תפקיד הרשתות החברתיות בשוק הקריפטו

March 27, 2023
|
4 דק'

שוק הקריפטו נולד לעידן הרשתות החברתיות, החל מהרגע הראשון ממש – הולדת הביטקוין, המדיה החברתית הייתה המקום שבו הכל קורה. פוסט של סטושי נקומוטו בפורום זניח הפך לפוסט המבשר על שוק חדש וסוגי נכסים חדשים שכולם בנויים על רעיון הבלוקצ'יין ועקרונות הביזור. המטבע שאז היה שווה סנטים בודדים נחשב בזמנו ל"גחמה של חנונים" שלא תוביל לשום מקום, מאז שווי השוק של עולם המטבעות הדיגיטליים הגיע לשיא של 3 טריליון דולרים ומעטים האנשים שלא שמעו על המטבע המבוזר הראשון.

הצגתו של הביטקוין בפורום אנונימי ע"י סטושי נקומו ב 2009

נחזור למקור – השוק החדש נולד בשלהי 2008 היישר אל תוך פריחתן של הרשתות החברתיות, ומאז שוק הקריפטו קשור בקשר ישיר לאותן רשתות חברתיות, לפעמים מרגיש שהרשתות החברתיות ממש מנהלות את השוק, ציוץ של איילון מאסק יכול להרים מטבע בעשרות אחוזים או קהילות רדיט פעילות ש"ננעלות" על מטבע כזה או אחר מעלים את ערכו בצורה חדה (ראה ערך שיבה אינו).

בשונה מהעולם הפיננסי המסורתי, המידע בשוק הקריפטו אינו "מוסתר" או שמור לבתי השקעות ושחקנים מרכזיים, אלא הוא פתוח ונגיש לכולם. זה הביא התנהגות שוק חדשה של שיתוף מידע בלתי פוסק ניתוחים הדדיים ואפילו תבונה חדשה בשוק – היכולת לייצר "אלפא" ע"י ניתוח הסנטימנט ברשתות החברתיות.

תובנות בזמן אמת

שווקים זזים על פי דעת ההמון – אם מספיק אנשים יאמינו שמחיר של נכס מסוים (מטבע דיגיטלי או מנייה) הם ימכרו את הנכס ועל ידי כך המחיר באמת ירד. אפשר לומר שהנבואה תגשים את עצמה.

מהסיבה הזו, הסנטימנט החברתי הוא מדד רב עוצמה לאקלים השוק הנוכחי. על ידי ניטור הרשתות החברתיות, משקיעים יכולים למדוד מהי הפופולריות של מטבע דיגיטלי מסוים, להבין את הפוטנציאל שלו ולזהות כל מגמה מתפתחת. הסנטימנט החברתי משקף לרוב את הסנטימנט הכולל של השוק שיוצר מגמות מחיר (עלייה או ירידה) וחוזר חלילה.

יתרה מכך, הרשתות החברתיות יכולות לשמש כזרזים ל"הייפ" בשוק, משפיענים פופולריים ומובילי דעה מעצבים את דעות העוקבים שלהם ובכך מובילים לאפקט של כדור שלג, כאשר סנטימנט חברתי מוגבר גורם לעניין רב יותר בנכס מסוים ובסופו של דבר משפיע על ביצועי השוק שלו.

על ידי ניטור שיחות במדיה חברתית וניתוח דיונים מקוונים, סוחרים ומשקיעים יכולים לאמוד איך השוק מרגיש לגבי מטבעות דיגיטליים שונים. שימוש בתבונות מסוג זה עשויות להיות בעל ערך במיוחד בזמנים של תנודתיות בשוק, כאשר לרגשות יכולים להיות השפעה גדולה על המחירים.

לדוגמה, כאשר מחיר הביטקוין חווה לאחרונה ירידה, סוחרים ומשקיעים רבים פנו לרשתות החברתיות כדי לנסות להבין את הסיבות מאחורי הירידה ולאמוד את סנטימנט השוק. על ידי ניתוח שיחות מדיה חברתית ודיונים מקוונים, הם הצליחו לקבל תחושה של הרגשת השוק, ולהתאים את אסטרטגיות ההשקעה שלהם בהתאם.

דוגמא נוספת מעניינת היא לנצל את "טיפשות ההמון" ולאו דווקא את חוכמתו. אזכורים של buythedip# ברשתות החברתיות הם אחד מאותם מונחי מפתח מובהקים שסוחרים עוקבים אחריהם כאשר השווקים יורדים במשך זמן רב. כשהקהל מזכיר שהגיע הזמן לקנות את המטבע, זה בדרך כלל מעיד על כך שעדיין אין מספיק פחד, ולמעשה זה עדיין לא הזמן לקנות. ברגע שהאזכורים של buythedip# מתמתנים, זה הזמן הנוח יותר לבצע קניות לפי הגרף.

בגרף לפניכם, שנלקח מאחת הסקירות שהשבועיות של פרוקסיביט עינכם הרואות כיצד בכל פעם שאזכורי buythedip# (בכחול) היו בשיאים מחירו של המטבע דווקא צנח (בירוק).

Source:Sentiment

לסיכום, בזמנים אלו, כבר לא ניתן להתעלם מכוחן של הרשתות החברתיות על השפעות המחירים בשוק הקריפטו. לפעמים מדובר בניפוחים חסרי תקדים (ע.ע גיימסטופ) אך אסור להתעלם מהעובדה שנוצרה לנגד עינינו תבונה חדשה, כלי ניתוח חדש ועוצמתי שיכול לעזור לכל סוחר או משקיע בשוק המטבעות הדיגיטליים.

מספר פלטפורמות שיעזרו לכם בניתוח הסנטימנט החברתי:


1. Google Trends - הצגה גרפית של מגמות חיפוש של מילים מסוימות. זהו הכלי הבסיסי ביותר העוזר "להריח" את רמת העניין במונח מסוים.

2. StockTwits - רשת חברתית המיועדת לשיתוף רעיונות בין משקיעים, סוחרים ויזמים. שם ניתן למצוא "ציון סנטימנט" ו-"ציון כמות הודעות" לכל נכס פיננסי.

3. Reddit – רשת חברתית בה ישנם לא מעט שחקנים בתחום ההשקעות ומסחר בכלל ומטבעות דיגיטליים בפרט

4. Santiment - פלטפורמת ניתוח On-chain ורשתות חברתיות מהטובות בשוק. כלי זה בתשלום.

5. stockgeist.ai - פלטפורמת ניתוח On-chain ורשתות חברתיות. בתשלום.

6. CryptoQuant – פלטפורמת ניתוח נתוני On-chain. מכילה בתוכה רשת חברתית קטנה בו סוחרים ומשקיעים משתפים רעיונות לגבי מצב השוק.

Google Trends - חיפוש "ביטקוין", בכל העולם, ב-90 ימים האחרונים: