאו עוד מפתחים לפתח על הרשת וחוזר חלילה. זהו מעגל התרחבות הרשתות. צפו בתרשים מטה:

הדחיפה הענקית לרשת קרתה בעיקר בגלל מחירי הגז היקרים באתריום במיוחד בתקופת הפריחה של NFT במהלך 2021. פוליגון הציעה חלופה הזולה ומשתלמת להשקה ומסחר ב - NFTs .

יכולת הניווט האסטרטגית של פוליגון ושימת הדגש על הקשבה לצרכי השוק הובילו לכמה שותפויות עם חברות ענק, שותפויות חיזקו וימשיכו לחזק את הרשת בצורה חסרת תקדים, הן במובן השיווקי והן במובן העסקי. להלן פירוט של כמה שותפויות אלו:

1. ענקית התוכנה Adobe – החברה שהביאה לעולם כמה מתוכנות העיצוב הטובות בעולם – ביניהן גם Photoshop הודיעה על שותפות על פוליגון במרץ 2022 שמטרתה שילוב NFT ברשת החברתית למעצבים של אדובי Behance

2. חברת התשלומים stripe – הודיעה על שותפות עם פוליגון באפריל 2022 שמטרתה לאפשר תשלומי USDC על הרשת של פוליגון.

3. מטא (פייסבוק לשעבר) -  הודיעה על שותפות עם פוליגון במאי 2022 שמטרתה ליצור פיילוט של NFT באינסטגרם.

עוד חברות שיצרו שותפות עם פוליגון:

• השחקנית החדשה בשוק הטלפונים – Nothing הבריטית.

• Disney – דיסני

• הרשת החברתית Reddit

• Ticketmaster

מהמעקב שעשינו, פוליגון הוא הפרויקט עם השותפויות הכי משמעותיות בשוק כולו. לראות את חברות ענק שמות מבטחן ביכולתם של פוליגון מעיד טובות על הצוות והכיוון העסקי.

עוד נושא שתרם רבות לצמיחה של פוליגון מבחינת המשתמשים והמפתחים הוא קריסת Terra במאי האחרון, אלפי אפליקציות מבוזרות שעבדו וחיו על Terra בחרו לעבוד על פוליגון, זה נתן גם יחסי ציבור טובים לפרויקט וגם "בוסט" של מפתחים ואנשי תוכנה שיעצימו את הרשת ויביאו משתמשים חדשים.

היווסדות והצוות

פוליגון נוסדה ב 2017 תחת השם המקורי Matic network ע"י שלושה יזמים הודים, החברה המייסדת היא Polygon technology חברת תוכנה שבסיסה בהודו.

הפיתוח של פוליגון מתופעל ע"י ארגון ללא מטרות רווח (כמו המון פרויקטים אחרים) הנקרא: Polygon Foundation .

בין המייסדים:

• ג'נטי קנאני – מהנדס תוכנה ומדען נתונים בעברו

• סאנדיפ ניילואל – מהנדס תוכנה ובעל עבר בייעוץ עבור חברות תוכנה ב Deloitte

המייסדים והצוות בכללותו עם עבר עשיר בפיתוח מערכות תוכנה והרחבת יכולות של רשתות בעולם הקלאסי ובעלי יכולות פיתוח גבוהות.

המתחרים

פוליגון הפכה להיות מפתרון Layer 2 בלבד לאיתריום, למערכת המכוונת להיות פתרון לבעיית ההרחבה באופן כללי, לא רק לאיתריום ולא רק בשיטה של שכבה נוספת אלא בשיטות נוספות. במצב כזה, היא חולשת על מספר תחומים, ובכך "צברה לעצמה" מתחרים מכל קצות הקשת של עולם הקריפטו, חלקם מתחרים ישירים יותר וחלקם פחות.

ראשית, המתחרים הישירים של פוליגון הם, פתרונות Layer 2 אחרים לאת'ריום: Optimism, Loopring.

שנית, המתחרים הלא ישירים של פוליגון הם אלו המבקשים להיות המערכת המחברת בין בלוקצ'יינים שונים ורבים כמו Cosmos, Polkadot ו Quant. ההבדל בין פוליגון למתחרים אלו היא בגישה שלהם לפתרון הבעיה, בקוסמוס למשל עומלים על פיתוח פרוטוקול תקשורת בין-בלוקצ'יינית (IBC), שבה מידע יכולות לעבור בין רשתות בלוקצ'יין שונות. כלומר, הגישה של קוסמוס (וגם קוואנט ופולקדוט במידה מסוימת) היא ליצור את תשתית החיבור בין מערכות הבלוקצ'יין.

החזון של פוליגון הוא דומה במידה מה, אך הוא "תפור" למידותיה של איתריום ספיציפית, והוא משלב אלמנטים של פתרונות הרחבה לבלוקצ'יין של איתריום.

לסיכום, בתחומה הספיציפי: פתרון הרחבה לבלוקציין האיתריום פוליגון היא הגדולה ביותר והטובה ביותר.

אך גישתם לפתור את בעיית ה"תקשורת בין בלוקצ'יינים" נסמכת על איתריום (אולי מדי) והם למעשה "תוקפים את הבעיה" מנקודת מבט מאוד צרה וממוקדת – יש יגידו שמדובר במיקוד וזה יתרון ויש יגידו שזו זווית צרה מדי וזה חיסרון. דעתי - קצת משניהם, לגישתה יש חסרון ברור, אך גם יתרונות.

סייגים וחששות

פוליגון אכן הוכיחה עצמה כרשת שמביאה בשורה, עם יכולות חידוש ופתרון בעיות בלוקצ'יין אמיתיות וקיימות, אך ישנם מספר חששות בנוגע לפרויקט שעשויים להשפיע על מחיר המטבע.

החששות נובעים מכמה נושאים, אלו המדאיגים ביותר:

1. ריכוזיות פעילות המאמתים במטבע

ראשית, מספר הכתובות הייחודיות שמחזיקות בטוקן MATIC גדל בהתמדה מאז היוסדה של הרשת.

אבל, הכתובות של 10 המחזיקים המובילים מהוות למעלה מ-70% מההיצע המקסימלי של MATIC , עם זאת הרבה מהכתובות הללו בעשירייה הראשונה אלו חוזים חכמים, בניהם חוזי ה- Staking שמחזיק 27.7% מהיצע המטבע – זה מרגיע במידה אך עדיין ריכוזי מאוד.

עוד מקור דאגה - האחזקות המצטברות של כתובות בורסת Binance מסתכמות ב-9.1% מהיצע המטבע- סכום לא מבוטל.

Binance הוא גם אחד המאמתים הכי גדולים במטבע MATIC, למעשה הם מחזיקים ב 13.7% מכלל המטבעות שנמצאים ב – Stake. המשמעות שזה שביננס ממשיכה להגדיל אחזקות במטבע.

הקשר והתלות בביננס (בורסה ריכוזית לחלוטין) מבהילה.

2. מה יקרה כאשר כל המטבעות יהיו בחוץ?

ב 2025 כל מטבעות MATIC אמורים להיות בחוץ והמטבע יגיע להיצע המקסימלי שלו, נשאלת השאלה, כיצד יתוגמלו המאמתים ברשת אחרי שנגיע לרגע הזה? בגלל העמלות הנמוכות ברשת ברור שזה לא יספיק.

הפתרונות האפשריים:

• להוסיף עוד מטבעות - משהו שמהמשקיעים לא יחבבו (אם לנסח בעדינות), הגברת היצע תפחית נדירות ויכולה להוריד את ערך המטבע.

• לסבסד פעילות מאמתים – רצוי, אך לא בטוח שהחברה היוזמת תהיה בעניין, בסוף זה יצא מכיסם.

לסיכום:

פוליגון התחילה כפתרון שכבה שנייה לרשת האת'ריום אך הרחיבה יכולותיה בצורה מדהימה במהלך השנים והפכה היום לחממה שלמה לפתרונות הרחבה של בלוקצ'יינים שונים, יכולות אלו בנו קהילת מפתחים ענפה ולמעלה מ 19 אלף אפליקציות מבוזרות שפועלות על הפרויקט – הספק מדהים ב 4 שנים.

מקורות הביקוש למטבע די סטנדרטיים – תשלום עמלות על עסקאות ברשת וביצוע Staking . עם זאת,  פיזור המטבעות מדאיג ביותר כאשר 10 הארנקים הכי גדולים מחזיקים בכ- 70% ממסך היצע המטבעות – לא נדיר לראות מקרים כאלו בקריפטו, אך אין להקל בראש במספרים כאלו.

המיתוג מחדש ב 2019 והיכולות הטכנולוגיות הפכו את פוליגון לרשת מחוזרת מאוד בקרב חברות ענק שמחפשות להיכנס לעולם המטבעות הדיגיטליים והצוות של פוליגון צלח בסגירת השותפויות הכי מעניינות ויוקרתיות של השנים האחרונות. – ההכרה של פוליגון כפרויקט מכובד גם מחוץ לעולם הקריפטו מרשימה.

הצוות עושה רושם של אנשי טכנולוגיה מומחים בתחומם מעניינים, דאגה בנושא הצוות היא שהיבט חטוף בצוות נותן רושם שאין פיננסיים עם רזומה רציני בחברה – וזה מצרך שהחברה חייבת כדי לבנות מודלים כלכליים טובים ונכונים שגם מגינים על המשקיעים.

הגישה המגוונת של פוליגון והעובדה שהיא חולשת על מספר תחומים ופתרונות גרמה לה לצבור מתחרים רבים. מטבע מתחרה שמפוקס בפתרון אחד יכול להשיג יתרון על פני פוליגון.

הסייגים והחששות במטבע נובעים משתי מכמות המעורבות של בורסת Binance בפרויקט ותוכניות העתיד לתגמול המתאמתים ברשת.

פוליגון עשתה ללא ספק דרך מדהימה מאז היווסדה. המשך התרחבות הפרויקט יתן קרקע יציבה לפרויקט להמשיך ולספק חדשנות בעולמות הקריפטו והבלוקצ'יין, עם זאת הפרויקט לא חף מסייגים וחששות שכדאי לקחת בחשבון.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות