הכרות עם Cosmos (ATOM) – אנליזה מלאה

January 25, 2023
|
6 דק'

סטושי נקומוטו, האדם (או הקבוצה) שעומד מאחורי רשת הבלוקצ'יין הראשונה בעולם- הביטקוין, לעולם לא חשב שעד שנת 2023 יהיו אלפי רשתות בלוקצ'יין שונות והשימוש במטבעות דיגיטליים וטכנולוגיית הבלוקצ'יין יחצה את הרף של 300 מיליון המשתמשים.

באקלים הנוכחי, כשאלפי רשתות בלוקצ'יין מתקיימות במקביל עולה הצורך הברור: לחבר בין הבלוקצ'יינים השונים בצורה קלה ופשוטה.

דמיינו עולם שבו אדם המשתמש במייל של Gmail אינו יכול לשלוח מיילים לאדם המשתמש במייל של "וואלה" או Outlook, מוזר ככל שזה יהיה, זה המצב הנוכחי בין רשתות הבלוקצ'יין השונות – אינן יודעות "לדבר" אחת עם השנייה.

רשתות הבלוקצ'יין הנוכחיות פועלות בצורה "מבודדת" אחת מהשנייה, כמו איים שונים בים. זה אומר שאם אדם מעוניין לשלוח כסף מבלוקצ'יין אחד לאחר, עליו לעבור דרך מתווך כמו בורסה, וזה - איטי, יקר ומסוכן.

בנוסף, לכל בלוקצ'יין או פרוטוקול יש מערכת חוקים משלו, מה שמקשה עליהם לתקשר אחד עם השני.

באנליזה זו נסקור את המטבע ATOM , מה היא הצעת הערך של המטבע? כיצד הצליחו למשוך קהילת מפתחים ענפה? ומה צפוי למטבע המסקרן בעתיד?

קישור לאתר הפרויקט

קישור ל- Whitepaper

מה זה Cosmos (ATOM)?

קוסמוס היא רשת מבוזרת של בלוקצ'יינים עצמאיים ומקבילים. רשת Cosmos יוצרת מערכת של רשתות בלוקצ'יין המחוברות אחת לשנייה, שיכולות לתקשר ולהעביר ערך מבלוקצ'יין אחד למשנהו בקלות ולא פחות חשוב – בזול.

יכולת אוטופית שבו יוכלו המשתמשים לשלוח כסף מארנק הביטקוין שלהם בקלות לחבר שמשתמש באת'ריום היא קצה החזון של קוסמוס.

בקוסמוס עומלים על ליצור רשת של רשתות בלוקצ'יין שיכולות לקיים אינטראקציה חלקה זה עם זה, ובכך להקל על אנשים ועסקים להשתמש ולהפיק תועלת מטכנולוגיית הבלוקצ'יין.

את "בעיית השיתוף הפעולה ההדדי" שהוצגה פה, קוסמוס פותרים באמצעות פרוטוקול הנקראInter-Blockchain Communication (IBC). מערכת זו מאפשרת לבלוקצ'יינים השונים לשלוח ולקבל הודעות וערך אחד לשני, ללא צורך במתווך.

רשת Cosmos בנויה מורכבת מ – 3 שכבות שונות בצורה הבאה:

1. שכבת היישום – מעבדת עסקאות ומעדכנת את מצב הרשת

2. שכבת התקשורת (נטוורקינג) – מאפשרת תקשורת בין רשתות בלוקצ’יין ועסקאות

3. שכבת ההסכמה – בשכבה זו הצמתים (מאמתים) מסכימים על המצב הנוכחי של המערכת.

מנגנון ההסכמה

רשת Cosmos משתמשת במנגנון קונצנזוס ייחודי הנקרא Tendermint consensus.

מנגנון זה מבוסס על צורה של הסכמה הנקראת " "delegated proof of stake(DPoS).

ב-DPoS מחזיקי המטבע ATOM בוחרים קבוצה של מאמתים, שאחראים על אימות עסקאות והוספת הבלוקים לבלוקצ'יין. מנגנון זה שונה ממנגנוני הקונצנזוס המסורתיים של הוכחת עבודה (PoW), המסתמכים על כורים שפותרים בעיות מתמטיות מורכבות כדי לאמת עסקאות.

מנגנון DPoS הוא מנגנון המתאים למטרות שהגדירו בקוסמוס –על מנת לטפל בכמות עסקאות גבוהה, כמות המאמתים נמוכה, בצורה הזו המשתמשים יכולים לבצע סטייקינג על ידי "האצלה" של המטבעות שהם נועלים ל node ברשת ולהתחלק אתו בעמלות המשולמות לרשת. מנגנון זה שונה מ POS "קלאסי" בכך שמספר המאמתים נשאר נמוך בו ולרוב אותם מאמתים נבחרים על ידי יוזמי הפרויקט, בעוד שב POS "קלאסי" כמות המאמתים גבוהה הרבה יותר.

כלי פיתוח – Cosmos SDK

על מנת למשוך מפתחים, קוסמוס פיתחה "ערכת פיתוח" הנקראת : Cosmos SDK. ע"י שימוש בקוד פתוח קוסמוס מאפשרת למשתמשים ליצור בלוקצ'יין משלהם בצורה מותאמת אישית. השימוש ב-Cosmos SDK מפשט את תהליך יצירת בלוקצ'יין בצורה משמעותית ומציע את כל הסטנדרטים העכשוויים שמפתחי התוכנה היו מצפים להם בעת בניית בלוקצ'יין.

באמצעות ה-Cosmos SDK, מפתחים יכולים להשתמש בתוספים ומודולים שונים כדי לבנות בלוקצ'יין ספציפי לאפליקציה מבלי צורך לקודד כל פיסת פונקציונליות מאפס. יש לחשוב על כך כ"פיסות קוד" מוכנות לשימוש לאחר שנבדקו, מה שיחסוך למפתחים זמן ומאמץ רב.

היווסדות והצוות

קוסמוס הוקמה ע"י מדען המחשבים גיי קוואן ואיתן באומן ב – 2014. חברת תוכנה אמריקאית בשם Tendermint שהקימו השניים היא הארגון היוזם מאחורי הפרויקט.

כמו בהרבה פרויקטים קריפטו אחרים, ארגון מלכ"ר הוא הגורם האחראי לתיאום ופיתוח הרשת, קרן Interchain השוויצרית ממלאה תפקיד זה עבור קוסמוס.

ב2017 הפרויקט גייס קרוב ל 18 מיליון דולרים בשלושה הנפקות (ICO) המטבע ATOM. מאוחר יותר, ב 2019 התוכנה הראשונה עלתה לאוויר.

בניגוד לבלוקציינים אחרים קוסמוס אינו תומך בפיתוח של חוזים חכמים בהקשרם הקלאסי, מטרתם של גיי קוואן ושותפו איתן באומן הייתה ליצור "רשת של רשתות" מעין שפה אחידה לכל רשתות הבלוקצ'יין השונות. בצורה הזו, כל רשת בלוקצ'יין שיש לה חיבור עם מערכת IBC שציינו קודם לכן, יכולה להעביר ערך מבלוקציין אחד לשני בצורה פשוטה וזולה.

מעל 50 מטבעות ורשתות בלוקצ'יין שונים נבנו בעזרת Cosmos, ביניהן: BNB - רשת המטבע של ביננס, Terra, ThorChain ורשת המטבע של הבורסה Crypto.com – CRO.

המטבע ATOM – שימושים, ביקש והיצע

טוקניזמיה היא פרט חשוב ומהותי במטבע שאותו אנחנו מחזיקים . חשוב עד כדי כך שיכול להשליך על התשואה שלנו  בתיק . הרבה מטבעות לא צולחים בגלל אינפלציה גבוהה או טוקניזציה גרועה.

הנכס העיקרי של Cosmos Hub הוא המטבע ATOM.

מאמתים (כמו כורים) יכולים לבצע סטייקינג (נעילה) על המטבע ATOM ולהשתתף באבטחת הרשת בתמורה לתגמולים הכוללים עמלות עסקה וקבלת המטבעות החדשים הנכנסים לסירקולציה.

בעוד כלכלת המטבע (Tokenomics) של ATOM צפויה להשתנות בעקבות ההצעות האחרונות ברשת, כדאי לתאר את לוח ההנפקות הנוכחי ואת הדינמיקה הכספית של הנכס.

ההיצע הראשוני של ATOM (מפורט בתרשים) היה 236.2 מיליון אסימונים ומאז היוסדה, הנפקות מטבע נוספות הגדילו את סך האספקה  של ATOM ל-312.6 מיליון מטבעות כרגע.

קצב האינפלציה השנתי של ATOM עומד כיום על ~ 12.9% - רמת אינפלציה גבוהה.

יש לציין שהפרוטוקול מכוון ליצור מצב בו שני שלישים מכלל אספקת המטבעות נמצאים במצב "נעילה" (סטייקינג).

אם יותר משני שלישים מ-ATOM אינם נמצאים ב – stake, התגמולים השנתיים יורדים בהדרגה לרמה של 7% ואם פחות משני שלישים מ-ATOM מוחזקים, התגמולים השנתיים גדלים בהדרגה עד לתקרה של 20%.

במילים פשוטות, ככל שיותר משתמשים "ינעלו" את מטבעות ה- ATOM שלהם כך יונפקו יותר מטבעות ומבצעי ה-stake יקבלו תשואה גבוהה יותר.

מחזיקי ATOM שאינם מפעילים צמתים אימות יכולים עדיין להשתתף בתהליך הנעילה (סטייקנג) בתפקיד של "מאצילים" – כלומר להקצות את המטבעות שלהם למאמת שבתמורה יתחלק איתם ברווחים.

נקודה חשובה: היסטורית, מעט מאוד מההכנסות שנוצרו על ידי המערכת האקולוגית ההולכת וגדלה של אפליקציות קוסמוס תורגמו לרווחים עבור מחזיקי המטבע ATOM. הדינמיקה הזו עשויה להשתנות בקרוב בזכות כמה הצעות יסוד שהוכרזו בוועידת Cosmoverse שהתקיימה בקולומביה בסוף ספטמבר 2022.

לסיכום, למטבע 3 שימושים עיקריים:

1. תשלום עבור עמלות העסקאות על הרשת

2. זכויות הצבעה במערכת הממשל של Cosmos Hub

3. סטייקינג – נעילה וקבלת תגמול על התרומה לאבטחת הרשת.

נקודה אדומה לנו כמשקיעים היא רמת האינפלציה הגבוהה במטבע (כ 12.5% בשנה) והעובדה שהמטבע ATOM לא "מרוויח" מהבלוקצ'יינים שנבנים סביב המערכת של Cosmos Hub – דבר העשוי להשתנות בעקבות עדכונים לתוכנה.

בעדכון הבא, מתכננים בקוסמוס לבצע הנפקת מסיבית של מטבעות (שווי צפוי 1.1 מיליארד דולרים) בטווח זמן קצר של 9 חודשים, דבר העלול לגרום לפיחות בערך המטבע בטווח הקצר.

Source:CosmosHub V2 Whitepaper

בתמונה: תוכנית קצב ההנפקה של המטבע ATOM לאחר העדכון שצפוי ברבעון הראשון של 2023

מתחרים

את בעיית החיבוריות או "בעיית שיתוף הפעולה ההדדי" בבלוקצ'יין מנסים לפתור מספר רב של פרויקטים, המוכרים שבהם:

1. Polkadot (DOT)

2. Quant (QNT) - לאנליזה המלאה על המטבע

אלו שתי המתחרים העיקריים של קוסמוס. ובעוד הגישות לפתרון הבעיה שונות וגם קיים שוני בין היכולות שמאפשרות מערכות אלו, עדיין קווי הדמיון בין שלושת הפרויקטים הללו שמים את ATOM בתחרות ישירה מול מטבעות אלו.

באשר ל- QNT הגישה לפתרון הבעיה כמעט שונה לחלוטין, בעוד בקוסמוס מנסים ליצור רשת של בלוקצ'יינים חדשים המחוברים אחד לשני, ב QNT דווקא הלכו לפתרון שייתן מענה גם לבלוקצ'יינים הישנים (כמו ביטקוין ולייטקוין). כמובן שיש יתרון בלבנות פתרון לשוק כולו, אך מדובר במשימה לא קלה, הדורשת המון זמן פיתוח שעולה לא מעט כסף.

מבחינת כלכלת מטבע, המטבע QNT נתפס כבעל כלכלה בריאה יותר, עם אינפלציית מטבע נמוכה יותר.

באשר ל – Polkadot הגישה לפתרון הבעיה דומה במיוחד – גם הם, כמו קוסמוס, משתמשים בבלוקצ'יין מרכזי היודע "לדבר" עם שאר הבלוקצ'יינים בתוך המערכת של פולקדוט.

ההבדלים ביניהם מסתכמים בהבלים כמעט קוסמטיים בלבד, ועדיין יש המתעדפים השקעה ב ATOM וזאת הודות ל-Cosmos SDK, פתרון הפיתוח היצרתי של קוסמוס.

סייגים וחששות

בסוף השקעה ברוב המטבעות הדיגיטליים היא השקעה עקיפה בחברת הזנק ( startup) וכל פרויקט קריפטו כמו כל חברת סטרטאפ עלול למצוא עצמו נכשל ושלח את עובדיו הביתה. כשזה נאמר, חשוב להכיר ש Cosmos הוא בלוקצ'יין עם מוניטין רב וברור שהצוות בעל ניסיון ויכולת חדשנות.

שני מרכיבים במטבע הנ"ל צריך לקחת ביתר תשומת לב לפני שמשקיעים במטבע זה:

1. למטבע ATOM יכולת טיפול בעסקאות מעולה ( כ -10,000 בשנייה), אך על הסקיילאבליות הזאת "משלמים" אטום ברכיב הביזור. לבלוקצ'יין עצמו רק 150 מאמתים. בטרימלת הבלוקצ'יין – קוסמוס בחרו לוותר על ביזור במידה מה על מנת להרוויח את הסקיילאביליות.

2. כלכלת המטבע ( Tokenomics) של המטבע מדאיגה. גם קצב האינפלציה הגבוה וגם השינויים הצפויים שעשויים לגרום לדילול המשקיעים ופיחות בערך המטבע בטווח הקצר.

לסיכום

ל Cosmos מקום של כבוד בקרב התעשייה כולה, ובצדק. קוסמוס מציעים בפתרון אלגנטי לבעיה אמיתית בשוק וככל שהשימוש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין יגבר כך יגבר הצורך לחבר בין המערכות השונות בקלות ובנוחות.

למטבע ATOM שלושה מקורות ביקוש סטנדרטיים: תשלום עמלות, זכויות הצבעה במערכת הממשל וביצוע סטייקינג.

כלכלת המטבע מעלה סימני דאגה ומשפיעה בעיקר על הטווח הקצר. משקיעי הטווח הארוך דווקא ישמחו לקבל מטבע "מדולל" אם ידעו שקצב האינפלציה במטבע ירד משמעותית בשנים הבאות.

התחום של Layer 0 ובעיית החיבוריות הוא תחום שאינו רווי במתחרים בהשוואה לתחום ה Layer 1, אך המתחרים המעטים הקיימים בו – הם מתחרים רציניים המציעים פתרונות יצירתיים לא פחות.

מבחינת השקעה במטבע, רצוי לבחון את המטבע מול מתחריו ולבחור מטבע אחד בתחום ה- Layer 0  , השקעה בשתי מטבע שנמצאים באותו ענף נישתי תבטל את עקרון הגיוון הכל-כך חשוב בהשקעה במטבעות דיגיטליים.

בהצלחה!

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות