ניתוח טכני במטבעות דיגיטליים – האם זה עובד?

November 21, 2023
|
5 דק'

סוחרים במטבעות קריפטו נעזרים בכלים טכניים לזיהוי מגמות בשוק באופן דומה מאוד לסוחרים בשוק ההון. באמצעות ניתוח טכני הסוחרים יכולים להבין טוב יותר את הסנטימנט בשוק ולזהות מגמות וכיוונים. ניתוח טכני של המטבעות מתבסס על הגרפים של המחירים לאורך זמן בניסיון למצוא דפוסים שעתידים לחזור על עצמם במאמר זה נסרוק את הניתוח הטכני ככלי לחיזוי תזוזות מחירים עתידיות, מהי רמת היעלות של ניתוח טכני? וכמה ניתן לגזור מניתוח טכני כניסה או כניסה לפוזיציה בשוק המטבעות הדיגיטליים.

מהו ניתוח טכני?

ניתוח טכני הוא שיטת חיזוי מחירים המתבססת על ניתוח תזוזות המחירים הקודמות. השיטה כוללת מעקב אחר גרפים המייצגים את תזוזת המחירים במהלך זמן נתון ומסיקה מהם את המגמות העתידיות הפוטנציאליות. חשוב לציין כי ניתוח טכני אינו מתיימר לחזות במדויק את תנודות המחירים, אלא להציע תרחישים אפשריים ולהעריך את ההסתברות של כל אחד מהם.

תיאוריית דאו והנחות הבסיס

תיאוריית דאו היא אחת מהתיאוריות החשובות בתחום הניתוח הטכני, והיא מבוססת על שלוש הנחות עיקריות:

1. כל הגורמים החיצוניים מגולמים במחיר הנכס – ניתוח טכני כולל בתוכו את האמונה שכל גורם חיצוני שיכול להשפיע על מחיר המטבע כבר מגולם במחיר המטבע – בין אם מדובר חדשות טובות ורעות שקשורות למטבע, ערכו הפונדמנטלי ההוגן, ציפיות המשקיעים, עלות הכרייה ועוד.

2. מחירים של נכסים נעים במגמות – על פי תיאוריית דאו המחיר נע באחת מ3 המגמות: עלייה, ירידה או דשדוש (תזוזה הצידה). חשוב לציין כי בתוך כל מגמה יכולה להיות קיימת כמה "מגמות משנה", לדוגמא בתוך מגמת עלייה רחבה, ניתן יהיה לראות טרנד ירידה קטן שאינו מעיד על המגמה הכללית.

3. ההיסטוריה חוזרת על עצמה - תיאוריית דאו קובעת שהשווקים הפיננסיים נעים במחזוריות. כלומר, מגמה שחלה בעבר ככל הנראה תחזור על עצמה בעתיד. ההנחה זו הובילה לפיתוח של מאות מדדים ואינדיקטורים שונים שמבוססים על מתמטיקה וכוחות השוק, ופועלים בחוקיות מוגדרת מראש על מנת להגביר את סיכויי הסוחר לזהות מגמה שחוזרת על עצמה. חלק מהאינדקטורים הללו נציג בהמשך.

לפי תיאוריה זו, הגרף של תזוזת המחירים כבר כולל בתוכו את כל המידע הקיים על הנכס, ולכן ניתן לחזות את עתידו של השוק על בסיס המחירים הקודמים. ההבנה הזו היא אבן היסוד בניתוחים הטכניים.

רמת נזילות ואפקטיביות של ניתוח טכני

ניתוח טכני נחשב אמין יותר ככל שרמת הנזילות בשוק גבוהה יותר.

נשאלת השאלה מהי נזילות? ובכן ניתן לתאר אותה כ- כמה נגיש הכלי הפיננסי?, בפשטות אם ארצה עכשיו לקנות 10 ביטקוינים, כמה קל זה יהיה לי מבלי שאדחוף את המחיר כלפי מעלה?

מכאן אנו מגיעים למונח "נפח המסחר" המוגדר כ- כמה פעמים עבר המטבע מיד ליד בפרק זמן מסוים? ניתן לומר שככל שרמת נפח המסחר גבוה יותר רמת הנזילות עשויה להיות גבוהה יותר.

ככל שהמטבע נסחר ונזיל יותר, המחיר שלו משקף את מה שהשוק חושב על המטבע באותו הרגע, ולכן ניתן יותר להסתמך על תזוזות המחירים הקודמות של המטבע לצורך חיזוי המחיר העתידי של המטבע. מנגד, אם המטבע נסחר פחות, כלומר מחליף פחות ידיים או שהנכס אינו נגיש – ייתכן שלשחקן בודד (סוחר עם המון כסף) תהיה יכולת להשפיע בצורה חדה על מחיר המטבע.

לכן הטיפ הראשון: בעודכם מגיעים לביצוע ניתוח טכני , התמקדו בנכסים נזילים ובעלי נפח מסחר גבוה. זה יבטיח רמת אפקטיביות גבוהה יותר.

אינדיקטורים ודפוסים פופולריים בניתוח טכני

בניתוח הטכני הקלאסי שהחל עוד במאה הקודמת, השתמשו הסוחרים בכמה כלים מאוד בסיסיים אך מאוד עוצמתיים בכל הנוגע. הכלים הללו – נוסחאות מתמטיות פשוטות למדי, יצרו את גל ה"אינדיקטורים" – עוד ועוד חישובים ודפוסים מתמטיים שונים שהביאו תובנות לגבי התנהגות הקונים והמוכרים בשווקי ההון. אותם כלים – שהומצאו לפני עשרות רבות של שנים הם הכלים שאנו משתמשים בהם עד היום, גם בשוק הקריפטו.

ממוצע נע

ממוצע נע הוא אינדיקטור ממשפחת "עוקבי המגמה", הוא עוזר לנו להבין מה המגמה הנוכחית ולאן היא אולי עשויה להתפתח.

ממוצע נע הוא אחד מהאינדיקטורים הכי פחות מסובכים בעולם הניתוח הטכני ולכן הוא נמצא בשימוש נרחב מאוד, תקופות הזמן הנפוצות ביותר בזמן חישוב ממוצעים נעים הן 15, 20, 30, 50, 100 ו-200 ימים. ככל שתשתמשו בטווח זמן קצר יותר לחישוב הממוצע הנע שלכם, כך הוא יהיה רגיש יותר לשינוי במחיר.

בתמונה הזו ניתן לראות גרף מחיר של הביטקוין ויישום של שתי ממוצעים נעים עליו: 50 ימים (בצהוב) ו – 100 ימים (בכחול). יש הטוענים כי חצייה בין הממוצעים הנעים מעידה על שינוי המגמה בטווח הזמן אותו אנו בוחנים, אם לדוגמא ממוצע הנע של 50 ימים עולה על הממוצע הנע של 100 ימים אזי מחיר המטבע נע במומנטום חיובי ביחס לתקופה האחרונה.

RSI מדד העוצמה היחסית

המדד היחסי לחוזקה (RSI) הוא אחד הכלים המרכזיים והנפוצים בעולם הניתוח הטכני, המשמש לקביעת כוחו וחוזקה של מגמת מחיר בשוק. ה-RSI מתנודד בין ערכים של 0 ל-100, ומסייע לסוחרים לזהות מצבים של קניית יתר או מכירת יתר, שעשויים להצביע על קרבתם של שיאים או שפלים במחיר הנכס. במיוחד בשוק הקריפטו, שבו מחירי הביטקוין נוטים להיות נדיפים ותנודתיים, ה-RSI מספק כלי חיוני לסוחרים להעריך את הזמן הנכון לכניסה או יציאה מפוזיציות מסחר.

היסוד העקרוני שעליו מתבסס ה-RSI הוא ההנחה שמחירי נכס ישאפו להתקרב לפסגת טווח המסחר בעת שינוי מגמה חיובי, ולכיוון התחתית של טווח המסחר בעת שינוי מגמה שלילי.

חולשות וסכנות בניתוח טכני

ניתוח טכני הוא כלי חיוני בקבלת החלטות מסחריות, אך כמו כל כלי אחר, גם לו יש חסרונות וגבולות. חולשתו הראשונה נעוצה בטבע האנושי: אנו, כסוחרים, נוטים להיות נשענים על רגשותינו והטיות קוגניטיביות. תופעת "Wishful Thinking" מתבטאת בנטייה לאמץ נרטיבים שמתאימים לרצונותינו, גם אם הם אינם מבוססים על הנתונים האובייקטיביים שמציג הגרף. דבר זה עלול להוביל לפרשנות שגויה של נתונים ולהחלטות מסחר לקויות.

חולשה נוספת היא האופי הסובייקטיבי של ניתוח טכני. למרות שניתוח טכני מבוסס על נתונים ומדדים מתמטיים, פרשנותם יכולה להשתנות מאדם לאדם. כל סוחר עשוי לפרש את אותו הנתונים באופן שונה, מה שמוביל לחוסר עקביות וחוסר ביטחון בהחלטות המסחר.

לבסוף, על אף שניתוח טכני יכול לסייע בזיהוי מגמות ובחיזוי תנועות מחיר, יש לו גבול בזיהוי שינויי מגמה בזמן אמת. לעתים, עד שמתבצע אימות של שינוי מגמה, ייתכן שהזדמנות המסחר כבר אבדה או שהסיכון הכרוך בפתיחת פוזיציה חדשה גדל משמעותית. כתוצאה מכך, ניתוח טכני עלול להיות מוגבל ביעילותו בשוק המהיר והדינמי של היום.

לסיכום, ניתוח טכני במטבעות דיגיטליים מציע כלים חשובים לזיהוי מגמות ולחיזוי תזוזות מחירים, אך לא חסרות לו חולשות. המתודולוגיה, המבוססת על תיאוריית דאו ונתונים היסטוריים של מחירים, עשויה לפעמים להוביל לפרשנויות סובייקטיביות ומושפעות מהטיות רגשיות כמו "Wishful Thinking". יתרה מכך, ניתוח טכני עלול להיתקל בקשיים בזיהוי נכון ומהיר של שינויים במגמות, במיוחד בשוק הקריפטו הדינמי והמהיר. לכן, חשוב לשלב ניתוח טכני עם גישות נוספות ולהיות ערניים למגבלותיו, תוך התמקדות בנכסים נזילים עם נפח מסחר גבוה ליעילות מרבית.


דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.