הכרות עם Maker (MKR) – אנליזה מלאה

June 1, 2023
|
7 דק'

Maker הוא ארגון אוטונומי מבוזר (DAO) מוביל בתחום המטבעות הדיגיטליים. הארגון בולט בתפקידו המרכזי ביצירתו של DAI, מטבע יציב (המוצמד לערכו של הדולר), שבשונה מהמטבעות היציבים המוכרים בשוק הקריפטו (כמו USDC ו – USDT), פועל בצורה מבוזרת לחלוטין.

ארגון אוטונומי מבוזר (DAO), כמו Maker, הוא מבנה ארגוני שבו החלטות מתקבלות באופן אלקטרוני על ידי קוד מחשב כתוב או באמצעות הצבעה של חברי הארגון (כולם יכולים להשתתף בארגון), ולמעשה מבטל את הצורך בסמכות ריכוזית.

אז מה הופך את Maker לפרויקט ייחודי? מה הקשר בין MKR ל DAI? מה הופך את MKR למטבע שימושי במיוחד? ומה זה באמת ארגון אוטונומי מבוזר?

קישורים:

אתר החברה
הדף הלבן

מה זה ארגון אוטונומי מבוזר (DAO) ?

בהגדרתו היבשה, ארגון אוטונומי מבוזר (DAO) הוא ארגון אשר אינו כפוף לסמכות ממשלתית כלשהי אלא נשלט בידי חבריו, הפועלים על פי קובץ חוקים מוסכם שבנוי על תוכנת מחשב. תנועותיו הכספיות של הארגון מתועדות על גבי יומן מבוזר והחוקים להם הוא מציית מוטמעים דרך חוזה חכם על רשת בלוקצ'יין.

מדובר למעשה בצורה מהפכנית של ממשל ומבנה ארגוני המשתמש בבלוקצ'יין.

ארגונים אלו פועלים על פי מודל דמוקרטי שבו החלטות מתקבלות באופן קולקטיבי על ידי בעלי מטבעות שחברים בארגון, שמצביעים על הצעות שונות הנוגעות לפעילות הפלטפורמה ולכיוונים העתידיים של הפרויקט.

המבנה של DAO הוא שקוף ודמוקרטי מטבעו. כללי הארגון מתוכנתים מראש לחוזים חכמים, המאפשרים החלטות חלקות ושקופות. כל שינוי בכללים אלה חייב להיות מאושר על ידי מחזיקי המטבע של ה-DAO, בהתבסס על מנגנון קונצנזוס מוגדר מראש.

MakerDAO

MakerDAO הוא מראשוני הארגונים המבוזרים. הארגון פועל בדרך זו כדי להבטיח ביזור ולטפח השתתפות קהילתית. למחזיקי המטבע MKR יש את הכוח להשפיע על כיוון הפלטפורמה על ידי הצבעה על הצעות ממשל, שינויים ב פרמטרי מערכת ומדיניות ניהול סיכונים.

היתרונות של מבנה ה-DAO ברורים: ביזור, שקיפות ודמוקרטיה מובטחת. מבנה זה מאפשר השתתפות גלובלית, המבטיח חלוקה שוויונית יותר של כוח וקבלת החלטות. זה גם מאפשר ביצוע חלק ואוטומטי של החלטות ופעולות מוסכמות, ומפחית את חוסר היעילות התפעולית הקשורה לארגונים מסורתיים.

מטבעות יציבים – היסטוריה יתרונות וחסרונות

מטבעות יציבים (Stablecoins) הופיעו כהתפתחות משמעותית במערכת האקולוגית של מטבעות קריפטוגרפים בשל יכולתם להפחית את התנודתיות, מאפיין הקשור בדרך כלל למטבעות קריפטוגרפים כמו ביטקוין או Ethereum (ETH). על ידי הצמדת ערכם של המטבעות לנכס יציב, בדרך כלל מטבע פיאט כמו הדולר האמריקאי, מטבעות יציבים שואפים לשלב את היתרונות של טכנולוגיית הבלוקצ'יין עם האמינות והיציבות של המטבעות המסורתיים. מטבעות יציבים אלו למעשה משמים כ"גשר" בין עולם המטבעות הדיגיטליים לעולם הפיננסי המסורתי.

ניתן לסווג מטבעות יציבים באופן כללי לשני סוגים:

1. מטבעות יציבים ריכוזיים (המנוהלים ע"י חברה או גורם ריכוזי אחרים).

2. מטבעות יציבים-אלגוריתמיים.

מטבעות יציבים ריכוזיים מגובים במטבעות פיאט מסורתיים המוחזקים ע"י חברה שהנפיקה את המטבע היציב. לדוגמא, המטבע היציב USDC מוצמד לערכו של הדולר והונפק ע"י חברת Circle (שנמצאת בבעלות בורסת הקריפטו האמריקאית Coinbase). בפשטות: עבור כל USDC שהחברה מנפיקה היא מצהירה כי היא מחזיקה דולר אמיתי בחשבון הבנק שלה.

עוד דוגמא הוא המטבע היציב המוביל בעולם - USDT הפועל באותה צורה. במהלך השנים עלו חששות רבות אודות רזרבות הגיבוי של המטבע. החברה נמנעה מלפרסם את עתודות המטבעות, נתפסה ב"שקרים לבנים" לא פעם, והחליפה יותר מפעם אחת את מבקרי הספרים החשבונאיים שלה. החשש של משקיעים המחזיקים מטבע זה היא פשוטה: ביום שיבוא ההמון למשוך את המטבעות שלהם ולהמיר לדולר, לחברה לא יהיה את העתודות המתאימות והם יישארו עם הרבה כסף על הנייר, אבל לא בפועל.

יש יתרונות וחסרונות מסוימים בשיטה של מטבעות יציבים המנוהלים ע"י גופים ריכוזיים. מעל הכל: יש למי לפנות כשיש בעיה, מה שלא תמיד יהיה בשיטה השנייה – של מטבעות יציבים-אלגוריתמיים. אך למרות שזה יתרון, יש שיביטו בו כחסרון, הריכוזיות של מוסדות אלה מחייבת אמון במוסד שמייצר את המטבעות, ובקהילת הקריפטו – לא אוהבים לסמוך.

מטבעות יציבים אלגוריתמיים, לעומת זאת, אינם מגובים ברזרבות כלשהן. במקום זאת, הם משתמשים באלגוריתמי תוכנה כדי להתאים אוטומטית את ההיצע על סמך הביקוש כדי לשמור על ערך יציב.

דוגמאות למטבע יציב אלגוריתמי יהיו DAI של Maker, Ampleforth (AMPL) ו-TerraUSD (UST). היתרון העיקרי של מטבעות יציבים אלגוריתמיים הוא הביזור שלהם, אין גוף ריכוזי שצריך לסמוך על יושרתו. עם זאת, יש להם חיסרון משמעותי: מנגנון היציבות שלהם עלול להיכשל בתנאי שוק קיצוניים, מה שמוביל לאובדן ההצמדה לדולר.

אין להמעיט בחומרת הסכנה שכרגע קיימת עם מטבעות יציבים אלגורתימים. המטבע היציב-אלגוריתמי TerraUSD הוא דוגמא מצוינת לקריסה טוטאלית של מטבע אלגוריתמי יציב, מטבע זה קרס ואיבד את ההצמדה לדולר וגרם לאובדן של 62 מיליארד דולרים שפשוט נעלמו כלא היו. ההבדל המהותי בינו לבין Maker הוא עצם מבנה הארגון. הארגון ששלט במטבע TerraUSD היה ארגון יחסית ריכוזי בהשוואה ל- Maker. השילוב בין חוסר הביזור (היחסי) לבין התנהלות קלוקלת ביותר בניהול היתרות והבטחונות של TerraUSD הביא את הפרויקט ממקום חמישי בשווי השוק לשווי אפסי תוך מספר ימים בודדים.

המטבע היציב DAI , שהונפק על ידי MakerDAO, הוא ייחודי בכך שהוא אינו מגובה ע"י מטבע פיאט (דולר, אירו) אלא הוא מגובה ע"י מטבעות קריפטו מובילים (בעיקר איתריום וביטקוין) הנעולים בחוזים חכמים של הארגון.

המערכת משתמשת במערכת של חוזים חכמים ומתאימה עצמה אוטומטית לתנאי השוק כדי לשמור על ערכו צמוד לדולר האמריקאי. בעוד ש-DAI מציע את היתרון של ביזור, החיסרון שלו טמון בסיכון הכרוך בתנודתיות של בטחונות הקריפטו.

לסיכום, בעוד שמטבעות יציבות מרכזיים מביאים יציבות, הם חסרים את המהות האמיתית של ביזור, שהוא אחד העקרונות העיקריים של טכנולוגיית הבלוקצ'יין. מטבעות יציבים אלגוריתמיים, למרות שהם מבוזרים באמת, עלולים להתמודד עם בעיות יציבות בתנאי שוק מסוימים. DAI, לעומת זאת, מנסה להגיע לאיזון על ידי שמירה על ביזור תוך ביטחונות על ידי נכסי קריפטו כדי לשמור על יציבות. DAI לא "פיצח את הנוסחא" של מטבע אלגוריתמי יציב, ומטבעות במנגנון דומה (עם הבדלים מסוימים) קרסו. אך היסטורית הוא מהוותיקים בשוק וגם – הוא לא קרס מעולם.

הלוואות מבוזרות

אחד המטרות בהקמת הארגון MakerDAO הייתה ליצור מערכת הלוואות מבוזרות המבוססות על מטבעות דיגיטליים בלבד, כאשר DAI ו המטבע MKR יהוו תפקיד משמעותי במערכת הלוואות זו.

היתרונות ברורים: כל אחד, בכל מקום, יכול להלוות ללא צורך בחשבון בנק.

הפלטפורמה למעשה מאפשרת למשתמשים לתת ולקבל הלוואות של מטבעות קריפטוגרפים. שירות הליבה של פלטפורמת ההלוואות עובד כך:

למשתמשים יש את היכולת לייצר DAI, ממש כך. באמצעות מערכת של חוזים חכמים, המשתמש נועל נכסים, כלומר מפקיד מטבעות דיגיטליים אחרים כמו איתריום או ביטקוין, ומשתמש בהם כבטוחה על מנת לייצור DAI.

תהליך זה מקביל ללקיחת הלוואה, כאשר הנכסים הנעולים משמשים כבטוחה. המאפיין המרכזי של מערכת Maker הוא דרישת הביטחונות הגבוהה שלה. כדי ליצור DAI, משתמש חייב לנעול נכסים בשווי משמעותי יותר מהסכום שהוא לווה. בטחונות יתר אלו מבטיחים שגם אם מחיר השוק של המטבעות שהפקיד המשתמש משתנה בצורה חדה ומהירה, המערכת עדיין תוכל לעמוד בזה.

היווסדות והצוות

MakerDAO הוקם על ידי רון כריסטנסן, יזם דני עם רקע בביוכימיה ובעסקים בינלאומיים. לפני הקמת MakerDAO, כריסטנסן ייסד ושימש כמנכ"ל Try China, חברה המספקת שירותי גיוס בינלאומי.

MakerDAO הושק רשמית ב-2015, עם מבנה ה-DAO הייחודי (Decentralized Autonomous Organization), וסומן כפרויקט בעל השפעה עצומה על הנעת חדשנות בתחום ה-DeFi.

בניגוד להרבה פרויקטים אחרים של מטבעות דיגיטליים, MakerDAO לא ביצע ICO מסורתי (הצעת מטבעות ראשונית) כדי לגייס כספים. במקום זאת, היא נקטה בגישה הממוקדת בקהילה, והפיצה בהדרגה את המטבעות שלה (MKR) למשתתפים שתרמו למערכת האקולוגית, בתוך אלו נכללו מפתחים, משקיעים ומשתמשים ראשונים.

התומכים המוקדמים של MakerDAO כללו חברות הון סיכון כמו קרן הקריפטו a16z Andreessen Horowitz, Polychain Capital ו-Dragonfly Capital Partners. חברות אלו רכשו כמויות משמעותיות של אסימוני MKR, ותרמו לממשל המבוזר של מערכת האקולוגית של Maker.

הצוות מאחורי MakerDAO מורכב ממפתחים, כלכלנים ואנשי מקצוע לפיתוח עסקי. חברים בולטים כוללים את סטיבן בקר, נשיא ו-COO, שמביא מומחיות בניהול סיכונים מפיננסים מסורתיים, ומריאנו קונטי, ראש מחלקת חוזים חכמים, בעל רקע רחב בפיתוח תוכנה.

מאז הקמתה, MakerDAO המשיכה לפתח את הפרוטוקול שלה, ומטפחת קהילת קוד פתוח סביב הפרויקטים שלה. החזון של MakerDAO למערכת פיננסית מבוזרת, שקופה ובטוחה תפס אחיזה וממשיך להשפיע על עולם ה-DeFi עד יום זה.

יזם ומנכ"ל MakerDAO רון כריסטנסן

המטבע MKR – שימושים, ביקש, היצע

כאמור, המערכת האקולוגית של MakerDAO נתמכת על ידי שני מטבעות דיגיטליים:

הראשון DAI – מטבע דיגיטלי יציב הפועל בשיטה אלגוריתמית.

השני MKR – מטבע המשמש לממשל בארגון המבוזר MakerDAO ותשלום עמלות.

מערכת היחסים ביניהם חיונית להבנת כלכלת המטבע של מערכת, בואו נבחן את היחס בין שתי המטבעות:

מקורות היצע:

בניגוד למטבעות קריפטוגרפים רבים בעלי היצע קבוע, כמות ה-MKR שקיימת בשוק היא דינמית.

MKR נוצר או "מושמד" בתגובה לביצועי המערכת. הוא מתוכנן בצורה כזו שכאשר במטבע היציבDAI  יש יותר מדי בטחונות (כלומר: משתמשים נעלו המון מטבעות דיגיטליים בפלטפורמת ההלוואות), היצע של MKR פוחת (באמצעות מנגנון 'שריפה'), וכאשר DAI נמצא בתת-בטחונות, היצע ה-MKR גדל.

אגב, כאשר ההיצע פוחת מחזיקי MKR נהנים משריפת ה-MKR, מה שעלול להעלות את ערך אחזקותיהם עקב הקטנת ההיצע. כך במצב ההפוך כאשר המערכת "מציפה את השוק" ב MKR, מחיר השוק של MKR עלול לספוג ירידה.

שריפת MKR מתרחשת בתהליך הנקרא "עמלות ייצוב", אשר נצברים על כל הלוואות DAI. עמלות אלו משולמות ב-MKR ונשרפות, מה שמפחית את ההיצע הכולל של MKR.

מקורות הביקוש:

אסימוני MKR משמשים לניהול ההצבעות במערכת של MakerDAO. למחזיקי MKR יש זכויות הצבעה פרופורציונליות לאחזקותיהם, מה שמאפשר להם לקבל החלטות על פרמטרים מרכזיים של המערכת, כגון גובה עמלות הייצוב ואילו סוגי בטחונות יהיו מקובלים ע"י המערכת. זכות זו להשתתף בממשל יוצרת ביקוש לאסימוני MKR.

מקור ביקוש נוסף ל-MKR מונע מתפקידו בשמירה על היציבות של DAI. בזמנים של מחסור נוצרים ונמכרים אסימוני MKR בשוק הפתוח כדי לכסות את החוב, מה שגם מייצב את המחיר של DAI. אין מספר מקסימלי של אסימוני MKR שניתן לשחרר לשוק. ההיצע הוא דינמי גרידא, ונותן מענה לצורכי המערכת.

מתחרים

MakerDAO ללא ספק ממלאת תפקיד מרכזי בפיתוח עולם הפיננסיים המבוזרים (DeFi), במיוחד בתחומי ההלוואות והמטבעות היציבים-מבוזרים. עם זאת, כמו בכל תחום חדשני, הארגון מתמודד עם תחרות מפרויקטי DeFi אחרים, שלכל אחד מהם יש את הגישות הייחודיות שלו להלוואות או פתרונות של מטבעות יציבים.

אחד המתחרים העיקריים של MakerDAO הוא Compound Finance, המאפשר גם למשתמשים לתת ולקבל הלוואות במטבעות דיגיטליים. השוני המהותי בין השניים הוא ש Compound מציעה הלוואות במספר מטבעות שונים ולא רק במטבע אחד (DAI) כמו MakerDAO.

מתחרה נוספת היא Aave, שהציגה את המושג המהפכני "הלוואות בזק", המאפשרות לקיחת הלוואות ללא בטחונות, בתנאי שההלוואה תוחזר במסגרת אותה עסקה (באותו בלוק בתוך הבלוקצ'יין). חדשנות זו מביאה לגמישות, אך גם מגבירה את המורכבות והסיכון הפוטנציאלי.

בינתיים, המודל של MakerDAO, מסתמך על בטחונות יתר, מספק סביבת הלוואות בטוחה יותר, אם כי מעט פחות גמישה.

USDC ו USDT הם המתחרים העיקריים בשוק המטבעות היציבים (stablecoin). מטבעות יציבים אלה ריכוזיים ומגובים אחד לאחד על ידי עתודות דולרים אמיתיים. גיבוי ישיר זה מביא לרמה גבוהה של יציבות. עם זאת, בהיותם ריכוזיים, אין להם את הביזור שמציע DAI של MakerDAO. יתרה מכך, ההנפקה של מטבעות יציבות אלה אינה שקופה כמו DAI, אשר מוטבעת ונשרפת על סמך חוזים חכמים גלויים לציבור.

לשם השוואה, החוזקות של MakerDAO נעוצות בביזור ובשקיפות שלה. הממשל שלו פתוח לבעלי אסימוני MKR, וכתוצאה מכך הוא פרויקט בהובלת קהילה בצורה אבסולוטית. היציבות של DAI, למרות שאין לה גיבוי ישיר של דולר ארה"ב, מציגה את האפקטיביות של בטחונות יתר ומנגנוני המשוב האוטונומיים של MakerDAO. בנוסף, משתמשי DAI שומרים על שליטה על הביטחונות שלהם ובכך דואגים לשיפור הביזור של הפלטפורמה.

בעוד MakerDAO מתמודד עם תחרות מפרויקטים שונים של DeFi ומטבעות יציבים מרכזיים, הדגש שלו על ביזור, ממשל קהילתי ופעילות שקופה מעניקים לו מעמד חזק בשוק. ככל שנוף ה-DeFi ממשיך להתפתח, הרבגוניות והחוסן של הפרוטוקול של MakerDAO יהיו גורם קריטי בהצלחתו המתמשכת.

שוק תחרותי – המתחרים העיקריים בתחום ההלוואות המבוזרות

סייגים וחששות

MakerDAO זכה לתשומת לב משמעותית כפלטפורמת הלוואות ושירותי מטבע יציב. עם זאת, כמו כל פרויקט, הוא מתמודד עם אתגרים וחששות ממספר נקודות מבט.

חששות משקיעים:

תנודתיות: למרות שאסימון MKR חיוני לאקוסיסטם של Maker, הוא רגיש לתנודתיות בשוק, מה שעלול לגרום לתנודות מחירים משמעותיות ולהוות סיכון למשקיעים.

ממשל: לבעלי MKR יש זכות הצבעה על החלטות מפתח באקוסיסטם של Maker. עם זאת, קיים חשש מאחוזי הצבעה נמוכים וריכוזיות כוח ההצבעה, שעלולים להוביל להחלטות שאינן מייצגות את האינטרסים של הקהילה כולה.

סיכון פיננסי: DAI המטבע היציב - מגובה במטבעות קריפטוגרפים, מה שעלול להפוך לבעיה אם ערך הביטחונות יירד במהירות. עדות לכך הייתה במרץ 2020 כאשר Maker התמודדה עם משבר עקב ירידה תלולה במחירי האת'ריום.

חששות טכניים:

פרצות חוזים חכמים: Maker פועלת על הבלוקצ'יין של Ethereum באמצעות חוזים חכמים. אם יש באג או פגיעות בקוד החוזה, זה עלול להיות מנוצל להוביל להפסדים משמעותיים, דבר זה לא קרה מעולם ב  Makerאך אכן נראה בפרויקטים אחרים של DeFi.

תלות ב-Ethereum: הפונקציונליות של Maker קשורה מאוד למערכת האקולוגית של Ethereum. כל הפרעה או שינויים מהותיים ב-Ethereum עלולים להשפיע ישירות על MakerDAO ו-DAI. משקיעים ומשתתפים צריכים לשקול את ההסתייגויות הללו ואת הסיכונים הפוטנציאליים בעת אינטראקציה עם המערכת האקולוגית של MakerDAO.

לסיכום

אנליזה זו כוללת מספר גדול של רכיבים ויכולות בשוק המטבעות הדיגיטליים: החל מפלפורמות DeFi , שירותי הלוואות קריפטו P2P ועד מטבעות יציבים וההבדלים בניהם. הגיוון הרחב בנושאים באנליזה זו מעיד על הספקטרום הרחב שבו פועל הפרויקט Maker.

הארגון האוטונומי המבוזר MakerDAO ידוע בעיקר בזכות יצירת המטבע היציב DAI, שהוא כאמור -מבוזר לחלוטין. המערכת האקולוגית של MakerDAO נתמכת על ידי שני מטבעות דיגיטליים: DAI, ו-MKR, מטבע דיגיטלי המשמש לממשל ב-DAO. משמע שלבעלי המטבע MKR יכולים להשפיע על כיוון הפלטפורמה על ידי הצבעה על הצעות ממשל ושינויי מערכת.

ל-MakerDAO יש פלטפורמת הלוואות מבוזרת ייחודית, שבה משתמשים יכולים לנעול נכסים כבטוחה כדי ליצור DAI. MakerDAO נוסדה על ידי היזם הדני רון כריסטנסן והיוותה כוח משמעותי בהנעת חדשנות בתחום הפיננסים המבוזרים (DeFi). למרות תחרות מפרויקטים אחרים של DeFi ומטבעות יציבים גדולים, MakerDAO שומרת על עמדה חזקה בשוק בשל הדגש שלה על ביזור, ממשל קהילתי ושקיפות. עם זאת, גם עבורם השוק לא חף מאתגרים, הכולל סיכונים פיננסיים פוטנציאליים כתוצאה מתנודתיות הביטחונות של DAI ופגיעויות טכניות בשל התלות שלו בבלוקצ'יין של Ethereum.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.