מסחר ממונף בקריפטו - איך זה עובד?

August 29, 2023
|
7 דק'

מסחר בשוק הקריפטו הפך ללא ספק למגנט למיליוני סוחרים חדשים וישנים. התנודתיות הגבוהה, ההזדמנות להרוויח (ופעמים רבות גם להפסיד)  כל אלו מושכים אנשים רבים לתחום, כאלו בעלי ידע וניסיון במסחר בשוק ההון המסורתי וכאלו חדשים לגמרי, ברובם צעירים.

החלום להכנסה יציבה וגבוהה ממסחר בשוק הקריפטו לא פעם מתגלה אצל סוחרים כמשימה קשה ביותר, למעשה הסטטיסטיקה אומרת שרובם הגדול של הסוחרים יפסידו את רוב כספם בתוך כמה חודשים בלבד.

אז איך ומדוע מפסידים רוב הסוחרים את כספם? כיצד ניתן להתחמק מהסטטיסטיקה ככל האפשר? ואיך כל זה קשור למסחר ממונף בקריפטו?

מהו מינוף בקריפטו? ומה זה מסחר ממונף?

מינוף בהקשרו הכלכלי הוא למעשה שימוש בחוב על מנת לממן השקעה. בעברית פשוטה: הלוואה. כשאנו מדברים על מסחר ממונף בשוק הקריפטו, ההלוואה הזו היא בדרך כלל קצרת מועד: בין שניות בודדות עד לשבועות

מינוף הוא כלי עוצמתי במסחר בשוק המטבעות הדיגיטליים אך גם מאוד מסוכן, הדרך לאבד את כספי ההשקעה או המסחר תוך שימוש במינוף יכולה להיות קצרה ומהירה ביותר.

כדי להבין את נושא המינוף בואו ניתן דוגמא משוק הקריפטו לשימוש במינוף: אני מחזיק בחשבוני 1000 דולרים USD (בין אם בפיאט או מטבע יציב כמו USDT). אני משתמש במינוף פי 10 – כלומר עכשיו יש לי הון של 10,000 דולר בו אנו יכול להשתמש לקנות ביטקוין או את'ריום. נניח שקניתי בכל ה 10,000 דולר שברשותי את'ריום במחיר 2000 דולר.

מה שעשיתי כרגע זה להגדיל את כוח הקנייה שלי פי 10. אין ספק שמדובר בכוח עצום. אך כאן מגיע החלק המסוכן במינוף, על מנת להפסיד את כל ה 1000 דולרים המקוריים שיש בחשבוני מספיק שההשקעה שעשיתי תרד ב 10% בלבד. (אם הפסדתי 10% מ 10,000 דולר – ההפסד יהיה 1000 דולרים). ברגע שאת'ריום ירד ב 10%, הפלטפורמה בה אני סוחר תבצע הנזלה (Liquidation) תיקח את הכסף שהיא הלוותה לי בחזרה ובחשבוני היתרה תהיה 0. זה עובד בדיוק כך גם הפוך – אם ההשקעה שעשיתי עלה ב 10% הרי אני הכפלתי את 1000 דולרים המקוריים שלי.

אז בעודי משתמש במינוף אני מסוגל להרוויח הרבה יותר ממה שהייתי מסוגל עם הסכום המקורי, אך הסיכון בהתאם – המסחר שלי הופך להרבה יותר "רגיש" לתנועות השוק עד כדי כך שתנועה של 10% (שמאוד נפוצה בשוק הקריפטו) תוכל למחוק את כל התיק שלי.

אגב, ישנן פלטפורמות וזירות מסחר המציעות מינוף של פי 20 וצפונה (פלטפורמות המציעות מינוף: בינאנס, קראקן, קויין בייס ועוד) – עם מינוף כזה – תנועה של 5% בכיוון המנוגד לי תחסל את ההשקעה. קל להבין שהצלחה עם מינוף כל כך גבוה הופכת קשה הרבה יותר – אנו יותר מדי רגישים לתנועות בשוק.

עקרונות המינוף בשוק הקריפטו

עכשיו שאנו מבינים מהו המינוף מה היתרונות ומה החסרונות שלו בוא נקבע כמה חוקים בסיסים באיך לסחור עם מינוף:

החוק הראשון: ככל שתיק המסחר ממונף יותר, כך התיק שלנו "רגיש" יותר לתנועות השוק.

החוק השני: רמת המינוף תיקבע בהתאם לחוקי ניהול הסיכונים שנקבעו תוך שקלול רמת הוודאות בטרייד.

החוק השלישי: תמיד תעדיפו Isolated margin על Cross margin (ההסבר בפסקה הבאה)

החוק הרביעי: תמיד יש לקחת בחשבון את עלויות המינוף. - עליהן נדון בהמשך

חוק חמישי: לא למנף אם לא צריך.

החוק החמישי הוא החשוב ביותר ורלוונטי במיוחד לשוק הקריפטו. שוק הקריפטו נע בתנודתיות עצומה, מינוף בשוק מסוג זה יגרום ברוב המקרים ליותר הפסדים מרווחים, היו זהירים עם המינוף שימו לב שתנועות של 10% בשוק הקריפטו הן כמעט דבר שבשגרה, היכולת להתחמק מהפסדים עם מינוף גבוה מצריכה יכולות נבואיות שלצערנו אין לנו.

Cross margin ו – Isolated margin

יש יותר מסוג מינוף אחד בו תוכלו להשתמש וההבדלים מאוד ברורים:

Cross Margin

חשבו על Cross Margin כעל סיכון כל הקופה. נניח שיש לנו 100$ בחשבון המסחר והחלטנו לפתוח עסקה בביטקוין. בהגדרת Cross Margin, כל ה-$100 העומדים לרשותינו כדי לשמור על הפוזיציה פתוחה. במצב שהשוק הולך נגדנו – כל כספנו בסכנה. היתרון הוא ש-Cross Margin ישתמש בכל היתרה שלך כדי למנוע את סגירת הפוזיציה שלך מוקדם מדי. אז אם המחיר זז נגדך לזמן מה אבל אז יחזור, עדיין יש לך סיכוי להרוויח.

Isolated margin

עכשיו, דמיינו לעצמכם את Isolated Margin בתור קופה נפרדת בתוך החשבון שלכם. אנו נשים בתוך הקופה הנפרדת הזו רק 20 דולר, ונשתמש בזה למסחר בביטקוין. 80$ הנוספים שבחשבון בטוחים ולא ניתן יהיה לגעת בהם. לא משנה מה יקרה לעסקה של ה 20$ על הביטקוין.

👍 יתרון: החלק הטוב הוא שאתה יודע בדיוק כמה אתה מסתכן. אם הטרייד הולך נגדך, המקסימום שתפסיד הוא ה-20$ ששמת בקופה הקטנה.

עלויות המסחר במינוף

מינוף בשוק הקריפטו אינו בחינם, הוא מגיע עם עלויות שאנו צריכים להיות מודעים אליהן. העלות הנפוצה ביותר נקראת "funding rate", שהוא אחוז קטן מגודל הפוזיציה שנשלם או נקבל עבור שימוש במינוף.

שיעור מימון זה יכול להשתנות באופן קבוע, בהתאם לפלטפורמה ולתנאי השוק. לפעמים תתקל גם בעמלות עסקה בעת פתיחה או סגירה של פוזיציה ממונפת.

חלק מהפלטפורמות כמו Binance, Bybit ו-Kraken מציעות מסחר מינוף עם עמלות נמוכות יחסית לשווקים פיננסיים מסורתיים, אבל "נמוך" הוא מונח יחסי. אפילו עמלות קטנות יכולות להצטבר במהירות כשאתה מבצע מספר עסקאות, במיוחד אם אתה משתמש במינוף גבוה.

אז זה חיוני להבין את מבנה העלויות המלא של הפלטפורמה שבה אנו משתמשים כדי להבטיח שהיא תואמת את אסטרטגיית המסחר שלך. זכרו תמיד, ככל שהמינוף גבוה יותר, כך הסיכון והעלות גבוהים יותר.

מינוף ב- Binance או ב- Kraken ניתן על מגוון רחב של נכסים, בין אם מדובר בנכסים מקורים כמו ביטקוין או אתריום או בנכסים המכונים  "נגזרות" כמו חוזים עתידיים (קריפטו futures).

מינוף בינאנס

לסיכום, במסחר ממונף בשוק המטבעות הדיגיטליים יכול להיות כלי רב עוצמה או האויב הכי גדול של הסוחרים. יש להתייחס לשימוש במינוף בחרדת קודש אמיתית, ולאמץ את ארבעת הכללים:

1. יותר מינוף = יותר רגישות לתנועות שוק,

2. רמת המינוף תקבע בהתאם לניהול סיכונים ורמת וודאות

3. Isolated margin תמיד עדיף. (ברירת המחדל בבורסות תהיה Cross בדרך כלל, שימו לב!)

4. לא למנף אם לא צריך.

יש לקחת בחשבון כל הזמן את עלויות המימון בכל עסקה שמבצעים, העלויות משתנות בין בורסה לבורסה אך הבורסות המובילות הן בדרך כלל גם אילו המציעות את העלויות הנמוכות ביותר.

מסחר במינוף הוא מפתה ומגדיל משמעותית את הסיכוי לרווחים גדולים אך רבים נוטים לשכוח שהוא מגדיל את הסיכון להפסדים טוטליים. לא מעט אנשים מוחקים את חשבון המסחר שלהם בזריזות בלתי סבירה כאשר נסחפים עם השימוש במינוף.

זירות המסחר שצוינו כאן מאפשרות מגוון רחב של אפשרויות והם נגישים וידידותיים למשתמש, כדאי לשים לב שללא ניהול סיכונים נכון ותוכנית ברורה, הדבר לא שונה ממשחק רולטה בקזינו.

לבסוף, האזהרה החשובה ביותר לגבי מינוף: שימוש במינוף מצריך לא מעט ידע והמון מיומנות. אם אתם סוחרים מתחילים, עצרו, אל תתפתו להשתמש במינוף. תחילה, התנסו על סכומים קטנים ללא מינוף, תבנו אסטרטגיית ניהול סיכונים ברורה ומגובשת ורק כאשר אתם מרגישים כי בטוחים במספרים – הרשו לעצמכם להשתמש במינוף במינונים קטנים.

לאלו המעוניינים להשקיע בעולם המטבעות הדיגיטליים מתוך הסתכלות ארוכת טווח, אנו מזמינים אתכם להביט על מסלולי ההשקעה החכמים של פרוקסיביט –  בית ההשקעות הראשון בישראל לנכסים דיגיטליים, שבו קיימים נכון להיום שישה מסלולי השקעה שתכננו עבורכם המומחים שלנו. לקוחותינו נהנים ממעטפת של מומחים החותרים למקסום רווחיהם בשוק המטבעות הדיגיטליים, שמבצעים עבורם את ההמרות, שומרים על המטבעות הדיגיטליים שלכם בצורה המאובטחת ביותר בשוק ומטפלים בכל ענייני המיסוי.


דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.