(metaverse) מדריך השקעה במטא- וורס

February 23, 2022
|
7 דק'

במדריך זה נבדוק מהן אפשרויות ההשקעה לאדם המעוניין להשקיע בתחום המטא-וורס . התחום המהפכני בעיני רבים מקווה לשנות את חווית האינטרנט באמצעות שילוב של מציאות רבודה והתחושה בשוק היא שיריית הפתיחה של המרוץ להובלת העולמות המטא-וורס כבר נורתה. ענקיות ה-טק כבר הצהירו על כוונותיהן לפתח עולם וירטואלי משלהן כאשר החברה שעשתה את הרעש הגדול ביותר היא לא אחרת מפייסבוק של מארק צורקרברג שהציגה את חזונה לעולמות הדיגיטליים ושילוב הרשתות החברתיות בעולמות אלו, ואף שינתה את של שמה ל-מטא (meta) ובכך הצהירה כוונות על כיוון החברה שנים הקרובות.

ע"פ מחלקת המחקר של בלומברג (Blomberg intelligence) שווי השוק של תחום המטא- וורס צפוי להגיע לשווי של 800 מיליארד דולרים עד 2025.

המעברלשימוש המוני של עלומות המטא-וורס צפוי להתאפשר באופן מלא רק בעת הבשלתן המלאה שלטכנולוגיות מפתח כמו: מציאות-רבודה ומורחבת ,בינה מלאכותית, בלוקצ'יין ומחשוב ענן. יש לציין כי בדרך לקיום מטא-וורס פעיל צפויים לא מעט אתגרים בדרך, על השחקניות הגדולות לפתח פרוטוקולי תקשורת וממשקים רבים, ויתרה מכך, חומרה וציוד גם הם צריכיםלהיות מתוחכמים, עוצמתיים ונוחים יותר על למנת לאפשר עולמות וירטואליים בקנה מידה גדול.

 

ראשית, מה זה מטא-וורס?

המונח מטא-וורס מתאר בדרך כלל את "השלב הבא" בהתפתחות רשת האינטרנט - כגרסה D4 של העולם האינטרנטי, התפתחות זו תהיה מורכבת מעולמות וירטואליים תלת-ממדיים המתמקדים בחיבור חברתי. בתוך זה האלמנטים אליהם מקובל לשייך את המטא-וורס הם: ועידות וידאו, מדיה חברתית, כלים למציאות מדומה, משחקים חברתיים רבי-משתתפים ומטבעות דיגיטליים מבוססי בלוקצ'יין כמנוע לפלטפורמות השונות.

 

מהן דרכי ההשקעה במטא-וורס ?

למשקיע הסביר במטא-וורס מספר דרכי השקעה בעתיד הטכנולוגי הקרב, החל מהחזקת מניות שפועלותבתחום דרך קניית אדמות נדל"ן וירטואלי ו NFT's (אסימון חסר תחליף-הסבר בהמשך) בפלטפורמות השונות ועד השקעה במטבעות דיגיטליים בתחום.

בואו נסקור את הדרכים השונות להשקעה במטא-וורס ונבין מהי דרך ההשקעה הנכונה לכל אחד.

 

קניית מניות בתחום המטא-וורס

קניית מנייה בתחום המטא-וורס היא הדרך הפשוטה ביותר בעיני רבים להשקעה במטא-וורס אם כי זו אינה השקעה ישירה בתחום אלא השקעה בצורה עקיפה.

בין יתרונות דרך השקעה

מניות שנחשבות בחזית בניית המטא-וורס הן:

· מטא (פייסבוק לשעבר) FB – לקחה את הצעד הראשון בהצהרת כוונותיה להפוך מחברתמדיה חברתית לחברת מטא-וורס חברתי. ע"פ ההצהרות, החברה תשקיע עשרה מיליארד דולרים יושקעו בהנעת הפרויקט הזה.

· רובלוקס RBLX – המנייה הכי קרובה לעולמות המטא-וורס, רובלוקס היא פלטפורמת עולמות וירטואליים בהן כל שחקן יכול ליצור משחקים, לשתף חוויות עם חברים ולשחק באחדמעשרות המשחקים שהקהילה של רובלוקס יצרה.

כיוצר תוכל להרוויח כסף אמיתי ממכירת תלבושות ופריטים שיצרת, עם למעלה מ 169 מיליון משתמשים פעילים בחודש רובלוקס בהחלט מהמובילות בתחומה.

· מיקרוסופט MSFT – נחשבת לאחת המובילות בתחום, מיקרוסופט עסקה בפיתוח בניית עולמות וירטואליים הרבה לפני שזה עניין מישהו. Minecraft שבבעלות מיקרוסופט הוא אחד המשחקים הפופולריים ביותר בכל הזמנים, עם קרוב ל 650מיליון משתמשים ברחבי העולם. בנוסף מיקרוסופט הכריזה (ינואר 2022) על קניית ענקית המשחקים activation blizzard שמחזיקה במותג call-of-duty .קנייה זו היא הצהרה חד משמעית על מיקוד הפוקוס בפיתוח עולם מטא-וורס משלהם.

כל מוצרי מיקרוסופט העכשוויים כגון: מערכת ההפעלה windows, אופיס (וורד, אקסל, פאוור-פוינט) והרשת החברתית לינקאדין , כולן מתוכננות להיות באינטגרציה מלאה עם העולמות הווירטואליים.

· אנוידיאה NVIDIA-  חברת השבבים היא אחת מחלוצות העולם בכל מה שקשור לפיתוח חומרה שתשרת את המטא-וורס, ללא מעבדים גרפיים חזקים יותר מהיום לא ניתן יהיה לקדם עולם מטא-וורס כפי שקיים בחזוננו , לכן Nvidia עשויה להיות שחקן משמעותית בפיתוח העולמות הווירטואליים.

 

אופציה זו מתאימה לאדם הקונסרבטיבי, שנוטה לשמרנות בעניין ההשקעות ובגדול בעל סובלנותסיכון נמוכה, שכן מדובר בנכסים מפוקחים ומוכרים.

 

קניית מטבעות דיגיטליים בתחום המטא-וורס

קניית מטבעות דיגיטליים בתחום המטא-וורס היא אחת האופציות הנחשקות ביותר עבור משקיעיהמטא-וורס, כדי להבין את היתרונות בשיטת השקעה זו עלינו להבין כמה חשוב בעיני רבים עקרון הביזור (decentralization) :

השנים האחרונות מתאפיינות בכמות עצומה של ביקורת כלפי ענקיות הטכנולוגיה שצוברות כוחבלתי נתפס בעודן מונעות מחמדנות ויצירת רווחים. מחוקקים ברחבי העולם מנסים למצואדרכים לפרק את המונופול של ענקיות הטכנולוגיה על העולם האינטרנטי וממשלות מחפש ותדרכים לפרק את התלות העצומה של אזרחים וחברות בענקיות הטכנולוגיה. רבים חושבים, ובצדק , שכוח עצום שכזה לא צריך להיות מרוכז בידי חברה אחת או אדם אחד. הקריסה האחרונה של פייסבוק (ובכלל זה גם אינסטגרם ווואצאפ) הזכירה לכולנו את התלות העצומהשיש לנו בחברה אחת.

 

הפתרון: ביזור (decentralization)

ביזור היא הפעולה ההופכה לריכוזיות , ע"י ביזור אמיתי מקווים הפרויקטים הללו למנוע ריכוז כוח בידי חברה אחת ולהפוך את המתווכים ללא רלוונטים. בעולם הבנקאות מתווכים הם כל מי שמקשר בינינו לבין שירותים פיננסיים כאלה ואחרים, הבנקים לדוגמא הם המתווך הגדול בעולם.

בפרויקטים מבוזרים הרשת עצמה תהיה מבוססת על קוד-פתוח בו כל אחד יכול לתרום את חלקו, המאפייןהחד משמעי לביזור הוא שימוש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין בה אין בעלים לרשתמסוימת והמשתמשים מתקשרים אחד מול השני (peer to peer) בלי מתווכים ובכך חוסכים עלויות מתווך, מייעלים העברות ערך ומונעים ריכוז כוח אצל גוף אחד.

 

יש לציין כי לא מעט מטבעות דיגיטליים שמתיימרים לעסוק בתחום המטא-וורס מסוכנים להשקעה ולא מייצרים ערך אמיתי, לכן חשוב לעשות בדיקה מעמיקה של מטבעות, ומחקר רציני על כמות המשתמשים הפעילים החודשים ולהבין את המומנטום של הפרויקט בניסיונו לכבוש את עולם המטא-וורס.

בין התרמיות המוכרות בעולם הגיימינג בבלוקציין הוא מטבע דיגיטלי שניצל את המומנטום שלסדרת הנטפליקס הקוראנית "משחקי הדיונון" וטען שמעוניין לבנות עולם משחקים על סמך הסדרה האהובה. מהר התברר כי מדובר בתרמית המטבע צנח כמעט לאפס ואנשיםהפסידו סכומי כסף עצומים. לכן חשוב ולבצע מחקר בעצמך על הפרויקטים השונים, אולחלופין, להיוועץ באנשי מקצוע שמכירים את התחום כדוגמת בתי השקעות שמתעסקים במטבעות דיגיטליים.

 

דוגמא למטבעות המובילים בתחום המטא-וורס:

· Decentraland(MANA) – אחד הפרויקטים המבטיחים בתחום המטא-וורס, דסנטרלנד יצרה עולם וירטואלי בה המשתמשים יכולים לקנות חלקות אדמה בצורת NFT's – אסימון קריפטוגרפי חסר תחליף שמייצג בעלות על נכס וירטואלי. המשתמש יכול לפתח את האדמות שברשותו והציע שירותים (חינוך, תיירות ואולי אפילו קזינו) בזכותם ירוויח את המטבע הדיגיטלי MANA שמניע את כל המערכת הזו. המטבע MANA נסחר בבורסות קריפטו שונות וקנייתו תהיה הגשרשלנו להשקעה בפרויקט.

· Axie Infinity(AXS) – יקום בהשראת פוקימון שבו כל אחד יכול להרוויח מטבעות באמצעות ע"י השתתפות בתרומה למערכת האקולוגית החדשה. שחקנים יכולים להילחם, לאסוף,לגדל ולבנות ממלכה עבור חיות המחמד שלהם. היצורים הם למעשה NFTשניתן לסחור בהם ולהרוויח כסף. Axie מדורגת במשחקמספר 1 שיושב על רשת Ethereum לפי משתמשים פעילים. מה שמייחד את Axie הוא המודל הכלכלי בו פועל הפרויקט, מודל ה play to earn – בו משחקים על מנת להרוויח ולא רק על מנת להנות.

 

קניית נדל"ן וירטואלי

זוהי ללא ספק האופציה המעניינת ביותר, ביכולתנו לבחור פרויקט שאנו מאמינים שצמיחתו עשויה לשים אותו כמוביל במרוץ המטא-וורס ושם לקנות חלקת אדמה – "נכס נדלני וירטואלי", משקיעי קריפטו רבים רואים את המחירים המטורפים (לפעמים מעל מיליון דולר לחלקת אדמה קטנה) של אדמות הנדל"ן הווירטואליות ומבינים את פוטנציאל החזר ההשקעה בטווח הארוך.

מעברלזה אפשר גם "להשכיר" לשימושים שונים ובכך להרוויח כסף, למשל לארח אירועים פרטיים ומסיבות. בנוסף אפשר ליצור הכנסה קבועה מהקמת "עסק" דיגיטלי בחלקת האדמה שלך, דוגמא נפוצה היא אמנים יוצרי NFT שבונים גלריה בעולם המטא-וורס ומציעים את עבודותיהם למכירה.

קניית אדמות מצריכה ידע והכרה של הפלטפורמות אז אם לא מעניין אתכםלהתעסק בתחום ורק רוצים להשקיע ולשכוח כנראה שקניית המטבע של הפרויקט תהיה עדיפה.

הערה על קניית יצירות NFT's

יצירות NFTתפסו תאוצה אדירה בשנה האחרונה, שווי הטרנזקציות הכולל עתיד לעקוף את כל שווי שוק האומנות המסורתי ב 2022. אנשים מכנים את שוק ה NFT כ"שוק האומנות על סטוריאידים", ובתוך כל זה כדאי להיזהר, ערכם של קופיםמפוקסלים למיניהם נקבע ע"י כוחות השוק ואין ספק שהאופציה של צניחה במחיר תמיד מרחפת מעל.

אךדבר אחד ברור עבר טכנולוגיית ה NFT (אסימון ללא תחליף) עבר שלב מאוד חשוב בהתפתחותו: הטכנולוגיה הוכחה. יצירת בעלות דיגיטלית אמיתית, מאובטחת ובלתי ניתנת לשינוי היא לא דבר של מה שבכך והשימושים של הטכנולוגיה אדירים ללא ספק.

 

 

בהצלחה למשקיעים.

 

כותב המדריך הוא אסף אלמליח, אנליסט קריפטו-פיננסים בכיר בבית ההשקעות Proxibit.

 

דיסקליימר:

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכספיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץהשקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משוםייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמורהמתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגעלכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואיןבדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוותהתחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאותרגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצועפעולות.