מה זה ביטקוין – למתחילים העושים את צעדיהם הראשונים בעולם הקריפטו

May 14, 2023
|
5 דק'

עולם הקריפטו מורכב מאלפי מטבעות דיגיטליים וישנה קשת רחבה של אפשרויות השקעה ומסחר. יחד עם זאת, מי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום בוודאי שמע פחות או יותר על הביטקוין והאת'ר, וזה בסדר גמור. כמו בכל תחום, צריך להתחיל מהתחלה ולהבין את הנושא, בוודאי כאשר מדובר בהשקעות. אז זה בדיוק מה שנעשה עבורכם במאמר הבא. נתחיל ממש מההתחלה ונספר כמה דברים שכדאי לכם לדעת על ביטקוין.

אז מה זה ביטקוין – הסבר קצר וברור

עולם המטבעות הדיגיטליים כולל לא מעט מונחים טכניים מורכבים. אז בשביל לפשט כך שכל אחד מכם יוכל להבין, להלן הסבר על ביטקוין בצורה קצרה וברורה. קודם כל, ביטקוין הוא כבר לא מטבע כה צעיר. הוא הוותיק ביותר בעולם הקריפטו וחוגג 15 שנה נכון לכתיבת שורות אלו.

כאשר יצא לאוויר העולם הדיגיטלי בשנת 2008, היווה הביטקוין פריצת דרך, מהפכה של ממש. אם עד כה ניהול אספקת הכספים בעולם עבר דרך בנקים וממשלות, כלומר גופים ריכוזיים ששלטו ותיווכו את האספקה וההעברה של הכסף, פתאום נוצרה אפשרות חדשה.

זוהי האפשרות שנקראת מטבע "מבוזר". כלומר, אין מישהו אחד שמייצר ושולט בביטקוין, והוא גם לא יושב באיזו חוות שרתים אחת אי שם. יש מיליוני מחשבים הפזורים ברחבי תבל שמייצרים כוח חישובי עצום, ומה שכתוב על הרשת הזאת אינו חסוי ועלום. כל אדם יכול לפתוח את 'המחברת' ולראות מה כתוב בה. יחד עם זאת, החיבורים המתמטיים המוצפנים של הרשת מונעים התערבויות של האקרים וגורמים זדוניים אחרים. כך תופסים שתי ציפורים במכה אחת: גם פתוח, שקוף וגלוי לכל, וגם מאובטח ברמה גבוהה ביותר. אם תשמעו פעם את המונח בלוקצ'יין, במקום להסתבך פשוט תבינו שמדובר באותה שרשרת של בלוקים, או מחשבים בעלי חיבורים מתמטיים.

למה צריך את זה בכלל?

אז יש שתי בשורות גדולות שהביטקוין הביא. האחת, מטבע וירטואלי שלעולם לא תוכלו להחזיק ביד בצורה של פיסת נייר או עיגול מתכת, מה שעובד מצוין בעידן בו מפחיתים את השימוש בכסף הפיזי ואפילו בכרטיסי האשראי. השנייה, שאין גורם אחד או כמה גורמים בודדים שמרכזים, מייצרים ומתווכים את המטבע, כך שהוא משותף למחזיקים בו ולא לגורמים חיצוניים.

יחד עם זאת, הביטקוין גם משמר את התכונות החשובות של הכסף הממשלתי, שנקרא כסף פיאט, כמו הדולר, השקל, היורו וכדומה. כמו המטבעות המסורתיים, גם הוא בעל ערך מסוים הנקבע לפי תנודות פיננסיות של השווקים, וניתן לעשות בו שימוש להשקעות, מסחר, רכישות, קבלת שירותים וכדומה.

עם זאת, מדובר במטבע שהגישה אליו אפשרית מכל מקום ובכל זמן, בניגוד לכספים המסורתיים. גם אפשר לחלק אותו ליחידות קטנות מאוד. למשל, אם את השקל ניתן לחלק רק לאגורות, ואת הדולר לסנטים, הרי שאת הביטקוין ניתן לחלק עד לספרה ה- 8 אחרי הנקודה העשרונית. הדבר מאפשר הרבה יותר גמישות במסחר ובחליפין שלו. אגב, בניגוד לדולר או לשקל הפיזיים, הביטקוין גם לא נופל מהארנק, לא מתקמט, לא נרטב וכן הלאה. אין זה אומר כמובן שהוא לא יכול ללכת לאיבוד, אך רק אם איבדתם ושכחתם את הסיסמאות שלכם, ועל כך נרחיב עוד מעט.

ולבסוף, חשוב להדגיש כי ייצור הביטקוין מוגבל. בעוד מספר שנים, כאשר יהיו 21 מיליון מטבעות ביטקוין, הייצור ייפסק לחלוטין. המטרה היא לשמור על מגבלת היצע שלא תאפשר הצפה וירידת ערך, או במילים אחרות – לשמור על נדירות. יש האומרים שכאשר הייצור ייפסק סופית ערך המטבע יקפוץ במאות מונים, אך בעולם ההשקעות דבר אינו מובטח.

כמה מילים על ארנק דיגיטלי

בדרך כלל, הנחיות ביטקוין למתחילים אומרות שצריך להחזיק ארנק דיגיטלי. זה כמעט תמיד נכון, אבל לא במקרה שלנו. המשקיעים בפרוקסיביט פטורים מהנושא הקצת מטריד הזה, כי אצלנו פתרון האבטחה ניתן אין-האוס. זוהי טכנולוגיה מוגנת פטנט שיושבת על חומרה או "כספת" מחוץ לרשת, מה שמקנה לה את רמת האבטחה הגבוהה ביותר. ועדיין, אנו יכולים לבצע ממנה עסקאות באופן חד כיווני, המאפשר להוציא מידע החוצה לצרכי מסחר, אך לא מאפשר כניסה פנימה של גורמים זרים.

אז כן, איתנו לא צריך ארנק ביטקוין. אנו מטפלים בכל נושא ההחזקה, ההשקעה, הבירוקרטיה, המימוש, ניכוי המס וכן הלאה. לכם נשאר ראש שקט וידיעה שהמומחים שלנו עובדים בשבילכם. מצוין למתחילים, ונהדר גם למי שמבין עם הזמן שבעולם ההשקעות יש משמעות אדירה לידע, ניסיון ונכונות לחיות את התחום מדי יום ושעה.

אבל אם אתם החלטתם ללכת עצמאית, למשל לקנות ביטקוין ולשמור אותו כהשקעה ארוכת טווח, או לסחור בו בזירת מסחר מקומית או בינלאומית, אתם חייבים ארנק דיגיטלי. מדובר במכשיר פיזי (חומרה) או בתוכנה שניתן להוריד למחשב או לנייד, המייצר את הקשר ביניכם לבין המטבעות שלכם.

האבטחה והפעילות של הארנקים האלו מבוססות על מפתח ציבורי ופרטי. המפתח הפרטי הוא פשוט הסיסמא שלכם, ועליכם לשמור עליה במקום נסתר אחרת אנשים יוכלו להיכנס לארנק ולבצע בו ככל העולה על נפשם. המפתח הציבורי הינו 64 אותיות ומספרים, מה שאומר שלא תוכלו לזכור אותו. אז מה שעושים הוא לכתוב את המפתח על דף או כמה דפים, ולהסתיר אותם. כאמור, אם תאבדו את הדפים תאבדו את הגישה לכסף, אז זכרו היכן החבאתם אותם.

מה עוד צריך לדעת על ביטקוין?

במאמר הנוכחי הסברנו בצורה הפשוטה ביותר מה זה ביטקוין למתחילים, אך יש עוד הרבה דברים שחשוב לדעת. למשל, אם אתם רוצים להחזיק את המטבע בעצמכם, חשוב שתבינו מה ההבדל בין ארנק קר וחם. אם אתם רוצים לסחור לבד חשוב שתכירו את זירות ופעולות המסחר, ואת היבטי המיסוי והדיווח לרשויות בישראל. כדאי להכיר את המקומות שבהם ניתן לקנות ביטקוין, כדאי להכיר מטבעות דיגיטליים נוספים, ועוד. על כל הנושאים האלו ואחרים תוכלו לקרוא באתר שלנו.

כאמור, עם בית ההשקעות פרוקסיביט אין צורך בכל הידע הזה, או בארנק דיגיטלי, למרות שאנו בהחלט ממליצים לקרוא את המאמרים באתר ולהבין את עולם הקריפטו. הוא מאוד מעניין! בנוסף, אנו מזמינים אתכם לקרוא על מסלולי ההשקעה הייחודיים שלנו, שחלקם ממש נבנו במחשבה על מתחילים. ובכל שאלה נוספת ניתן לפנות אלינו דרך האתר או בטלפון 073-3701564.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.