שורט על ביטקוין - איך אפשר להרוויח מירידת הביטקוין?

September 7, 2023
|
7 דק'

כששוק הקריפטו במגמת עלייה חיובית כולנו מרגישים את האפוריה, כתבות על טירוף הקריפטו, שיאים של כל הזמנים בשער הביטקוין שנשברים בזה אחר זה ואנשים שהתעשרו תוך שימוש בהון עצמי של כמה דולרים והרבה סבלנות. אכן, אלו סוגי הסיפורים ששוק הקריפטו יודע לייצר. אך מה קורה ששוק הקריפטו מתקרר? צונח בעשרות אחוזים בימים או שבועות? ובכן, האופוריה מתפוגגת ותחושת "יום הדין הגיע" מורגשת בעיתונות הכלכלית.

אז עד שהראלי יחזור, ושוק הקריפטו ישוב למגמת עלייה בואו ננסה לברר כיצד ניתן להרוויח משוק יורד? מהו שורט (מכירה בחסר)? ואיך עושים שורט על הביטקוין? חשוב להבין שישנן מספר דרכים להרוויח גם כאשר מחיר הביטקוין במגמת ירידה.

במאמר זה, נציין ונפרט לכם את הצעדים הדרושים על מנת לבצע פקודת שורט לביטקוין.

ראשית, מהי פקודת שורט?

אם המחשבה שלכם עד עכשיו הייתה שניתן להרוויח רק שמחיר של המטבע עולה, יש לנו בשורות מרעישות– ניתן להרוויח גם שהמחיר של המטבע יורד. זה אולי נשמע קצת מוזר. אבל, אחרי שתבינו בדיוק מה זה שורט – זה לא ישמע משונה ואתם תכירו דרך נפלאה להרוויח בזמן משברים וירידות מחירים.

בעסקת שורט, סוחרים בשוק מוכרים דרך הבורסה מטבעות (או מניות) שלא בבעלותם – הם שואלים אותן מבעליהן המקורי (הבורסה) בתמורה לעמלה, מוכרים אותן ומתחייבים להחזיר את אותה כמות המטבעות ששאלו בסיום העסקה.

אם לאחר מכירת המטבעות בחסר המחיר של המטבעות ירד, אותם סוחרים, קונים בחזרה את המטבעות במחיר נמוך יותר, מחזירים את ה”חוב” לבעלי המטבעות המקורי ונשארים עם רווח.

אם מחיר המטבעות עלה לאחר ביצוע העסקה, הסוחרים שעשו אותה יאלצו לקנות את המטבע הדיגיטלי במחיר גבוה יותר ולהחזיר אותו. וככה, למעשה נותר הפסד על פוזיציית שורט.

מסובך? בואו ניתן דוגמא פשוטה:

שלב ראשון: אני מלווה מהבורסה (לדוגמא: ביננס, קראקן וכו...) ביטקוין אחד, בעת ההלוואה שער הביטקוין היה 100$.

שלב שני: אני מוכר את הביטקוין שהלוויתי מהבורסה.

שלב שלישי: לאחר מספר שעות או ימים מחיר הביטקוין ירד ל – 50$. כעת אני מחזיר את הביטקוין לבורסה. כלומר אני קונה בחזרה את הביטקוין שמכרתי. אך בניגוד למכירה שקרתה ב 100$ אני קונה כעת במחיר נמוך יותר, 50$ בלבד!

כך למעשה נשארתי עם 50$ רווח על עסקת שורט.

אם זה נשמע מתוחכם או מסובך לעשות, הסירו דאגה, מדובר פשוט בלחיצת כפתור. כך למשל זה נראה בביצוע שורט בבינאנס:

איך עושים שורט בבינאנס

מהן הדרכים לעשות שורט על הביטקוין?

רבים לא יודעים, אך ישנה יותר מדרך אחת לבצע שורט על הביטקוין, נכון שהדרך הקלה ביותר תהיה דרך בורסת בינאנס או קראקן, אך בשל הקושי בהוצאת כספים שמקורם בבורסת בינאנס למערכת הבנקאית, נציג פה דרכים נוספות לבצע שורט על הביטקוין.

1. שימוש בחוזים עתידיים - במקום ללוות ביטקוין ולקנות אותו בעתיד, ישנה אפשרות לקנות חוזה באמצעות כסף פיאט (דולרים). הצדדים בחוזה, המוכר והקונה, מחליטים על תאריך סיום החוזה, כאשר מי מבניהם אשר חזה נכון את המגמה, ירוויח.

לדוגמה, פלטפורמה או בורסה מסוימת מוכרת חוזה עתידי בביטקוין למשך שבוע תמורת 10,000$. כלומר, הבורסה מתחייבת למכור ביטקוין בעוד שבוע במחיר של 10,000$. במידה ובתאריך המוסכם לפקיעת החוזה, מחיר הביטקוין יעמוד על 8,000$, המשקיע ישלם 2,000$ לכל חוזה שנרכש, כפי שצוין בחוזה. מאידך, במידה ומחיר הביטקוין יעלה לסכום של 12,000$, המשקיע ירוויח 2,000$ לכל חוזה.

כך אפשר להנות מתשואה על ירידת מחיר בעזרת שימוש בחוזים עתידיים.

שימוש בחוזים עתידיים הוא הדרך שדורשת הכי הרבה מיומנות והבנה לא רק בשוק הקריפטו אלא גם במכשירים פיננסים מסובכים (נגזרות). זוהי לחלוטין אינה הדרך המומלצת לסוחרים מתחילים, אלא רק לכאלו עם קילומטראז' מאחוריהם.

2. שימוש בקרן סל (תעודת סל) – מנהלת קרנות ההשקעה ProShares השיקה ביוני 2022 את קרן הסל BITI שנועדה להעניק למשקיעים דרך להרוויח מהירידות במחיר מטבע הקריפטו. קרן הסל נסחרת בבורסה בניו יורק ומאפשרת למשקיעים להשיג בנוחות עמדת שורט על הביטקוין על ידי רכישת קרן סל בחשבון מסורתי.

היתרון ברור: אין צורך בחשבון מסחר בבורסת קריפטו, אפשר לעשות זאת מחשבון המסחר המסורתי שלכם, אך החיסרון: זו דרך יקרה מאוד בהשוואה לאלטרנטיבות. יחס ההוצאות (expense ratio) עומד על 0.95%.

3. שורט בשימוש בבורסות קריפטו – כאמור זו הדרך הקלה שנחשבת לקלה ביותר, שורט ביטקוין בבורסת ביננאס או בורסה אחרת כמו קראקן היא הדרך הפשוטה והנוחה ביותר למכירה בחסר של הביטקוין. החיסרון הוא שרבות מהבורסות אינן מפוקחות או אינן מפוקחות מספיק. בורסה כמו בינאנס נחשבת לבורסה אמינה אך למערכת הבנקאית במדינות רבות, כולל ישראל יש בעיה עם בורסה זו. לכן גם אם אתם מבצעים מסחר בבורסה כזו או אחרת דאגו לשמור תיעוד מלא של קנייה ומכירה, ותיאור מלא של נתיב הכסף. עוד, עליכם לבצע ניכוי מס על רווחים בעצמכם. מה שרבים מוצאים כנושא בירוקרטי לא פשוט. לעוד מידע על מיסוי קריפטו, קראו את המדריך המלא שלנו על מיסוי ביטקוין בישראל.

מהם הסיכונים בשורט על הביטקוין?

רגע לפני סיום, חשוב לציין כי ביצוע שורט על הביטקוין הינו מהלך הכרוך בלקיחת סיכון לא קטן.

כלומר, יש לקחת בחשבון שבמידה ומחיר הביטקוין יעלה, תיאלצו להפסיד את כספכם. משקיעים רבים המבצעים שורט על הביטקוין עושים זאת כמסחר קצר טווח.

חשוב להכיר ששימוש בפוזיציית שורט יכולה להניב הפסד מלא של הכסף בקלות יותר בהשוואה לפוזיציית לונג (קנייה). נסביר: בפוזיציית לונג, על מנת שנאבד את כל כספנו הנכס צריך להגיע לאפס מוחלט, בעוד שבפוזיציית שורט מספיק שהנכס יעלה ב 100%, כלומר יכפיל את ערכו ואז נאבד את כל כספינו.

עוד נקודת אזהרה משמעותית היא שימוש במינוף הנראה מפתה בעת ביצוע פוזיציית שורט. שימוש במינוף בפוזיציית שורט מגדיל עוד יותר את הסיכויים להפסד מהיר של סכומי כסף גדולים. קראו את המדריך המלא שלנו על מסחר ממונף בשוק הקריפטו.

לסיכום, במאמר הצגנו את הרציונל מאחורי מכירה בחסר (שורט), הבנו איך עובד השורט על הביטקוין ומה הדרכים לביצוע שורט על הביטקוין. מעבר לשיטה המוכרת של שימוש בבורסת קריפטו, הצגנו גם את היכולת להשתמש בחוזים עתידיים (שמתאימה יותר לסוחרים מנוסים) ואת השימוש בתעודת סל שהיא נוחה ביותר, אך יקרה. בנוסף, הצגנו את הסכנות בביצוע שורט על ביטקוין וממה כדאי להיזהר.

לאלו המעוניינים להשקיע בעולם המטבעות הדיגיטליים מתוך הסתכלות ארוכת טווח, אנו מזמינים אתכם להביט על מסלולי ההשקעה החכמים של פרוקסיביט –  בית ההשקעות הראשון בישראל לנכסים דיגיטליים, שבו קיימים נכון להיום שישה מסלולי השקעה שתכננו עבורכם המומחים שלנו. לקוחותינו נהנים ממעטפת של מומחים החותרים למקסום רווחיהם בשוק המטבעות הדיגיטליים, שמבצעים עבורם את ההמרות, שומרים על המטבעות הדיגיטליים שלכם בצורה המאובטחת ביותר בשוק ומטפלים בכל ענייני המיסוי.



דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.