השקעה באיתריום – המדריך המלא 2024

April 24, 2024
|
6 דק'

מה זה איתריום? ולמה הוא כה חשוב?

איתריום, המטבע השני בגודלו בשוק המטבעות הוא ללא ספק אחד הנכסים הכי מבוקשים להשקעה בשוק המטבעות הדיגיטליים, איתריום הוא לא רק מטבע דיגיטלי, אלא פלטפורמה שעליה נבנים חוזים חכמים ואפליקציות מבוזרות (DApps). הוא מתבסס על אלגוריתם קריפטוגרפי המאפשר עסקאות מאובטחות ושקיפות. בשונה מבטקוין, איתריום מאפשר יותר מרק העברת ערך; הוא מספק פלטפורמה ליצירת שירותים פיננסיים חדשניים.

אחד מהיתרונות העיקריים של האיתריום הוא גמישותו ויכולתו לתמוך ביישומים רבים ושונים בעזרת חוזים חכמים. זאת אומרת שהאיתריום לא רק משמש כמטבע דיגיטלי, אלא גם כתשתית לפיתוח יישומים חדשניים ומהפכניים בתחומים שונים, כגון פיננסים, טכנולוגיה, תעשיית המשחקים ועוד.

איתריום נוצר בשנת 2013 על ידי המתכנת הרוסי-קנדי ויטליק בוטרין ומאז הפך למטבע הקריפטו השני בגודלו לפי שווי שוק. רשת איתריום פועלת על מנגנון קונצנזוס של הוכחת החזקה (POS), משמע שעסקאות ברשת מאומתות על ידי קבוצת צמתים, ולא באמצעות רשות מרכזית אחת (כמו בנק).

הפופולריות של איתריום גדלה במהירות מאז השקתו, וכעת היא אחת מרשתות הבלוקצ'יין הנפוצות ביותר בעולם. על גבי הרשת פותחה מערכת אקולוגית משגשגת של אפליקציות שנבנו תוך שימוש בטכנולוגיית החוזים החכמים ורשת הבלוקצ'יין של את'ריום, החל מבורסות מבוזרות (DEXs) ופלטפורמות משחקים ועד לאפליקציות העוסקות במימון וביטוח, יש מגוון רחב של יישומים המופעלים על ידי איתריום. למעשה איתריום משמש כתשתית הרחבה והענפה ביותר בשוק הקריפטו ומהווה את אחד מעמודי התווך של הטכנולוגיה והשוק.

איך להשקיע באיתריום - כל הדרכים

בישראל, השקעה אתריום מחייבת ראשית כל ארנק דיגיטלי. ישנן אפשרויות רבות לקנייה: דרך חלפנים, בורסות, או פרטיים בקבוצות אונליין, אך יש לשים לב לסיכונים של רמייה.

הדרך הראשונה: כספומט קריפטו

כספומטים המוצעים לקניית אתריום, כמו בהרצליה, מציעים גישה נוחה אך עם עמלות גבוהות. הפריסה של כספומטים לרכישת איתריום וביטקוין ועוד מספר מצומצם של מטבעות. הפריסה של הכספומטים בישראל מתרחבת וכיום הם קימיים בערים מרכזיות כמו: תל-אביב, ירושלים, נתניה, באר שבע, חיפה, רמת גן. הכספומטים הללו מציעים דרך נוחה להשקעה באיתריום אם כי צריך להגיע פיזית על מנת לבצע את הרכישה, החיסרון המובהק של שירות זה הם העלות. העמלות מגיעות ל 5% לקנייה ואף יותר וזאת בנוסף לשער גבוה מהשער הנסחר.

הדרך השנייה: זירות מסחר בחו"ל

לאלו המעוניינים במסחר, זירות מסחר בינלאומיות כמו Binance או Bitfinex מציעות אפשרות לקנות, למכור ולהשקיע באתריום, תוך כדי שימוש בארנקים דיגיטליים. יש להיות מודעים לסיכונים הרבים שישנם בפעילות עם בורסות בחול – שכן הן אינן מפוקחות ע"י הרגולציה בישראל, משקיעים רבים באיתריום ובמטבעות אחרים שבחרו בזירות המסחר הבינלאומיות מצאו עצמם נשאבים למאבק מול הבנקים הישראליים על מנת להפקיד את הכסף לחשבון ופעמים רבות אף סורבו לחלוטין מטעמים של חשש של הבנק להלבנת הון ומימון טרור. לכן זוהי אולי דרך קלה בעת הכניסה להשקעה אך יכולה להיות קשה מאוד בעת היציאה – כשנרצה למשוך את הכסף לחשבון הבנק.

הדרך השלישית: חלפנים ישראלים

השקעה באיתריום עם חלפנים ישראלים יכולה להיות דרך טובה להשקיע באיתריום, במיוחד לאלו המעוניינים לבצע את ההשקעה בדרך נקייה וכזו שתאפשר משיכת רווחים לחשבון הבנק בקלות יתרה. כמובן שחשוב לוודא כי הגוף מולו אנו עובדים הוא גוף המפוקח ע"י רשות שוק ההון ומחזיק בהיתר לתת שירות במטבעות דיגיטליים. החסרון בדרך זו מונח בדרך כלל בעלות נוספת לרואה חשבון או שירות נוסף של ניכוי מס, בנוסף, המעבר בין מטבע למטבע עשוי להיות תהליך ארוך ולעלות לא מעט כסף.

כספומט ביטקוין - מהפתרונות היקרים בשוק                                                זירות מסחר בחו"ל - קל להכנס, קשה לצאת

הדרך הרביעית: בית השקעות ישראלי

אפשרות נוספות לקניית ומכירת אתריום ומטבעות דיגיטליים נוספים, היא לעבוד עם בית ההשקעות שלנו – פרוקסיביט. המשקיעים בבית ההשקעות שלנו פטורים לחלוטין מהצורך בהחזקת ארנק דיגיטלי, אנו דואגים לספק את 'שירותי הארנק' למשקיעים שלנו, שפטורים מהצורך בהחזקתו האישית, ונהנים מרמת האבטחה הגבוהה ביותר שאפשר לבקש תוך כדי ביצוע עסקאות. בנוסף בית ההשקעות מטפל אפילו בעניין המיסוי ובכך לקוחותינו מקבלים את המעטפת שנותנת לו השקעה בראש שקט. למעשה, נוצרה דרך חדשה – קלה ונוחה יותר מאי פעם להשקיע במטבעות דיגיטליים.

יש לומר שלמרות הדעה הרווחת – שזירות מסחר בחול זולות יותר מהשקעה עם בית השקעות ישראלי – זה לא תמיד נכון. העלויות של השקעה עם פרוקיסיביט יכולים להיות טובים אפילו מול השקעה בבורסה בחו"ל הסיבה נעוצה בכך שהשקעה עם זירות מסחר בחול נעשית בדרך כלל עם אשראי, בהנתן העמלות הגבוהות שגובות חברות האשראי, הפתרון של בית השקעות ישראלי יכול להיות זול יותר. בנוסף, בעת המשיכה – משקיע שיבחר בבורסה בחול בדרך כלל יצטרך להעסיק רואה חשבון או להשתמש בשירותי ייעוץ מס על מנת לנכות את המס ולהוכיח את נתיב הכסף. שירות זה בלבד יכול להגיע לאלפי שקלים, ובסוף כל התהליך הזה, אם עברתם דרך בורסות שאינן מפוקחות עדיין ייתכן שהבנק יערים קשיים והכסף יסורב.

דרכים נוספות:

דרכי נוספות לרכישת מטבעות איתריום יכולות להיות רכישה מאדם פרטי או שימוש בארנק חם – אפליקציה שמאשר קנייה של המטבעות באשר לקנייה מאדם פרטי, הסיכונים רבים – מקור המטבע אינו ידוע וייתכן כי מדובר במטבע "מסומן" בחשד להבנת הון שיהיה כמעט בלתי אפשרי להפקיד לחשבון הבנק. בנוסף לכך נצטרך לשמור את המטבעות הדיגיטליים בדרך כזו או אחרת, וזה ייאלץ אותנו לקנות ארנק קר (שאינו זול) או להשתמש בארנק חם שנחשב לא מאובטח דיו.

טיפים להשקעה בקריפטו – השאלות שחשוב לשאול לפני ההשקעה

1. האם הגוף איתו עובד תחת רגולציה? האם הוא מפוקח ע"י הרשויות הרלוונטיות?

2. כיצד המטבעות נשמרים? האם מדובר בשמירה קרה (מנותקת מהרשת) או שמא מדובר בארנק חם הנחשב לפריץ יותר? לכתבה על ההבדלים בין ארנק חם לארנק קר.

3. מה היא רמת הנזילות? אם אני רוצה למכור, האם אני צריך למצוא קונה? או שאני יכול לבצע מכירה כמעט כל הזמן בזירת מסחר מסוימת?

4. האם יהיה קל למשוך את הכסף לחשבון הבנק? הקושי תלוי בעיקר ברגולציה, לפעמים גם באמצעים טכניים.

5. האם אצטרך לרכוש שירותים של ניכוי מס?

לסיכום:

המטבע איתריום נתפס כמטבע "חובה" עבור הרבה משקיעים בשוק הקריפטו – הוא משמש גשר לעוד הרבה מטבעות אחרים ואסור להמעיט בחשיבותו באקו-סיסטם של שוק המטבעות הדיגיטליים.

מספר דרכים ישנם לבצע השקעה באיתריום, הפופולריות שבהם הן: זירות המסחר הבילאומיות, כספוטים וחלפני קריפטו והשקעה דרך בית השקעות ישראלי. זירות המסחר הבילאומיות מציעים לרוב את הדרך הנוחה ביותר להכנס לשוק אך לצאת ממנו היא לעיתים תהליך ארוך וכואב. הכספומטים מציעים דרך נוחה וקלה, עם זאת מדובר בשירות הנחשב יקר בשוק, חלפנים ישראליים מציעים גם הם דרך נוחה, לעיתים אפילו גם עוזרים ביציאה, אך חשוב לשים דגש על נותן שירות שבו שירות הלקוחות באמת קיים, ולבדוק שיש מענה בצד השני. בית השקעות כדוגמת פרוקסיביט מציע דרך קלה ונוחה בעת הכניסה לבעת היציאה, הלקוח מקבל את הבטחון מכך שהגוף מפוקח ע"י רשות שוק ההון ביטוח וחסכון ופועל בהתאם לכלל חוקי הרגולציה, אבטחת המטבעות היא הגבוהה ביותר בשוק והשירות כולל אפילו ניכוי מס כך שהמשקיע יכול להיות בראש שקט מכל הכיוונים.