השקעה בתחום הגיימינג

February 23, 2022
|
10 דק'

אסף אלמליח - אנליסט קריפטו-פיננסי בכיר בבית ההשקעות Proxibit

גיימרים ברחבי העולם עומדים נרגשים למול הטכנולוגיה ששואפת להגשים את חלומם משכבר הימים –לשחק במשחק האהוב עליהם ולהרוויח כסף, אז איך זה קורה? איך מטבעות דיגיטליים משולבים בזה? מה הקשר ל NFT ? ולמה האדמות בעולמות משחקים וירטואלים נסחרות במאות אלפי דולרים?  

נתחיל מההתחלה.

בעולם הגיימינג הנוכחי בבואנו לשחק במשחק האהוב עלינו לרוב יש לנו אופציה אחת : לבזבז כסף. אנחנו נקנה חליפה לשחקן שלנו, נקנה חבילת הטבות כזו או אחרת או איזה שיפור יכולות מסוים (skills) אבל אף פעם לא נכניס כסף. זהו כרטיס בכיוון אחד.

משחקים שמבוססים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין טוענים שאפשר להפוך את המשוואה הזו ולייצר מצב של כלכלה תוססת בתוך המשחק בה ניתן לבזבז וגם להרוויח, והכל בעזרת מטבעות דיגיטליים ו- NFT (אסימון בלתי ניתן לחילוף. המודל הזה זכה לשם "play to earn" , ובו במקום לשחק על מנת לשחק אפשר גם לשחק על מנת להרוויח. ראשית, על מנת לצלול עמוק יותר אל המשחקים המובילים עלינו להבין את המונח NFT .

הסבר קצר על NFT :

Non fungible token – זהו בעצם אסימון קריפטוגרפי המייצג בעלות על נכס ייחודי שאינו ניתן להחלפה או שינוי. הקישור המתבקש ביותר בכל הנוגע ל NFT הוא אומנות, וזאת בזכות הטבע הייחודי שיש ל NFTוכל קשירה בין NFT לאומנות הוא בעצם הוכחת בעלות על יצירה אותנטית ומקורית.

יתכן ששמעתם על יצירות NFT שנמכרו במיליוני דולרים ולמיטב הבנתכם קניית תמונה של קוף או חתול במאות אלפי דולרים זה לא ההשקעה מבריקה, אך חשוב להבין כי ראשית המחיר של אומנות הוא המחיר שאנשים מוכנים לשלם עליו – ערך אוקייבטיבי, ויתרה מכך חשוב לא לפספס את הסיפור הגדול יותר שמסתתר והוא הוכחת הטכנולוגיה של NFT כרישום בעלות על נכס ייחודי.

אחד השימושים ב NFT שקל יותר למצוא כהגיוני לרוב האנשים מתקשר לנכסי נדל"ן אבל לא מהסוג שאנו מכירים אלא נדל"ן וירטואלי, מדובר בשטחים בעולמות הוירטואלים (עולמות המטא-וורס הוא רעיון חוזר שנאמר רבות בהקשר זה), אז מהנותן את הערך לנכסי הנדל"ן האלו? ראשית היצע וביקוש תמיד היו ויהיו הכוחות השולטים בשוק, אך לאחרונה יש דגש בקרב משקיעי האדמות הווירטואליות על הרעיון הישן ביותר בנדל"ן המסורתי והוא שלושת ה -מ' הידועים : מיקום מיקום ומיקום.

גם בעולמות הוירטואלים יש מיקומים נחשקים: אם נרצה להיות קרובים למרכז העיניינים במטא-וורס נצטרך לשלם יותר. נוכל לשבת קרובים למרכז מסחרי גדול בו קנו נייקי וגוצ'י אדמות ששואפות להקים מערך עצום של מכירת פרטי לבוש בעולמות הוירטואלים, או אפילו להיות שכנים של הזמר האהוב עלינו – וזו לא דוגמא היפותטית , בדצמבר האחרון אדם אלמוני שילם אלמוני 450,000 דולרים על מנת להיות שכן של הראפר המוכר סנופ-דוג בפלטפורמת העולם המבוזר The Sandbox.

עכשיו שהבנו מהו NFT ואת השימושים שלו בואו נבין כיצד מיישמים את טכנולוגיה בעולמות הגיימינג.

The Sanbox היא אחת הפלטפורמות המעיינות ביותר שמבקשת ליצור עולם דיגיטלי שלם שכולו נבנה על ידי השחקנים. כל משתמש ב The Sandbox הוא גם שחקן וגם יוצר משחקים, בתוך הפלטפורמה יש קהילות שלמות וכל אחד יכול להשתמש בדימיונו הפרוע וליצור משחקים (בלי לכתוב קוד), משתמשים שיצרו משחק פופולרי יתוגמלו ע"י הטוקן שמניע את המערכת כולה - SAND.

source: Stephen J. Cohen/Getty Images - סנופג דוג אומן פעיל ביותר בתחום

מדובר באחד המטבעות הצומחים ביותר של השנה האחרונה עם תשואה של למעלה מ – 12,000% בשנה האחרונה.

אחד המשחקים המוכרים ביותר בתחום הוא Axie Infinity , יקום בהשראת פוקימון שבו כל אחד יכול להרוויח מטבעות באמצעות ע"י השתתפות בתרומה למערכת האקולוגית החדשה. שחקנים יכולים להילחם, לאסוף, לגדל ולבנות ממלכה עבור חיות המחמד שלהם. היצורים הם למעשה NFT שניתן לסחור בהם ולהרוויח כסף.

Source: The Sandbox

Axie מדורגת כמשחק מספר 1 שיושב על רשת Ethereum לפי משתמשים פעילים. בעוד ש Axie הוא משחק מהנה, הוא גם מתאפיין במאפיינים של רשת חברתית ופלטפורמת משרות בשל הקהילה החזקה של המשחק. ההבדל העיקרי בין Axie למשחק מסורתי הוא שהעיצוב הכלכלי של Blockchain משמש כדי לתגמל את השחקנים על תרומתם למערכת האקולוגית של המשחק, ובכך משכה אלפי שחקנים ממדינות מתפתחות במרדף אחר זרם הכנסה חדש במהלך מגפת הקורונה.  

source: AxieInfinity

ישנם מספר דרכים שבהם ניתן להרוויח במשחק בין היתר:

·  התחרות בקרבות Player Vs Player והמנצח מרוויח יותר נקודות המשמשות לפיתוח ה Axies על מנת לייצר צאצאים חדשים וייחודים בהם ניתן להשתמש או למכור ב Marketplace של המשחק.

·  לקנות אדמה לצורך מכירת שיקויי האהבה הדרושים לגידול Axisesובכך להרוויח טוקנים שאותם ניתן להמיר ל AXS שאותו ניתן למכור בבורסות הקריפטו שונות.

· החל משנת 2021 שחקנים יכולים להרוויח את המטבע שלממשל המשחק, AXS, המייצג נתח של ממש ביקום המשחק שכן הוא כולל זכויות ממשל וחלוקת מטבעות AXS  על פי תרומת השחקן לאקו-סיסטם.

 

האינטרס של המשחק הוא שהמשתמשים יפתחו עוד ועוד את המשחק ועל זה הם מתגמלים אותם.  אתם שואלים איך המשחק מרוויח? כל פעם שיש מכירה או קנייה של NFT הפלטפורמה גובה 4.25% עמלות על העסקה. נכון לכתיבת שורות אלה, שווי השוק של  Axie Infinity הוא $14,306,997,754 וממקום במקום ה41 בגודלו לפי אתר CoinMarketcap.

 

עוד משחק מוביל בתחום הוא  Decentraland - משחק המבוסס על בלוקצ'יין שפועל על רשת אתריום שבו המשתמש יכול לרכוש חלקות אדמה ובהן לבנות ולפתח ואפילו לייצר מהן רווחים . מה שמייחד את הפלטפורמה הזו היא החופש שימוש המשתמשים, המשתמש ראשי לעשות עם אדמתו ככל העולה על רוחו הוא יכול ליצור משחקים חנויות תיירות חינוך פיתוח מקצועי ואפילו לבנות קזינו להימורים. החלקה מוגבלת 33 מ"ר ואין לה מגבלה של גובה. המגרשים שבבעלות המשתמשים נוצרו ממוחם של המשתמשים, ויכולים לכלול החל ממבוך ועד כפרים שלמים. מהשימושים היותר נפוצים בפלטפורמה הוא גלריות אומנות שבונים אמנים בשטח שקנו, ובכך מקדמים מכירות ומציגים את הקולקציות שלהן לקהל הרחב. המטבע של המשחק נקרא MANA ונכון לרגע כתיבת שורות אלו הוא תופס את המקום ה31 בשוק המטבעות עם שווי שוק של $5,654,526,396 , עם המטבע נוכל לקנות את האדמות וגם לקבל זכויות הצבעה לגבי עתיד הפרויקט ופיצ'רים עתידיים בפלטפורמה.

 

לסיכום :

תחום הגיימינג מקבל תפנית אדירה בשילוב עם טכנולוגיית הבלוקציין וכל מה שהיא כוללת. מומחי שוק רבים צופים כי תחום הגיימינג יהיה הקטר המוביל של המטבעות הדיגיטליים ב 2022 , וזאת זוקפים לזכות היות ה"גיימרים" כפתוחים בדרך כלל יותר לאימוץ טכנולוגיות חדשות.

חשוב לציין כי יש לנקוט ביתר זהירות בכל הנוגע להשקעות ספוקלטיביות אלו, שכן לא מעט נוכלויות קיימות בתחום. הונאה מפורסמת שקרתה לאחרונה היא פרויקט מבוסס בלוקציין שניצל את הפופולריות הגוברת של סדרת הנטפליקס "משחקי הדיונון" על מנת לפתות משקיעים. מפתחי הפרויקט טענו כי הם מפתחים משחק שמבוסס על הסדרה האהובה, משקיעים רבים שרכשו את המטבע בתקווה לרווחים הופתעו לגלות צניחה במחיר תוך ימים ספורים ובכך נמחקה השקעתם. המשחק לא פותח וכנראה מעולם הייתה כוונה לפתח אחד כזה, וסביר שיוצרי המטבע גרפו רווח לא קטן בהונאה זו. מסיבות אלו חשוב לבצע מחקר עצמאי מעמיק על כל השקעה שעושים בתחום ואם אין לכם כוונה כזו כדאי להיוועץ במומחים שמכירים את התחום.

בנוסף רבים תוהים מה תהיה הסביבה הרגולטורית עבור אותם משחקים, הדעה הרווחת היא שאי הוודאות הרגולטורית אכן מציבה מחסום מסוים לקראת אימוץ רחב של משחקים אלו אך ברור לכל כי הרגולטורים ברחביי תעוררו וייפתרו את הנושא במהרה.

טכנולוגיית הבלוקציין ובתוכה המטבעות הדיגיטליים וה NFT הוכחו כיעילות ובעלות שימושים רבים ומבט לטווח הארוך צופים אימוץ רחב יותר ומכאן ביקושים גבוהים יותר עבור מטבעות הגיימינג הדיגיטליים.

 

 

דיסקליימר: החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.