סקירה שבועית – 26 במאי 2022

May 26, 2022
|
5 דק'

סקירה שבועית זו הוכנה על מנת לתת למשקיעינו ולקהל הרחב מבט מלמעלה על שוק המטבעות הדיגיטליים בו אנו פועלים.

בסקירות מסוג זה נכסה אירועים משמעותיים בשבוע החולף ומשמעותם, נבצע ניתוחי On-chain של אופי הפעילות ברשתות הבלוקצ'יין השונות ונבחן את השפעות הרשתות החברתיות על השוק.

נקודות מפתח:

·      בהשפעת הקריסה של UST – מטבעות יציבים על הכוונת של הרגולטורים

·      דו"ח הפדרל ריזרב על מטבעות דיגיטליים-מסקנות

·      On-chain – מדד הפחד בשפל וכמות המינופים בשוק, פרשנות

בהשפעת הקריסה של UST – מטבעות יציבים על הכוונת של הרגולטורים

ה- Financial Conduct Authority) FCA) הבריטי במאמץ מואץ מול משרד אוצר הבריטי על מסגרת רגולטורית חדשה למטבעות דיגיטליים בדגש על מטבעות דיגיטליים יציבים. הדחיפה המואצת לגיבוש רגולציה חדשים  בנושא מגיעה בעקבות קריסת המטבע היציב שהיה השלישי בגודלו בעולם UST ב-9 במאי – בקריסה הזו כ 18 מיליארד דולר נמחקו רק במטבע UST – מה שגרם להפסדים רבים בקרב משקיעים שחשבו שהם מחזיקים את הנכס הבטוח ביותר – מטבע יציב.

בריטניה נוקטת לאחרונה עמדה נוקשה יותר ויותר כלפי תעשיית הקריפטו עם דרישות מצידה שאילצו מספר חברות לעבור לתחומי שיפוט ידידותיים יותר מחוץ לבריטניה.

שרה פריצ'רד, המפקחת על עבודת ה-FCA בנושא המטבעות הדיגיטליים, אמרה השבוע כי "החדשנות נמשכת אם היא פועלת היטב, וברור שראינו את ההשלכות וחלק מהבעיות שעלולות להתעורר". בנוסף, הסבירה כי כמעט 70% מהמבוגרים שקנו קריפטו הניחו שהם מוסדרים בחוק למרות שזה לא המצב.

ההתמוטטות של המטבע היציב של Terra – UST העניקה לרגולטורים וקובעי המדיניות העולמיים תחמושת רצינית במאבקם לשלוט בתעשיית הקריפטו ולהגביל את השימוש בנכסים דיגיטליים.

אלו החוששים ביותר מהמהלכים הצפויים של רגולטורים ברחבי העולם הן חברות שמתעסקות עם מטבעות יציבים, גם אם המנגנון שונה בתכלית מהשיטה האלגוריתמית עתירת הסיכון שפעלה בה UST.

דרך אגב גם היום, מטבעות יציבים הפועלים בשיטה האלגוריתמית ומגובים בנכסי קריפטו אחרים ולא בנכסים מהעולם האמיתי (דולרים, נדלן, אג"ח) פועלים ללא מפריע, המוביל והמעניין שבהם הוא USN של NEAR PROTOCOL. לא נכנס להבדלים שבין המנגנונים בין USN ל- UST , אבל בסך-הכל USN פועל באפיקים בטוחים יותר ומוגנים יותר אך גם מטבע יציב זה עלול לאבד הצמדתו לדולר בתרחישים מסוימים, לכן חשוב להיזהר בעולם המטבעות היציבים ולבחור מטבעות שבוחרים לגבות עם נכסים בעולם האמיתי.

מטבעות יציבים מהווים כיום כ-12% משווי שוק הקריפטו הכולל, עם 162 מיליארד דולר. נתון זה ירד בכ-17% מהשיא, בעיקר בשל קריסת רשת UST ב-18 מיליארד דולר, ששוויה כעת כמיליארד דולר בלבד. גם המטבע היציב הגדול בעולם, Tether, התכווץ. ההיצע במחזור של USDT עומד כיום על 73 מיליארד דולר, ירידה של 12% מ-83 מיליארד דולר, בעיקר בשל פדיונות ומשקיעים שמוציאים כסף מהקריפטו. ל- USDC של Circle (שבבעלות Coinbase) יש כעת שווי שוק של כ-53 מיליארד דולר, לא רחוק מהשיא.

דו"ח הפדרל ריזרב על מטבעות דיגיטליים- מה מניע את אימוץ הקריפטו?

הדו"ח השנתי של הפדרל ריזרב על "הרווחה הכלכלית של משקי בית בארה"ב" לשנת 2021",מציג סטטיסטיקות מעניינות ביותר על שימוש הציבור במטבעות דיגיטליים בארה״ב.

46%, כמעט מחצית, ממשקיעי הקריפטו בארה"ב היו בעלי הכנסה שנתית של $100,000 או יותר, בעוד של-29% הייתה הכנסה נמוכה מ-$50,000. אלו המשתמשים בקריפטו לצורכי העברות ותשלום היו באופן כמעט גורף בעלי הכנסה נמוכה יותר.

הסקר של הפדרל ריזרב מעלה כי לא פחות 12% מהאמריקאים החזיקו או קנו קריפטו במהלך 2021.

ארה"ב הביאה לעולם את כמה מענקיות הקריפטו הגדולות בעולם, ואפילו לכמה מדינות, כמו ניו יורק ומיאמי, יש "CityCoins" מטבעות דיגיטליים משלהן. מדינות אחרות חוקקו חוקים המעודדים את השימוש בקריפטו. לדוגמה, מחוקקים באריזונה הציעו תשלומי מס בקריפטו, ובכך הובילו לאימוץ מטבעות בקרב תושבי המדינה.

בהיבט על נתוני On chain כ- 40% ממחזיקי הביטקוין הפסידו כסף לאחר הקריסה האחרונה, האמריקאים ספגו לא מעט מזה, אך באופן קבוע כשהשוק עולה כמות המשתמשים וסוחרים במטבעות דיגיטליים גדל. בעלייה האחרונה, כשהביטקוין הגיע לשיא בנובמבר האחרון, כמות משקיעי הקריפטו בארצות הברית הוכפלה.

On-chain – מדד הפחד בשפל וכמות המינופים בשוק, פרשנות

מדד הפחד, הוא אחד המדדים הפופולריים ביותר לבחון את סנטימנט השוק ותחושתו, נכון ליום רביעי (25/05/22) מדד הפחד עמד על ציון 11 מתוך 100, כאשר ציון 100 מסמל חמדנות ואופוריה מוחלטת בשוק ו-0 מסמן פחד מקסימלי בשוק.

בדקנו כיצד קנייה בעת כשמדד הפחד בשיאו מתנהגת, ניקח נקודות מסוימות במדד הפחד ונבחן מה היו התשואות הממוצעות 30 ימים אחרי הקנייה, 60 ימים אחרי הקנייה ו- 180 ימים אחרי הקנייה. התוצאות להלן.

במבט כללי, נראה שקניית המטבע בשיאי פחד היטיבה עם המשקיע. עם זאת זה לא תמיד היה המצב, שימו לב שמדובר בתשואה ממוצעת, ובחלק מהמקרים ניתן לראות גם תשואות שליליות.

עוד נתון שכדאי להתחשב בו הוא האטמוספרה הכללית בה השוק חי, חשוב לזכור שבכל חייו הקצרים של שוק הקריפטו (שנולד אחרי המשבר של 2008) השוק הזה מעולם לא חווה סביבה אינפלציונית שמאופיינת בהעלאות ריבית, וצמצום צמיחתי. בנושא הזה, הירידה הזו היא די תקדימית.

אחרי שבוע של סטגנציה בשוק המטבעות הדיגיטליים, שיעורי המינוף בשוק חוזרים לעלות. בחוזים הקבועים (שהינם ללא תאריך פקיעה) המינופים בביטקוין עלו בצורה משמעותית וכעת הם בשיא של כל הזמנים עם קרוב 290,000 ביטקוינים.

Source: Arcane research

ע"פ הנתונים דווקא השורטיסטים הם אלו שתרמו הכי הרבה לעלייה במינופים, הסוחרים צופים ירידות ו/או מגדרים באופן אגרסיבי יותר.

עלייה אגרסיבית שכזו בכמות המינופים גורמת בדרך כלל לתנועות שוק אגרסיביות יותר. אז אחרי שבוע די "רדום" לא נופתע אם נראה תנודתיות גבוהה ביותר ובהתחשב במצב הנוכחי בשוק, כנראה שהתנועות לא יהיו בכיוון חיובי.

לסיכום, הטווח הקצר-בינוני לא נראה אופטימי במיוחד אבל בטווח הארוך נראה שניתן יהיה לקצור את הפירות, כך או כך תנאי השוק נמצאים באזור חדש ולא מוכר, וההתאמה לשווקי ההון היא כמעט ועובדה מוגמרת, נקודה למחשבה.

אסף אלמליח אנליסט קריפטו פיננסי בכיר ב – Proxibit

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואלים הינה מסוכנת ועשוייה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הוירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.