הכרות עם Polkadot - אנליזה מלאה

March 8, 2023
|
7 דק'

רבות דובר באנליזות הקודמות על בעיית הקישוריות והפתרונות בדרך ליצירת עולם בלוקצ'יין מחובר – בו הרשתות השונות יודעות "לדבר" אחת עם השנייה.

שלל פרויקטים עסוקים בלפתור את בעיית הקישוריות בבלוקצ'יין. החל מ Cosmos ועד Quant. לכל פרויקט גישה שונה לפתרון הבעיה, הגישה המיוחדת של Polkadot הביאה את המטבע של הפרויקט DOT להיות חלק "מההרכב הפותח" של עולם המטבעות הדיגיטליים.

אז מה זה פולקדוט? כיצד הם מתכוונים לפתור את ב"בעיית הקישוריות", ומה מיוחד בגישתם לפתירת הבעיה? מהי הצעת הערך של המטבע? מה היתרונות והחסרונות שלהם בתחומם? ומה צפוי למטבע המסקרן בעתיד?


קישור לאתר הפרויקט

קישור לדף הלבן


מה זה Polkadot (DOT)?

Polkadot (DOT) היא פלטפורמת בלוקצ'יין מהדור הבא שמטרתה לפתור את "בעיית הקישוריות" בעולם הבלוקצ'יין. בעיית הקישוריות היא היכולת (או חוסר היכולת) של רשתות בלוקצ'יין שונות לתקשר ולעבוד זו עם זו בצורה חלקה.

במערכת האקולוגית הנוכחית של בלוקצ'יין, כל רשת בלוקצ'יין פועלת במנותק מרשתות אחרות, רשת הבלוקצ'יין של ביטקוין אינה יודעת "לדבר" עם רשת הבלוקצ'יין של את'ריום (ETH) או סולנה (SOL) ובכלל רשתות הבלוקצ'יין אינן "מודעות" למה קורה ברשתות הבלוקצ'יין האחרות.

תכונה זו מגבילה את הפוטנציאל של טכנולוגיית הבלוקצ'יין לאימוץ נרחב ומעכבת פיתוח של יישומים חדשים.

פולקדוט מבקשת להתגבר על בעיה זו על ידי מתן מסגרת ליצירה וחיבור של מספר רשתות בלוקצ'יין תחת "רשת על" אחת. דבר זה יאפשר העברת נתונים ונכסים בין רשתות הבלוקצ'יין השונות, מה שיאפשר למפתחים להשתמש בשפת תכנות אחת על מנת ליצור יישומים חדשניים שיכולים למנף את החוזקות הייחודיות של רשתות בלוקצ'יין שונות.

לדוגמה, נניח שפלטפורמת פיננסים מבוזרת (DeFi) בנויה על אתריום, הידועה ביכולות החוזים החכמים שלה. עם זאת, הרשת של אתריום יכולה לפעמים להיות עמוסה, מה שיגרום לזמני ועלויות עסקה גבוהים. על ידי חיבור רשת אתריום לרשת פולקדוט, פלטפורמת ה- DeFi הזו יכולה להוריד חלק מהעסקאות שלה לבלוקצ'יין אחר בתוך רשת פולקדוט, להפחית את העומס ולשפר את מהירויות העסקאות והעמלות.


גישת הפתרון

מפתחים ניסו ליצור "גשרים" בין מערכות בלוקצ'יין בעבר. פעולה זו אפשרה לבלוקצ'יין א' לעבוד עם שרשרת ב' ולהיפך. עם זאת, חיבור בלוקצ'יינים רבים (מאות או אלפים) בו זמנית נותר נושא לא פתור. הצוות של Polkadot, ובהרחבה, קרן  Web3 שהקימו, בטוחים שניתן ליצור פתרון אלגנטי במהלך השנים הקרובות.

אז כיצד המערכת עובדת?

בלוקצ'יין בודד במערכת האקולוגית של פולקדוט נקרא parachain (שרשרת מקבילה), בעוד שהשרשרת הראשית נקראת שרשרת הממסר (Relay Chain).

במילים פשוטות יש "בלוקצ'יין אבא" (Relay Chain) ועשרות "בלוקצ'יינים ילדים" (parachains), הרעיון הוא שכל בלוקצ'יין ילד יכול להחליף מידע בקלות ובפשטות עם בלוקצ'יין האבא. כך, כל מפתח תוכנה, חברה או אדם יכול ליצור את parachain (בלוקצ'יין ילד) המותאם לצרכיו וצורכי המוצר שלו, תוך שימוש בכלי פיתוח שיצרו בפולקדוט, וברגע שהבלוקצ'יין ילד נוצר ומחובר לרשת הראשית, כלומר לבלוקצ'יין האבא, הוא הופך לבעל קישוריות מוחלטת עם כל שאר ה-parachains (בלוקצ'יינים הילדים) ברשת.

בצורה שכזו, בניית אפליקציות, מוצרים ושירותים "חוצי-בלוקצ'יין" תהיה קלה ופשוטה.

כל יזם המעוניין לפתח רשת בלוקצ'יין חייב להתייחס לחמש נקודות חשובות:

1. יכולת ההרחבה – כלומר שהרשת מסוגלת לעבד כמה שיותר טרנזקציות או בקשות בעת ובעונה אחת. (לשרת כמה שיותר לקוחות בלי ליפול או לקרוס).

2. התאמה אישית – האם המערכת מאפשרת ליזם ליצור את המוצר הייחודי שאני כל כך רוצה? עם התנאים הספציפיים והיכולות הייחויות?

3. קישוריות – האם המערכת מאפשרת לבלוקצ'יין לשתף פעולה בקלות ונוחות עם בלוקצ'יינים אחרים? יכולת זו תהפוך אותי לתוח להרבה יותר קהלים.

4. ממשל – האם המערכת מאפשרת לי לנהל שיטת ממשל עצמאית, בגבולות שאני בוחר, כך שהמשתתפים ברשת הבלוקציין הזו יוכלו לקחת חלק בהחלטות גורליות בפרויקט?

5. קלות השדרוג – האם שדרוג המערכת, שינוי חוקים, הוספת יכולות וכדומה היא קלה ופשוטה? ניתן לדוגמא את הבלוקצ'יין של ביטקוין – היכולת לבצע שינויים בפרוטוקול של הרשת כמעט בלתי אפשרית. לצורך הדוגמא, אם מעוניינים לשנות את גודל הבלוק (על מנת לעבד יותר טרנזקציות) יש לפצל את הרשת לשתיים בתהליך שנקרא "מזלוג" (Fork). זו הסיבה שיש הרבה "גרסאות" שונות למטבע הביטקוין, ביניהן – ביטקוין קאש (BCH).

לכל אחד מהחמישה פולקדוט מספק תשובה מסוימת, בחלק מהנקודות החשובות הללו המענה של פולקדוט הוא מצוין ובחלק אחר אינו מספק.

בבחינת יכולת ההרחבה – אין ספק שהבלוקצ'יין הראשי של פולקדוט הפועל על מערכת הוכחת החזקה (proof of stake) מייצר תנאים חזקים לעיבוד עסקאות ונותן את המענה.

בבחינת ההתאמה האישית, כמובן שבפולקדוט יספרו שההחלטה באופן העיצוב היא חסרת גבולות, אך לא זה המצב. למערכת של פולקדוט יכולות מוגבלות, ומגבלות אלו יחלו גם על הבלוקצ'יין הילד.

קישוריות – היא ההצעה החזקה ביותר שיש לפולקדוט להציע, אך יש לומר בהגינות גם היא אינה מושלמת. הבלוקצ'יינים יוכלו לתקשר בינם ובין עצמם בצורה חלקה ונעימה אך ללא כל יכולת לפנות לבלוקצ'יינים שאינם נמצאים במערכת האקולוגית של פולקדוט.

רמת השליטה של היזם בממשל מוגבלת מכיוון שהוא עצמו כפוף לחוקים והתנאים של הרשת הראשית. חסרון עצום לאלו המחפשים ביזור אמיתי למשתמשים שלהם.

קלות השדרוג – מדהימה. קלה יותר בהשוואה לרוב הבלוקצ'יינים האחרים. אין צורך באירועי "מזלוג". התוכנה יכולה להשתנות בתוך בלוק אחד.

מנגנון ההסכמה

כאמור, פולקדוט משתמשת במנגון הוכחת החזקה, מודל קונצנזוס הפועל על ידי תגמול למשתמשים על "נעילת" מטבעות ברשת. עם Polkadot, שחקנים ישרים מתוגמלים, בעוד ששחקנים גרועים יכולים לאבד את כל הנעילה שלהם. החידוש המעניין הוא שכל parachain חדש מתווסף גם הוא על ידי "נעילת" אסימוני DOT. שרשראות שאינן שימושיות או פרויקטים שאינם מתוחזקים עוד יוסרו, והאסימונים "הנעולים" שלהם יוחזרו.

המשמעות היא שיש עוד מקור ביקוש למטבע. ככל שיהיו יותר parachains כך יותר מטבעות DOT יינעלו בפרוטוקול ונדירות המטבע תגבר.

היווסדות והצוות

Polkadot נוסדה בשנת 2016 על ידי ד"ר גאווין ווד, שהוא גם המייסד השותף של את'ריום. ווד הוא מדען מחשבים ודמות בולטת בקהילת הבלוקצ'יין. הוא היה קצין הטכנולוגיה הראשי (CTO) של קרן את'ריום לפני שעזב כדי להקים את Polkadot.

את צוות המימון של Polkadot הובילו פיטר צ'בן ורוברט הברמאייר, שהם גם ממייסדי הפרויקט. לצ'בן יש רקע בפיננסים ועבד כאנליסט כמותי לפני שנכנס לתחום הבלוקצ'יין. הברמאייר, לעומת זאת, הוא מדען מחשבים ועבד כחוקר באוניברסיטה הטכנית של מינכן לפני שהצטרף לפולקדוט. הפרויקט קיבל מימון ממקורות שונים, כולל חברות הון סיכון, משקיעים פרטיים והנפקת מטבעות ראשונית (ICO) שגייסה למעלה מ-140 מיליון דולר.

עם צוות של אנשי מקצוע מנוסים ומימון בשפע, Polkadot הפך במהירות לאחד מפרויקטי הבלוקצ'יין המבטיחים ביותר במרחב הבלוקצ'יין.

Source: Polkadot.network

המטבע DOT – שימושים, ביקש והיצע

ההיצע הכולל של מטבעות DOT – אינו קבוע. וזוהי נקודה אדומה. נכון לכתיבת שורות אלו כמות המטבעות שנמצאים בהיצע עומד על 1.16 מיליארד.

למטבע פולקדוט שלושה מקורות ביקוש עיקריים:

1. ביצוע staking על מאמתים לאבטחת רשת הממסר (הרשת הראשית/בלוקצ'יין האבא).

2. נעילת מטבעות DOT ע"י פרויקטים המושקים על הרשת (parachains) על מנת "להשכיר" מקום על הרשת.

3. האצלת מטבעות למאמתים ע"י משתמשי קצה המעוניים להרוויח תשואה מ- staking.

נכון לעכשיו, התשואה הנומינלית השנתית לביצוע staking היא ~15% אם כי התשואה הריאלית קרובה יותר ל-~5-6%. כדי לצאת מהסטייקינג, המשתמש יצטרך "לבטל" את נעלית המטבעות, מה שנמשך 28 ימים ב-Polkadot.

אחוז המטבעות שנמצא בנעילה כחלק מסך כל המטבעות ברשת נע על אזור ה 50% ויותר. יחס מצוין המראה על ביקוש רב למטבע שמגיע ממקורות ה-staking. המבנה הזה של נעילת המטבעות ייחודי לפולקדוט.

תרומת ה – Parachains לדנימיקת המחיר

כאמור, על מנת להשיק פרויקט חדש על הרשת הראשית של פולקדוט על היזמים "לנעול" מטבעות DOT. התרומה של מנגנון זה לדינימקת המחיר היא רבה. עם זאת, הרבה פחות מטבעות נעולים בזכות השקת רשתות חדשות בהשוואה לנעילה "קלאסית" של Staking.

בדרך כלל, parachains מגייסים הון ב-DOT, לעתים קרובות דרך הקהילות שלהם, בתמורה למטבעות חדשים שהם ינפיקו. ברגע שהפרויקט מושק, ה-DOT שגייסו ננעל או "מוצמד" לתקופת נעילה של 96 שבועות (כ-שנתיים). בסיום תקופת החכירה, ובהנחה שהחכירה לא תחודש, מטבעות ה-DOT שהיו בנעילה מוחזרים (והם שומרים על האסימון המקורי של אותו parachain ספציפי).

מטבעות DOT נעולים פר-פרויקט (Parachains.info)

מתוך 18 ה-parachains הראשונים, שמונה הן רשתות פיננסים מבוזרות (DeFi), שלוש הן פלטפורמות חוזים חכמים, חמש הן רשתות תשתית Web3, אחת היא בלוקצ'יין ל-NFTs ואחת מוקדשת לאסימונים של נכסים בעולם האמיתי.

הגיוון בתחומי הפרויקטים לוקה בחסר.

על פי הנתונים הסטטיסטיים של Polkadot על אספקת אסימונים, סך אספקת מטבעות ה-DOT גדל בקצב ליניארי ממוצע של 0.80% בחודש בשנת 2022, מה שעולה בקנה אחד עם היעד שלהם של ~10% שנתי. יש לשים לב שהתגמולים המשולמים למאמתים (כלומר, DOT שהונפקו) הם פונקציה של סכום ה-DOT המופקד, ומשפיע ישירות על שיעור האינפלציה. כלומר, כאשר ה-DOT הנתון מייצג קצת יותר מ-50% מההיצע הקיים, קצב ההנפקה מותאם לשיעור אינפלציה של 10% YoY, אך שיעור האינפלציה הזה גדל מבחינה גיאומטרית אם יש פחות DOT שנמצאים בנעילה.

מבחינת TVL – כמות הכספים הנעולים בפרויקטים תחת האקו סיסטם של פולקדוט. לא יהיה הוגן לבחון את כמות ה TVL של פולקדוט מול כמות ה TVL של פרוייקטים Layer 1  אחרים כמו אתריום או סולנה, וזאת מהסיבה הפשוטה שפולקדוט אינו Layer 1 – הוא מתייחס לעצמו כפרויקט Layer 0. המציע חיבור בלוקצ'יינים ולא בלוקצ'יין תשתית קלאסי.

Source: DeFiLama, Coinbase

באפור – כמות TVL בפולקדוט כאחוז מכמות TVL באת'ריום עומד על 1% - כאמור, השוואה פסולה מיסודה, אך זו מדגישה את ההבדל בין כמות התעבורה בין הרשתות השונות.

מתחרים

כפי שצויין בפסקה הקודמת פולקדוט מוגדר כפרויקט Layer 0, הנועד לחבר בין הבלוקצ'יינים השונים. אך עם זאת, יש המביטים בפולקדוט כפרויקט שכבה ראשונה, ואם כך המצב המתחרים של פולקדוט - מאת'ריום עד סולנה ואבלנצ'.

אנו נתייחס למתחרים הישירים של פולקדוט – כל פרויקטים ה- Layer 0 והם: Cosmos ו Quant. לשתי הפרויקטים הללו גישות שונות לפתרון אותו בעיה (בעיית הקישוריות).

בהשוואה ל – Quant – פולקדוט נמצא בכמה עמדות חסרון ברורות, ל QNT יש את הכוונה והיכולת לחבר בין בלוקצ'יינים ישנים (ביטקוין איתריום) לשאר הבלוקציינים בעולם תוך סט "חוקי על" שאינו מצריך התחייבות לבנות את הפרויקט על הרשת הראשית שלהם. בפולקדוט לעומת זאת, אם תרצה להתחבר לשאר הפרויקטים תצטרך לבנות מאפס את הפרויקט החדש תוך שימוש ברשת הראשית של פולקדוט - די מגביל.

בהשוואה ל- Cosmos , הגישות לפתרון הבעיה דומות מאוד, ההבדלים ביניהם מסתכמים בעיניינים כמעט קוסמטיים בלבד, ועדיין יש היעדו השקעה ב Cosmos על פני פולקדוט הודות לכלי פיתוח שפיתחו בקוסמוס.

היתרון הברור של Polkadot על פני שני מתחריו אינו טכני, אלא נובע פשוט מגודל הרשת – רשת פולקדוט מחזיקה בשווי גבוה יותר מהשניים, במוכרות רבה יותר ואקו סיסטם גדול יותר. "אפקט הרשת" (והשכל הישר) קובע שגודל הרשת הוא הפקטור החשוב ביותר בבחירת הרשת להשקעה, ויש המייחסים לכך יתרון עצום, ובצדק.

לצפייה באנליזות המלאות:

- Quant

- Cosmos

סייגים וחששות

שני מרכיבים צריך להיות לנגד משקיעי המטבע DOT. ראשית, חשוב בכל תיק קריפטו מגוון שיכיל פרויקט Layer 0. השאלה איזה מטבע עדיף בתוך עולם ה Layer 0 היא מורכבת יותר, אך נראה שפולקדוט, למרות גודל הרשת והמוניטין שלה עומדת בכמה חסרונות טכניים אל מול מתחריה. המתקדם שבהם: QNT.

רמת הביזור במטבע נחשבת יציבה אך בעיני רבים אינה מספקת. השליטה של פולקדוט על "הפרויקטים הילדים" שלה מונעת ממפתחים רבים לבחור בהם, וזה מובן במיוחד. חשוב שיציעו בפולקדוט אוטונומיה רבה יותר ליזמים המעוניינים לפתח פרויקטים על הרשת.

לסיכום

פולקדוט היו הראשונים להתייחס לבעיית הקישוריות בין הבלוקצ'יינים השונים, את הפתרון הציעו לעולם של 2014, שהעולם הזה היה די בחיתוליו. הגישה לפתרון הבעיה מרשימה נוכח המסה של פרויקטים שצברו תחת כנפיהם אך אין ביטחון שגישה זו תספיק בעתיד הרחוק של שוק הבלוקצ'יין. פתרונות רחבי-יריעה כבר הציגו עצמם כמתחרים ראויים של פולקדוט, ומעניין לראות כיצד יגיבו בארגון המעניין. ועדיין, התחום בו פולקדוט פועלת – עמוס בתחרות.

כן ניתן לומר בביטחון רב, שפולקדוט לא תיסוג ללא קרב, ההון האנושי המצוין שלה בעל יכולות מדהימות ויצירתיות רבה, הצוות המייסד הוא מהטובים נראו בשוק המטבעות הדיגיטליים.

דינמיקת המחירים של המטבע בריאה יחסית ועיצוב המערכת השיג יתרון מבחינת מקורות הביקוש (נעילת DOT להשקת פרויקטים על הרשת הראשית) שאינו קיים בפרויקטים אחרים. רמת האינפלציה עומדת על 10% שנתי. יחסית גבוה, אך ראינו חמורים מכך בפרויקטים אחרים (כמו: Cosmos).



דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות