הכרות עם Synthetix (SNX) – אנליזה מלאה 2024

May 1, 2024
|
8 דק'

הקדמה – נכסים סינטטיים והפוטנציאל

כשמדובר בפרויקטים בעולמות ה-DEFI, Synthetix  הוא ללא ספק אחד הפרויקטים המעניינים והייחודיים בתחום. הפרויקט, הבנוי על רשת Ethereum, מציע מערכת מתקדמת ליצירה ומסחר בנכסים סינתטיים שנקראים "סינת'ים", המדמים את ערכם של נכסים בעולם האמיתי.

Synthetix מציעה גישה חדשה לשוק ההון, באמצעות טכנולוגיה שמאפשרת מסחר מבוזר ומדויק בנכסים השונים. ניתן להסתכל על נכס סיננטי כמעין "נגזרת" של נכס הבסיס המאפשר להשקיע או לסחור בנכס מסוים מבלי באמת להחזיק אותו. מגוון הסינת'ים שתוכלו לסחור ב-Synthetix הוא די רחב, החל ממטבעות קריפטוגרפיים ועד מדדי מניות ומדדי קריפטו, ואפילו סחורות מוחשיות כמו זהב. הגיוון הרחב של סוגי הנכסים נותן לנו הצצה לפוטנציאל של הרעיון – כמעט כל נכס יוכל "לחיות" על הבלוקצ'יין בצורה כזו או אחרת.

המטרה של הפרויקט היא לשלב באופן טבעי בין נכסים בעולם הפיננסי המסורתי ולתת להם "חיים" על פלטפורמות בלוקצ'יין ובכך להגביר את הנגישות שלהם למסחר ביתר קלות.

קישור לדף לבן

קישור לאתר המטבע

איך Synthetix  עובד ?

כאמור, Synthetix מאפשרת מאפשר יצירת נכסים סינטטיים - נכסים דיגיטליים המשקפים את ערכם של נכסים אחרים כגון מטבעות קריפטו, סחורות ומטבעות פיאט. הנכסים הסינתטיים מבוססים על חוזים חכמים ומשתמשים באורקלים (Oracles) כמו ChainLink (קישור) לעדכון ערך הנכס הסיננטי בזמן אמת מול נכס הבסיס.

Synthetix משתמשת בטוקני SNX כערבות ליצירת הסינת'ים, עם דרישת ערבות מינימלית שנקבעת על ידי הקהילה. המשתמשים יכולים לסחור בסינת'ים באמצעות פלטפורמות כמו Kwenta, וכן להפקיד אותם בפלטפורמות DeFi אחרות ליצירת נזילות והרווחת עמלות. המערכת מציעה גם אופציות למסחר מתקדם ואסטרטגיות חדשות תוך שמירה על אבטחה וביזור.

כאשר הפלטפורמה הושקה ב-2017 היא נוהלה על ידי קרן Synthetix, קרן אוסטרלית ללא מטרות רווח. עם זאת, החל מ- 2020, המערכת נשלטת כעת על ידי שלושה ארגונים אוטונומיים מבוזרים:

1. ProtocolDAO: הגוף המבוזר שדואג לחלק הטכני - אחראי לבקר את המימון עבור שדרוגי הפרוטוקול ושינויים בחוזים החכמים של Synthetix.

2. GrantsDAO: הגוף המבוזר שדואג לפיתוח העיסקי וההתאמה לדרישות הקהילה - אחראי לבקרת מימון עבור הצעות הקהילה למוצרים ציבוריים ב-Synthetix

3. SynthetixDAO: הגוף המבוזר שדואג להקצאת מימון לפרויקטים צד שלישי שנעזרים בטכנולוגיה של Synthetix ובכך עוזרים לפיתוח הרשת.

Synthetix מספקת פלטפורמה מבוזרת, המאפשרת למשתמשים לקבל חשיפה לנכסים פיננסים מסורתיים ונכסי קריפטו - ללא צורך בבעלות על נכסים אלו. זה מאפשר לכל מי שיש לו עניין ב-DeFi להצטרף לתעשייה באמצעות שימוש בנכסים סינתטיים בלי קשר לשאלה אם הוא מחזיק בנכסים בפועל או לא.

עיצוב המערכת האקולוגית- מקור, אתר החברה

צוות ומייסדים

קיין וורוויק הוא המייסד של Synthetix, וכרגע מוביל את הצוות לפיתוח העתידי שלו. יש לו ניסיון עבר בבניית פלטפורמות תשלום במטבעות קריפטוגרפיים באוסטרליה, הגדולה שבהן היא Blueshyft. לפני כן, וורוויק היה גם חבר מועצה מייעצת בבלוקצ'יין אוסטרליה, כמו גם חבר המועצה המייעצת ב-The Burger Collective.

הפרויקט נוסד במקור בשם Havven, וגייס 30 מיליון דולר בתחילת 2018 באמצעות הנפקת המטבעות הראשונית (ICO) ומכירת האסימון המקורי שלהם SNX מקרנות קריפטו גדולות.

ישנם שני חברים בולטים נוספים בצוות הליבה של סינתטיקס: ג'סטין מוזס וקלינטון אניס. ג'סטין מוזס הוא ה-CTO של Synthetix ומלווה את הפרויקט מתחילתו. לפני שהצטרף לסינתטיקס, מוזס היה מנהל הנדסה ב- MongoDB. בעל ניסיון רב במערכות בקנה מידה גדול, מתמחה בעיצוב ופריסה. לאדריכל התוכנה של Synthetix, קלינט אניס, יש למעלה מ-18 שנות ניסיון בהנדסת תוכנה. בהגיעו מפיננסים מסורתיים, אניס עבד כאדריכל תוכנה ב-JPMorgan Chase.

צוות סינתטיקס. משמאל: קין וורוויק, ג'סטין מוזס וקלינטו אניס

המטבע SNX – שימושים, ביקוש והיצע

Synthetix Network Token (SNX) הוא מטבע מסוג ERC-20 שמקורו במערכת האקולוגית של Synthetix.

עיקר השימוש של המטבע: אם ברצוננו להנפיק "סינתי'ם" תהיה חייב להחזיק את המטבע SNX ולנעול אותו כערובה למעשה המטבע SNX מספק בטחונות בעת הטבעת הנכסים הסינתטיים על הפלטפורמה, כלומר הם כלואים בחוזים חכמים כאשר נוצרים סינת'ים.

שימוש נוסף של המטבע הוא לביצוע סטייקינג קלאסי. כאשר הם מופקדים למאגר, מרוויחים מחזיקי המטבע תגמולים, אשר נוצרים באמצעות עמלות עסקה המשולמות בבורסת סינתטיקס. באמצעות פרוטוקול נזילות הנגזרים, הבורסה מספקת גם פלטפורמה למסחר בסינטים (נכסים דיגיטליים המתארים נכסים מהעולם האמיתי).

למטבע היצע מקסימלי של 308,069,419 SNX, כאשר כמעט כל המטבע נמצאים במחזור.

הבורסה המבוזרת Kwenta

מרכיב חשוב נוסף של מערכת האקולוגית של Synthetix הוא Kwenta (קישור), בורסה מבוזרת (DEX) המאפשרת מסחר בסינטים ומטבעות דיגיטליים שונים. Kwenta משתמשת במסחר מסוג עמית מול חוזה – כלומר אדם סוחר מול חוזה חכם ולא מול אדם אחר, בכך השימוש הוא בחוזים חכמים במקום בספר הזמנות (orderbook). סגנון מסחר זה של עמית לחוזה ממיר בקלות מטבעות ואינו מצריך כל תקופות המתנה למימוש התאמות – אין דיליי בכלל. בכך הוא עוקף את הבורסות המרכזיות ומציג יכולות מעולות להתמודד עם כמויות גדולות של הזמנות.

קוונטה: מערכת מסחר עמית לחוזה

סייגים וחששות

בעוד Synthetix נשמע עתידני ויש לו מספר יתרונות ייחודיים שיכולים לשרת אנשים רבים ברחבי העולם, עדיין יש סיכון גדול עם המערכת, וזו העובדה שהיא עדיין בפיתוח ואין ערובה שהיא תצמח ותצליח בטווח ארוך.

כמובן שסיכון ברור מאליו יהיה התלות של Synthetix ב-Ethereum, אבל את הסיכון הזה לוקחים כל הפרויקטים המונפקים על אתיריום.

סיכונים עיקריים נוספים טמונים בכך שהפלטפורמה זקוקה להזנות מחירים אמינות עבור כל הנכסים הסינתטיים שנטבעו ורשומים בבורסת Synthetix. אם אין דרך לעקוב בצורה מהימנה אחר מחיר הנכס ללא מניפולציה, המערכת כולה תהיה נתונה להונאה. הצורך הזה בהזנות מחירים אמינות שמר על סינתטיקס מוגבל למטבעות עיקריים, מטבעות קריפטוגרפיים בעלי נזילות גבוהה וסחורות. כגון זהב וכסף. בעתיד ייתכן ששינויים רגולטוריים ישפיעו גם על Synthetix. תחומי שיפוט מסוימים יכולים בקלות לסווג את הסינת'ים כניירות ערך או נגזרים פיננסיים, מה שיהפוך אותם לכפופים לכל התקנות והחוקים הנוכחיים המסדירים את סוגי הנכסים הללו.

מתחרים

יש לומר – כמעט ואין פרויקטים המתחרים ב Synthetix באופן ישיר, ולא בטוח שזה חדשות טובות. נסביר: היכולת של Synthetix להתרחב לנכסים בעולם האמיתי כמו מניות, נדל"ן וכו היא מוגבלת – החשש שהרגולטור יתייג נכס סיננטי אחד כנייר ערך אם יתפשטו לעולמות המניות הוא גדול מאוד. לכן כנראה הפחד מרגולציה מונע מהרבה שחקנים להיכנס לתחום.

עם זאת יש לא מעט פרויקטים המתחרים ב SNX בצורה עקיפה. החל מ – MakerDAO (קישור) שעוסק בהנפקת מטבע יציב וגם הוא מציע תשואות על נעילת מטבעות ועד לבורסות המבוזרות האחרות שמתחרים באופן חלקי ב Synthetix בעיקר במרכיב של מסחר מבוזר שמתבצע דרך הבורסה המבוזרת Kwenta.

הבורסות המבוזרות הבולטות שבהן יכללו את Uniswap (קישור) DYDX ועוד לא מעט בורסות מבוזרות.

לסיכום:

פלטפורמת Synthetix היא בהחלט ייחודית ובעלת שימושים רבים – החל ממטבעות דיגיטליים ועד מניות וסחורות כמו זהב, המערכת נשלטת היום ברובה ע"י 3 ארגונים אוטונומיים מבוזרים ופועלת בשלושה כיוונים חשובים :

1. מאפשרת ליצור נכסים סיננטים

2. ספקית נזילות למסחר בנכסים הסיננטים ונכסי קריפטו נוספים

3. בורסה מבוזרת המבוססת על מסחר בין אדם לחוזה חכם

צוות המייסדים של Synthetix כולל אנשים בעלי נסיון רב בפיתוח וגם ניסיון בעולמות הפיננסיים, השימוש העיקרי של המטבע טמון בעצם הנפקת אותם נכסים סיננטיים ומשם מגיע לא מעט ביקוש למטבע, בנוסף תמיד ניתן לבצע סטייקינג קלאסי למטבע ולהרוויח מעמלות המסחר בבורסה המבוזרת של Synthetix הנקראת Kwenta. הסייגם והחששות אודות המטבעות לא מעטים וכוללים סיכונים של רגולציה ותלות באורקלים ChainLink וכמובן רשת הא'תריום.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.