הכרות עם ChainLink (LINK) – אנליזה מלאה 2024

January 31, 2024
|
7 דק'

הקדמה - אורקל ובעיית חיבור לעולם החיצון

כששוק הקריפטו החל לצמוח באופן יוצא מן הכלל, עשרות בלוקצ'יינים שונים החלו לפעול ולכולם משהו משותף: כל הבלוקצ'יינים חיים ב"יקום נפרד" מהעולם החיצון.

במילים פשוטות: הבלוקצ'יין הוא מעין אסופת מידע שלא יודעת מה קורה בעולם החיצון: היא לא יודעת אם שער הדולר עלה או ירד, היא לא יודעת מה המזג אוויר ושמחר צפוי טייפון והמידע הזה נחוץ אם אנחנו רוצים להשתמש ביתרונות של טכנולוגיית הבלוקצ'יין.

הדרך לחבר את הבלוקצ'יין למה שקורה בעולם החיצוני היא האורקל (Oracles) עליו נסביר בשורות הבאות.

קישור לאתר הפרויקט

קישור ל whitepaper

מה זה אורקל (Oracles) ?

הגדרתו של אורקל היא: יישות מבוזרת המגשרת בין הבלוקצ'יין למערכות חיצוניות.

דוגמה טובה לשימוש באורקל היא במערכת המבוססת על חוזה חכם של ביטוח נסיעות. במקרה של טיסה שנדחתה או בוטלה, החוזה החכם יכול להתבצע באופן אוטומטי ולשלם לנוסע פיצוי בהתאם לתנאי הביטוח. אורקל במקרה זה משמש לאיסוף נתונים מחברות התעופה אודות זמני ההמראה והנחיתה, ולהעביר מידע זה לחוזה החכם, כך שהפיצוי ישולם באופן אוטומטי ומדויק ללא התערבות ידנית.

אך הדרישה לתת אמון במקור מחוץ לבלוקצ'יין לספק מידע אמין תמיד הייתה מקור לחולשה בכל הנוגע להעברת מידע לעולם החיצון וממנו.

וכאן נכנס Chainlink, שהיא רשת אורקל מבוזרת בלוקצ'יין המאפשרת לחוזים חכמים לתקשר בצורה מאובטחת עם נתונים ושירותים מהעולם האמיתי מחוץ לרשתות בלוקצ'יין.

Chainlink חיוני מכיוון שהוא משפר משמעותית את יכולות החוזים החכמים על ידי מתן גישה לנתונים מחוץ למה שקורה בתוך שרשרת הבלוקצ'יין וכל זה תוך שמירה על האבטחה והאמינות של טכנולוגיית הבלוקצ'יין.

באנליזה על המטבע Chainlink, נצלול עמוק כיצד פועל Chainlink ומדוע הוא כל כך חשוב באקוסיסטם, מי הם המייסדים והצוות, מה הם השימושים של מטבע, מהם האתגרים הצפויים למטבע ומהו עתידו?

כיצד פועל האורקל של Chainlink?

האורקלים של Chainlink פועלים כגשר בין חוזים חכמים בלוקצ'יין ונתונים מהעולם האמיתי. בעיקרו של דבר, הם עוזרים לחוזים חכמים ליצור אינטראקציה עם מידע חיצוני שהם לא יכולים לגשת אליהם בעצמם.

הנה פירוט פשוט:

חוזים חכמים: אלה הם מעין הסכמים דיגיטליים שתוכנתו על בלוקצ'יין, אבל הם יכולים לגשת רק לנתונים בבלוקצ'יין שלהם. הם מוגבלים מכיוון שהם לא יכולים להגיע לנתונים חיצוניים כמו מידע מזג אוויר, מחירי מניות, (או טיסה שהתבטלה כמו בדוגמא למעלה).

צורך בנתונים חיצוניים: חוזים חכמים רבים זקוקים למידע מהעולם האמיתי כדי לעבוד. לדוגמה, חוזה חכם לביטוח יבול זקוק לנתוני מזג אוויר כדי להחליט אם יש לפצות חקלאי על נזקי הבצורת.

איך זה עובד: המקום שבו Chainlink נכנס לתמונה. הוא מחבר את החוזים החכמים האלה עם מידע מחוץ לשרשרת, מהעולם האמיתי.

כדי להבטיח שהמידע של האורקל אמין צ'יינלינק משתמשת ברשת מבוזרת של צמתים, כדי להביא נתונים אלה ולאמת אותם. כלומר על פיסת מידע שהאורקל מזין עשרות אנשים ומחשבים ברחבי העולם צריכים "להסכים".

תהליך זה, עם הדגש שלו על ביזור וריבוי שכבות של אימות, הוא מה שמייחד את Chainlink מבחינת אמינות ואבטחה במרחב האורקל.

צ'יינלינק מחברת חוזים חכמים בכל בלוקצ'יין לכל מקור מידע חיצוני

שימושים של הטכנולוגיה

פיננסים מבוזרים  (DeFi)

מוצרים פיננסיים מסורתיים רבים כמו הלוואות, תשלומים, נגזרים, הון נכסים ועוד נבנים על הבלוקצ'יין באמצעות חוזים חכמים כדי להגביר את הביטחון והשקיפות שלהם ולהפחית חסמי כניסה. יישומי DeFi אלה משתמשים ב-Chainlink כדי לתמחר נכסים, לגשת לשיעורי ריבית, לאמת ביטחונות ועוד, המאפשרים למוצרים אלו לבצע פונקציות כמו הנפקת הלוואה לפי שווי שוק הוגן, אוטומציה של הנפקת דיבידנדים ועוד.

ביטוח

חוזים חכמים ממונפים גם ליצירת חוזי ביטוח פרמטריים בבלוקצ'יין. Chainlink משמש כיום בייצור כדי לספק נתוני מזג אוויר לשוק ביטוח היבול של ארבול, מה שמאפשר לחקלאים בכל העולם לקבל ביטוח יבול פרמטרי פשוט עם חיבור לאינטרנט, המוסדר בצורה הוגנת ובזמן בהתאם לכמות המשקעים, טמפרטורה או מעריכים אחרים שאליהם מוגדרת המדיניות.

Gaming

מפתחים מתחילים גם להשיק יישומי משחקים חכמים מבוססי חוזים בבלוקצ'יין, שלעתים קרובות משלבים אסימונים לא ניתנים לשינוי (NFT) כפריטי אספנות דיגיטליים נדירים. אחד מאבני הבניין המרכזיות של משחקי בלוקצ'יין רבים הוא מקור לאקראיות ליצירת תרחישים אקראיים במשחק או קביעת הזוכה המאושר בפרסים. Chainlink מספקת פתרון אקראיות בשם VRF, אשר מייצר אקראיות ומעביר אותה לחוזה החכם באופן שבו המשתמשים יכולים להוכיח שהוא הוגן וחסר פניות, שכן גם השחקנים, יוצרי המשחק או הישויות החיצוניות לא יכולים להתעסק עם האקראיות או לתמרן אותה.

צוות ומייסדים

סרגיי נזרוב, בן 32, הוא יזם טכנולוגי עם עשור של ניסיון בתחום הבלוקצ'יין. כבוגר פילוסופיה וניהול מאוניברסיטת ניו-יורק, הוא שימש כעוזר הוראה לפרופ' לורנס לניהן מ-Firstmark Capital שם נחשף לבדיקת נאותות של סטארט-אפים טכנולגיים.

סרגיי ייסד חברת Smartcontract.com, אשר הובילה להקמת צ'יינלינק ב-2017. לפני כן, הוא גם ייסד את Secure Asset Exchange ו-CryptoMail, שירות דואר אלקטרוני מבוזר. סטיב אליס, ה-CTO ושותף-מייסד, שעבד ב-Pivotal Labs, הצטרף אל נזרוב בפיתוח Secure Asset Exchange וכעת בצ'יינלינק.

הגישה של סרגיי וסטיב די ברורה: שיווק מיותר בשלבים האלו, לכן התמקדו בבניית שותפויות ולא שיווק, השותפויות הללו היום הן אבן יסוד בהצלחתה של צ'יינלינק.

מייסדי צ'יינלינק: (מימין) סטיב אליס, סרגיי נזרוב ו ארי ג'ולס

המטבע LINK – שימושים, ביקוש והיצע

LINK הוא מטבע מסוגERC-20  המשמש בתוך המערכת האקולוגית של Chainlink כדי לתמרץ "ספקי נתונים". צמתים (מחשבים) המספקים נתונים (מהעולם החיצון) צריכים "לנעול" מספר מסוים של אסימוני LINK בכך הרשת מתגמלת אותם במטבעות LINK  נוספים אם הם מבצעים את תפקידם במדויק ובקפדנות.

התפקיד החשוב ביותר של LINK הוא לפעול כרשת בטחון. ניתן לקחת אסימוני LINK נעולים מספק הנתונים אם הוא שולח בזדון את הנתונים הלא נכונים. אכיפת השימוש ב-LINK כבטחונות חובה יוצרת אמון, מכיוון שלספקי נתונים יש מה להפסיד אם הם לא יבצעו את עבודתם היטב.

בנוסף לכך, משקיעים יכולים כעת להחזיק את אחזקותיהם ב-LINK כדי להגביר את אבטחת הרשת (יותר כוח מחשוב – יותר אבטחה). בתמורה, מרוויחים הכנסה פסיבית מהפרוטוקול בצורה של שיעור APY קבוע של 4.75%.

כלכלת המטבע

Tokenomics הוא מונח המשמש לתיאור 'המודל הכלכלי' (מודל עסקי) של נכסים דיגיטליים חדשים, או בקצרה: כלכלת המטבע.

כלכלת המטבע של הטוקן LINK הפכה יותר ויותר חשובה במהלך השנים. הטוקן LINK המקורי משתלב אט אט במערכת Chainlink באמצעות סדרה של שימושים כפי שראינו.

לטובת הפרויקט גויסו כ-32 מיליון דולר בהנפקת טוקן ראשונית (ICO) בספטמבר 2017 עם היצע כולל של מיליארד מטבעות LINK

כיום קיימים בסירקולציה כ-580 מיליון מטבעות, כשפעמיים בחודש משולמים למפעילי הצמתים ברשת כ-500,000 מטבעות. לאחר ההנפקה חלוקת המטבעות התחלקה כך:

30% עבור המשך פיתוחים עתידיים

35% תמריץ עבור מפעילי הצמתים המתחזקים את הרשת

35% מכירה לציבור

בזמן כתיבת שורות אלה, CoinMarketCap מדרג את LINK במקום ה-12 מבחינת שווי שוק.

חלוקת המטבעות בהנפקה

מתחרים

יש לומר שצ'יינלינק הם האורקל הוותיק והמוכר ביותר בשוק המטבעות הדיגיטליים, עם זאת בשנים האחרונות צמחה תחרות משמעותית מפרוטוקולים חדשים. הבולטים שבניהם הם: Band Protocol ו - API3.

Band Protocol: מתמקד בסנכרון מהיר ואפקטיבי של נתונים חיצוניים לבלוקצ'יינים. מציע פתרון שמפחית את הסיכון של מידע מטעה על ידי שימוש במספר מקורות נתונים.

API3: שואף להיות אורקל דור שלישי על ידי האפשרות לחברות ליצור אורקלים מבוזרים באופן עצמאי, מה שמאפשר שליטה ואמינות גבוהה יותר בנתונים.

לכל אחד מהם שיטות פעולה שונות, אך יתרון הגודל נמצא בידיים של Chainlink ללא ספק.

היתרון המשמעותי ביותר של צ'יינלינק הוא שיתופי הפעולה שיצרו בחברה. בין השיתופי פעולה המשמעותיים ניתן למצוא את Swift ספקית התשלומים הגלובליים, ועוד עשרות חברות מהאקוסיסטם של עולם המטבעות הדיגיטליים כמו: Synthetix, Ocean Protocol.

סייגים וחששות

כאשר מדובר בצ'יינלינק ובעולם האורקלים בכלל, יש מספר סייגים וחששות שחשוב להתייחס אליהם:

ריכוזיות יחסית: על אף שהרשת מבוזרת, ישנם חששות שהתחזוקה והשליטה בנתונים עדיין מרוכזת למדי בידי קבוצה קטנה של נותני שירות.

תלות במקורות נתונים חיצוניים: האורקלים תלויים באמינות ובזמינות של מקורות הנתונים החיצוניים, מה שעלול לגרום לבעיות אם הנתונים אינם זמינים מספיק.

עלויות ויעילות: חיבור למקורות נתונים חיצוניים עלול להיות מורכב ויקר, ולעיתים העלות אינה מצדיקה את התועלת. ההשוואה צריכה להעשות מול אלטרנטיבות הקיימות היום בשוק לשליפת נתונים, שכיום הם לחלוטין זולים ונגישים יותר. עם זאת הצרכים של מי שמשתמש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין כנראה שונים בתכלית ולכן חסמי הכניסה נלקחים בחשבון.

הבנת הסייגים והחששות הללו חיונית לכל מי שעוסק או מתעניין בטכנולוגייה של צ'יינלינק ובאורקלים בכלל.

לסיכום

צ'יינלינק מהווה גשר חשוב בין הבלוקצ'יין לעולם האמיתי, מאפשרת לחוזים חכמים לגשת למידע חיצוני ולהגביר את פונקציונליות המוצר. בעוד שהיא מובילה בתחום האורקלים בזכות חדשנותה ושיתופי פעולה רבים, קיימים גם אתגרים כמו ריכוזיות יחסית ותלות בנתונים חיצוניים. כלכלת המטבע של LINK משפיעה על אבטחת הרשת ומספקת תמריצים למשתתפים. בסביבת שוק תחרותית, צ'יינלינק ממשיכה להיות מרכזית בפיתוח פתרונות בלוקצ'יין מתקדמים.

ללא ספק מדובר באחד הפרויקטים היותר מעניינים שקיימים בשוק הקריפטו ולחלוטין אפשר לומר שמדובר במטבע עם סיבה אמיתית והצדקה ואכן הוא פותר בעיה טכנולוגית משמעותית.


דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.