חשיפת עתידו של שוק הקריפטו: חקר תרחישים פוטנציאליים

July 13, 2023
|
5 דק'

שוק הקריפטו התגלה ככוח טרנספורמטיבי בנוף הפיננסי העולמי, ומשך את תשומת הלב של משקיעים, חובבי טכנולוגיה ואפילו הספקנים הגדולים - אנשי שוק ההון המסורתי. ביטקוין, המטבע הקריפטו הראשון והבולט ביותר, סלל את הדרך לאקוסיסטם שלם שכולל כעת אלפי נכסים דיגיטליים. אנו כאן כדי לשפוך אור על העתיד של תעשייה הזו, תוך הצגת מגוון תרחישים אפשריים שעשויים להתפתח בשנים הקרובות.

תרחיש 1: אימוץ מיינסטרים נרחב

עתיד אפשרי אחד עבור שוק הקריפטו כרוך באימוץ המיינסטרים הנרחב שלו, שבו מטבעות דיגיטליים הופכים לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו. בתרחיש זה, מטבעות קריפטוגרפיים מקובלים באופן נרחב כאמצעי החלפה ותשלום, מה שיוביל לשימוש מוגבר בחנויות מקוונות ופיזיות. ממשלות וגופים רגולטוריים יקבעו מסגרות ברורות כדי לספק יציבות וביטחון, תוך עידוד עסקים וצרכנים לאמץ נכסים דיגיטליים. מצב זה יוביל לחברה נטולת מזומנים, שבה מערכות פיננסיות מסורתיות מוחלפות בהדרגה בפתרונות מבוזרים מבוססי בלוקצ'יין.

תרחיש 2: אימוץ חלקי:

תרחיש פוטנציאלי נוסף הוא כוחו הטרנספורמטיבי של הקריפטו בהגברת הכלה פיננסית. מטבעות קריפטו, עם אופיים המבוזר, יכולים להציע שירותים פיננסיים לאוכלוסיות חסרות בנק ותתי-בנקים ברחבי העולם. בעתיד זה, אנשים ללא גישה למערכות בנקאיות מסורתיות יכולים לאחסן ערך, לשלוח ולקבל כספים ולגשת למגוון מוצרים פיננסיים באמצעות יישומים ניידים ידידותיים למשתמש. פלטפורמות מיקרו-מימון מבוססות קריפטו והלוואות עמית לעמית יכולות להעצים אנשים במדינות מתפתחות, לטפח צמיחה כלכלית ולהפחית את העוני.

תרחיש 3: טוקניזציה של נכסים:

עתידו של שוק הקריפטו עשוי להיות עד גם לשינוי משמעותי לעבר ייצוג דיגיטלי של נכסים בעולם האמיתי. טוקניזציה מתייחסת לתהליך של ייצוג נכסים פיזיים או פיננסיים כאסימונים דיגיטליים בבלוקצ'יין. תרחיש זה יכול לאפשר בעלות חלקית על נכסים כגון נדל"ן, יצירות אמנות, קניין רוחני ואפילו סחורות. משקיעים בכל גודל יכולים לקבל חשיפה לנכסים אלה, להגביר את הנזילות ולהפוך את הזדמנויות ההשקעה לדמוקרטיזציה. לטוקניזציה יש פוטנציאל לחולל מהפכה בשווקים המסורתיים, להגביר את היעילות, השקיפות והנגישות. מנכ"ל Blackrock מנהלת הנכסים מהגדולות בעולם, מתייחס לתרחיש זה כסביר ביותר.

טוקניזציה של נדל"ן ונכסים נוספים - תרחיש סביר

תרחיש 4: יכולת פעולה הדדית ושילוב בלוקצ'יין:

יכולת פעולה הדדית בין רשתות בלוקצ'יין שונות היא חיונית לצמיחה והתפתחות עתידית של שוק הקריפטו. בתרחיש זה, טכנולוגיית הבלוקצ'יין מתפתחת כדי לאפשר תקשורת חלקה וחילופי ערך בין פלטפורמות שונות. זה יאפשר למשתמשים ליצור אינטראקציה עם מספר בלוקצ'יינים ונכסים ללא הגבלות, ויעודד שיתוף פעולה וחדשנות בכל התעשייה. פרוטוקולי פיננסים מבוזרים (DeFi), פלטפורמות משחקים, רשתות שרשרת אספקה ומגזרים רבים אחרים יכולים להפיק תועלת משיפור יכולת הפעולה ההדדית, שיובילו לכלכלה גלובלית מקושרת ויעילה יותר.

תרחיש 5: נוף רגולטורי מתפתח:

ככל ששוק הקריפטו ממשיך להתרחב, הנוף הרגולטורי צפוי להתפתח. ממשלות וגופים רגולטוריים מכירים יותר ויותר בחשיבותם של מטבעות קריפטוגרפיים וטכנולוגיית בלוקצ'יין. בתרחיש עתידי זה, אנו יכולים לצפות למסגרות רגולטוריות מקיפות ומאוזנות יותר שמטרתן להגן על משקיעים, למנוע הונאות ולהבטיח יציבות בשוק תוך טיפוח חדשנות. בהירות רגולטורית ושיתוף פעולה בין תחומי שיפוט יספקו בסיס איתן לצמיחה בת-קיימא של שוק הקריפטו.

המערכת הבנקאית - ניתוק או חיבור עם עולמות הבלוקצ'יין?

תרחיש 6: התערבות ממשלתית – רגולציה פוסלת

הפחד הגדול ביותר של ממשלות בכל הנודע למטבעות דיגיטליים הוא שיהיה בלתי אפשרי להשתלט על "המפלצת הפיננסית" החדשה הזו. אם ממשלות ילכו בכיוון שהלכו הסינים ויחסמו כל אפשרות להזרמת כספים אל מטבעות דיגיטליים מחשש ליציבותה של המערכת המוניטרית, הקריפטו למעשה יהפוך ל "מוקצה" באותה מדינה. מספיק שממשלה חזקה כמו ארה"ב תנקוט בצעד כזה ועתיד המטבעות המבוזרים עלול להיות בסכנה ממשית.

תרחיש 7: אלטרנטיבה ממשלתית וחקיקה מעכבת

בעיני הממשלות ורגולטורים ברחבי העולם, ישנן דרכים מנומסות יותר לסיים את התופעה הנקראת קריפטו. כמעט אין ממשלה שעובדת כבר היום על מטבע דיגיטלי מדיני (CBDC) שבעיני אותם רגולטורים עשוי לייתר הלכה למעשה כל שימוש במטבע דיגיטלי שאינו המטבע הדיגיטלי של המדינה המנפיקה. אם מטבעות דיגיטליים מדיניים אלו יהיו בשימוש רחב ומעונים בחוק, יש שיחשבו שנגמר הצורך במטבעות הדיגיטליים המבוזרים כדוגמת איתריום וביטקוין.

אך זוהי רק תמונה חלקית, הצורך במטבע דיגיטלי מבוזר לא עלה רק ממקום של ייעול המערכת הפיננסית אלא נוצר כתגובה ראויה לשחרור האינדיבידואל מהתלות הממשלתית בכל הנוגע לכסף.

משמע: ביטקוין לא בא רק לייעל את תשלומים, אלא גם על מנת להחזיר את כוח לידי  האינדיבידואל, ובזה טמון הרבה מכוחו של הביטקוין. כך, שגם במצב של חלופה ממשלתית למטבע דיגיטלי בדמות "מטבע דיגיטלי מדיני" אין כל בטוחה שרעיון הביזור ייעלם מהעולם.



העתיד של שוק הקריפטו טומן בחובו פוטנציאל עצום, כאשר תרחישים שונים מציגים אפשרויות מרגשות. אימוץ מיינסטרים נרחב, הכללה פיננסית משופרת, אסימונים ומטבעות מבוססי-נכסים, יכולת פעולה הדדית ותקנות מתפתחות הם רק כמה מסלולים אפשריים שעומדים לפנינו. בעוד שהדרך עשויה להציב אתגרים ואי ודאויות, החידושים הטכנולוגיים הבסיסיים והעניין העולמי הגובר במטבעות קריפטוגרפיים מצביעים על עתיד מבטיח. כאשר אנו עדים לשינוי המתמשך של הנוף הפיננסי, חיוני לבעלי העניין להישאר מעודכנים, מתאימים ומוכנים לנווט בשוק המתפתח במהירות.

בעוד שעתיד שוק הקריפטו מלא בהבטחה ופוטנציאל, חיוני להכיר בקיומם של תרחישים פסימיים. פיצול, תקלות רגולטוריות, הפרות אבטחה, חוסר אמון, תנודתיות בשוק ומגבלות טכנולוגיות מציבים אתגרים שיש לטפל בהם כדי ששוק הקריפטו ישגשג. על ידי הכרה בסיכונים אלו, בעלי עניין יכולים לפעול לצמצום באמצעות שיתוף פעולה, חדשנות והקמת מסגרות רגולטוריות חזקות. עם ניווט זהיר ואמצעים יזומים, שוק הקריפטו יכול לשאוף לעבר החזון הטרנספורמטיבי שלו ולהתגבר על המכשולים העומדים לפניו.