רשות ניירות ערך האמריקנית: כל הפעולות באתריום הם תחת סמכות השיפוט שלנו

September 20, 2022
|
3 דק'

בתלונה אזרחית נגד משפיען קריפטו אינטרנטי , ה-SEC מנסה באופן תקדימי לבצר את מעמדו וטוען כי "לממשלת ארה"ב יש סמכות שיפוט על כל עסקאות האת'ריום".

איאן בלינה הנפיק מטבע ב 2018 שצורה שאינה תואמת את הרגולציה האמריקאית, כשה -SEC תבע אותו, המקרה קיבל מעט מאוד תשומת לב תקשורתית נוכח העובדה שהיו לא מעט הנפקות מ 2018 שה SEC החליט לרדוף אחריהם. אך הדקדקנים שהביטו באותיות הקטנות גילו כי בצעד נועז וחסר תקדים שנקבר בפסקה ה-69 של התביעה, ב-SEC טענו שיש להם את הזכות לתבוע את בלינה לא רק בגלל שהתיק שלו נוגע לעסקאות שבוצעו בארצות הברית, אלא גם בגלל, בעצם, שכל רשת האת'ריום נמצאת תחת התחום השיפוט של ממשלת ארה"ב.

ב SEC טוענים, כי הסיבה לכך שרשת האת'ריום נמצאת תחת התחום השיפוט של ממשלת ארה"ב לכאורה, נובעת מהעבודה שכמות המאמתים ברשת האת'ריום היא הגבוהה ביותר בארה"ב לעומת מדינות אחרות. במילים אחרות, הם טוענים, אמריקה היא האדמה עליה מאומתות המספר הרב ביותר של עסקאות את'ריום וזה מקנה לנו (ה-SEC) את הזכות להכניס את הרשת כולה תחת כנפי הרגולציה שלנו.

ואכן, יש יותר מאמתי את'ריום באמריקה מבכל מדינה אחרת בעולם, נכון לעכשיו, 45.85% מכל מאמתי העסקאות של  את'ריום פועלים מארצות הברית, כך ע"פ Etherscan. המדינה השנייה הגודלה מבחינת כמות מאמתים היא גרמניה, עם 19% בלבד.

מבחינת ה SEC , להטיל את הרגולציה על בלוקצ'יין האת'ריום כולו זה יתרון בלתי מבוטל. במצב כזה פעולה באת'ריום תחשב כמו פעולה בכל בורסת ניירות ערך אמריקאית, וזה, מנקודת מבט רגולטורית הופך את החיים קלים הרבה יותר.

אך התפתחות זו שאליה מכוון ה SEC היא התערבות גסה והרחבת אחריות משמעותית בתפקידה של ה-SEC בפיקוח על את'ריום. דאגת הקהילה היא כיצד יתייחסו לתחום ה Defi וה-NFT , שכן הרוב הגדול של פעילויות אלו מתקיים על רשת האת'ריום הפופולרית.

בנוסף על כך שבשבוע שעבר התייחס גרי גנסלר יו"ר הרשות לני"ע האמריקנית למערכות POS בטענה "שהן עשויות להיות מוכרות כחוזה השקעה". אמנם הוא לא ציין מטבע ספציפי אך העיתוי מחשיד – יום אחרי המעבר של את'ריום למערכת POS.

באקט אגרסיבי של ניסיון להשתלט על מערכות מבוזרות הממשל האמריקאי ופקידיו מבקשים לבטל לא מעט מאופיו של התחום, זאת למרות לא מעט אמרות שנשמעו מפי בכירים ב -SEC שהאתריום "מבוזר דיו על מנת שלא ייחשב נייר ערך".

סימנים מעורבים ומבלבלים מצד הרגולטור אולי החשוב בעולם, ועם זאת, לכל משקיע ברור כי התפתחות הרגולציה היא אבן דרך חשובה ביותר בעולם המטבעות הדיגיטליים, די לקריפטו לפעול במחשכים, הרגולציה מתבקשת להיכנס, אך בצורה אחראית.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות