סקירה שבועית 28 בפברואר 2022

February 28, 2022
|
7 דק'

אסף אלמליח אנליסט קריפטו פיננסי בכיר ב – Proxibit

סקירה שבועית זו הוכנה על מנת לתת למשקיעינו ולקהל הרחב מבט מלמעלה על שוק המטבעות הדיגיטליים בו אנו פועלים.

בסקירות מסוג זה נכסה אירועים משמעותיים בשבוע החולף ומשמעותם, נבצע ניתוחי on-chain שנועדו לשלוף מסקנות מאופי הפעילות ברשתות הבלוקצ'יין השונות.

 

נקודות מפתח:

·Luna – הארגון מגייס מיליארד דולרים במכירה פרטית – ההשפעות על UST

·דעה: השפעת רוסיה-אוקראינה על שוק הקריפטו – הפרזת השפעות הכסף הנודד

·ממשלת אוקראינה מגייסת תרומות בקריפטו +  רוסיה נחסמת משירות ההעברות הבינלאומיות SWIFT

· ניתוחי On-chain –הסכנה: מחזיקי הטווח הקצר

·טכני: דומיננטיות הביטקוין כמעט בשפל – איך זה עוזר לנו לקרוא את המפה?

 

Terra – פרויקט ה DeFi המוביל גייס מיליארד דולר וישתמש בזה לקניית ביטקוין כרזרבה

Terra (Luna) הוא אחד הפרוקטים המובילים בתחומו וללא ספק זכה לתשומת לב אדירה במהלך השנה החולפת, הפרויקט שואף ליצור מערך תשלומים יציב בעזרת מטבעות צמודים למטבעות מדיניים (Stablecoin), כאשר הטוקן LUNAנועד לייצב את מחירי המטבעות היציבים במיוחד בעת מכירות אגרסיביות בשווקים.

הארגון Luna Foundation Guard הוא ארגון ללא מטרות רווח שנועד להאיץ ולקדם את הכלכלה המבוזרת ובדיוק השלים מכירה פרטית של המטבע LUNA שבזכותה גייס מיליארד דולרים, איתם ירכוש ביטקונים (BTC) לשם אגירת רזרבות למטבע היציב הגדול ביותר של המערכת: UST – מטבע יציב עוקב דולר.

מעניין לציין כי מדובר במכירה הפרטית הגדולה ביותר שהייתה אי פעם. הרוכשים כוללים בין היתר את קרן הגידור הסינגפורית Three ArrowsCapital ומספר קרנות הון סיכון שקורצות לעבר תחום הבלוקצ'יין והמטבעות הדיגיטליים. הסכום העצום יהיה "נעול" (בלתי ניתן למכירה) לתקופה של 4שנים עבור המשקיעים.

בארגון הסבירו  שזה יעבוד כך שהאלגוריתם המגבה את המטבע היציב UST - ישמור על היצע המטבעות על בסיס התנודתיות במחיר, ינפיק יותר כשהמחיר יעלה ויקטן כשהמחיר יורד.

 

דעה: השפעת רוסיה-אוקראינה על שוק הקריפטו – הפרזת השפעות " הכסף הנודד"

טור דעה זה פורסם ב : 24-2-22

בסוף השבוע האחרון צפו משקיעי המטבעות הדיגיטליים בשוק אדום במיוחד – ביטקוין השלים ירידה של יותר מ 7% ירידה וכרגע נסחר מתחת ל35,000 $.האיתריום נצפה במחיר של 2,325$ כאשר הוא מוחק את כל מה שהצליח לעלות בחודש האחרון.

הקשר למלחמת רוסיה-אוקראינה ברור, אי וודאות לא מטיבה עם השקעות ספקולטיביות – אך במקרה של מטבעות דיגיטליים הרבה היו אופטימיים וראו במשבר הזדמנות של הביטקוין להוכיח את עצמו כנכס בטוח שישמש לרזרבה – מדוע הם טעו ?

בתקופות של משברים ואי-יציבות ישנה תופעה שקיבלה את השם "בריחת הון" אותה בריחת הון היא בעצם מעבר נכסים בין מדינה אחת לאחרת שמתקיימת כאשר יש אובדן אמון במערכת הבנקאית ואפילו במטבע המדיני.

רבים טוענים כי המצב המתחמם בין רוסיה ואוקראינה יכול לגרור מעבר הון מהמטבעות המדיניים אל מטבעות דיגיטליים שכן מטבעות דיגיטליים נהנים מכמה יתרונות ייחודיים,  שהופכים אותם למתאימים למשברים:

·        הקלות והנוחות שבה ניתן לאחסן מטבעות דיגיטליים

·        בשימוש במטבעות דיגיטליים אין צורך לעבור דרך מערכת בנקאית כזו אחרת- דבר שכנראה לא יתאפשר באזורי מלחמה.

·        מטבעות דיגיטליים מוצפנים ומאובטחים יותר מנכסים פיזיים כמו זהב וקלים יותר לשינוע.

כל התכונות הללו הופכות בתיאוריה את המטבעות הדיגיטליים למועמדים המושלמים לבריחת הון במצבי חוסר יציבות פוליטית או מלחמה. בעוד שהרעיון הוא נכון, דעתי היא שהקלף נשלף מהר מדי – מלחמה בקנה מידה רחב צריכה לקרות על מנת לגרום לאנשים לאבד אמון במערכות בנקאיות ומטבעות מדיניים וגם אז לא בטוח שנכס צעיר יחסית כמו ביטקוין הוא שייהנה מהפניקה.

בשעת אי וודאות יחפשו המשקיעים את המוכר והבטוח החל מזהב ועד הדולר – ולכן המועמדים הטובים יותר להנות מבריחת ההון בתוך שוק המטבעות הדיגיטליים הם המטבעות הדיגיטליים היציבים (אותם מטבעות שכל מטרתן היא להיות צמודים לדולר כמו USDC – שכן הם אינם חשופים לתנודתיות השוק) שכנראה הכי יעניינו אנשים במנוסה מאזור מוכה מלחמה. עם זאת גם אותם מטבעות יציבים צריכים לעבור שיפור תדמיתי לא קטן.

אלו המצפים לעליית ערך במטבעות הדיגיטליים הודות למלחמה ובעיקר בעזרת "בריחת ההון" – התבדו. יש לזכור שכרגע ניתן לראות התאמה מסוימת בין שווקי ההון לשוק המטבעות הדיגיטליים – ובעוד המלחמה משפיעה באופן שלילי על שווקי העולם – שוק המטבעות הדיגיטליים מושפע גם הוא .

בשורה התחתונה –בעתות משבר בשל התנודתיות הגבוהה רצוי להימנע מלעשות פעולות שמונעות מרגש, וכל מכירה שנובעת מאיזו שהיא ציפייה לקנייה במחיר טוב יותר – יכולה בקלות להסתיים בכך שנשאר מאחור כשהשוק יתאושש.

בעוד זרימת הון למטבעות יציבים סבירה יותר בעתות משבר – חשוב לזכור שזו עדיין חשיפה של ציבור רחב יותר למטבעות דיגיטליים שסביר שיזוז בהמשך גם לנכסים אחרים – כמו ביטקוין.

 

תוספת חשובה : 27-2-22

במאמר הדעה ביקשתי להדגיש כי בעתות משבר כמו מלחמה שכזו עושה שכל שהמטבעות הדיגיטליים שיהנו מאותה תופעה של "בריחת הון" שאופיינית במצבים אלו הם דווקא המטבעות היציבים (stablecoins)- אותם מטבעות שכל מטרתם היא להיות צמודים לערכו של הדולר בצורה עיקבית. ורבים כמובן שאלו את עצמם כיצד אנו יכולים לנצל תובנה זו על מנת לייצר איזה שהוא יתרון בשוק ?

ובכן הפרויקט הכוכב בתחום המטבעות היציבים שצמודים למטבעות מדיניים הוא LUNA - מדובר בפרויקט ששואף ליצור אקו סיסטם שלמטבעות דיגיטליים יציבים הצמודים למטבעות מדיניים שונים. החל מהדולר האמריקאי ועד הוואהן הקוריאני. המטבע LUNA הוא בעצם המטבע שמניע את כל האקו סיסטם הזה ומייצב את אותם מטבעות יציבים בהתאם לכוחות השוק. זרימת ההון אל המטבעות היציבים של הפרויקט משמעו שימוש מוגבר ברשת של LUNA מכאן עליית ערך בטוקן LUNA.

ואכן העלייה בערכו לא איחרה לבוא – בשבוע האחרון ערך המטבע עלה ב50%  בעוד שרוב השוק חווה תנודתיות כלפי מטה. אלו שהשכילו להסיק את המסקנות הללו הצליחו לייצב את תיק המטבעות שלהם בעת הירידות.

 

 

השפעות המלחמה: הבנקים הרוסים נחסמים לפעילות במערכת SWIFT להעברות בינלאומיות

נציבות האיחוד האירופאי בשיתוף פעולתם של בריטניה, קנדה וארה"ב יצאה בהודעה על החלטתה משותפת לנתק בנקים רוסיים ממערכת התשלומים הבינלאומית SWIFT - צעד שעלול לפגוע בחוזקה הכלכלי של רוסיה בצורה משמעותית.

ההחלטה באה ברקע המלחמה רוסיה-אוקראינה שכידוע היא הרבה מעבר למלחמה בין שתי מדינות וללא ספק המערב שחקן משמעותי במלחמה זו, גם אם לא צבאית.

מערכת SWIFT היא מערכת התשלומים העולמית החשובה ביותר, היא אחראית על רוב ההעברות הבינלאומיות כיום, ניתוק ממנה משמעו בידוד של המערכת הכלכלית הרוסית מן שאר העולם במידה מסוימת, בנוסף לכך מדינות המערב צועדות לעבר הקפאת נכסים של הבנק המרכזי של רוסיה, אירוע כזה יפגע במיוחד באנשי הממשל, האוליגרכים ובני האצולה הרוסית, שמחזיקים נכסים רבים מחוץ לארצם.

איך זה משפיע על מטבעות דיגיטליים ? בצורה פשוטה, כל הסנקציות הללו יהיו קשות במיוחד לאכיפה אם השימוש יעבור למטבעות דיגיטליים –טייקון רוסי שמעוניין להגן על נכסיו יעבור לשימוש במטבעות דיגיטליים, אולי אפילו מטבעות דיגיטליים אנונימיים כמו MONERO ובכך יוכל "לעקוף" את הסנקציות הללו. ברור שאותו טייקון לא יהיה מוגן בצורה מלאה, חברות מעקב וניתוח עסקאות על גבי הבלוקציין כבר הודיעו ששמו עין על חשבונות המקושרים לאנשי עסקים רוסים, והממשלות ברחבי העולם עושות מה שיבכולתם לשים ידם גם על נכסים אלו.

שכבה כזו בהחלט תקשה על הרשויות לשים ידם על נכסיהם.

 

מן העבר השני של המתרס ממשלת אוקראינה מגייסת תרומות במטבעות דיגיטליים, בחשבון הטוויטר הרשמי של המדינה מפרסמת מודעה ובה כתובות הארנקים אליהם ניתן להעביר תרומות – מדובר על יותר מ 10 מיליון דולר בתרומות בפחות מ 24 שעות. וכולם במטבעות דיגיטליים.

ממשלת אוקראינה מבקשת תרומות במטבעות דיגיטליים, מקור : טוויטר

 

הדיסוננס בין שני המקרים הללו קצת ציני יש לומר. בצד אחד אוליגרכים רוסים מנצלים את כוחם של מטבעות דיגיטליים כנכסים שניתנים להעברה בינלאומית בקלות לצורכי התחמקות מסנקציות כלכליות ומן העבר השני מדינה שרותמת את כוחם של המטבעות הדיגיטליים ומגייסת תרומות מכל רחבי העולם בקלות ובפשטות.

מנוצלים לטוב או לרע, זה מראה מה כוחם של המטבעות הדיגיטליים.

 

ניתוחי On-chain –הסכנה: מחזיקי הטווח הקצר

תצפית על רשת הביטקוין מספרת סיפור מעניין : יותר מרבע מכל מחזיקי המטבע נמצאים כעת במצב הפסדי.

יתרה מכך, כ-10% מהמשקיעים קנו את הביטקוין במחיר שבין 33.5 אלף דולר ל-44.6 אלף דולר, כאשר רבים מהם רכשו בשבועות האחרונים. אם השוק לא יצליח לבסס מגמת עלייה בת קיימא, משתמשים אלה הם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר, סטטיסטית, להפוך למקור נוסף ללחץ בצד המכירה, למה? מכיוון שהסטטיסטיקה אומרת שככל שמטבע מוחזק יותר זמן – כך פוחת הסיכוי שלו להימכר וככל שהזמן שהמטבע מוחזק קצר יותר כך עולים סיכוייו להימכר בימים הקרובים.

זה מוביל אותנו לגרף הבא:

Source: this week on chain – glassnode

מחזיקי טווח ארוך (מעל 155 ימים)- צבע כחול

מחזיקי טווח קצר (מתחת ל 155 ימים)- צבע אדום

מה שבולט הוא הריכוז הגבוה של היצע המוחזק על ידי "מחזיקי הטווח הקצר" שקנו במחיר שבין 42 אלף דולר ל-50 אלף דולר.

 

 

דומיננטיות הביטקוין כמעט בשפל – איך זה עוזר לנו לקרוא את המפה?

עוד נתון שמעניין סוחרים ומשקיעים רבים: מדד הדומיננטיות של ביטקוין ,במילים פשוטות: כמה אחוז ביטקוין מהווה מסך שוק המטבעות הדיגיטליים.

Source: TradingView

נכון לכתיבת שורות אלו ביטקוין מהווה כ 42% מסך שוק המטבעות הדיגיטליים, הנקודה שמעניינת אותנו יותר היא שזהו שפל שלא נראה מאז מאי2018 ואכן, מבחינה טכנית יש ציפייה להתאוששות מסוימת בדומיננטיות הביטקוין מתוך שוק המטבעות הדיגיטליים, אך זה לא בהכרח זה יעיד על עלייה במחיר הביטקוין.

אז מה כן סביר שיקרה? אווירה חורפית בשוק הקריפטו בדרך כללתפיל את הפרויקטים ה-לא חזקים, אלו שהצליחו לגייס כסף כי הוא פשוט זול ומחפש מקום לחנות. במצב כזה הרבה פרויקטים לא רלוונטים ימחקו את שאריות הכספים שנותרו שם ויועברו למטבעות אחרים או לביטקוין לחלופין.

 

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות,תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואיןבו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואלים הינה מסוכנת ועשוייה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הוירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.