מה זה סטייקינג (Staking)? | המדריך המלא

April 4, 2024
|
7 דקות

הקדמה:

בעולם הקריפטו וטכנולוגיות הבלוקצ'יין בו הכל מתפתח בקצב מסחרר, סטייקינג (Staking) הוא מושג שזוכה לתשומת לב גוברת. משקיעים וחובבי טכנולוגיה רבים מגלים כי השתתפות פעילה ברשתות הבלוקצ'יין יכולה להציע להם לא רק הזדמנויות חדשות אלא גם תשואות פוטנציאליות משמעותיות. בעוד שהרבה יודעים מהו הביטקוין ואולי אף שמעו על התהליך הנדרש לאימות עסקאות ברשתות הבלוקצ'יין, לא כולם מבינים את ההבדלים העמוקים בין הפרוטוקולים שמאחורי הקלעים. הוכחת עבודה (Proof of Work) והוכחת החזקה (Proof of Stake)  הן שתיים משיטות אימות העסקאות העיקריות המאפשרות את פעילות הרשתות הללו, כאשר האחרונה, הוכחת החזקה, מהווה בסיס לתהליך הסטייקינג.

בכתבה זו, נסקור את מושג הסטייקינג, היתרונות והחסרונות שבו, וכיצד הוא משמש כאבן יסוד באבטחת רשתות הבלוקצ'יין המודרניות. נבחן גם את ההשלכות של השתתפות בסטייקינג עבור המשקיע הממוצע, ונעמיק באופציות השונות הקיימות למעוניינים לקחת חלק בתהליך הזה – החל מהפקדה בבורסות וכלה בהצטרפות ל"בריכות" סטייקינג דיגיטליות. בין אם אתם מחזיקי מטבעות לטווח ארוך, משקיעים חדשים בשוק הקריפטו, או סוחרים יומיים, חשוב להבין את המנגנונים הללו כדי לנצל את ההזדמנויות הקיימות ולמזער את הסיכונים. בואו נצלול יחד לעולם הסטייקינג ונבין מה הופך אותו לכל כך חשוב ומבטיח באקוסיסטם הבלוקצ'יין.

סוגי הקונצנזוס העיקריים

Proof of Work | הוכחת עבודה:

כולנו מכירים את הביטקוין, אבל האם כולנו מבינים את המערכת הדואגת לאבטחת הרשת?

רשת הביטקוין מבוססת על תהליך אימות בלוקים (או קונצנזוס) הנקרא Proof of Work (POW), בו אלפי כורים מתחברים זה בזה בפתירת משוואה מתמטית מסוכבת לצורך בדיקת אמינות הבלוק הבא המחכה להצטרף באופן רשמי לרשת ובכך להכניס את ההעברות שבוצעו עליו לבלוקצ'יין.

תהליך זה צורך הרבה כסף, אנרגיה ומשאבים ובכך גם עלול להכביד על מערכת החשמל באזור ויש הטענים שאימוץ הרשת אף יגביר את קצב ההתחממות הגלובלית.

Proof of Stake | הוכחת החזקה:

כנגד מנגנון הPOW, פותח מנגנון שונה בשם "הוכחת החזקה" או Proof of Stake (POS).

בתהליך הזה בשונה ממנגנון הוכחת העבודה, הרשת מאמת בלוקים חדשים על ידי שימוש ב"מאמתים" לעומת כורים.

בפועל, כל פעם שבלוק חדש צריך להיות מאומת, נבחר מאמת (Validator) באופן רנדומלי ועליו מוטלת האחריות לוודא ולאשר את אמינות הבלוק.

מנגנון הוכחת ההחזקה, בגלל היותו מבוסס תוכנה ואינו צורך משאבי מחשוב מיוחדים, מגביר את פוטנציאל ביזור הרשת בכך שמנגיש את האפשרות להשתתף בתהליך האימות של בלוקים חדשים, לעומת מנגנון הוכחת העבודה אשר צריך מכשירים מיוחדים בעלי כוח מחשוב חזק יותר מהמחשב הממוצע ובכך התהליך נוטה להיות מרוכז אצל כמה גופים עיקריים.

בנוסף, המנגנון מאפשר אישור עסקאות \ העברות בצורה מהירה יותר ממנגנון הוכחת העבודה ובכך מאפשר לחוזים חכמים או אפליקציות על גבי הרשת להיות יעילים ושימושיים יותר. תוך כדי שמירה על שימוש בפחות כוח מחשוב וצריכת חשמל.

דוגמה לעוד פרויקטים הבנויים על מנגנון הוכחת ההחזקה הם: Avalanche (AVAX), Tezos (XTZ), Polkadot (DOT), Curve (CRV), ועוד אחרים.

מה זה בכלל סטייקינג?

אז אחרי שהבנו מה זה Proof of Stake, נשאר להבין מה זה סטייקינג.

סטייקינג היא הפעולה בה אנחנו "מפקידים" את המטבעות שלנו בארנק מסוים לטווח זמן מסוים במטרה להגדיל את ביטחון הרשת ולקבל על כך תשואה בתמורה.

לצורך הדוגמה, ניקח את רשת אית'ריום (Ethereum).

קודם כל, חשוב לציין שלא כל אחד יכול להתקבל להיות מאמת על הרשת, על המאמת להריץ צומת (Node), מה שאומר שהוא חייב מחשב פנוי בעל חיבור קבוע לאינטרנט, עליו רץ הקליינט של הרשת, ובנוסף עליו "לנעול" כמות מסוימת של מטבעות (במקרה של אית'ריום, הכמות היא 32 מטבעות) כמעין "פיקדון", כך שבמידה והמאמת עשה עבודה לא טובה או ניסה לרמות את הרשת, אותו מאמת ייקנס ויאבד חלק מהמטבעות אותם נעל.

גם לאחר כל התהליך הזה לא בטוח שהמאמת יבחר שהרי תהליך בחירת המאמת מבוצע בצורה אקראית.

במקרה של אית'ריום, נכון לתאריך כתיבת המאמר, הסכום הדולרי שנדרש כדי להפוך למאמת (32 מטבעות) הוא כ115,500 דולר.

זה סכום גדול שלא כולם יכולים להרשות לעצמם או שהיו מוכנים לנעול לתקופת זמן ארוכה בתוספת הסיכון המצוי בכל חוזה חכם שהוא, בעיות בקוד.

לכן קמו פתרונות שונים במטרה להנגיש את השירות הזה לכל מי שרוצה להשתתף בתהליך הסטייקינג.

שתי דוגמאות בולטות הן:

הפקדה בבורסה:

בורסות שונות מאפשרות שירותי סטייקינג למשתמשים שלהם בכך שהם "מפקידים" את המטבעות בבורסה ובך נכנסים עם משתמשים אחרים ל"בריכה" בה נאגרים המטבעות ואיתם הבורסה עצמה מקימה צמתים ומאמתים.

בתמורה להפקדת המטבעות, הבורסה תתגמל את המשתמשים בתשואה המגיעה להם.

כמובן שדבר זה אינו חסר סכנות.

הרי במידה והבורסה נפרצת והפורץ מצליח לקבל גישה לארנקי הבורסה, יש באפשרותו למשוך משם את המטבעות ובכך להשאיר את המשתמשים ללא ההפקדה שלהם.

לרוב, לבורסות יש מנגנוני אבטחה גבוהים ואף ביטוח כספי בדיוק למקרים כאלה.

אך אי אפשר להתעלם מהעובדה שהסיכון קיים.

הפקדה ב"בריכות":

פרוייקטים שונים נוצרו כדי לאפשר לאנשים "להצטרף" לאנשים אחרים במטרה לגייס את כמות המטבעות המספיקה, ובכך יוצרים מאין "בריכות" מטבעות המיועדות לסטייקינג.

שירות זה דומה מאוד לשירות הניתן על ידי הבורסות, רק שבמקרה הזה, המנגנון מנוהל על ידי חוזים חכמים הכתובים מראש ובעלי קוד פתוח.

דבר זה, לעומת השירות שבורסות מספקות, מאפשר למשתמש לדעת בדיוק מה התנאים והסכנות במידה והם יודעים לקרוא חוזים חכמים, ואף נותן את האפשרות לא לעבור דרך גוף ריכוזי בתהליך.

בנוסף, לרוב הפרויקטים המבוזרים הנותנים שירותים בסגנון הזה, יש מנגנון בו המפקיד יקבל בחזרה מטבע מסוג אחר המאשר את ההפקדה שלו לבריכה. למשל, כאשר מפקידים אית'ריום דרך הפרויקט Lido, המפקיד יקבל בחזרה מטבע בשם STETH או WSTETH המשמשים כמעין פיקדון אותו המפקיד יוכל להמיר בכל הזדמנות שירצה בחזרה למטבע המקורי אותו הפקיד.

Lido Finance Liquid Staking

לרוב, המטבעות המקבילים אותם יקבלו המפקידים, יצברו ערך לעומת המטבע המקורי וכך בעצם ברגע שהמפקיד יחליט שהוא רוצה לחזור להחזיק את מטבע הבסיס וימכור את "מטבע הפיקדון" הוא יקבל את הסכום אותו הפקיד בתופסת הערך המוסף שצבר.

נכון לתאריך 01/04/2024, הפרש הערך בין מטבע אית'ריום למטבע WSETH המונפק על ידי הפרויקט Lido, עומד על  1.152 WSTETH לכל 1 ETH.

המנגנון הזה מאפשר למשתמש להמשיך לנצל את שווי המטבעות שבבעלותו במקרה וירצה להשתמש בערכם למשל ללקיחת הלוואה על גבי הבלוקצ'יין.

וכמובן, שכמו האפשרות הראשונה של הפקדה בבורסה ריכוזית, גם הפקדה בבריכות מביאה איתה מספר סכנות.

למשל, הבעיה העיקרית היא איבוד ההצמדה של המטבע המונפק לעומת מטבע הבסיס. במצב כזה, אם ניקח את הדוגמה שהשתמשנו בה למעלה, כל מטבע WSTETH יהיה שווה פחות מהשווי אותו הוא מייצג.

דאגה זאת נפוצה בקרב מטבעות הצמודים לפיאט, לדוגמת UST שהיה מטבע צמוד דולר על גבי רשת Terra, שאיבד את ערכו בזמן קריסת המטבע Luna שהיה בין היתר אחראי על ייצוב שווי המטבע.

גרף המטבע UST לאחר איבוד ההצמדה לדולר

יתרונות וחסרונות השימוש בשירותים כאילו על גבי רשת הבלוקצ'יין

יתרונות:

הסיבה להשתתף בסטייקינג היא דיי פשוטה.

כאשר אנחנו משתתפים באופן פעיל או מאצילים את הסמכות שלנו ומפקידים את המטבעות אצל גוף אחר המנהל את התהליך בשבילנו, אנחנו עוזרים לחיזוק ביטחון הרשת שכן ככל שיש יותר ערך נעול על הרשת, יהיה לשחקנים זדוניים יותר קשה לעשות עליה מניפולציות לדוגמת "התקפת 51%" שבה גוף מסוים שולט במעל 50% משווי הרשת ובכך יכול להטות את אישורי הרשת ולגרום למצב שבו למשל אותו ארנק יוכל לשלוח את אותם המטבעות כמה פעמים בלי שהפעולה תתועד באופן הנכון, הדבר הזה נקרא Double-Spending.

עוד יתרון לשימוש בשירותי בורסה ריכוזית הוא נוחות השימוש, הרי שאם הם דואגים לכל התהליך, אנחנו יכולים להיות ב"ראש שקט" שגוף גדול מנהל את התהליך בשבילנו.

חסרונות:

אז כמו שציינו למעלה, החסרונות העיקריים משתנים לפי צורת ההשתתפות שלנו.

אם בחרנו להריץ צומת או להיות מאמת על גבי הרשת והפקדנו את כמות המטבעות הנחוצה, אך קרה מצב שהצומת שלנו לא הצליחה להיות מחוברת לרשת בצורה יציבה, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו נקנסים עקב חוסר זמינות (קנס שונה מהקנס במצב של פעולה זדונית).

אם בחרנו להפקיד את המטבעות שלנו בבורסה ריכוזית לדוגמת בורסות מפוקחות, אנחנו בעצם סומכים על הגוף בו הפקדנו את הכסף לדאוג לביטחון המטבעות הן מבחינת פריצות והן מבחינת התנהגות טובה על גבי הרשת, ובאותו הזמן אנחנו נתונים לתנאי הבורסה בהקשר של קבלת הרווחים או אפשרות משיכת המטבעות.

אם בחרנו באופציה המבוזרת לדוגמת Lido, אנחנו סומכים על הפרויקט שהקוד אותו כתב לא מכיל פרצות אותן יכולים לנצל, שמערכת הצמתים והמאמתים שלהם תבצע רק פעולות "ישרות" ולא תנסה לנצל את הרשת לרעה.

ומה לגבי המיסוי?

מבחינה רגולטורית, קיימת בעייתיות רבה בהשתתפות ב"בריכות", הרי שהבריכה במקרים רבים הינה תהליך מרובה משתתפים, ומכיוון שאין אפשרות לדעת מי משתמש בשירות מלבדנו, קיימת האפשרות שגופים זדוניים כגון גופי הלבנת הון, קבוצות האקרים או אפילו גופי טרור ישתמשו בבריכה בכדי "לכבס" את המטבעות או לטשטש את עקבותיהם.

לכן, במידה והמשתמש ירצה למכור את המטבעות שברשותו ולהעביר את הכסף לחשבון הבנק, הבנק לא יהיה מוכן לקבל את הכסף כדי לא להיות "שותף" בתהליך ההלבנה של אותם גופים זדוניים.

מלבד הכנסת הכסף חזרה למערכת הבנקאית, קיימת גם בעייתיות הדיווח והמיסוי של התהליכים.

איך בכלל מדווחים על רווחי סטייקינג?

האם הרווחים נחשבים להכנסה פירותית, או אולי כמס רווח הון? ומה לגבי הריביות?

התשובה הפשוטה היא... שאין עדיין תשובה.

רשות המיסים עדיין לא עדכנה את עמדתה בנוגע לנושאים האלה, דבר היוצר אי אחידות בנושא הדיווח וכיצד המס מחושב.

לסיכום:

סטייקינג היא פעולה בה אנו מפקידים את המטבעות שברשותנו על גבי הרשת ובכך מחזקים את ביטחונה ובו בזמן גם מקבלים על כך תשואה.

האפשרות של מחזיקי מטבעות להשתתף בביטחון הרשת לעומת פרוטוקולים מבוססי הוכחת עבודה פותחת חלון הזדמנויות לחלק גדול מהשוק שכן אין הם צריכים להשקיע בציוד מחשוב חזק ויקר, או לדאוג למקום אכסון פיזי בעל אספקת חשמל קבועה.

חשוב לדעת שגודל התשואה ישתנה לפי כמות המטבעות המופקדים, כך שככל שיהיו יותר מטבעות מופקדים, אחוז התשואה יקטן.

יש לקחת זאת בחשבון שכן אולי התשואה למטבע תהיה קטנה ולא תהיה שווה את הסיכון הכרוך בפעולה, הרי בכל מקרה יהיה עלינו לשלם עמלה לביצוע פעולת ההפקדה וכך עלול להיגרם מצב בו נצטרך לשמור את המטבעות מופקדים לאורך זמן רב רק כדי להחזיר את שווי פעולת ההפקדה במידה ועלויות הרשת גבוהות במיוחד.

ראינו שגם לתהליך הזה יתרונות וחסרונות שונים ולכן עלינו לחשוב האם הפעולה מתאימה לצורת ההשקעה שלנו.

האם אתם מחזיקים את המטבעות לטווח ארוך, מעודכנים לגבי תהליכי השוק ומכירים את הסכנות החבויות מהעין?

האם אתם סוחרים יומיים וחשובה לכם הגישה המיידית למטבעות שלכם לצורך מכירה או קניה?

כדאי לחשוב על הצרכים שלנו ועל היתרונות מול החסרונות ששירות כזה יעלה בפנינו.

מה שבטוח, איתנו בפרוקסיביט, אתם יכולים להשקיע בראש שקט,

אנחנו בפרוקסיביט, פוטרים את המשתמשים מ"כאב הראש" הזה של דיווח על כל אירוע מס בעת החלפה בין מטבעות, דיווחי מס רווח או הכנסת הכסף חזרה למערכת הבנקאית.

עם היצע המטבעות הגדול ביותר בשוק הישראלי, תוכלו להפקיד שקלים ישר מחשבון הבנק שלכם, לקנות את המטבעות בהם אתם מתעניינים, ובסופו של התהליך גם להכניס את הכסף בחזרה לחשבון הבנק בקלות ובפשטות כאשר אנחנו מטפלים בכל הנושא מאחורי הקלעים.

ללא צורך בשמירת רשימת ההעברות, השוואת שינויי השערים בין המטבעות או רישום הרווחים בצורה מסודרת ומפורטת עד לרגע הגשת המיסוי.

ללא דאגות מבעיות אבטחה של חוזים חכמים, שחקנים זדוניים או אתגרי המיסוי והדיווח.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות,תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.