מיסוי ביטקוין בישראל - מה המס על רווח מביטקוין ומטבעות קריפטו?

January 10, 2023
|
4 דק'

לא פעם, אנשים שנכנסים להשקעות בקריפטו נוטים לשכוח את הסוגיה "הקטנה" של המס המוטל על רווחי ההון. אכן, קיים מס על ביטקוין ועל שאר המטבעות הקריפטוגרפים, וברור שיש לקחת אותו בחשבון כאשר חושבים על התשואות. בשורות הבאות יובא מידע אודות מיסוי ביטקוין, אשר בו מטפלת חברתנו עבור לקוחותיה כחלק ממעטפת השירות של בית ההשקעות.

העובדות הבסיסיות על מיסוי ביטקוין בישראל

כל רווח המושג מהשקעה או מסחר במטבעות דיגיטליים, נחשב לרווח הון מבחינת רשות המיסים. ממש כמו שעליכם לשלם את המס עבור השקעה במטבעות פיאט (דולר, יורו, וכדומה), השקעה במניות, באג"ח וכן הלאה – כך יש לשלם מס רווחי הון בשיעור של 25% על רווחים שמקורם במטבעות קריפטו. ובאותו האופן, במידה שחלו הפסדים על עסקאות בקריפטו באותה שנת המס, יש לדווח על ההפסדים העשויים להוביל לזיכוי בחבות המס השנתית.

אבל בכל מקרה, מה שברור הוא שחובה לדווח על הרווחים או ההפסדים, ודברים אלו נכונים לגבי כל סכום – לא רק בהשקעות גדולות אלא גם בהשקעה הקטנה ביותר. עם זאת, מי שאינו צריך לדווח בשלב זה הוא מי שרק קנה ביטקוין, אתרים או מטבעות אחרים ישירות אל הארנק הדיגיטלי שלו, וכעת ממשיך להחזיק בהם בגדר השקעה לטווח ארוך. במקרה הזה, הדיווח לרשות המיסים יידרש רק כאשר תבוצע מכירה של חלק או כל המטבעות המצויים בארנק, בין אם לצורך מימוש הרווחים והכנסתם כשקלים בבנק, ובין אם לקנייה של מטבעות או אחרים או כל עסקה אחרת.

יש להדגיש כי מי שאינו מדווח על הרווחים שהושגו במסחר/השקעה בקריפטו, מסתכן בבעיה חמורה מול רשות המיסים. במידה והרשות תעלה על העסקאות שבוצעו והרווחים שלא דווחו, במקרה הטוב העניין יסתיים בכמה פגישות לא נעימות ובקנסות שתצטרכו לשלם. במקרה הרע, ובעיקר אם מדובר בסכומים גבוהים ובפעולות שברור שנעשו על מנת להעלים מס, עלולים גם לחול הליכים פליליים על כל המשתמע מכך.

מלבד זאת, קחו בחשבון שבעת מימוש רווחים (כלומר הפקדת שקלים מעסקאות קריפטו בבנק), הרישומים בהחלט יכולים להגיע לרשות המיסים. יתר על כן, ייתכן מאוד שהבנק עצמו ירצה לראות אסמכתאות, לרבות דיווחים לרשות המיסים, ובעיקר כאשר מדובר בסכומים משמעותיים.

הדיווח עצמו נעשה באמצעות הדוח השנתי המוגש למס הכנסה, תוך מילוי הסעיפים הרלוונטיים לרווחים/הפסדים מהשקעות. בנוסף, יש לצרף לדוח את טופס 1399 – הודעה על מכירת נכס וחישוב המס המגיע. מדובר בטופס בן שני עמודים הכולל סעיפים כגון פרטי המכירה, חישוב הרווח, מרכיבי רווח ההון וקיזוזים, ועוד. מדובר בטופס המתייחס למעשה לכל סוגי העסקאות שהובילו לרווחי ההון, ובמקרה של מטבעות דיגיטליים יש לצרף גם ניירות עבודה המפרטים את החישובים, כאר חישוב רווח ההון מבוצע לגבי כל עסקה בנפרד, או קיבוץ גלל העסקאות החודשיות לעסקה אחת.

מספר מורכבויות במיסוי על מטבעות דיגיטליים שחשוב להכיר

כאמור, מיסוי ביטקוין בישראל עומד באופן עקרוני על 25%. עם זאת, החישוב לגבי רווחים והפסדים אינו תמיד מובן מאליו מאחר שבכל עסקה התחלפו למעשה שערי המטבעות, מה שייצר רווחים/הפסדים שונים. כאמור, רשות המיסים מאפשרת לדווח על העסקאות במספר גישות, ובכלל זאת שיטה הנקראת First In First Out או בקיצור FIFO, שבה ההתייחסות היא אל המטבע הראשון שקונים בתור המטבע הראשון שמוכרים. כלומר, אם קניתם 1 ביטקוין בשער של 16,000 דולר, ומכרתם לבסוף בשער של 20,000 דולר, הרי שמדובר ברווח של 4,000 דולר, ממנו יורדים 25% מס רווח הון, כלומר רווח סופי של 3,000 דולר. עם זאת, קיימים מצבים מורכבים שבהם עדיף לבחור בשיטת דיווח/מיסוי אחרת, אך בכל מקרה יש לשמור על עקביות בשיטה בה מדווחים לרשות המיסים.

מורכבות נוספת עולה כאשר רשות המיסים מתייחסת אל הרווחים ממטבעות קריפטוגרפיים בתור עסק, להבדיל מהשקעות פרטיות. במידה ורשות המיסים תתייחס אל הרווחים כמגיעים מעסק שלכם, הרי שמלבד מס רווחי ההון העומד על 25% מרווחים, יחול גם מס שולי העשוי להגיע גם ל- 45%. יש להדגיש, שמי שפותח תיק השקעות דרך פרוקסיביט אינו נחשב כעסק אלא כמשקיע.

מעבר לכך, גם משקיעים הבוחרים בזירות מסחר מקומיות ובינלאומיות, אינם אמורים להיחשב בתור עסק, ואפילו אם הם או מנהלי התיקים מבצעים מאות ואלפי עסקאות בשנה. מצד שני, ככל שנראה כאילו מאחורי המשקיע עומדת למעשה חברה, כך הסיכויים למס שולי הולכים וגוברים. כך למשל, במידה ומדובר בעשרות אלפי עסקאות שנתיות ובסכומים גבוהים, יש היתכנות גבוהה לכך שהמשקיע יסווג כעסק. דברים אלו נכונים גם אם הוא שוכר משרדים לצורך הפעילות, מעסיק עובדים, מפתח תוכנות או בוטים לצרכי השקעה אוטומטית, וכמובן אם הוא עוסק בכרייה.

אנו מטפלים עבורכם בנושא המיסוי

כפי שניתן להבין, מס על רווח ביטקוין הוא חלק בלתי נפרד מההשקעה/המסחר, ויש להביא אותו בחשבון. כל עוד מדובר במשקיע פרטי הפועל דרך בית ההשקעות שלנו, התהליך הינו פשוט למדי ומצריך רק דיווח רלוונטי אחת לשנה טופס צירוף של טופס 1399. יתר על כן, במקרה של עבודה עם פרוקסיביט הדברים אפילו פשוטים יותר, שכן אנו כבר מורידים את הרווחים מהמשיכות לחשבון הבנק.

כך, בעת שאתם מעוניינים למשוך את כספיכם מאחד המסלולים הייחודיים שלנו, כל שצריך לעשות הוא לבחור באפשרות של 'משיכה', להזין את הסכום הרצוי, ואנו כבר דואגים להעביר את הכספים לחשבון הבנק שלכם בניקוי מס רווחי הון (25%). מצד שני, במידה ובעת המשיכה הייתם מופסדים, תקבלו מאיתנו אישור למס הכנסה בגין ההפסד, אותו תוכלו לקזז בדיווח השנתי מחבות המס שלכם.

מדובר בהתנהלות מסודרת, מוכרת ומקובלת על ידי רשות המיסים, ללא בעיות או חשיפות לסיכונים מיותרים. לפרטים נוספים בנושא ניתן לפנות אלינו דרך האתר או בטלפון 073-3701564.