בלוקצ'יין וקיימות

July 19, 2022
|
4 דקות

רבות דובר על הביטקוין בהקשר של זיהום ופגיעה בסביבה,  פעילים סביבתיים  הפנו לא מעט ביקורת בעיקר על שיטת הקונצנזוס שעליה עובד הביטקוין הנקראת Proof of work. שיטה זו היא למעשה תחרות על כוח מחשוב בין המשתתפים ברשת, וכוח מחשוב כידוע צורך לא מעט חשמל, שבתורו מזהם. עם זאת, רבים מפספסים את הפוטנציאל הגלום בטכנולוגית הבלוקצ׳יין דווקא ליצירת אפקט סביבתי חיובי יוצא דופן.

הבלוקצ'יין, הטכנולוגיה שהגיעה עם לידתו של הביטקוין, יכול לסייע בצמצום פליטות פחמן, לסייע ביוזמות לטיהור הים וליצור תמריצים של ממש למחזור ומעבר לאנרגיה ירוקה. כיצד?
אי-יעילות מהווה גורם משמעותי בכל מה שקשור לזיהום, בפרט בתחומי ייצור אנרגיה ושרשראות אספקה. הנחת הבסיס של הבלוקצ'יין היא שהגברת היעילות יכולה להיות גורם משמעותי במלחמה בזיהום ופגיעה בסביבה.

בשרשראות אספקה לדוגמא, טכנולוגיית הבלוקצ'יין משמשת לשיפור המעקב אחר דגים שונים כדי לסייע בעצירת שיטות דיג לא חוקיות. Fishcoin הוא פרויקט מעקב מבוסס בלוקצ'יין ש"יתמרץ את בעלי העניין בשרשרת האספקה ​​לשתף נתונים מנקודת הדייג ועד לנקודת הצריכה" כדי לעזור ליצור תעשייה שקופה יותר ואחראית יותר. חוזים חכמים המתועדים בבלוקצ'יין יגבירו את השקיפות מכיוון שהבלוקצ'יין, באופיו פתוח לכולם. שקיפות יכולה לצמצם בזבוז ופגיעה מיותרת במזון שמגיע מהים ובים עצמו.

תורם נוסף למשבר האקולוגי העולמי היא תעשיית הפלסטיק. התוכנית הסביבתית של האו"ם הסכימה ליצור אמנה בינלאומית היסטורית להפסקת זיהום הפלסטיק. לפי האו"ם, המאמץ עשוי להביא להפחתה של 80% בנפח הפלסטיק שמגיע לאוקיינוסים עד 2040, הפחתה של 55% בייצור הפלסטיק והפחתה של 25% בפליטת גזי חממה.

פרויקט קריפטו ששואף לפתור את בעיית זיהום הפלסטיק הוא Diatom DAO. הפרויקט מציע מסגרת כלכלית שמטרתה למנף את יכולות הכלכלה המבוזרת (DeFi), על מנת ליצור שרשרת אספקה ​אמינה, ניתנת לאימות ויעילה בהסרת פלסטיק מהים. המסגרת הכלכלית שמציע הפרויקט עשויה לתת תמריצים כלכליים שיגבירו את המחזור ויפחיתו את השימוש בפלסטיק. בנוסף הפרויקט שואף לממן פרויקטים של פינוי פלסטיק מהים והנעת חדשנות למציאת חומרים אלטרנטיביים לפלסטיק. הפרויקט פועל כארגון מבוזר לחלוטין, כלומר אין גוף מנהל אלא יוזמה משותפת לכל המעוניין.

כנראה שהתחום המשמעותי ביותר בשיתוף הפעולה בין קיימות ובלוקצ'יין הוא מיסוי פחמן. חברת Flow Carbon של אדם נוימן פועלת בתחום חדשני של מסחר בזיכויי מס על פליטות פחמן דו-חמצני על תשתית בלוקצ'יין, רק לאחרונה גייס נוימן 70 מיליון דולרים למטרה זו. היוזמה של נוימן תאפשר לחברות שגורמות לזיהום סביבתי משמעותי לרכוש זיכויי מס מחברות שלא מזהמות את הסביבה. הפתרון של Flow Carbon אמור להפוך את המסחר לשקוף יותר ופשוט יותר באמצעות טוקן דיגיטלי על תשתית בלוקצ'יין – פתוח לכולם מתועד לתמיד ובטוח יותר . פעילות מסחר בזכויי מס על פליטות פחמן תופסת תאוצה ואחראית למשל לעיקר הרווח של יצרנית הרכב החשמלי טסלה.