סקירה שבועית 3 בנובמבר 2022

November 3, 2022
|
5 דק'

סקירה שבועית זו הוכנה על מנת לתת למשקיעינו ולקהל הרחב מבט מלמעלה על שוק המטבעות הדיגיטליים בו אנו פועלים.

בסקירות מסוג זה נכסה אירועים משמעותיים בשבוע החולף ומשמעותם, נבצע ניתוחי On-chain של אופי הפעילות ברשתות הבלוקצ'יין השונות ונבחן את השפעות הרשתות החברתיות על השוק.

נקודות מפתח:

• מנובמבר 2022 ועד לעשור הקרוב: השוק במבט הטווח הקצר, הבינוני והארוך

• ניתוח הדומיננטיות החברתית של הביטקוין ברשתות החברתיות

מנובמבר 2022 ועד לעשור הקרוב: השוק במבט הטווח הקצר, הבינוני והארוך

אוקטובר מסתיים בקול ענות חלושה בשוק הקריפטו, אך בעוד השוק מגמגם לתוך חודש נובמבר אנו מביטים אל עבר העתיד, הקרוב והרחוק (ומה שביניהם) על מנת לגבש תמונה ברורה של מה צפוי לנו בטווחי הזמן השונים. התרחישים וההשערות החל מנובמבר הקרוב ועד סוף העשור >>>>>

הטווח הקצר

חודש אוקטובר בשוק הקריפטו היה צפייה כואבת בסחבת רגליים של ממש. שוק הקריפטו בקושי עולה ובקושי יורד, כל תנועה נראתה מגושמת ואיטית חסרת הכרעה בקרב שבין המוכרים לקונים ובהחלט חסרת מומנטום ברור.

ואז – איילון מאסק מצייץ תמונה של הכלב שלו וחוזר בהינף יד חוזר לעשות סערה בשוק.

נובמבר 2022 צפוי להיות חודש שונה בתכלית מקודמו, התנודתיות הנמוכה צפויה להישבר והשוק יסחף לתנועות חדות, כמות המינופים בשוק אמנם מתחילה לרדת הודות לשורט-סקוויז שקרה בשבוע האחרון, אך עדיין אנחנו מדברים על שיעורי מינופים יוצאים מן הכלל בגודלם, המינוף עדיין ברמות גבוהות פי שניים מאלה שנראו לאורך 2021.

עודף המינוף בשוק רק מחדד את התחושה שחודש נובמבר צפוי להיות מלא בתנועות שוק חדות.

כעת, התנודתיות בביטקוין ושוק הקריפטו בכלל נמוכה באופן דרמטי, אך חשוב לומר שזו נראית מגמה חוצה שווקים – זה גם המצב בשוק המניות האמריקאי.

אפשר לומר בתוקף שאסטרטגיות של קנייה במחיר אטרקטיבי יחסית עדיפה באופן חד משמעי על ניסיונות מינוף בימים אלו, אמירה זו מכוונת גם לסוחרים מנוסים אך בעיקר לסוחרים מתחילים.

הטווח הבינוני

הטווח הבינוני הוא המעורפל ביותר מבין טווחי הזמנים אותם אנו בוחנים. התנהגות שוק המטבעות הדיגיטליים יהיו תלויים באופן משמעותי בשני דברים חשובים :

הראשון - המדיניות המוניטרית בארה"ב.

השני – דוחות חברות הקריפטו/בלוקצ'יין הציבוריות.

מבחינת המדיניות המונטרית בארה"ב – נתוני המאקרו והאינפלציה יקבעו את הטון בשווקים  הפיננסיים. התרחיש הסביר יותר הוא שיו"ר הפד גרום פאוול ימשיך במאבקו העיקש לחיסול האינפלציה גם במחיר צמצום פעילות כלכלית בצורה משמעותית. (סקירה זו נכתבה ביום רביעי 2.11 – התרחיש הראשון התברר כנכון לעת עתה)

בתרחיש כזה, ההתאמה של הביטקוין לשווקי ההון האמריקאים יישאר גבוה (התאמה של 0.7 בין הביטקוין לנאסד"ק)  מה שיוביל להזדמנויות קנייה אך גם המשך הכאב של המשקיעים שנכנסו לשוק הקריפטו לכל אורך 2021.

התרחיש הפחות סביר הוא שמדיניות הפדרל ריזרב תשנה כיוון לאור עידוד מנתוני האינפלציה. במצב הזה ההתאמה בין הביטקוין לשוק ההון האמריקאי יתרכך (אך לא בצורה דרסטית) ושוק המטבעות הדיגיטליים יקבל זריקת עידוד.

עדכון: מה קרה בפועל בישיבת ה FOMC - פאוול אמר באופן ברור כי בסופו של דבר, הריבית ככל הנראה תעלה לרמה גבוהה יותר ביחס למה שהם חשבו בספטמבר, וזאת לאור הנתונים הכלכליים השוטפים שיצאו מאז. עוד הוסיף כי הם לא יודעים כרגע לומר עד לאן היא תגיע, ואת זה נראה בתחזיות המעודכנות הבאות שיפורסמו בדצמבר.

האם "נחיתה רכה" היא עדיין אפשרית? על פי פאוול, ההסתברות לכך ממשיכה לרדת. חלון ההזדמנויות לנחיתה רכה  הצטמצם כי האינפלציה לא יורדת דיה, לפחות לא בהיקפים שהם רצו לראות. בשל העובדה שתמונת האינפלציה החריפה, העלאות הריבית יצטרכו להיות משמעותיות יותר ולכן היכולת לחמוק ממיתון בטווח הארוך קטנה יותר.

לגבי דוחות חברות הבלוקצ'יין/קריפטו הציבוריות, לעת עתה אנו מדברים בעיקר על חברות הכרייה ומחזיקות הביטקוין הגדולות, בדגש על MicroStrategy . זו לא תהיה הפתעה אם כבר בדוחות הקרובים (בסוף השנה) נראה שהחברה ביצעה רכישה נוספת של ביטקוינים בחודשים אוקטובר-נובמבר כדי להוריד את מחיר הקנייה הממוצע שלה. האפקט של מהלך כזה על מחיר הביטקוין יהיה כמובן די חיובי.

הטווח הארוך

תהליך האימוץ לטווח ארוך של ביטקוין וטכנולוגיית הבלוקצ'יין נראים טובים מאוד. אנחנו עדיין רואים עניין מוסדי מוגבר בקריפטו, למרות שעודנו נאבקים בשוק דובי. סקר של Fidelity לאחרונה מראה כי מספר המשקיעים המוסדיים הרואים בנכסים דיגיטליים משהו שצריך להיות חלק מתיק ההשקעות שלהם צמח בשנת 2022, והציפייה היא שהשוק המוסדי ישתתף יותר בשוק הקריפטו - גם בצורה השקעה ישירה במטבעות דיגיטליים וגם בצורת הגדלת האקו-סיסטם תוך השקעה במיזמים הקשורים לתחום.

בגזרת הרגולציה - שוק הקריפטו מקבל אט אט מסגרת רגולטורית ברורה יותר באיחוד האירופי ובארה"ב, אין להתכחש כי על פי איך שזה נראה עכשיו אנחנו הולכים לכיוון של הסדרה מלאה. במצב כזה הגופים הפיננסיים המסורתיים כולל בתי השקעות ומנהלי נכסים עוצמתיים ישלבו מטבעות דיגיטליים בתיק ההשקעות במידת האפשר.

ניתוח הדומיננטיות החברתית של הביטקוין ברשתות החברתיות

היסטורית, אחת האינדיקציות האמינות ביותר לבחינת הדינמיקה בשוק הקריפטו היא הסנטימנט החברתי ברשתות החברתיות בהתייחס לביטקוין.

14 שנים אחרי הולדת הביטקוין , הוא בהחלט עדיין הנכס שקובע במידה רבה האם שאר מטבעות הקריפטו ישגשגו או יצללו לתהום.

בתיאוריה, הגיוני שככל שהשיח ברשתות החברתיות על הביטקוין גדול יותר ביחס לשיח על המטבעות האחרים, כך הביטקוין יעלה בעוד אלטקוינים ילכו בעקבותיו (בשוטף פלוס איקס). אם אלטקוינים הם הנכסים שלוקחים את המוקד העיקרי של הדיונים ברשתות החברתיות, אז הביטקוין לא בהכרח חייב לעקוב אחריהם. למעשה, יותר מסביר להניח, ששווי השוק של הביטקוין יצטמצם כאשר סוחרים ומשקיעים ישקעו באופוריה ויעבירו את הכספים שלהם מהנכס מספר 1 בקריפטו, לנכסים תנודתיים וספקולטיביים יותר.

אנו נעזרים בנתונים של חברת Santiment המנתרת שיח ברשתות החברתיות, הדומיננטיות ברשתות החברתיות נבחנת בצורה כזו:  מסתכלים על אחוז הדיון במטבע אחד בהשוואה לדיונים האחרים המתרחשים ב 100 נכסי שווי השוק המובילים.

אז במקרה של ביטקוין, אנחנו מסתכלים על אחוז הדיון הקשור ל-BTC בהשוואה ל-99 הנכסים האחרים ב-100 המטבעות המובילים. כפי שאנו יכולים לראות בגרף מטה, בשנה האחרונה נרשמה דומיננטיות של BTC מתחת לקו ה-20% במשך כל השנה, מלבד אמצע יוני עד תחילת אוגוסט. קו ה 20% דומיננטיות לטובת הביטקוין הוא למעשה הקו שבו מעליו הדומיננטיות החברתית כלפי הביטקוין בריאה וחיובית יחסית. מתחת לשם – הביטקוין נוטה להישכח.

כדי להקל על הפרשנות, החוק הבא תקף: אם הדיון ברשתות החברתיות על הביטקוין הוא קטן מ 20% ביחס לשאר המטבעות הדיגיטליים האחרים שאנו בוחנים (99 המטבעות הנוספים ב TOP 100) – אז הביטקוין נמצא באזור מסוכן יחסית שבו הסוחרים עשויים בהסתברות גבוהה יותר להעביר את הכספים למטבעות אחרים, לרוב shitcoins ומטבעות אלטרנטיביים אחרים.

הערה על הגרף: קו האפס בגרף הוא למעשה 20% דומיננטיות בביטקוין (בהשוואה לשאר המטבעות) – נזכיר: זה ה benchmark להבנת להיכן נוטים הדיונים ברשתות החברתיות.

לשם השוואה, בואו נסתכל על הגרף השנה החולפת (אוקטבר 2020 עד אוקטובר 2021) : ראינו עלייה גדולה בהתעניינות בביטקוין בסוף 2020, והמחירים בהחלט זינקו. כאשר הדומיננטיות החברתית של ביטקוין החלה לרדת, ראינו שיאי מחירים רבים לפני שהדומיננטיות החברתית נכנסה לאזור השלילי באפריל, 2021. והמחיר ירד במהירות במהלך שהותו הארוכה מתחת לקו ה-20%

המטרה של הסתכלות בגרפים ונתונים אלו היא להראות שבאמת יש אלפא (יתרון) בהסתכלות נתונים חברתיים. אנחנו רק צריכים להיות סבלניים ולהישאר ממושמעים באסטרטגיות שבחרנו גם כשקהל הצייצניים קורא ללכת בכל הכוח על מטבע כזה או אחר.

בהצלחה לכולם.

מחלקת האנליזה של פרוקסיביט תפרסם אנליזות על  מטבעות, אם יש לכם בקשות למטבעות (מרשימת המטבעות שלנו בלבד) תרגישו חופשי לשלוח ונשקול הצעתכם.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות