הכרות עם Algorand - אנליזה מלאה

December 5, 2022
|
9 דק'

אסף אלמליח
Cryptocurrency & Blockchain Research Analyst


חוזים חכמים הוא ללא ספק התחום בעל היישומים הרחבים ביותר בעולם המטבעות הדיגיטליים, החל ממוצרים פיננסיים דרך ביטוחים חכמים ועד מימון המונים – לחוזה חכם המיושם על הבלוקצ'יין יכולת לשנות תעשיות רבות כפי

שאנו מכירים אותן. אך מי מספק את פלטפורמת החוזים החכמים הטובה, הבטוחה והמהירה ביותר? זה דיון בלתי פוסק. אלגורנד הוא ללא ספק אחד המועמדים המובילים.

אלגורנד עומד בחזית טכנולוגיית החוזים החכמים הודות ליכולות עיבוד של אלפי עסקאות בשנייה אחת, אך טרילמת הבלוקצ'יין כוללת שלושה מרכיבים והמהירות היא רק מרכיב אחד מהם. הבלוקצ'יין המושלם צריך לענות על כל הדרישות יחדיו.

בסקירה הבאה נצלול אל הבלוקצ'יין אלגורנד, הצוות סביב המטבע, כיוון הפרויקט בנושאי רגולציה וכיצד הצליחו ליצור שותפויות עם ארגוני ענק כמו FIFA ומדינות רבות ברחבי העולם?

בין היתר, נבחן את המטבע ALGO – מהן מקורות הביקוש וההיצע ומה היא תחזית המחיר בעתיד?

כמובן שנביא את הסייגים והחששות בהשקעה במטבע ALGO ונבין את מיקומו בתחרות הקשה שבתחום החוזים החכמים.

מתחילים.

כל הנתונים נכונים ליום 05/12/2022

קישור ל whitepaper

קישור לאתר הפרויקט

רקע – טרילמת הבלוקציין

הבלוקצ'יין המושלם מתהדר בשלושה אלמנטים: אבטחה, ביזור ויכולת הרחבה (Scaleability).

אבל מציאת איזון בין השלושה היא האתגר של כל בלוקצ'יין, בעיה זו מכונת טרילמת הבלוקצ'יין – אנו נקרא לה: דילמת הבלוקצ'יין המשולשת.

בואו נרחיב על שלושת מרכיבי הדילמה:

1. אבטחה – רמת האבטחה (Security) שמציעה הרשת - רמת האבטחה נגזרת ברובה מרמת הביזור של הבלוקצ'יין. זו אמנם אינה משוואה של נעלם אחד, אך לביזור יש את התפקיד הגדול ביותר באיכות האבטחה שהרשת יודעת להציע.

2. ביזור – יכול להסתכם בשאלה אחת: כמה אינדיבידואלים שולטים ברשת? אם הרשת נתונה לחסדה של אדם אחד או אפילו ארגון אחד, רמת הביזור בו היא נמוכה.

אם הרשת אינה נשלטת על ידי ארגון אחד או אדם אחד אלא ע"י מספר עצום של אנשים ברחבי העולם – אזי רמת הביזור ברשת גבוהה. המטרה היא למנוע נקודת כשל אחת (אדם אחד או מחשב אחד) שיכול לסכן את הרשת.

רמת הביזור ברשת אינה שאלה בינארית של כן או לא אלא היא סקאלה רחבה, ובלוקצ'יינים רבים נעים על הסקאלה הזאת. נהוג לומר שרמת הביזור הגבוהה ביותר הושגה ע"י רשת הביטקוין – הבלוקצ'יין הראשון בעולם.

סקאלת הביזור

חשוב להבין שלביזור גבוה יש מחיר לא קטן – כל החלטה על שינוי ברשת מצריכה אישור של מאות אלפי אנשים ברחבי העולם וזה בדרך כלל מעכב חדשנות – רוב חברות הבלוקצ'יין הם חברות סטארט-אפ שצריכות לקבל החלטות ולנוע בקצב מהיר לכן זה לא מתאים לכולן.

הביזור הגבוה בביטקוין "עלה לו" ביכולת ההרחבה גרועה במיוחד– זו הסיבה שהבלוקצ'יין של ביטקוין הוא אולי הפופולרי והמוכר ביותר אך הוא גם האיטי ביותר: בלוקצ'יין הביטקוין מסוגל לעבד 7 טרנזקציות בשנייה (TPS) בלבד לעומת 11,000 של אלגורנד.

3. יכולת ההרחבה (Scaleability) - היא המהירות שבה מושגת הסכמה על טרנזקציות ברשת הבלוקצ'יין.

ניתן לסכם את יכולת ההרחבה לשאלה אחת: כמה עסקאות מסוגלת הרשת לבצע בשנייה אחת? זו אמנם גישה פשטנית, אך היא נותנת רמז עבה מאוד למכלול יכולות הרשת.

פרויקטים בדרך כלל בוחרים להתמקד בשניים מתוך שלושה הפרמטרים הללו, ומתעדפים תכונה אחת על פני אחרת. לדוגמא: חלק מהבלוקצ'יינים מוותרים על רמת הביזור (וכנגזרת גם על רמת האבטחה) על מנת "לרכוש" יכולת הרחבה טובה יותר.

רעיונות חדשניים כמו "שרשראות צד" (כביש משני לרשת הבלוקציין הפקוקה) משמשים כדי להתמודד עם אותה דילמה משולשת, אך הם עדיין בהתהוות. פתרון לבעיה יכול להוביל לאימוץ גדול יותר של מטבעות קריפטוגרפיים ובלוקצ'יין ושימוש נרחב בטכנולוגיה בין תעשיות. אך האם קיים בכלל פתרון קסם שכזה?

לעת עתה לא, וגם לא נראה שבעתיד הקרוב יהיה. למעשה, זהו קרב בין "פילוסופיות טכנולוגיות" יותר מאשר קרב טכני וקר. מכלול של פתרונות וחידושים טכנולוגיים יביא לאיזון טוב ונכון בין השלושה עם הזמן.

באשר לאלגורנד, משימתם ברורה: ליצור מערכת בלוקצ'יין שנהנית מרמת ביזור גבוהה, עושה שימוש בטכניקות האבטחה הטובות ביותר ועדיין מצליחה להציע מהירות עסקה גבוהה ובעלות כמעט אפסית.

האם הם הצליחו במשימתם? הם אמנם לא פתרו את הטרילמה המדוברת, אך בהחלט דחפו אותנו מספר צעדים לקראת מציאת איזון טוב ומלוטש יותר בין שלושת הצרכים הללו.

המטבע ALGO – שימושים, ביקש והיצע

המטבע ALGO פועל ע"פ פרוטוקול הנקרא pure proof of stake (מערכת הוכחת החזקה טהורה), והיא שונה ממערכת הוכחת החזקה רגילה (כמו שיש באת'ריום).

מערכת הוכחת החזקה רגילה פועלת בצורה כזו שאלו המבקשים להיות מאמתים ברשת (מקביל לכורים בביטקוין) צריכים לנעול מטבעות שהם מחזיקים במעין "פקדון-בטחון" וכך הם לא יכולים למכור את המטבעות שלהם אם ברצונם להיות מאמתים ברשת. באלגורנד – אין צורך לשים את המטבעות באותו פקדון בטחון, וכל מי שמחזיק את המטבע יכול להנות מהמטבעות החדשים שנכנסים לסירקולציה.

סך המטבעות המקסימלי הוא 10 מיליארד מטבעות – נכון לכתיבת שורות אלו 7.2 מיליארד מטבעות כבר נמצאים בסירקולציה.

רמת האינפלציה במטבע עומדת על כ – 13% נכון לכתיבת שורות אלו, מדובר בקצב אינפלציה גבוה מאוד שנרשם כנקודה אדומה לאלו המעוניינים להשקיע במטבע. ההיצע למטבע גדל בקצב גבוה – כזה שרמת הביקוש תתקשה להדביק.

עוד נתון מדאיג העולה ממבט על הTokenomics  של המטבע הוא עצם העובדה שהארגון היוזם Algorand Inc. מחזיק בכמות גבוהה של מטבעות בעצמו – מעיד על ריכוזיות ברמה מסוימת.

למטבע מנגנון ממשל (Governance) מתוחכם ומעניין – על מנת לקבל זכויות הצבעה על שינויים בפרוטוקול יצטרך אדם לנעול את המטבעות שברשותו לתקופה של 90 ימים – כך מתכננים באלגורנד להביא לשולחן משקיעים שמעוניינים לקחת חלק פעיל בפרוטוקול ובו בעת גם "להוציא" מטבעות מסירקולציה באופן מלאכותי ולהפחית את ההיצע בשוק.

אם נסכם – מקורות הביקוש למטבע נובעים משלוש סיבות ברורות:

1. פיתוח אפליקציות מבוזרות על הבלוקציין של אלגורנד.

2. ביצוע סטייקינג – לצורך ייצור תשואה על המטבעות

3. השתתפות במנגנון הממשל וזכויות הצבעה.

מקורות ההיצע של המטבע של המטבע נובעים מ:

1. מכירת מטבעות בידי משקיעים מוקדמים והארגון היוזם

2. מטבעות חדשים שנכנסים לסירקולציה – זהו מקור ההיצע העיקרי.

ALGO coin distribution

כך נראת חלוקת המטבעות המתוכננת, מקור לדאגה הוא הקטע הצהוב – כמות המטבעות שמתכננת להחזיק Algorand Inc החברה המייסדת.

כל המטבעות אמורים להיות בחוץ עד 2030, עם זאת המבנה עובד בצורה כזו שקצב האינפלציה יהיה גבוה עד 2024 ויפחת משמעותית בשנים שלאחר מכן – אלו המשקיעים לפני 2024 ייהנו ממחיר יחסית זול בגלל קצב גדילת היצע גבוה, אך צפויים להנות מכך בשנים שאחרי 2024. זו הסיבה שאלגורנד נתפס כאופציית השקעה שמתאימה הרבה יותר לטווח ארוך מאשר טווח קצר.

צמיחת משתמשים ושותפויות

אלגורנד פועלת במישור שמאוד מוצא חן בעיני גופים ממשלתיים, המוניטין של המייסד בהחלט עושה את הרושם הנכון על גורמי ממשל ברחבי העולם.

אלגורנד נבחרה פעם אחר פעם על ידי יותר מ 16 מדינות ברחבי העולם לייעץ או להוביל את תהליכי המעבר למטבע דיגיטלי מדיני.

הבלוקציין של אלגורנד הוא הבסיס כבר היום לתפעול מערכת התשלומים הדיגיטלית של איי מרשל – מדינה המורכבת מכ – 1000 איים ברחבי הפסיפיק, הצריכה יותר מכל מדינה אחרת מערכת תשלומים חוצת גבולות דיגיטלית ומהירה – כזו שאלגורנד יודעת לספק.

השותפות השנייה המשמעותית של אלגורנד עם ארגון הכדורגל העולמי FIFA – מה ששם אותה בכותרות לקראת המונדיאל בקאטר.  כחלק מההסכם, אלגורנד גם תסייע לפיפ"א בפיתוח נוסף של אסטרטגיית הנכסים הדיגיטליים שלה, בתמורה פיפ"א תספק נכסי חסות לרבות פרסום, חשיפה במדיה והזדמנויות קידום מכירות.

החשיפה בעזרתה של FIFA עשויה להיות בעלת השפעה עצומה.

הבלוקצ'יין של אלגורנד מוגדר כ – carbon negative משמע אינו פולט חמצן (הודות למערכת Pure POS) והחברה אפילו מצמצמת פליטות חמצן ע"י השקעה בגופים ירוקים. תעלול יחצ"ני מצוין הקורץ לתנועות הירוקות שצוברות כוח במערב.

היווסדות והצוות

אלגונד נוסדה ב 2017 ע"י פרופסור סילביו מיכאלי מאוניברסיטת MIT, פרופסור מיכאלי הוא זוכה פרס טיורינג לשנת 2012 - הפרס בין־לאומי בתחום מדעי המחשב. הפרס שקול מבחינת יוקרתו לפרס נובל. את הפרס קיבל על מחקרו והישגיו בתחום הקריפטוגרפיה.

המנכ"ל המכהן הזמני של אלגורנד הוא שון פורד. לפני שמונה לתפקיד זה, שימש שון כמנהל התפעול הראשי של אלגורנד מאז תחילת 2018, אחראי על ביצוע ותפעול שיווקי לרבות ניהול מוצר, הנדסה ושיווק.

שון שימש בשורה של ארגונים בתחומי השיווק ואסטרטגיות פיתוח ושימש כסגן נשיא לשיווק של יחידה עסקית גלובלית ב-Oracle . שון הוא בוגר מנהל עסקים מטעם אוניברסיטת הרווארד.

הצוות כולו הוא בעל היסטוריה שופעת של טכנולוגיה ומחקר, פרופרסור סילביו הצליח לגייס את הטובים שבטובים בעזרת מוניטין רב של מחקר ואקדמיה.

הצוות של אלגורנד הוא מהטובים שנראו בשוק המטבעות הדיגיטליים.

המתחרים

אלגורנד, כאמור פועלת בתחום החוזים החכמים – תחום בעל תחרות עצומה. הגופים בהם אלגורנד "מתחרה" היא לא פחות מאיתריום (ETH), אבלנצ' (AVAX), קארדנו (ADA) ולמעשה כל פרויקט Layer 1 אחר.

מבחינת שווי שוק ומוכרות אלגורנד נמצאת בעמדת חסרון מול מתחרותיה, עם זאת יש יגידו שמדובר בהזדמנות "לתפוס את הדג שהוא עוד קטן יחסית".

מבחינת יכולות – אלגורנד אינה נופלת בשום פרמטר ממתחרותיה הישירות. המסוגלות שלה לעבד כ – 11,000 טרנקציות בשנייה TPS עומדת בגאון מול היכולות המועטות של רשת האיתריום (לפחות עד שזו תעבור את שדרוג שנחאי המדובר).

כלי הפיתוח שאלגורנד מציעה למפתחים בעלי פונקציונליות פחותה מבחינת החיבוריות שלהם לבלוקצ'יינים אחרים, מה שאולי מונע מאלגורנד להיות מובילה בתחומה.

ההובלה של איתריום כמערכת חוזים חכמים המוכרת בעולם יצרה מצב אבסורדי שבו מפתחים לעבוד על רשת שבה מהירות ועלות העסקה גבוהים בהרבה מזו של אלגורנד על מנת להגיע לקהל רחב יותר של משתמשים.

עם זאת, אלגורנד מצליחה לנגוס בפלחי השוק של איתריום אט אט, ואם ימשיכו לפעול בקו הנוכחי ויוכיחו כי רמת הביזור תישאר גבוהה ואף תשופר אין סיבה שמפתחים לא ינועו לכיוונה של אלגורנד.

סייגים וחששות

החשש העיקרי בהשקעה באלגורנד הוא נושא כלכלת המטבע (Tokenomics), אין ספק שקצב האינפלציה הגבוה במטבע פגע וימשיך לפגוע במשקיעים לפחות עד שיתמתן משמעותית ב 2024.

לכן אלו שבחרו להשקיע במטבע בגלל יכולותיו, סגולותיו ואפילו הצוות הנפלא צריך לקחת בחשבון שכל אלו מחווירים נוכח Tokenomics שמייצר דינמיקת מחירים מפחידה במקרה הטוב.

אין זה אומר שהמשקיעים בשלבים אלו לא יקצרו את הפירות כשקצב האינפלציה יחל לרדת משמעותית והבלוקצ'יין יאסוף לחיכו עוד ועוד שותפויות ומשתמשים חדשים.

חשש שני ונוסף הוא רמת הביזור במטבע – הגוף המייסד Algorand Inc עשוי להחזיק כ 20% מהיצע המטבע. במצב כזה מנוף השליטה של הגוף המייסד על המחיר.

לסיכום

באלגורנד שמו לעצמם למטרה – לפתור את דילמת הבלוקצ'יין המשולשת ולחדד את האיזון הדרוש בין שלושת מרכיבי הבלוקצ'יין המושלם: מהירות, אבטחה וביזור.

הפתרון של אלגורנד נראה כמו אחד ששם דגש על מהירות, ומוותר במעט על הביזור המוחלט. זו בהחלט אסטרטגיה נבונה כזו שמאפשרת גיוס מהיר של קהל ואימוץ רחב – את רמת הביזור ניתן יהיה להגביר בעתיד.

פיתוח אפליקציות מבוזרות על הרשת של אלגורנד מפתה מפתחים רבים שמוצאים עצמם מיואשים מול העמלות הגבוהות בבלוקצ'יינים אלטרנטיביים כמו איתריום.

עם זאת רוב המשקיעים נרתעים מדינמיקת המחיר שנוצרה בשל כלכלת מטבע ( Tokenomics) שלוקה בחסר. עתיד המטבע וערכו יהיה תלוי מאוד בכלכלת המטבע העתידית שאכן צפויה להשתפר דרמטית החל מתחילת 2025.

הצוות המייסד הוא מהטובים נראו בשוק המטבעות הדיגיטליים, פרופסור סילביו המייסד זוכה פרס טיורינג ומומחה לקריפטוגרפיה הוא אחד האנשים המוערכים בתעשייה. שמו ויכולותיו מעידים על התכנון המוקפד של כל ניואנס בבלוקצ'יין של אלגורנד.

המוניטין יוצא הדופן הזה, בשילוב עם יכולות טכנולוגיות גבוהות של אלגורנד – מייצר שותפויות עולמיות עם ארגונים ענקיים – שותפויות אלו לא יתרמו רק למוכרות ולפרסומו של המטבע אלא לזרם ההכנסות של החברה המייסדת שתמשיך לתחזק ולשפר את בלוקצ'יין הבסיס וכלי הפיתוח נוספים למפתחים – ובסוף התרומה תגיע גם לטכנולוגיה עצמה.

התחום בו אלגורנד בו פועלת – עמוס בתחרות ועדיין היא מצליחה להתבלט בזכות יכולת הרחבה יוצאת מן הכלל.

אי ההשקעה של הפרויקט בחיבוריות לבלוקצ'יינים השונים מדאיג גם הוא.

העולם הזה של מערכות בלוקצ'יין אינו תחרות שבה רק אחד יצא כמנצח, אלא כבר היום ברור שמספר רב של בלוקצ'יינים שונים ישמשו תעשיות שונות. על מנת להיות בחזית הפיתוח, על הבלוקצ'יין המושלם ליצור ממשקי קישור לבלוקצ'יינים המתחרים, ובזה אלגורנד לוקים בחסר.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות