השקעות ביטקוין - האם כדאי לקנות ביטקוין? מדריך השקעה בביטקוין

January 23, 2023
|
9 דק'

לאחר שנים של עליות וירידות, ימי הלל ושבח וימי הספד, נראה שהביטקוין זוכה להסכמה רחבה יותר ויותר להיותו נכס השקעה מעניין, יש יגידו אפילו מרכיב חובה (גם אם באחוזים קטנים) בתיק ההשקעות של כל אדם.

שנת 2022 הייתה "ניקויי אורוות"- תהליך בריא שבסופו המשקיעים סוף סוף יכולים להרפות מפרויקטים ומטבעות ספקולטיביים ולחזור ולהתייחס ל"מלך" של שוק המטבעות הדיגיטליים ואפשרויות הערך שלו בטווח הארוך.

במאמר זה, נתייחס ליתרונות והחסרונות של השקעה בביטקוין, נרחיב על הביטקוין כנכס להשקעה והתנהגותו בהשוואה לשווק ההון המסורתי. בנוסף, נתייחס לשני גורמים שהופכים את הביטקוין למרכיב מעניין בתיק ההשקעות שלכם. בסופו של המאמר ניתן שלושה טיפים חשובים להשקעה בביטקוין ומטבעות דיגיטליים

ביטקוין כהשקעה 

חלום הביטקוין כפי שתואר בדף הלבן (מסמך המתאר את מטרותיו ואופן פעולותיו של הביטקוין) היה ליצור "מערכת שיתופית לכסף אלקטרוני", חלום זה נגוז במידה מה ותשלומי ביטקוין לא צברו תאוצה משמעותית. יחד עם זאת, באופן לא צפוי הביטקוין התפתח להיות אחד מכנסי ההשקעה המעניינים ביותר. כמשקיעים, פשוט נעשה יותר ויותר קשה להתעלם מהביטקוין.

הסיבה להתפתחותו של ביקוש זה נובע מתכונותיו הבסיסיות של הביטקוין: מדובר בנכס "נדיר" (בדומה לזהב) שמספר המטבעות בו לא יהיו מ 21 מיליון מטבעות ביטקוין. מנגנון הכרייה של המטבע הופך את הביטקוין לנכס קשה יותר לייצור ככל שהזמן עובר.

בכך, בזמנים בהם כוח הקנייה של כסף הפיאט (דולר, שקל) נשחק נוכח עליית האינפלציה יותר ויותר משקיעים ערים לרעיון שככל שאופק ההשקעה שלהם ארוך יותר כך עליהם "להגן" על כוח הקנייה שלהם בעזרת השקעות בנכסים נדירים שאינם נתונים לחסדי הממשלה.

הביטקוין, נותן מענה מצוין לכל הדרישות הללו:

  • הוא נדיר ומוגבל בכמותו (בניגוד לכסף פיאט שגם בסביבת מאקרו של ריבית אפסית כוח הקנייה שלו נשחק)
  • הוא קל להעברה ונוח לתפעול.
  • הוא מאובטח בזכות טכנולוגיית הבלוקצ'יין.
  • הוא מבוזר ואינו נשלט ע"י גורם ריכוזי כמו בנק מרכזי או ממשלה.


לאורך ההיסטוריה, היו תקופות שמחירו של הביטקוין נסק במאות ואלפי אחוזים וגם צנח בקצב מהיר חד. על מנת להעריך בהסתכלות רחבה את התנהגותו של הביטקוין מצורפת טבלה המסכמת את התשואות השנתיות בביטקוין בשנים האחרונות.

לאורך חיוו של הביטקוין הוא חווה מספר "צניחות" משמעותיות במחיר כאשר כולן מחווירות נוכח העליות שבאו אחרי ירידות אלו. יש המקשרים ירידות אלו ל"מחזור הכרייה" של המטבע: כל ארבע שנים התגמול לכורי הביטקוין נחתך בחצי באירוע שמכונה "אירוע החצייה" (Halving).

הטענה היא שככל שמתקרבים לאירוע החצייה הבא, השוק מתעורר לכך שנדירותו של הנכס תגבר ולכן ערכו חוזר לעלות. אירועי החצייה הבא יקרה בשנת 2024.

טבלת תשואות:


ביטקוין בשנת 2023 ותנאי השוק

השנים האחרונות היו משמעותיות עבור הביטקוין במספר היבטים, החל מאימוץ המוסדות ועד ההתאמה לשווקי ההון שגברה בתמידות. היבטים אלו הם קריטיים עבור כל מי שמעוניין להשקיע במטבע הדיגיטלי ויש לקחת אותם בחשבון בעת ביצוע השקעה. 

ובעוד אי אפשר לכסות את התזה המלאה אודות תכונות ויתרונות הביטקוין בכתבה קצרה, עדיין אפשר להתייחס לשני הגורמים המרכזיים שהופכים את הביטקוין לרעיון השקעה מעניין.

התגברות אימוץ המוסדות

ככל שעובר הזמן, הביטקוין הופך ליותר למקובל יותר בחוגים המוסדיים. השנתיים החולפות היו בסימן האימוץ המוסדי. חברות גדולות כמו טסלה ו- MicroStrategy השקיעו סכומים עצומים במטבע הקריפטו, כמו כן, יותר ויותר חברות פינטק (Fintech) מאמצות תשלומי קריפטו ותשלומים המבוססים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין. ענקית התשלומים PayPal הציגה בשנת 2020 את היכולת ללקוחותיה בארה"ב לקנות, להחזיק ולמכור ארבעה סוגים שונים של מטבעות קריפטוגרפים בארנק PayPal שהם פיתחו. ב 2021, החברה הרחיבה פעילותה בעבודה עם מטבעות דיגיטליים ובנו פונקציונליות לביצוע Checkout (תשלומים) עם קריפטו. מדובר בדרך חדשה עבור לקוחות PayPal לבצע רכישות מקוונות עם מטבעות דיגיטליים.

חברות התשלומים VISA ומאסטרקארד משקיעות משאבים רבים לפיתוח תשלומים יעילים באמצעות מטבעות דיגיטליים ויוצרות שותפויות עם חברות קריפטו בכל רחבי העולם.

אך לא רק סקטור התשלומים מושפע מהאימוץ המוסדי הנוכחי, בשנה החולפת, מנהלי הנכסים הגדולים בעולם הציגו תוכניות להכנסת הקריפטו כמרכיב השקעה בהתאם לדרישתם. BlackRock – מנהלת הנכסים הגדולה בעולם אפילו מציעה ללקוחותיה את האפשרות להכניס את הביטקוין כמרכיב בחסכון הפנסיה שלהם. 

בסקר שנערך ע"י פירמת ראיית החשבון KPMG בקרב מנהלים בחברות ציבוריות הוצג כי מעל 50% מהחברות כבר השקיעו או ביצעו אינטגרציה למערכות של מטבעות דיגיטליים וכ 70% מאלו שלא עשו זאת אמרו כי שילוב מוצרים כאלו בשנה העוקבת בהחלט על הפרק.

אם נלך כשנתיים לאחור, ניזכר שהשקעה בביטקוין הייתה סיכון קריירה עצום עבור מנכ"לים ומנהלי כספים. ואילו כיום יש מאמינים שהסיכון הגדול יותר הוא דווקא התעלמות ממנו.


ההתאמה לשוק ההון המסורתי

בשנים האחרונות ישנה עלייה בהתאמה (קורולציה) בהתנהגות שווקי ההון המסורתיים ומניות טכנולוגיה בפרט לשוק המטבעות הדיגיטליים והביטקוין בפרט. בשיאה הגיעה ההתאמה לכ – 80%.

עם עליות הריבית והאינפלציה הגואה נכסי סיכון כמו מניות צמיחה והביטקוין הופכים פחות אטרקטיביים. עם זאת, ככל שהשוק יצפה הורדות ריבית ותהיה רוח גבית ממצב המאקרו העולמי כספים יחזרו לזרום אל אותם נכסי סיכון ומשקיעי הביטקוין עשויים להרוויח ממהלך שכזה. 

בבואנו לקנות ביטקוין או להשקיע במטבעות דיגיטליים עלינו לסקור בהרחבה את מצב המאקרו הכלכלי ו"להריח" את הסנטימנט בשוק לגבי נכסי סיכון עם פוטנציאל צמיחה גבוה כמו ביטקוין.

שלושה טיפים חשובים שצריך לדעת לפני השקעה בביטקוין

1. איפה לקנות ביטקוין

כל המעוניין להשקיע בביטקוין או כל מטבע דיגיטלי אחר על המשקיע לעבור דרך מתווך: בורסה או כל חלפן אחר קריפטו כזה או אחר.

השקעה בביטקוין בישראל עשויה להיות מעט טריקית בתחשב ברגולציה המתפתחת. יש לקחת בחשבון את אמינות הגוף מולו אתם מבצעים את הקנייה והרישיונות שלו לעיסוק בתחום.
בנוסף, תשלום המס הוא נושא חשוב שמשקיעים רבים נוטים לשכוח: תשלום מס עבור רווחים במטבעות קריפטו בישראל עומדים על 25% ועל כן כדאי לדון עם רואה חשבון או גוף מוסמך אחר על מנת להסדיר את הנושא באם תרצו למשוך את הרווחים יום אחד לחשבון הבנק שלכם. לשימושכם: לחצו כאן למדריך המלא למיסוי ביטקוין בישראל.

אופציה נוספת לקניית ביטקוין שאינה חלפן או בורסת מטבעות דיגיטליים תהיה בית השקעות למטבעות דיגיטליים. פרוקסיביט מציעה ללקוחותיה השקעה בלמעלה מ 50 מטבעות דיגיטליים שונים תוך דאגה לכל הפרטים הקטנים: החל מקנייה ומכירה, ניהול ושמירה ועד ניכוי מס ע"פ חוק. בצורה כזו משקיע שאינו בקיא ברזי הטכנולוגיה ומעוניין להשקיע ב"ראש שקט" יכול להיעזר במומחיותו של בית ההשקעות.

חשיפה לביטקוין אפשרית גם על ידי קניית "מוצר עוקב" בבורסות הבינלאומיות. אחת הדוגמאות המפורסמות היא קרן GBTC – קרן מחקה ביטקוין. ניתן היה לצפות שמחיר המניה של GBTC בשוק ישקף בערך את מחירו של הביטקוין (בנטרול עמלות והתחייבויות) אך זהו לא המצב. נכון לשנת 2021 מי שקנה ביטקוין בצורה ישרה נהנה מעלייה של 59% לעומת מי שקנה GBTC נהנה רק מ7% בלבד. הסבר אפשרי לפערים האלה הוא שמשקיעים מוכנים לשלם יותר על מסחר עקיף בביטקוין מכיוון שהם תופסים זאת כהשקעה פשוטה יותר מרכישה ישרה של המטבע במקום להתעסק עם ארנקים וירטואליים. 


2. תזמון הוא האויב של המשקיע הפשוט

מטבעות קריפטו יכולים להיות תנודתיים ביותר. ניסיון לתזמן את השוק נדון לכישלון עבור הרוב המוחלט של המשקיעים המתחילים.

אחת הדרכים להתמודד עם התנודתיות בשוק הקריפטו היא להשתמש בטכניקה הנקראת "מיצוע".

מיצוע הוא אסטרטגיה שבה המשקיע מחלק את הסכום הכולל אותו הוא רוצה להשקיע בין רכישות תקופתיות של נכס היעד. זה פשוט אומר השקעה של סכומים קבועים בכל חודש או רבעון במקום הכל בבת אחת, ללא קשר למגמות בשוק.

הרעיון הוא שכאשר המחירים גבוהים, המשקיע יכול להרשות לעצמו פחות מהנכס. אבל כשהמחירים גבוהים המשקיע יקנה יותר מטבעות בפחות כסף. כאשר השוק מתאושש, המשקיע מרוויח מכך שקנה יותר מניות במחיר הנמוך יותר. שימו לב ששימוש באסטרטגיה זו לא תמיד יביא לרווח או בהכרח יגן עליכם מפני ירידת מחירים, אך בהחלט ישמור על מחיר הקנייה סביר ונכון בלי תחושה בה אתם "מפספסים את הרכבת".


3. גיוון, גיוון ושוב גיוון

כאשר שוק הקריפטו כה תנודתי ומגוון, ניהול סיכונים בתיק הוא קריטי.

המשמעות היא: גודל ההשקעה במטבע ופיזור ההשקעה בכמה מטבעות שונים. כמו בכל סוג אחר של השקעה, וכמו בכל דבר בחיים "לא לשים את הביצים בסל אחד" הוא חוק חשוב בהשקעות.

יש להכיר בכך שסיכון הוא רק גודל. לכן, אם המשקיע חושב שהביטקוין מסוכן מדי, הוא יכול להגדיר אותו כ-0.1% מהתיק ההשקעות שלו או אפילו 0.001%. "מסוכן מדי" הוא אף פעם לא סיבה לא להחזיק בנכס, אם נכס בעיני המשקיע מסוכן אך בעל פוטנציאל תשואה אז כדאי שיקדיש סכום קטן מההון העצמי, כזה שלא ידיר שינה מעיניו אם ירד בחדות בכמה ימים או שעות.

גיוון תיק המטבעות הדיגיטליים הוא דרך חשובה "לפזר את הביצים" – החזקה של מטבעות נוספים חוץ מביטקוין עשוי להיטיב עם השקעתכם, וכאשר הביטקוין בביצועי חסר מול השוק אתם תפוזרים במטבעות נוספים שאולי יכסו את התשואה שלא עשיתם בביטקוין וכך ההפך.

אחת הדרכים לגוון את תיק ההשקעות שלך היא באמצעות מטבעות בסקטורים שונים בשוק המטבעות הדיגיטליים, קימיים מגוון מטבעות שפועלים בתחומים שונים ומגוונים בעלי פוטנציאל רחב: החל מפלטפורמות חוזים חכמים (איתריום, אבלנצ' וקארדנו) דרך מטבעות דיגיטליים בתחום הגיימינג (Axie Infinity, Decentraland) ועד מטבעות בתחום הכלכלה המבוזרת DeFi (Maker, Aave) פרוקסיביט מציעה מסלולי השקעה ובניית תיק מטבעות מגוון המנוהל ע"י מומחי פרוקסיביט.


חשוב לזכור

לפני סיום, ישנן כמה נקודות שחשוב שתזכרו:

  1. ביטקוין הוא אמנם עובדה מוגמרת אך עדיין בגדר "ניסוי כלכלי" – חמש עשרה שנים אמנם מרגישים הרבה זמן, אך המהפכה שביטקוין רוצה להביא עמו תדרוש הרבה יותר זמן מכך. הניסוי עדיין נמצא בשלבי בנייה, ובשלבי בנייה יכולות לקרות טעויות.
  2. ביטקוין כנכס השקעה - אל תשקיעו מה שאינכם יכולים להרשות לעצמכם להפסיד. ייתכן שעבור האחד יהיה מדובר בסכום של עשרות אלפי שקלים, ועבור אחר יהיה מדובר במאות שקלים. בשורה התחתונה, השקעה בביטקוין היא השקעה שנשואת סיכון, בהתאם לכך, במידה ותשקיעו, הימנעו מהשקעה בסכום שלא תוכלו להסתדר בלעדיו.
  3. מכשולים –ביטקוין צפוי להתמודד עם מכשולים גדולים בשנים הקרובות. לדוגמה, כיצד הרגולציה תתייחס למטבע וכאיזה סוג נכס הוא יוגדר? האם ייאסר למסחר במדינות מסוימות מחשש לפגיעה במערכת המוניטרית? האם יצליח להחיות את שיווקו מחדש ולקום מהתדמית השלילית שהוצמדה לו ?
  4. מוסדות פיננסים ואימוץ רחב – שאלת האימוץ של ביטקוין עוד עומדת. אמנם הגופים הפיננסים ברחבי העולם מוצאים לנכון לקחת חלק בנכס ההשקעה אך לא ברור האם "השתלטות" הגופים הפיננסים על נכס שכזה היא בכלל בריאה? בסוף, הביטקוין קם על מנת "לפרק" את המונופלים בתחום הפיננסים.


לסיכום

השקעה בביטקוין הפכה ממהלך משוגע למהלך מעניין. וכפי שנאמר: גודל הסיכון צריך לקבוע את גודל ההשקעה אך לא את עצם ההשקעה.

כניסה לעולם המטבעות הדיגיטליים דורשת ידע טכני, התממשקות לבורסות וייעוץ מיסויי. את הידע הזה תוכלו לבנות בעצמכם בעזרת קריאה מרובה ונכונות "ללכלך את הידיים" בעבודה. לאלו שמעוניינים לפתור את עצמם מהעיסוק הטכני של קנייה מכירה או שמירה מיטבית של המטבעות החלופות רבות: שימוש בבורסות, קניית נכסים עוקבים (קרנות עוקבות) ובתי השקעות שמתמחים בעולם המטבעות הדיגיטליים.

לכל אופציה היתרונות והחסרונות שלה.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.