תקן ISO 20022 צפוי לחולל מהפכה בשוק הקריפטו

December 21, 2022
|
4 דק'

שוק המטבעות משווע "לשפה אחידה": בין הרגולטורים לאנשי הטכנולוגיה, בין הבנקים לחברות הקריפטו ובין טכנולוגיית הבלוקצ'יין למערכות הבנקאות המסורתיות – תקן ISO 20022 רוצה לתת מענה לפערים הללו ועשוי לקדם את עולם המטבעות הדיגיטליים בצורה חסרת תקדים.

התקן הפיננסי החדש מגדיר את אבני בניין ודפוסי עיצוב לפיתוח "הודעות תשלום" באמצעות מתודולוגיה, תהליכים ומאגרי מידע משותפים. גישת הסטנדרטיזציה מציעה קווים מנחים לשוק להחלפת נתונים פיננסיים בין מוסדות פיננסיים שונים במבני שוק שונים.

התקן הינו תקן בינלאומי שפותח על ידי ארגון התקינה הבינלאומי (ISO), מדובר בתקן מקיף המכסה מגוון רחב של מסרים פיננסיים, כולל תשלומים, מסחר בניירות ערך ומטבע חוץ.

מה זה תקן ISO 20022 ?

ISO 20022 הוא תקן בינלאומי להחלפת מסרים אלקטרוניים בין מוסדות פיננסיים באמצעות SWIFT, האגודה לטלקומוניקציה פיננסית בין-בנקאית העולמית, רשת המסרים הפיננסיים העיקרית המשמשת בנקים ברחבי העולם. ISO 20022 ישנה באופן דרמטי את האופן שבו בנקים מתקשרים זה עם זה על ידי הגדלת כמות המידע שניתן לתקשר ושיפור יכולת שיתוף הפעולה הדדית בין הגורמים הבנקאים והטכנולוגיים.

למעשה, תקן ISO 20022 רוצה להחליף את תקן התקשורת הבנקאית SWIFT המסורתית, אך לא רק זה.

ל-ISO 20022 היכולת להשפיע באופן דרמטי על תעשיית הקריפטו. מטבעות העומדים בתקן עשויים להיות מאומצים מהר יותר למערכת הפיננסית המסורתית. בנוסף, אם מטבעות דיגיטליים גדולים כמו ביטקוין (BTC) או איתריום (ETH) ישולבו במערכת SWIFT, זה עשוי לשנות באופן קיצוני את האופן שבו מערכות תשלום מבוססות בלוקצ'יין ומטבעות פיאט יתקיימו במקביל וישתפו פעולה אחת עם השנייה.

היתרונות של ISO 20022

יעילות משופרת: ISO 20022 יכול לעזור לשפר את היעילות של עסקאות פיננסיות על ידי הפחתת הצורך בהתערבות ידנית. בזכות כך, זמני עיבוד העסקה יקוצרו לשנייה ואף פחות, והעלויות כמובן יפחתו.

דיוק מוגבר: ISO 20022 יכול לעזור לשפר את הדיוק של עסקאות פיננסיות על ידי מתן דרך מובנית ועקבית יותר להחלפת מידע. מה שיעזור להפחית שגיאות והונאות.

אבטחה משופרת: ISO 20022 בהחלט ישפר את האבטחה של עסקאות פיננסיות על ידי מתן דרך בטוחה יותר להחלפת מידע.

לוח זמנים לאימוץ התקן החדש

אימוץ חובה של תקן ISO 20022 יתרחש במספר שלבים. תשלומים חוצי גבולות בעלי ערך גבוה באיחוד האירופי יעברו לראשונה ל-ISO 20022 בנובמבר 2022, במיוחד תשלומים הכוללים את מערכת Target2, מערכת סליקה בזמן אמת המשמשת את הבנקים המרכזיים האירופיים. הפדרל ריזרב האמריקאי יעבור במלואו ל-ISO 20022 עד נובמבר 2023. מערכת ההודעות הישנה תמשיך להיות בשימוש חלקי עד 2025, ולאחר מכן הרוב המכריע של התקן הישן לא יורשה לשימוש.

ההשפעה על מטבעות דיגיטליים

אמנם זו עשויה להיות משימה קשה או בלתי אפשרית עבור מטבעות דיגיטליים כמו BTC ו-ETH להתאים עצמם לתקן ISO 20022, אבל זה לא אומר שהם בהכרח יישארו מחוץ למערכת החדשה לחלוטין. אם המטבעות הללו אכן יעמדו בדרישות, הם עשויים לקבל קודי ISO, שיאפשרו להם להשתלב עם מערכות של הבנקים המרכזיים ומאגרי הנתונים של חברות פיננסיות מובילות כמו ויזה ומאסטרקארד.

להלן מספר מטבעות דיגיטליים שידוע לנו שעומדים כיום בתקן ISO 20022:

Ripple (XRP): נועד להוות גשר בין עולם הקריפטו והפיאט ומשמש למגוון מטרות, כולל תשלומים חוצי גבולות. יכולת עיבוד של כ-1,500 עסקאות בשנייה.

Stellar (XLM): בדומה ל-XRP, הוא נועד להוות גשר בין עולם הקריפטו והפיאט, עם התמקדות ספציפית במתן שירות ליחידים ולא למוסדות. לדברי החברה, Stellar יכול לעבד עד 3,000 עסקאות בשנייה, אך זמני עיבוד העסקאות במציאות היו איטיים יותר.

XinFin  (XDC): בלוקצ'יין העובד בהתאמה מלאה עם מערכת החוזים החכמים שלEthereum . המערכת של XinFin  נועדה לתפקד כרשת נכסים דיגיטליים עבור ארגונים על ידי שילוב של בלוקצ'יין ציבורי ופרטי עם חוזים חכמים. XDC הוא המטבע של XinFin. XinFin מציע עד 2,000 עסקאות בשנייה וסופיות עסקה תוך 2 שניות בלבד.

Iota (IOTA): הוא ספר חשבונות בלוקצ'יין מרכזי שנועד לטפל בעסקאות בין מכשירים, תחום זה "האינטרנט של הדברים" (IoT). רבים מאמינים שלרשת יש פוטנציאל רב, אך היא גם התמודדה עם ביקורת בשל הריכוזיות שלה, פגמי האבטחה והמספר הגבוה של פריצות והתקפות שספגה במהלך השנים האחרונות.

Algorand (ALGO): אלגורנד הוא בלוקצ'יין "שכבה 1" המנסה לפתור רבות מהבעיות הגלומות במתחרים כמו Ethereum. לסקירה מלאה על המטבע – לחצו כאן.

Quant (QNT): פרוטוקול Quant נועד ליצור יכולת פעולה הדדית בין הבלוקצ'יינים השונים כמו ביטקוין, Ethereum ו-Ripple דרך רשת התפעול ההדדית שלה Overledger, ומתכוון לחבר את כל מערכות הבלוקצ'יין השונות באמצעות מערכת הפעלה אחת מקיפה. לסקירה מלאה על המטבע – לחצו כאן.

מטבעות העומדים בתקן עשויים לקבל יחס מקל בעבודה מול רגולטורים, מה שיכול ליצור סנטימנט חיובי לגביהם בשוק ועליות מחיר פוטנציאליות.

תקן ISO 20022 הוא אחת מהיוזמות הרבות שננקטו לשדרוג ושיפור המערכות המוניטריות הבינלאומיות והגלובליות, הכוללת יצירת CBDCs ואימוץ טכנולוגיית בלוקצ'יין לרשת פיננסית גלובלית חדשה מבוססת בלוקצ'יין, אשר רבים מכנים אותה המערכת הפיננסית הקוונטית החדשה.

פרוטוקולים העומדים בתקן - המערכת הפיננסית החדשה

לסיכום, אם אתם משקיעים או חושבים להשקיע בשוק הקריפטו, עליכם לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות שיביא תקן ISO 20022 לשוק זה.

ISO 20022 הוא ללא ספק העתיד של התקשורת הבין-בנקאית העולמית - וכאשר רבים מאמינים שמטבעות דיגיטליים הם העתיד של הכסף, ההיתוך בין שתי המערכות הללו עשוי להביא לעלייה משמעותית בפופולריות ובשימוש במטבעות דיגיטליים. גשר המחבר בין העולם המבוזר לבין הבנקאות המסורתית נחוץ ביותר, ונראה שהוא קרוב מתמיד.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות‍