הכרות עם Quant - אנליזה מלאה

October 19, 2022
|
8 דק'

אסף אלמליח
Cryptocurrency & Blockchain Research Analyst

המטבע QNT תפס את שוק המטבעות הדיגיטליים כמו סופה ביום בהיר – עלייה של יותר מ 350% מיוני האחרון גרמה לרבים לשים עין על המטבע הייחודי. לשם השוואה, אם ביוני האחרון הייתם משקיעים בביטקוין או באת'ריום, אחרי הרבה עליות ומורדות הייתם נשארים היום עם פחות או יותר אותו סכום כסף שאיתו התחלתם.

אז מה היא הסיבה לעלייה המטאורית של QNT בהשוואה לשאר השוק? האם מדובר ב "אוויר חם" והייפ מיותר או בהצעת ערך אמיתית? אמ;לק – קצת משניהם.

מחלקת האנליזה קיבלה פניות רבות בנוגע למטבע QNT ועל כן נציג בפניכם סקירה קצרה על אופיו של הפרויקט, כלכלת המטבע, הצוות, מיהם המתחרים ומה הם החששות? בהמשך נתייחס לעלייה המטאורית והסיבות לעלייה.

כל הנתונים נכונים ליום 19/10/2022

קישור לאתר הפרויקט

Whitepapper קישור

על מנת לנתח למה מתנהג השוק כמו שהוא מתנהג כלפי QNT חשוב להבין מה הוא המטבע? ואיזה בעיה הוא מנסה לפתור?

הבעיה ופתרונה

Quant - הארגון היוזם של המטבע QNT זיהה בעיה מדוברת בעולם המטבעות הדיגיטליים – אנחנו נקרא לה "בעיית הקישוריות".

הקדמה

בעיה הקישוריות היא בעיה שאפיינה את האינטרנט אי-שם בשנות השבעים, לפני שהאינטרנט הפך למה שהוא היום כל רשת אינטרנטית הייתה עובדת בצורה יחידנית ומבודדת – לדוגמא: אם הייתי מחובר לרשת האינטרנט של קליפורניה, הייתי יכול לגשת רק לקבצים שברשת אינטרנט של קליפורניה. הזוי? אולי. אך כך הכל התחיל.

התפתחות האינטרנט בשנות השבעים : המצב לפני פרוטוקול tcpip

על מנת לחבר את כל רשתות האינטרנט השונות נוצר פרוטוקול תקשורת בשם tcpip – פרוטוקול זה נועד ליצור "סט חוקים אחיד" שבה יוכלו רשתות האינטרנט השונות "לדבר" אחת עם השנייה. כך, לצורך הדוגמא, אני נמצא בישראל ויכול לדבר עם אדם בקצה השני של העולם.

tcpip – הייתה למעשה ההמצאה שאפשרה לאינטרנט להפוך לפתרון בקנה מידה גלובלי, אחיד ומחובר.

בעיית הקישוריות בבלוקצ'יין וכיצד Quant פותרים אותה?

רשתות הבלוקצ'יין השונות עובדות בצורה יחידנית, רשת הבלוקצ'יין של ביטקוין אינה יודעת "לדבר" עם רשת הבלוקצ'יין של את'ריום (ETH) או סולנה (SOL) ובכלל רשתות הבלוקצ'יין אינן "מודעות" למה קורה ברשתות הבלוקצ'יין האחרות.

בעוד רשתות מתחרות בניהן על מי תהיה רשת הבלוקצ'יין השולטת – ב Quant מאמינים שגם בסקטור הפרטי וגם בסקטור הציבורי לא תהיה הסכמה על מערכת בלוקצ'יין אחת אלא מספר רשתות בלוקצ'יין יעבדו במקביל אחת לשנייה ולכל אחת יהיו שימושים שונים חוזקות וחולשות משל עצמה.  

למעשה, ב Quant מבקשים להיות הבסיס לחיבור בין כל רשתות הבלוקצ'יין השונות, בהתייחס לדוגמא שהבאנו על רשתות האינטרנט, Quant רוצים להיות ה- tcpip של עולם הבלוקצ'יין.

לצורך זה יצרו ב Quant את Overledger –מערכת הפעלה מבוססת בלוקצ'יין שכל מטרתה היא קישוריות בין מערכות הבלוקצ'יין הקיימות, בה ניתן ליצור אפליקציה מבוזרת או חוזה חכם שעובד על מספר רב של רשתות בלוקצ'יין במקום רק על בלוקצ'יין אחד.

בחזונם, במקום להשקיע מאמצים בפיתוח Dapp (decentralized application) שעובדת רק על בלוקצ'יין אחד, יפותחו Mapp's (Multi-chain application).

אם תרצו, מערכת ההפעלה Overledger OS מיועדת להיות ה-Windows או macOS של רשתות הבלוקצ'יין. החיבור מבטיח שניתן לשלב את האלמנטים החשובים ביותר של כל בלוקצ'יין.

לפני שניגש למטבע ושימושיו, חשוב להדגיש: ל  Quant Network אין רשת בלוקצ'יין משלה והיא גם לא מתכוונת לפתח אחת כזו, הגיון מאחורי זה הוא פשוט: לבלוקצ'יין יש פוטנציאל שימוש עצום אך להיות "מערכת הפעלה" אינו אחד מהם. ליצור בלוקצ'יין שיודע לדבר עם כל רשתות הבלוקצ'יין השונות יהיה לא רק יקר אלא גם מסובך יתר על המידה וייקח שנים רבות.

במקום זאת, בחרו Quant Network לשים דגש על פיתוחה של מערכת הפעלה שביסודה סט חוקים אחיד שמקשר בין כל רשתות הבלוקצ'יין שקיימות בחוץ.

מה שעוד ייחודי בפתרון של Quant הוא שהם יודעים לתת חיבוריות לא רק בין מערכות הבלוקצ'יין השונות אלא גם בין מערכות web 2.0  (כמו – מערכות ענן AWS ו databases חיצוניים) כל עוד המידע המוזן עומד באותו סט חוקים שהוגדרו מראש. מדובר ביתרון עצום שיגשר בין הטכנולוגיה הקיימת לבין מערכות הבלוקצ'יין.

המטבע QNT – שימושים, ביקש והיצע

המטבע QNT הוא מטבע מסוג ERC-20, כלומר מטבע שחי על הבלוקצ'יין של את'ריום.

שימוש המטבע מתמקד ברובו על המודל העסקי הבא: על מנת להשתמש במערכת הפיתוח Overledger עליה שוחחנו מקודם, המפתחים וגם ארגונים וחברות המשתמשים בתוכנה צריכים לשלם עבור רישיון שנתי. התשלום לרישיון – מתבצע במטבע QNT .

זה מקנה למטבע דרישת ביקוש קבועה. אותנו כמשקיעים זה מעניין משום שזה תורם ליציבות הביקוש של המטבע על ידי כך שיהיה מגובה במוצר תוכנה אמיתי.

מפתחים עצמאיים וגם ארגונים וחברות יכולות לפתח אפליקציות מבוזרות ומוצרים טכנולוגיים על Overledger ולהציע אותם בחנות של Quant (בדומה למודל של Appstore באייפון). התשלום בחנות של Quant נעשית גם היא בעזרת המטבע QNT – זהו למעשה מקור הביקוש הנוסף למטבע, מי שמעוניין לקנות אפליקציות ומוצרים ב Quant יקנה את המטבע QNT.

עוד מקור ביקוש מלאכותי אך מעניין – הוא במילה אחת: פרסום. אם ישנם מספר של חברות שפיתחו מוצר דומה ב Overledger הם יכולים להגדיל את כמות הלקוחות הפוטנציאליים אליהם הם מגיעים בעזרת ביצוע stake – נעילת מטבעות QNT. זו דינמיקה מעניינת, כי הם לא משלמים על פרסום בצורה ישירה אלא קונים מטבעות QNT על מנת לקבל חשיפה, את המטבעות הם נועלים, כלומר לא מוכרים אותם, ובכך מקטינים את ההיצע של מטבעות בשוק – וכשההיצע קטן המחיר עולה.

Tokenomics

ההיצע הקבוע הכולל של מטבעות QNT הוא 14.6 מיליון מטבעות – מספר קטן בהשוואה לפרויקטים אחרים.

היצע המטבעות חולק בתהליך ICO ב 2018. להלן החלוקה:

כ 41% נמכר לציבור הרחב, 39% אחוז מסך המטבעות שהונפקו "נשרפו" (ונעלמו לעד), 11% מוחזק ע"י החברה וישמש עבור פיתוחים עתידיים ותמרוץ מפתחים. 6% ניתן למייסדים ו 3% לצוות המייעץ. סה"כ חלוקה הוגנת למדי.

בחישוב גס האינפלציה של המטבע תתורגם ל 2.2% בשנה. נתון שנחשב נמוך למדי ובהחלט בעל השפעה חיובית על דינמיקת המחיר, ביחס לפרויקטים אחרים – מדובר באינפלציה נמוכה ביותר. יש לא מעט פרויקטים בעלי שימוש טוב ומרכיבים מעולים, אך אינפלציה גבוהה בהרבה ממה שאנו כמשקיעים יכולים להרשות לעצמנו.

הערה אגבית: תמיד בדקו את שיעור האינפלציה הצפוי במטבעות בהם אתם משקיעים – מדובר באחד המרכיבים היותר קריטיים לדינמיקת המחיר של המטבע.

הצוות

המייסד הוא גילברט ורדיאן, לגילברט מעל 20 שנות ניסיון בתחומי הסייבר והציות, הוא עבד בכמה מהארגונים היוקרתיים ביותר בתחומו – בניהם: משרד המשפטים הבריטי, פירמת ראיית החשבון PWC, בנקים כמו: HSBC ו Bank of England והקים בין היתר גם את Blockchain ISO standard TC307 – ארגון המאגד תחתיו מעל 50 מדינות שנועדו לייצר סטנדרטים בפיתוח טכנולוגיית הבלוקצ'יין.

מבחינה רגולטורית, ניתנת בטוחה כי Quant מתכוונת ללכת בתלם הרגולציה בצורה מלאה, הרי גילברט בעצמו היה רגולטור בעברו. בהשוואה לפרויקטים אחרים – נושא הציות הרגולטורי נלקח ברצינות הרבה ביותר ב Quant.

שאר חברי הצוות בעלי ניסיון רב בתחומם ורובם הגיעו מעמדות ניהוליות בארגונים גדולים בעבר.

מקור: quant.network

המתחרים

נחלק את המתחרים של Quant לשתי סוגים:

1. מתחרים לא-ישירים: כל פרויקט שמגדיר עצמו  sidechain או  bridge של בלוקצ'יין קיים – בסקטור הזה המתחרים מנסים לבנות "גשרים" בין שני מערכות בלוקצ'יין שונות – זהו פתרון חלקי מכיוון שהוא "סגור" לזוג בלוקצ'יינים ספציפיים. מוכרים וגדולים ככל שיהיו חשוב לזכור שהגישה פה היא פתרון של קישוריות נקודתית ולא יצירת "פתרון על" כמו שמנסים Quant לעשות. לכן ל Quant יש יתרון מסוים עליהם.

2. מתחרים ישירים: פרויקטים המגדירים עצמם  Blockchain of blockchain או  Layer-0.

אלו המבקשים לחבר מערכת בלוקצ'יין אחת לכזו שמדברת עם כמה שיותר רשתות אחרות. ביניהן Polkadot ו Solana ו Cosmos – הבעייתיות היא שוב הסתמכות על כך שאותה מערכת בלוקצ'יין ראשית תכבוש כמה שיותר נתח שוק – נתון שאף אחד לא יכול להבטיח.

במבט של מפתחי תוכנה – לבנות על רשת בלוקצ'יין מוכרת עם פעילות גבוהה כמו Solana זה מעולה, אך תהיה בטוח שאתה מפסיד את חסידי האת'ריום לדוגמה.

ב Quant אומרים, מה אם היית יכול לפתח אצלנו וזה היה עובד בכל מערכת בלוקצ'יין מרכזית וגדולה שקיימת בחוץ? בהחלט יתרון משמעותי שיכול למשוך לא מעט מפתחים.

לשם המחשה, Quant Network בעזרת מערכת ההפעלה שיצרו: Overledger תאפשר למפתחים ליצור אפליקציה מבוזרת שתשמש במהירות שמציעה רשת Solana ותמנף את רמת האבטחה שקיימת ברשת הביטקוין – יתרון עצום.

אם עולם הבנקאות הוא המטרה העיקרית אז ל Quant עוד יתרון משמעותי. כמעט כל המערכות הבנקאיות משתמשות במערכות מיושנות שאינן כוללות חיבוריות למערכת בלוקצ'יינית כזו או אחרת. המטרה של Quant היא להפוך אפילו מערכות אלו למתממשקות עם Overledger.

סייגים וחששות

בסוף השקעה ברוב המטבעות הדיגיטליים היא השקעה עקיפה בחברת הזנק ( startup) וכל פרויקט קריפטו כמו כל חברת סטרטאפ עלול למצוא עצמו נכשל ושלח את עובדיו הביתה.

בעוד הפרויקט נראה מבוסס ובהחלט הארגון בעל אופי שמסוגל לספק חדשנות ומרכיב צוות של מומחים בתחומם, עדיין ישנם מספר חששות:

1. אין ערובה של 100% ש Quant תדע להתמודד על צמיחת משתמשים בקצב מסיבי (סקיילאביליות).

2. צוות המקור עדיין קטן – מדובר בחברה שלא מונה יותר ממספר עשרות עובדים מצומצם- המשך צמיחה מחייב גיוס מפתחים וכישרונות – שכל מי שחי את העולם הטכנולוגי יודע כמה קשה להשיג.

3. חשיפה לשוק המטבעות הדיגיטליים התנודתי – בשוק הקריפטו, כידוע, הכל יכול לקרות. ופרויקטים מעולים יכולים לצנוח עשרות אחוזים בלי סיבה פונדמנטלית ברורה, אלא פשוט בגלל פניקה של משקיעים בכל שוק הקריפטו.

4. רווחי חברה אינם מפורסמים לציבור – Quant היא חברה פרטית ולא מחוייבת בפרסום דוחות לציבור. רוב חברות הקריפטו חיות בצורה הזו, אך עדיין מדובר בחשש למשקיעים שמעוניינים לראות את נתוני החברה עצמה. בראיונות מסוימים המנכ"ל ציין כי החברה צופה רווחים בגובה יותר מ 10 מיליון דולר כבר ב 2019. מה מקור ההכנסות ? כמה מהן באות ממכירת רישיונות שנתיים? אין לדעת.

מקור העליות וסנטימנט חברתי

ישנן לא מעט סיבות לעלייה החדה בערכו של המטבע, חלקן בעלות הגיון וחלקן מונעות מהייפ ואווירת המשקיעים.

החברה השיקה בחודשים מספר מוצרים כולל תקן חדש למטבעות NFT ובנוסף הציגה ממשק API מלא לאתר'יום ופוליגון – שתי רשתות בלוקצ'יין מובילות.

אבל, הסנטימנט החברתי כלפי המטבע ברשתות החברתיות נראה כגורם שהכריע את הסוגייה, בשלושת החודשים האחרונים המעורבות ברשתות החברתיות ואזכורי המטבע ($QNT) הרקיעו שחקים. המעורבות החברתית עלתה ביותר מ – 100% והמחיר בהתאם.

מקור: LunarCrush, העלייה בסנטימנט החברתי מתדלקת עליית מחיר

נראה שיש לא מעט "משפיעני קריפטו" כאלו ואחרים שבחרו לשים דגש על משיכת תשומת לב למטבע, מה האינטרסים שלהם? אתם רק יכולים לנחש.

זה לא שהפרויקט חסר כל בסיס פונדמנטלי וערך אמיתי (כמו לא מעט פרויקטים שנופחו לשווים הזויים יחסית לתרומתם, ראה ערך SHIBA INU) אך עדיין מקור העלייה נראה לא בריא דיו. במיוחד כששוק הקריפטו מתאפיין בדשדוש מכאיב בחודשים האחרונים.

לסיכום

Quant עושה רושם כפרויקט רציני בעל פתרון אמיתי וברור כי לא ב "פתרון שמחפש בעיה" כפי שרואים בפרויקטים אחרים. הקישוריות בין מערכות בלוקצ'יין הוא בהחלט בעיה ששווה להתייחס אליה ובאם מערכות בלוקצ'יין יתפסו תאוצה, אין ספק שמדובר בפרויקט שימשוך המון תשומת לב, גם של משקיעים, אך יותר מכך של מפתחים, וארגונים.

למטבע QNT שימושים מעיינים כאשר המרכזית שבהם היא תשלום עבור רישיון שנתי לשימוש בתוכנה  Overledger שפיתחו. מקורות הביקוש למטבע מגיעים משלושה מקומות:

• הראשון: רכישת רישיונות שנתיים

• השני: התשלום בחנות האפליקציות של Quant

• השלישי: מודל הפרסום שכולל בתוכו מעין ביצוע stake

כלכלת המטבע מקבלת ציון גבוה יחסית בהשוואה ללא מעט פרויקטים אחרים, עם אינפלציה משוערת של כ – 2.2% בשנה מדובר במודל מעניין שעשוי להיטיב עם המשקיעים.

הצוות, בהובלתו של גילברט ורדיאן , מקצועי וחד. השדרה הניהולית כוללת מנהלי ובכירים בארגונים מוערכים בעברם. התבלין המאוד חשוב בצוות הוא נסיונם גם בתחומים שאינם טכנולוגיים גרידא – לרוב הפרויקטים בעולם הקריפטו חסר מכפיל כוח שכזה.

המתחרים, אם לומר את האמת לא בדיוק מתחרים. הם פועלים על תחומים משיקים אך לא חופפים, ניסיון ליצור סטנדרטיזציה של תקשורת בין בלוקציינים היא בהחלט מיוחדת במינה עבור Quant.

החששות להשקעה, כוללים את התלות בשוק הקריפטו שמתנהג לעיתים קרובות כרכבת הרים בנוסף ישנם חששות בנוגע ליכולת הרחבה והתמודדות עם מסה של תעבורה.

אחרי כל זאת, חשוב לציין: הנסיקה במחיר נראית מתודלקת ע"י לא מעט צייצניים ואפקט הרשתות החברתיות מגולם במחיר.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות