מטבעות המימ - DogeCoin וShiba-Inu | מה הם ומאיפה הגיעו

May 1, 2024
|
10 דקות

במהלך העליות של שנת 2021, זכינו לצפות בתופעה מעניינת בשוק הקריפטו.

בין אם בגלל משבר הקורונה שדאג לשמור את כולנו מסוגרים בבתים או התארגנות חברי קהילות ברדיט שהחליטו "לתקוף" את קרנות הגידור הגדולות בכך שקנו בהמוניהם מניות אשר היו תחת פוזיציות שורט כבדות, נוצרה קטגוריה חדשה בעולם המניות, מניות המימ, או באנגלית meme stocks.

כמובן שזמן מאוד לא רב לאחר מכן, הטרנד חלחל גם לעולם הקריפטו שאימץ את השגעון החדש בידיים פתוחות.
הרי שכבר אי שם בשנת 2013 נוצר מטבע המימ הראשון, Dogecoin (DOGE).

מטבעות הmeme הם מטבעות אשר השראתם מגיעה מתרבות האינטרנט הידועה באהבתה ל memes ולרוב מטבעות אלו ימקדו בבניית הקהילה יותר מאשר חידושים טכנולוגיים.

אם אתם מבלים הרבה באינטרנט אז אתם כנראה יודעים כבר מה זה meme, אבל למקרה שאת הזמן שלכם אתם מעדיפים להעביר ב"עולם האמיתי" ולא נתקלתם במונח עדיין.
בצורה פשוטה, ממים או memes לרוב מגיעים בצורת תמונה או סרטון מצחיק או כחלק מבדיחה, המופץ באינטרנט על ידי משתמשים כאלו ואחרים כדי לשתף בדיחות, חוויות ואף ביקורות לנושאים מסוימים.

כמה ממים נפוצים שכנראה יצא לכם לפגוש בין אם בתור תמונה או כחלק מסרטון:

אוסף ממים נפוצים

כמובן שיש עוד עשרות או מאות אלפי ממים ובעקבותיהם גם מטבעות ופרויקטים אשר קיבלו השראה מהם, אך אנחנו פה כדי להבין מה דוג'קוין (DogeCoin) ושיבא אינו (Shiba Inu) עושים בשוק ולמה כל כך הרבה אנשים ממשיכים לקנות אותם.

Dogecoin – מטבע המם הראשון

לפני כ11 שנים, בשנת 2013, אדם בשם ג'קסון פאלמר הסתכל באתר CoinMarketCap – אתר דירוג מטבעות קריפטו מוביל, והעלה גיחוך על כמות מטבעות הקריפטו אשר נוצרו על בסיס יומי והתווספו לרשימה הלא נגמרת של פרויקטי הקריפטו הטוענים שבאו לשנות את העולם לטובה בעזרת טכנולוגיה כזו או אחרת.

באותם ימים, באופן בלתי קשור לחלוטין, החלה להתפרסם תמונה של כלבה מסוג שיבא אינו, שמה של הכלבה אמנם היה "קאבוסו" אך האינטרנט הכיר אותה בעיקר בשם Doge.

בלי יותר מידי מחשבה, פרסם פאלמר ציוץ בטוויטר ואמר שהוא החליט להשקיע ב Dogecoin.
הציוץ גרר אחריו בין היתר תגובות חיוביות אשר טענו שהשוק בהחלט זקוק למטבע הומוריסטי להקל על האווירה כנגד כל הפרויקטים "הטכנולוגיים" שהציפו את השוק באותם ימים.

כתגובה לכך, רכש פאלמר את דומיין האתר Dogecoin.com, יצר בפוטושופ לוגו פשוט וכתב באתר שזה ומטבע דיגיטלי אשר נאהב על ידי כלבי שיבא אינו ברחבי העולם.

מהר מאוד הבדיחה החלה לצבור תאוצה וזמן קצר לאחר מכן, אדם אחר בשם בילי מרקוס יצר קשר עם פאלמר כדי להביא את הרעיון לחיים וביחד החלו לעבוד על הפרויקט כתחביב.

באופן מפתיע, קהילת הקריפטו התלהבה מהרעיון הרבה מעבר למה שפאלמר ציפה ובכך החל סיפורו של מטבע המם הראשון מסוגו.

סמל המטבע דוג'קוין

בשנת 2019, קיבל המטבע במה כאשר אילון מאסק, צייץ בחשבון הטוויטר שלו שדוג'קוין הוא -אולי- המטבע האהוב עליו.
התייחסות זו לא השפיעה מהותית על המחיר מעבר לקפיצה רגעית, אך בוודאי הכניסה לתודעה הרווחת את קיומו של המטבע.

קצת לאחר מכן, באזור יולי 2020, בזמן שמרבית העולם ישב בבית וחיפש תעסוקה, צץ טרנד חדש בטיקטוק שגרם למשתמשים רבים לקנות את המטבע דוג'קוין (DOGE) במטרה לנפח את מחיר המטבע, מה שהקפיץ את שוויו בכ96% אך במהירות שבה הגיע הטרנד, כמרבית הטרנדים הוויראליים, כך גם נעלם.

הטרנד: אנשים מתעדים את עצמם רוכשים את המטבע. מקור: distractify

אך הפעם, זמן מה לאחר התפיידות עוצמת הטרנד, הגיעו חברי קהילת הרדיט "SatoshiStreetBets" ובחודש ינואר של שנת 2021, והחלו לנסות גם הם להעלות את שווי המטבע.
כך במהלך של כמה חודשים, במאי 2021 בזמן שאילון מאסק התארח גם בתוכנית Saturday Night Live בארה"ב ובנוסף לכך שאחד ממפתחי הפרויקט ציין שאילון מאסק מייעץ לפרוייקט כבר משנת 2019, הגיע שווי מטבע DOGE אחד לכ0.73$ וסימן עליה של כ10,000 אחוזים (כן... 10,000 אחוזים).

שער זה סימן את השווי הגבוה ביותר אליו הגיע המטבע עד היום.

בסופו של דבר, צריך להבין שמחיר המטבע קפץ אך ורק עקב מניעים ספקולטיביים ולא עקב שינוי ממשי או הוספת ערך נוסף למטבע.

לאחר מכן, באוגוסט של שנת 2021, נוסדה מחדש "קרן דוג'קוין" האחראית על המשך פיתוח הפרויקט כאשר בסגל היועצים שלו נמנים בין היתר: בילי מרקוס – אחד ממייסדי הפרויקט, מקס קלר– מפתח בצוות העיקרי של הפרויקט, ויטליק בוטרין – אחד ממייסדי הפרויקט אית'ריום (ETH) ואף ג'ארד בירצ'ל – מנכ"ל חברת ניורלינק.

מה אפשר לעשות עם דוג'קוין?

אז כן, דוג'קוין נולד כבדיחה וכך גם העביר את מרבית חייו, אך אין זה אומר שזה כך כדי להישאר.

מעריץ מסוים שדיברנו עליו קודם בשם אילון מאסק, הצית את התלהבות הקהל כאשר פרסם בחשבון הטוויטר שלו בינואר 2022, שאנשים יוכלו לקנות פריטים מהחנות באתר טסלה עם מטבעות הדוג'קוין שלהם.

מקור: אתר teslaoracle

לאחר מכן המשיך להצית את ההתלהבות בהודעה נוספת בה רמז שגם חברתו השנייה "ספייס-אקס" תקבל תשלומי דוג'קוין בהמשך הדרך

מקור: חשבון הטוויטר של אילון מאסק

בנוסף לכך, לאחר שסיים את רכישת טוויטר ומיתוגה מחדש בתור "X", הודיע מאסק שהוא מעוניין שהפלטפורמה תתחיל לשלב מערכת תשלומים בה יהיה שימוש גם בדוג'קוין.

מעבר להכרזות האלו, קיימים מגוון אתרים וחנויות בהן אפשר לשלם בדוג'קוין בנוסף למטבעות אחרים.

אז נכון... כרגע עדיין אי אפשר לקנות רכב או בית עם דוג', אבל מה זה אומר כאשר חברה בגודל שלטסלה מתחילה לקבל תשלומים במטבע קריפטו?

האם נתחיל לראות הכרזות דומות בעתיד כאשר מטבעות שונים יתפסו את העין של חברות שונות?
ככל שיותר בתי עסק יתמכו בקבלת תשלומים במטבעות דיגיטליים, כך תגדל גם החשיפה ויגדלו גם השימושים.

נתוני המטבע

סוג הפרוטוקול - דוג'קוין בדומה לביטקוין עובד על מנגנון הוכחת עבודה (Proof of Work).

מחיר למטבע - $0.1388

שווי שוק – שווי השוק של המטבע עומד על כ19,983,663,730 דולרים.

היצע המטבעות - לעומת ביטקוין אשר מתגאה בכך שלנצח יהיו ממנו רק 21 מיליון מטבעות, לדוג'קוין אין הגבלה כזו.
בכל בלוק, נכרים 10,000 מטבעות DOGE, זמן אישור הבלוק לוקח כדקה.
מה שאומר, שבמהלך כל יום, מתווספים כ14,400,000 מטבעות להיצע המטבעות הכולל.
יש בסירקולציה כ144,095,766,380 מטבעות.

* הנתונים נכונים לתאריך 01/05/2024.

Shiba Inu – יורש העצר וחביב הקהל

במהלך שנת 2020, בזמן שישבנו סגורים בבית עקב מגפת הקורונה, שוק הקריפטו חווה עליות מחירים, פרויקטים חדשים צצו על ימין ועל שמאל, בשקט בשקט, הושק פרויקט חדש, ללא גיוסים, ללא משקיעים וללא פרסום.

כמחווה למטבע המם המקורי, דוג'קוין או בכדי לרכב על גבו, הופיע מטבע חדש בשם Shiba Inu (SHIB) אשר גם סמלו כסמל דוג'קוין, הוא כלב מזן השיבא אינו היפני.

סמל המטבע שיבא אינו

הפרויקט נוצר כתגובה למספר רב של פרויקטים אשר גייסו כסף ממשקיעים בדלתיים סגורות כך שכאשר לקהילה עצמה הייתה אפשרות לקנות את מטבעות הפרויקט, המשקיעים הראשוניים היו לרוב פשוט "זורקים" את המטבעות שלהם על השוק, או במילים פשוטות מוכרים את המטבעות שרכשו במחירים נמוכים יותר ישירות על הקונים החדשים.

יוצר הפרויקט, ריושי, שנשאר אנונימי עד היום, בחר להקים את הפרויקט החדש שלו על גבי רשת אית'ריום, עם סכום נזילות של סך הכל 3000 דולרים.
ריושי, לטענתו, החליט ליצור ניסוי חברתי חדש, בו טען שהפרויקט הוקם למען הקהילה וינוהל על ידי הקהילה בלבד.
לאחר הקמת הפרויקט ויצירת המטבעות, במהלך שיווקי חכם שלח ריושי כמחצית מכמות המטבעות ישירות לארנקו של מייסד אית'ריום הבולט ביותר, ויטאליק בוטרין.

לאחר כמה חודשים, בעוד קהילת הפרויקט גדלה ובהתאם גם מחיר הטוקן, החליט ויטאליק שאינו מעוניין להחזיק כמות כזו של מטבעות ובמהלך מפתיע במיוחד לחברי הקהילה ושאר אנשי הקריפטו ברשת, "שרף"
בוטרין כמעט את כל המטבעות שנשלחו אליו ובכך גם הוציא אותם לתמיד מהסירקולציה.
את שאר המטבעות החליט בוטרין לתרום לקרן הסיוע ההודית להתמודדות במגפת הקורונה, הסכום שתרם בוטרין במטבעות עמד על כמיליארד דולרים.

מקור: מכתבו של ויטליק בנוגע לשריפת המטבעות אשר צורף להעברה עצמה

באותו החודש, הודיע ריושי שהחליט על עזיבת הפרויקט וכפי שציין בטענתו המקורית, ישאיר את הפרויקט בידי הקהילה והם יהיו אלה שיחליטו על התפתחותו ועתידו.

בזמן שקהילת שיבא עוד מופתעת מהמכירה של בוטרין ומהעזיבה של ריושי, שחקן חדש צמח מתוך הקהילה והחל להנהיג את הפרויקט, שמו "שייטושי קוסמה" Shytoshi Kusama.
קוסמה לא בזבז זמן והחל לפתח את הפרויקט הראשון תחת מטריית הפרויקט, בורסה מבוזרת בשם "שיבאסוואפ" שהיא העתק של Uniswap (UNI), ובכך לראשונה החל האקו סיסטם של הפרויקט לגדול.
בנוסף לכך הושק גם מטבע חדש בשם Bone – "עצם" הנועד לתת למחזיקים השפעה לניהול הקהילה.

לאחר ההצלחה המסחררת של הבורסה המבוזרת שיבאסוואפ, המשיכה הקהילה והקימה את אוסף הNFTs שלה בשם "Shiboshi NFT", גם הוא התקבל בהתלהבות גדולה ונמכר לחלוטין תוך פחות מ35 דקות בלבד.
כל NFT ייצג בנוסף גם דמות איתה יכלו המשתמשים לשחק במשחק ייעודי אותו הקהילה עוד מפתחת.

מקור: OpenSea

שנת 2021 נגמרה והחלה השנה החדשה, קהילת השיבא מסיימת את הקמת הארגון האוטונומי בעזרתו תוכל הקהילה לקבל החלטות יחדיו על המשך הפרוטוקול בצורת הצעות חדשות, הצבעות לגבי תוצאות ההצעות, שיחות בין חברי הקהילה ועוד.
ובכך הסתיים תהליך ההקמה של הארגון אשר יהיה אחרי על עתיד הפרויקט וניתן להגיד שהוא יוצא לדרך בצורה "רשמית".

זמן מה לאחר מכן, אפליקציית המסחר הפופולרית "רובין-הוד" הוסיפה אפשרות למסחר והשקעה במטבע ובכך עזרה למשקיע ה"ממוצע" להצטרף לשיגעון ולקנות את המטבע.

מקור: newsroom.aboutrobinhood.com

יתרה על כך, במהלך שנת 2022 החלו העבודות על רשת ייעודית אשר תשמש כשכבה שניה לאית'ריום (ETH) בשם "שיבאריום" התאפשר לחברי הקהילה חווית משתמש מהירה יותר וזולה יותר עליה יוכלו חברי הקהילה להנות משלל פרויקטים נוספים אשר יבנו על גבי הרשת בעזרת ולמען חברי הקהילה.

נכון לתאריך כתיבת המאמר, על גבי רשת שיבאריום קיימים נכסים בשווי של 2.38 מיליון דולר.

מקור: גרף שווי הנכסים על גבי רשת שיבאריום מאתר DefiLlama

מה שיבא מתכנן הלאה?

המטבע שהתחיל כספק ניסוי חברתי, ספק בדיחה, מבריכת נזילות בשווי של 3000$, ללא השקעות וללא פרסום, צמח להיות אחד הפרויקטים המדוברים ביותר בעולם המטבעות הדיגיטליים עם שווי שוק של כ12.5 מיליארד דולרים.

מטוקן שנוצר עבור הקהילה - לבורסות מבוזרות ואף עולם וירטואלי בו יוכלו חברי הקהילה להכיר, לתכנן ולהמשיך את החזון של ריושי, נראה שהקהילה לא מתכוונת להשאיר אף נישה ריקה.

חברי קהילת שיבא אינו מראים לנו כמה כוח יש לקהילה כאשר היא מאוחדת ומעוניינת בהצלחת הפרויקט, גם כאשר מדובר בסך הכל בבדיחה שנוצרה על ידי אדם אנונימי שנעלם כבר מזמן....

מצד שני, אולי הסיפור הזה תפס את תשומת ליבם של רבים כל כך מכיוון שמלבד עניין הבדיחה, הסיפור של שיבא והסיפור של ביטקוין דומים בהמון רבדים והם רואים בו את התגלמות הכוח החברתי?
לשניהם יוצר אנונימי שנעלם ועד היום זהותו אינה ידועה, שניהם נוצרו כניסוי למען הקהילה ואף מתוחזקים על ידיה, שני הפרויקטים לא גייסו כספי משקיעים והחלו בעצם מ"כלום", וכמובן לשניהם ערך מוניטרי רק מכיוון שהקהילה עצמה החליטה להתגייס ביחד למטרת הגדלת ופיתוח הפרויקט.

ניתן רק לשער...

נתוני המטבע

סוג הפרוטוקולשיבא-אינו מבוסס על מנגנון הוכחת ההחזקה (Proof of Stake) בדומה לרשת אית'ריום עליה נוצר.

מחיר למטבע - 0.0000212$

שווי שוק – שווי השוק של המטבע עומד על כ12,447,660,950 דולרים.

היצע המטבעות – למרות ההיצע הראשוני של כקוואדריליון טוקנים (או 999,982,361,338,584 ליתר דיוק), לאחר שריפת המטבעות על ידי ויטליק בוטרין, ועוד פעולות שריפת מטבעות למען צרכים כאלו ואחרים, היום ההיצע עומד על 589,263,307,516,505 טוקנים.

* הנתונים נכונים לתאריך 01/05/2024.

סיכום

דוג'קוין, שיבא אינו, PEPE, קיימים אין ספור מטבעות meme, רובם הגדול, כמו בכל טרנד חדש, מן הסתם לא שווים כלום ולא יהיו שווים כלום. התופעה המוזרה של מטבעות meme בשוק הקריפטו נותנת לנו הצצה לרעיון מעניין: לא רק חידוש טכנולוגי שווה כסף, אלא גם קהילה אינטרנטית שמתאגדת סביב נרטיב או סיפור יכולה להיות שווה לא מעט כסף. האם לקהילה יש ערך כספי ברור? כמובן שאין חידוש, אין טכנולוגיה אך יש מותג פוטנציאלי, וזה יכול שווה כסף.
באותו משקל ניתן לשאול האם למותג ברבי יש ערך ריאלי? התשובה היא לא – כולו סנטימנטלי. אך האם המותג הזה שווה כסף? בהחלט כן.

כל אחד יכול ליצור מטבע ולטעון שעומד מאחוריו משהו אמיתי ומיוחד.
כמו שאנחנו יודעים, בקריפטו וגם לפעמים מחוץ לקריפטו, הרבה מאוד מהדיבורים הם ריקים מתוכן.
כאשר אנחנו שומעים על מטבע כזה או אחר שעלה בצורה מדהימה תוך לילה או מטבע אחר שטוען שלו יש את הקהילה הטובה ביותר, חשוב מאוד לזכור שבסופו של דבר, מדובר בבדיחה ולרוב אין שום חידוש או תכנון אמיתי מעבר לשלב ההקמה.

קיימים מאות מטבעות meme המנסים לרכב על גל ההצלחות של המטבעות שכולנו שמענו עליהם, אך בכל זאת כאשר אתם מחפשים אם כדאי לכם להשקיע את זמנכם וכספכם במטבע הmeme "הבא", בבקשה קחו את הזמן בכדי להכיר את הקהילה, לבדוק האם יש תכנונים עתידיים או בכלל מה הלך הרוח של מייסדי הפרויקט וחברי הקהילה הקיימים. וגם אם תגידו (ובצדק) "אני לא לוקח חלק בטירוף הזה" תוכלו להנות וללמוד דבר או שניים על כוחה של קהילה, כוחו של מותג.

שיעור חשוב בשיווק. פחות בכלכלה.  

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.