מסחר בביטקוין בישראל - כל שצריך לדעת

January 10, 2023
|
6 דק'

בשנים האחרונות  המטבעות הדיגיטליים הפכו לחלק בלתי נפרד מהמסחר העולמי. ביטקוין, המטבע הדיגיטלי הראשון והגדול ביותר, הוא כיום אחד הנכסים הפופולריים ביותר להשקעה ומסחר. ישראלים רבים מתעניינים באפשרות של מסחר בביטקוין, ולא מעטים גם מבצעים זאת באמצעות בורסות בינלאומיות או מקומיות. בין אם לא קניתם ביטקוין מעולה ואתם מעוניינים להתחיל עכשיו ובין אם אתה סוחרים לא מעט זמן, במאמר הזה נסקור את כל הדרכים להשקעה או מסחר בביטקוין נין את היתרונות והחסרונות בכל דרך ונענה על שאלות חשובות כמו:

• איך סוחרים בביטקוין?

• איפה אפשר לסחור בביטקוין?

• השקעה או מסחר - מה יותר מתאים לי?

• למי מתאים מסחר בביטקוין? ומהם סיכויי ההצלחה שלי?

• איך לומדים לסחור בביטקוין?

השקעה או מסחר - מה יותר מתאים לי?

תחילה נגע בנקודה החשובה ביותר – ההבדל בין מסחר להשקעה.

מסחר בביטקוין בבורסה אינו עניין של מה בכך. רבים וטובים נכנסו לתחום עם חלומות על קניית מטבע או שניים בזול, והפקת רווחים עצומים במהרה, וגילו את טעותם. לכן חשוב מאוד לשים את הדגש על ההבדל בין מסחר להשקעה, יש הבדל משמעותי בין מי שמשקיע ומי שסוחר בביטקוין.

מי שמשקיע החליט למעשה לקנות ביטקוין או כל מטבע קריפטו אחר מתוך אסטרטגיה וראייה ארוכת טווח. לאור ניתוח של כלל היבטי המטבע, האסטרטגיה אומרת כי בטווח הארוך צפוי ערכו לעלות (מעבר לתנודתיות היומית או העונתית), וכאשר יעבור רף מסוים שהמשקיע צופה – יבצע את המכירה.

מי שסוחר בביטקוין לעומת זאת מעוניין לצפות את מחיר הביטקוין בטווחי זמן קצרים יותר, לפי ברמה החודשית ולפעמים ברמה יומית או אפילו ברמת הדקות הקרובות. כמובן שמסחר הוא נושא מסובך ובעל פוטנציאל להפסדים הרבה יותר גבוה לעומת השקעה. הסיבה לכך ברורה ריבוי פקודות וחוסר ניסיון במסחר מביא אנשים להפסד כספי באופן די מהיר.

לכן השאלה אודות מסחר או השקעה צריכה להיענות על ידי הכרות עם עצמך ועם המטרות והיכולות שלך, לכן כדאי לענות על השאלה הבאה:

מסחר מצריך הרבה יותר זמן ולמידה – האם יש לי את הזמן ואני מוכן להתחייב ללמידה של התחום? או שמא אני אדם עובד ויש לי עיסוקים רבים – לכן אהיה מעוניין לבצע השקעה בסגנון "שגר ושכח".

איך אפשר לסחור בביטקוין? – כל הדרכים

מסחר בביטקוין יכול להיעשות במספר רב של דרכים, בניהן: מסחר בבורסה בינלאומית, מסחר בזירת מסחר ישראלית, מסחר בתעודות סל, מסחר בתדירות גבוהה פחות עם חלפן או בית השקעות ישראלי.

מסחר בבורסה בינלאומית

מסחר בבורסה בינלאומית הוא הצעד הקלאסי של רוב הישראלים שמעוניינים לסחור בקריפטו ובביטקוין בפרט. הבורסות המובילות הן Binance, Coinbase

היתרונות:

• מבחר מטבעות גדול – ביננס לדוגמא מציעה אלפי מטבעות דיגיטליים שונים לסחור בהם – המגוון קורץ להמון סוחרים

• עמלות מסחר יחסית נמוכות – באופן יחסי כמובן. אין זה אומר שסך כל תהליך המסחר/השקעה יהיה זול יותר מאופציה אחרת (פירוט בהמשך)

• אופציות רבות לסוגי פקודות שונים – MKT,STP וכו

החסרונות:

• קושי גדול לפדות את הכסף לחשבון הבנק – מדובר בבורסות שאינן מפקוחות ע"י הרגולציה בישראל – לכן הבנקים עשויים להערים קשיים בעת ניסיון לפדיון הכסף בחשבון הבנק.

• אינם מפקוחים ע"י הרגולציה בישראל (לעיתים גם בעולם) – הפיקוח חשוב מכיוון שהוא שומר עלינו מפני הונאות פיננסיות.

• יש לדווח עצמאית לרשות המיסים על רווחים.

• אין שירות לקוחות בעברית

בנוסף, מי שרוצה לעבוד דרך זירות מסחר לביטקוין, חייב להבין לעומק את הפעולות שהן מציעות. למשל, יש להבין מהי פקודת Market (קנייה או מכירה במחיר השוק הזמין), פקודת Limit (הגדרת מכירה או קנייה במחיר שנקבע מראש), פקודת Stop-loss ( הגדרת מחיר מינימום מראש להגבלת הפסדים), ופקודת Take Profit (הגדרת מחר שבו יוצאים מהפוזיציה ולוקחים את הרווח). כמובן, יש גם להבין היטב את הגרפים והנרות היפנים, כיצד לקרוא אותם ולהשתמש במידע לצורכי מסחר, ויש גם לקחת בחשבון את העמלות, את המיסוי, וכל זאת עוד לפני שדיברנו על היכרות מעולה עם שוק המטבעות הדיגיטליים.

זירות מסחר בילאומיות - היצע מטבעות גדול, קושי לפדות את הכספים

מסחר בתעודות סל

תעודות הספוט ETF שהונפקו לאחרונה על הביטקוין מאפשרות מסחר והשקעה בביטקוין בבורסה האמריקאית, מדובר באופציה זולה יחסית וקלה – גם מבחינת הרגולציה וגם מבחינת התפעול.

תעודות הסל המוכרות ביותר הן: IBIT, GBTC  ו – BTCO.

החיסרון הוא כמובן שאנו יכולים לסחור בביטקוין בלבד – מטבעות אחרים ונוספים אינם אפשריים לעת עתה דרך תעודות סל.

מסחר בזירת מסחר ישראלית

זירת מסחר ישראלית היא אחת האופציות שעומדות בפני סוחרים המעוניינים לסחור בביטקוין או מטבעות אחרים, האופציה הזו נחשב ליקרה יחסית, אך העבודה מול הבנקים בעת המשיכה תהיה ככל הנראה קצרה יותר. נוסף על כך, החיסרון הדי ברור של זירת מסחר ישראלית הוא היצע המטבעות הנמוך – לסוחרים המעוניינים לסחור על מגוון רחב של מטבעות – זירות המסחר הישראליות לא יספקו את הצרכים. בנוסף – שערי המטבע המוצעים עלולים להיות גבוהים יותר בהשוואה לאלו שבבורסות הבינלאומיות, זאת בשל מחסור בנזילות.

מסחר או השקעה עם בית השקעות ישראלי

נכון להיום פרוקסיביט היא בית ההשקעות הישראלי היחיד שמאפשר השקעה במגוון מטבעות בשוק הקריפטו. נכון שאנו קצת משוחדים אך חשוב לנו לספר על כמה מהיתרונות לעבוד עם פרוקסיביט בעודכן קונים משקיעים או סוחרים במטבעות דיגיטליים.

ראשית, ברמה הטכנית והיומיומית, עם בית ההשקעות שלנו אינכם צריכים להחזיק ארנק דיגיטלי, כי הכל מתבצע דרכנו. בנוסף, אנו דואגים לכל ענייני המכירה, הקנייה, המשיכה לחשבון הבנק ואף לסוגיית המיסוי, וזה הרבה יותר פשוט. אבל יותר מכך, מה שאתם מקבלים איתנו הוא השקעות המנוהלות על ידי מומחים בעלי ניסיון רב שנים והיכרות מעמיקה עם שוק הקריפטו. אין זאת רק שתחסכו את הזמן היקר על לימוד התחום ועל המעקב הרצוף אחר תנודות המטבעות, אלא גם שתקבלו את המעטפת מאנשים שבאמת מבינים מה הם עושים, והמטרה שלהם ברורה - שתרוויחו. מטבע הדברים, איננו יכולים להתחייב מראש לרווחים, אך ישנו היגיון רב באמירה שההשקעה דרך מומחים עשויה להגביר את סיכויי ההצלחה, ואנו מניחים שאתם מסכימים.

איך לומדים לסחור בביטקוין?

מסחר כאמור הוא המקצועות הכי תחרותיים שקיימים היום. על מנת ללמוד כיצד יש לסחור מדובר לעיתים בלמידה בלתי פוסקת על מנת להבין את הדינמיקה בשוק בו אנו מעוניינים לסחור.

אחת הגישות הכי נפוצות היום למסחר במטבעות דיגיטליים היא מסחר מבוסס אינדיקטורים, חשוב לנו לספר יותר על גישה זו ולנפץ כמה מיתוסים בנושא:

מהו אינדיקטור למסחר?

אינדיקטור למסחר, או מדד טכני, הוא כלי אנליטי שמשמש לניתוח השוק ולזיהוי נקודות כניסה ויציאה אופטימליות לפעולות מסחר. האינדיקטורים מבוססים על נתונים היסטוריים וסטטיסטיים, כגון מחירים, נפחי מסחר ועוד, ומטרתם לספק תובנות שיכולות לעזור למשקיעים לקבל החלטות מושכלות יותר.

איך עובדים אינדיקטורים?

אינדיקטורים עובדים על ידי חישובים מתמטיים שמתבצעים על נתוני השוק, והם מציגים נתונים בצורה גרפית או נומרית. הנתונים מאפשרים לזהות מגמות, דפוסים ופוטנציאלים של שוק הביטקוין. נהוג לחלק את האינדיקטורים לשתי קטגוריות עיקריות: טרנד (מגמה) ומתנדים.

דוגמאות לאינדיקטורים נפוצים:

ממוצע נע מעריכי (EMA) – מחשב את הממוצע הנע של מחירי הביטקוין לפרק זמן מסוים, תוך שימת משקל רב יותר על הנתונים החדשים יותר. עוזר לזהות את כיוון המגמה ונקודות תמיכה או התנגדות.

מדד כוח יחסי (RSI) – מדד המודד את מהירות ושינויי מחירי הנכסים כדי להעריך את מצבי היתר רכישה או היתר מכירה של הנכס.

MACD (ממוצע התכנסות/התבדלות מעריכי) – משמש לזיהוי התכנסות והתבדלות של ממוצעים נעים, מה שיכול להצביע על שינוי במגמה.

איך להשתמש באינדיקטורים?

כדי להשתמש באינדיקטורים בצורה יעילה, מומלץ לשלב כמה אינדיקטורים בו זמנית לקבלת תמונה מלאה יותר של השוק. לדוגמה, אפשר לשלב בין RSI ל-EMA כדי לזהות מתי מגמה עשויה להיפוך, מה שיכול להצביע על נקודת כניסה או יציאה טובה למסחר.

הסיכונים של שימוש באינדיקטורים:

סיכון של יתר תלות – סחר שמבוסס רק על אינדיקטורים עלול להיות מטעה, כיוון שהם עובדים על נתונים היסטוריים ואינם יכולים לחזות באופן מדויק תנודות עתידיות או שינויים פתאומיים בשוק.

סיכון של 'אותות כוזבים' – לפעמים אינדיקטורים יכולים להצביע על אותות לכניסה או יציאה שאינם מדויקים, מה שיכול להוביל להחלטות שגויות ולהפסדים.

לסיכום, שימוש באינדיקטורים הוא כלי חשוב בתיק הכלים של המשקיע המודרני, אך חשוב להתייחס אליהם כאל חלק מתהליך ההחלטה ולא כפתרון כולל. השילוב של אנליזה טכנית עם נתונים פונדמנטליים והבנה רחבה של השוק הם המפתח להצלחה במסחר בביטקוין ובשאר הנכסים הדיגיטליים.

שימוש באידקטורים - עוזרים לקבל החלטה אך אינם יכולים להיות הפקטור היחיד

מהם הסיכונים במסחר בביטקוין?

מדובר ברשימה ארוכה, הסיכונים במסחר בביטקוין משתערים החל מבעיות נזילות, חשיפה לבורסות שאינן מפקוחות, שמירת מטבעות בצורה פריצה (ארנק חם מול קר), מינוף המעלה את רמת הסיכון (קרא עוד) , תנודות מחיר חדות והשפעות רגולטוריות.

החדשות הטובות שניתן לא מעט סיכונים כאלו בעזרת עבודה נכונה, חשוב תמיד להקדיש את הזמן הדרוש על מנת ללמוד את כל האספקטים של מסחר בביטקוין, ואם אין להם את הזמן הדרוש – תמיד להיוועץ במומחים שיעשו לכם סדר ויעזרו לכם לצלוח את ההשקעה.




דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.