סקירה שבועית 3 במרץ 2022

March 3, 2022
|
6 דק'

אסף אלמליח אנליסט קריפטו פיננסי בכיר ב – Proxibit

סקירה שבועית זו הוכנה על מנת לתת למשקיעינו ולקהל הרחב מבט מלמעלה על שוק המטבעות הדיגיטליים בו אנו פועלים.

בסקירות מסוג זה נכסה אירועים משמעותיים בשבוע החולף ומשמעותם, נבצע ניתוחי on-chain שנועדו לשלוף מסקנות מאופי הפעילות ברשתות הבלוקצ'יין השונות. ונבחן את השפעות הרשתות החברתיות על השוק.

 

נקודות מפתח:

·eBay רומזת על אפשור תשלומים במטבעות דיגיטליים בקרוב

·מחמאס ועד רוסיה ואוקראינה – כולם מנסים לנצל את המטבעות הדיגיטליים לטובתם.

·ניתוחי On-chain – הסוחרים מינפו בציפייה לירידה ונתפסו לא מוכנים בעלייה האחרונה.

·ניתוח רשתות חברתיות – כשהאווירה ברשתות שלילית (בתרומת מלחמת רוסיה-אוקרינה) האם זה הזמן לקנות?

 

eBay רומזת על אפשור תשלומים במטבעות דיגיטליים בקרוב

ג'יימי איאנון מנכ"ל ענקית המסחר המקוון eBay חושף בראיון כי החברה בוחנת שילוב של מטבעות דיגיטליים כאמצעי תשלום בפלטפורמה.

איביי, בהנהגתו של ג'יימי איאנון שמה לעצמה למטרה לשים פוקוס על הדורות הצעירים וזאת מתוך הבנה כי אותו דור המכונה "דור ה Z" יהיה עתיד המסחר וצרכיו יהיו שונים מהצרכן המבוגר כיום.

ע"פ מספר סקרים בנושא ניתן לראות כי בצורה טבעית, הדורות הנוכחיים הגדלים לתוך ההאצה המהירה בפיתוחים הטכנולוגיים בתחום המחשבים והאינטרנט הם הדורות הנוטים להיות הידידותיים ביותר למטבעות הדיגיטליים – מה שמסביר את רצון איביי להציע שירותים גם במטעות דיגיטליים.

איביי כבר הודיעה בשנה החולפת כי היא תאפשר ל"מוכרים מהימנים" למכור NFTs בפלטפורמה שלה בקטגוריות ספציפיות כמו מוזיקה וקלפי אספנות.

בעוד איביי מוכרת לנו כמקום לקניית מוצרים מוחשיים בלבד, איאנון אומר כי : "החברה שינתה את מדיניותה בשנה שעברה כדי להפוך את פלטפורמת המסחר האלקטרוני למקום שבו אפשר לקנות ולמכור כל דבר" – פיזי ודיגיטלי.

זו אינה הפעם הראשונה שאיביי קורצת לעבר תחום המטבעות הדיגטליים, למעשה כבר ב 2014 בחנה שילוב של ביטקוין בפלטפורמה שלה, כשביטקוין עוד היה בשלבי התהוות.

אייבי כאמור, היא מענקיות המסחר הגלובלי - נפחי המסחר הגולמי של איביי הגיעו בשנת 2020 לכ- מאה מיליארד דולרים.

Source : statistica

אפשור תשלומי קריפטו בפלטפורמה יוסיף שחקנים חדשים לשוק המטבעות הדיגיטליים – אנשים שפשוט מעוניינים לשלם בקריפטו, וגם אם יחסית כמות ההון שתזרום אל השוק בזכות איביי תהיה נמוכה – זה יפתח פלטפורמות מסחר אינטרנטיות שונות לרעיון של שילוב תשלומי מטבעות דיגיטליים.

 

משרד הביטחון הישראלי שם ידו על ארנקים דיגיטליים הקשורים לחמאס

משרד הביטחון הכריז על חברה עזתית בשם : al-Mutahadun שעוסקת בחלפנות של מטבעות דיגיטליים כקבוצת טרור, וזאת ע"פ משרד הביטחון בשל סיוע במימון של הזרוע הצבאית של חמאס.

ע"פ הגורמים הביטחוניים: החברה - אל-מוטהדון - בבעלות משפחת שמלאח, "מסייעת לחמאס ארגון הטרור, ובמיוחד הזרוע הצבאית שלו, באמצעות העברת כספים בהיקף של עשרות מיליוני דולרים בשנה".

שר הביטחון בני גנץ אישר החרמה של כ-30 ארנקי מטבעות דיגיטליים מ-12 חשבונות בבעלות חברת בורסה שבסיסה ברצועת עזה, שהוכרזה מאז כארגון טרור על ידי המשרד.

יש לציין כי כספים הקשורים למשפחת שמלאח היו מטרות בעבר מספר פעמים על ידי הרשויות הישראליות.

בשנת 2019, חמאס פרסם פנייה לתרומות מתומכים באמצעות ביטקוין כדי לעזור להתמודד עם הצרות הפיננסיות שלו. ונראה כי ארגוני טרור מנסיםלתעל את כוחם של המטבעות הדיגיטליים למטרותיהם.

שר הבטחון בני גנץ נשמע גאה במאמצי כוחות הביטחון ואומר: "אנחנו ממשיכים להרחיב את הכלים שלנו להתמודדות עם טרור ועם חברות שמספקות לו צינור חמצן כלכלי, אני רוצה לברך את כל הארגונים על המודיעין, המבצעים ושיתוף הפעולה המשפטי. נמשיך לעבוד יחד, על מנת להילחם בטרור בכל אמצעי ובכל דרך"

חשוב לזכור שכל ניסיון החרמה של ביטקוין לצורך העניין,  מוצלח ככל שיהיה, תמיד יעבור דרך בורסה/גוף ריכוזי.

באשר למטבעות עצמם הביטקוין הוא הנכס היחיד שהשלטונות לא מצליחים להקפיא מהסיבה הפשוטה שהוא לא נשלט על ידי שום גורם. בחיבור לאירועי מלחמת אוקראינה-רוסיה זו הסיבה שנפחי המסחר של הביטקוין מול הרובל הרוסי שברו שיאים של תשעה חודשים. – הביקוש לנכסים שמחוץ להישג ידם של הממשלות עולה, במיוחד מהכיוון הרוסי, שם הסנקציות הכלכליות מקשות על חיי האזרחים –העשירים ואוליגרכים בפרט.

 

ניתוח סנטימנט חברתי – אווירה שלילית ברשתות = הזדמנות ?

כפי שנאמר רבות בסקירות אלו, כשמדובר במטבעות דיגיטליים כדאי לקחת ברצינות את הסנטימנט החברתי ברשתות החברתיות – הוא יכול לגלות נתונים מעיינים ביותר על כיוון השוק.

הירידה שקרתה בשוק המטבעות הדיגטליים עם פתיחת המלחמה בין רוסיה ואוקראינה סימנה אווירה שלילית ביותר כלפי הביטקוין ברשתות החברתיות.

בגרף מתחת האזור הסגול הוא ציון הסנטימנט החברתי כאשר קו אפס הוא הקו הצהוב. כשהאזור הסגול מעל לקו הצהוב – הסנטימט החברתי הוא חיובי וכאשר האזור הסגול מתחת לקו הצהוב הסנטימנט החברתי יהיה שלילי.

ניתן לראות הגרף מתחת כי האזור הסגול שהוא ציון הסנטימנט החברתי היה שלילי ביותר בימים האחרונים.

מה שמעניין פה הוא, שע"פ ניתוחים היסטוריים, כשהאווירה החברתית סביב הביטקוין באווירה שלילית כל-כך (ציון של מינוס 0.8 ומטה) למחיר יש נטייה לקפוץ כלפי מעלה, לכן לא הופעתנו לראות את הקפיצה במחיר הביטקוין בעת פגיעתו בציון סנטימט חברתי נמוך כל-כך (ראה גרף)

Source: sanbase – user brianq

הקו הירוק – מחיר הביטקוין

 

ניתוח on chain  - המינוף בצד השלילי גרם להפסדים בקרב סוחרים

במבט על התנהגות הסוחרים בשבועיים האחרונים ניתן לראות שהסנטימנט החברתי תואם את התנהגותם של סוחרי הנגזרים על הביטקוין.

המינופים על החוזים עתידיים בביטקוין מספרים סיפור מעניין, לאלו שאינם מכירים את שווקי ההון – המינופים מספרים לנו כמה סיכון מוכנים לקחת הסוחרים ובאיזה כיוון, האם הם מהמרים על ירידה במחיר הביטקוין או עלייה ?

אז מה רואים בגרף זה ? האזור האדום הוא בעצם שיעור המימון – כמה מינוף מוכנים לקחת הסוחרים ובאיזה כיוון, מעלה או מטה? כאשר האזור האדום מעל קו האפס – המינופים הם בכיוון החיובי –הסוחרים מצפים לעלייה וכאשר האזור האדום מתחת לקו האפס הסוחרים ממנפים על שורטים – כלומר מצפים לירידה.

הקו הירוק הוא מחיר הביטקוין.

Source: sanbase – שיעורי המימון בביטקוין היו בכיוון השלילי

המינופים מראים כי הסוחרים הניחו שהשווקים ימשיכו לרדת בהשפעות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה - במשך רוב 10 הימים האחרונים שיעורי המימוןעל הביטקוין היו שליליים, הקפיצה במחיר הביטקוין תפסה את הסוחרים לא מוכנים, הם ציפו לירידות והפסידו לא מעט כסף.

לסיכום: השווקים עוד ינועו בהשפעות המלחמה, אנו צופים תנודתיות רחבה בימים הקרובים, פקודות מסחר מרובות לא יביאו לתוצאות הרצויות ברוב המקרים. בנוסף, חשוב להיות זהירים במיוחד בכל הקשור לשימוש בכלי מינוף כאלה ואחרים.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות,תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים אומכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואלים הינה מסוכנת ועשוייה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הוירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי,מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.