על יצירת nft ומכירתו

May 14, 2023
|
4 דק'

NFT או אסימון חסר תחליף בעברית, הוא פיתוח בעל דמיון למטבעות הדיגיטליים, בהיותו מבוזר ומבוסס על שרשרת בלוקים (בלוקצ'יין). ואולם, בניגוד למטבעות הדיגיטליים הוא אינו בר החלפה, מאחר שכל קוד הוא יחיד ומיוחד ומשמש לסימון יצירה כלשהי – וירטואלית או מוחשית.

אכן, האסימונים משמשים בעיקר לצרכי מיתוג, אומנות, משחקים וכדומה, כשערך היצירות יכול להגיע לסכומים גבוהים מאוד. אכן, שוק ה- NFT זכה לפתיחה מרשימה ולתאוצה מטאורית, כשיצירות נמכרו באלפי, עשרות אלפי ואף מיליוני דולרים. אמנם, בחודשים האחרונים מסתמנת דעיכה מהירה של השוק, אך אנשים רבים עדיין מעוניינים להבין איך עושים  nftוגם איך למכור nft.

בשורות הבאות נרחיב על הנושא ונביא תשובות למספר שאלות על nft – איך מתחילים, איך יוצרים ומוכרים את הסימונים, ועוד.

כמה מילים על הרעיון של NFT

אסימונים חסרי תחליף החלו את דרכם בשנת 2017 בעולם האומנות הדיגיטלית, ולאחר מכן גם בעולם הגיימינג, המיתוג ותחומים נוספים. עם הזמן, רבים וטובים יצרו לעצמם אסימונים ייחודיים, ביניהם חברת נייקי שייצרה נעלי סניקרס עם NFT, פריטי אספנות של ה- NBA, מוזיקאים שהוציאו אלבומים עםNFT, יצירות דיגיטליות שנמכרו בעשרות מיליוני דולרים, סרטוני וידאו, ועוד. למעשה, את ה- NFT ניתן להוסיף לקשת רחבה של פריטים, אפילו לציוץ הראשון אי פעם בטוויטר של המקים ג'ק דורסי, שנמכר ב- 2.5 מיליון דולר.

אבל רגע לפני שנדבר על יצירת nft ומכירתו, בואו נבין במה בכלל מדובר. ובכן, ברמה הטכנית לכל אסימון יש קוד תוכנה נבדל, מה שמאפשר לתת זהות שונה לשורה של מוצרים, אפילו אם הם זהים מכל בחינה אחרת, כגון משחק, שיר, תמונה או וידאו. קוד התוכנה מייצג מעין בעלות על המוצר, בין אם הפריט הוא וירטואלי או מוחשי, ואילו המספר הסידורי שלו מעיד על מעמדה של היצירה מבחינת מידת הקרבה למקור. יחד עם זאת, ראוי להדגיש כי לא מדובר בבעלות אמיתית, המקנה למשל את הזכות לשימוש מסחרי, אלא בזכות למכור או לקנות פריט מסוים, ותו לא.

אז איך יוצרים NFT?

לכאורה, מדריך nft אמור לכלול שורה ארוכה של מונחים שרק מתכנתים יכולים להבין. למעשה, כמו בתחומים אחרים, הטכנולוגיה כבר קיימת וכל מה שצריך לדעת הוא איך להשתמש בה. בתור התחלה, מה שצריך לעשות הוא לבחור רשת מסוימת, כמו זו של את'ריום, שבה תתבצע ההנפקה של היצירה שלכם. לאחר מכן יש להוריד ארנק דיגיטלי לאחד המכשירים שלכם המחוברים לרשת, לבחור את הסיסמא וכן הלאה. באתר שלנו תוכלו למצוא מידע על סוגי הארנקים הקיימים, וכן סקירות של מספר ארנקים דיגיטליים פופולאריים. אל הארנק הדיגיטלי תצטרכו להכניס (כלומר לקנות) מטבעות דיגיטליים שאיתם אפשר לשלם ברשת המסוימת שבחרתם.

כעת יש לכם את היצירה שהכנתם, יש את הארנק וכבר החלטתם על הרשת שבה תשתמשו. מה שנשאר לעשות הוא לבחור את אחת מזירות המסחר הרבות העוסקות ב- NFT. כמה מזירות מסחר ה NFT המוכרות ביותר יהיו: OpenSea, Rarible ו- LooksRare. בקליק אחד מחברים את הארנק אל הזירה, מה שכולל גם סריקה של קוד QR ותשלום עמלה כלשהי במטבע דיגיטלי. בהמשך, יש להכניס לזירה את המידע אודות היצירה, כגון תאריך יצירתה, שמה, שם היוצר וכדומה, וכמובן לצרף המחשה בקובץ ממוחשב שאתם מעלים לאתר.

וזהו, מסתבר שהתשובה לשאלה איך ליצור nft אינה מורכבת במיוחד.

עכשיו – מוכרים את היצירה שלכם

אחרי שהסברנו איך יוצרים nft בואו נדבר על מכירת nft. ובכן, קיימות מספר אפשרויות. כעת היצירה עם ה- NFT שלכם כבר נמצאת בזירת המסחר, ותוכלו להגדיר עבורה מחיר קבוע. מכאן והלאה כל מי שירצה יוכל לקנות אותה מיידית במחיר שביקשתם (שימו לב לכך שהמחיר יהיה רווחי, תוך התחשבות בעמלות שגובה הזירה על פעולות ולאורך זמן).

אופציה אחרת היא לבחור במכירה פומבית שאינה מוגבלת בזמן. בדיוק כפי שזה נשמע, אנשים יציעו את ההצעות שלהם לתקופה בלתי מוגבלת, עד שתבחרו את ההצעה הגבוהה ביותר. כמו כן, מכירת ציורים nft או כל סוג אחר של יצירה, יכולה להיעשות במכירה פומבית מוגבלת בזמן, למשל קבלת ההצעה הגבוהה ביותר תוך חודש או שבוע.

לאחר השלמת הקנייה, אתם מעבירים לקונה את היצירה האמיתית באופן מוצפן וסודי, כאשר זירת המסחר פותחת עבורכם את הפעולה הזו. וזהו, גם התשובה לשאלה איך מוכרים nft אינה מסובכת מאוד. מה שיותר מסובך הוא להחליט על המחיר שתרצו לקבל עבור היצירה, וכאמור יש לקחת בחשבון את העמלות של הזירה, שיכולות להיות בלתי מבוטלות.

הערת אזהרה לסיום

כאמור, בשנה האחרונה שוק ה- NFT סבל מירידה משמעותית. אחת הסיבות לכך היא שאנשים השתמשו בטכנולוגיה הזו כדי לבצע הונאות. על קצה המזלג, הם העבירו את היצירה בין משתמשים בדויים שלכאורה קנו אותן בסכומים גבוהים, עד שנמצא הקורבן האמיתי שהתפתה לשלם סכום גבוה עבור יצירה שמעולם לא נקנתה על ידי אחרים. על פי הנתונים שהצטברו, חלק לא מבוטל מעסקאות ה- NFT לאורך השנים היו למעשה הונאות. אז אנא, היו זהירים מאוד והתנהלו בחוכמה. יתרה מכך, מכירת NFT נעשית בצורה לא מפוקחת ומוסדרת נכון להיום מה שמקשה על מימוש הרווחים מ NFT בשל סיכוני איסור הלבנת הון ומימון טרור



דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.