הכרות עם Filecoin - אנליזה מלאה

March 23, 2023
|
10 דק'

הקדמה

תחום אחסון הענן הוערך בשווי של 78 מיליארד בשנת 2022 וצפוי להגיע ליותר מ-200 מיליארד עד שנת 2027, הצמיחה האדירה של תחום אחסון הענן נובע מהצורך של ארגונים ויחידים לנטוש את ה"ברזלים" ולקנות מקום אחסון בענן מאובטח יותר שאינו מצריך תחזוקה שוטפת.

כמות המידע בעולם מתעצמת בקצב חסר תקדים, יותר מטריליון מגה בייט של דאטה נוצר בעולם בכל יום: סרטונים, תמונות, מסרונים בוואצאפ, כתבות, מיילים, סרטים, מאמרים, אתרים חדשים שנוצרים  – כל אלו מאוחסנים בחוות שרתים עצומות שמנוהלות ע"י קרטל דאטה עצום, או בשמו השני חברות הביג-טק, גוגל, אמזון (AWS), מייקרוסופט ואפל.

הדומיננטיות שממנה נהנים חברות הביג-טק בתחום אחסון הענק עשיו להיסדק נוכח עלייתו של שחקן חדש בשוק הממנף את יכולות הבלוקצ'יין ועקרונות הביזור ליצירת מהפך בשוק אחסון הענן.

השחקן החדש הוא לא אחר מ- Filecoin - רשת אחסון מבוזרת הבנויה על טכנולוגיית בלוקצ'יין וממנפת רשתות מבוזרות לצורך אחסון ואחזור נתונים. בניגוד לפתרונות אחסון ענן "מסורתיים" כמו Google Cloud ו- AWS,  המערכת שלFilecoin  מסתמכת על רשת גלובלית של ספקי אחסון עצמאיים (בדומה לכורים ברשת הביטקוין), שמשכירים את שטח האחסון הבלתי מנוצל שלהם למשתמשים. הרי לכולנו יש כמה אקסטרה גיגה בייט במחשב הפרטי, אם היינו יכולים להשכיר את אותו שטח אחסון ולהרוויח כסף על הדרך, למה לא?

יתרה מכך, הגישה המבוזרת של Filecoin מביאה יתרונות רבים, כולל אבטחה משופרת, הסתמכות רשת של ספקי אחסון ולא ספק אחסון יחיד, בשנה שעברה, כשריפה פרצה בחוות אחסון שרתים של אמזון AWS, אלפי אתרים ברחבי העולם פשוט קרסו והפסיקו לפעול, לא היו להם נתונים להציג ולמרות שאנו נוטים באופן כמעט עיוור על ענקיות הטק – לא בטוח שהן בטוחות כפי שאנו מצפים מהן שיהיו.

עוד יתרון שטמון בפתרון של Filecoin הוא חסכון בעלויות. על ידי הסרת הצורך במרכזי נתונים גדולים המערכת של Filecoin מפחיתה את חסמי הכניסה עבור ספקי אחסון ומטפחת שוק תחרותי שמוריד מחירים.

כאשר Filecoin ממשיך לצבור אחיזה, יש לו פוטנציאל לחולל מהפכה תעשיית אחסון הענן. המודל המבוזר שלו מציע פתרון בטוח יותר, אמין וחסכוני יותר למשתמשים תוך העצמת ספקי אחסון קטנים יותר והתחרות בשוק. עם זאת, חיוני להכיר בכך שהצלחת Filecoin תלויה באימוץ רחב יותר של טכנולוגיית בלוקצ'יין ובנכונות של משתמשים לעבור משירותי אחסון ענן מסורתיים. עם זמן ופיתוח מתמשך, Filecoin עשוי להפוך לשחקן משמעותי בתעשיית אחסון הענן, ולאתגר את הדומיננטיות של הענקיות הקיימות.

קישורים:

אתר החברה

הדף הלבן

אז כיצד המערכת פועלת?

כאמור Filecoin היא רשת אחסון מבוזרת המשתמשת בטכנולוגיית הבלוקצ'יין כדי ליצור שוק מאובטח ויעיל לאחסון ואחזור נתונים. הטכנולוגיה ברעיונה הבסיסי עובדת על ידי חיבור משתמשים המעוניינים לאחסן נתונים עם ספקי אחסון עצמאיים, הידועים כ"כורים", המציעים את שטח האחסון הבלתי מנוצל שלהם. המערכת עושה שימוש בשלל טכנולוגיות הצפנה והסכמה כמו: Zero-knowledge proofs וחוזים חכמים.

ישנם שישה שלבים בעת השימוש באחסון הענן של רשת Filecoin:

שלב ראשון - הכנת הנתונים: כאשר משתמש רוצה לאחסן נתונים ברשת Filecoin הוא מחלק תחילה את הנתונים לחתיכות קטנות יותר הנקראות "shards". לאחר מכן כל רסיס (shard) מוצפן כדי להבטיח פרטיות ואבטחה. תהליך זה מבטיח שרק המשתמש בעל המפתח יוכל לגשת לנתונים המקוריים.

שלב שני - משא ומתן על עסקת אחסון: המשתמש בוחר ספק אחסון (כורה) על סמך גורמים כמו עלות, מיקומו והמוניטין שלו. המשתמש והכורה מנהלים משא ומתן על עסקת אחסון, הכוללת את מחיר האחסון, משך הזמן ותנאים אחרים. העסקה הזו נרשמת ב-Filecoin בלוקצ'יין כחוזה חכם שקוף ומוגן.

שלב שלישי - אחסון הנתונים: לאחר הסכמה על העסקה, המשתמש שולח את רסיסי הנתונים המוצפנים לכורה, אשר מאחסן אותם בחומרה שלו. הכורה אחראי לשמירה וזמינות הנתונים למשך כל תקופת החוזה.

שלב רביעי - הוכחת אחסון: הכורים חייבים להגיש מעת לעת "הוכחות" לרשת Filecoin כדי להבטיח שהם מאחסנים את הנתונים בהתאם להסכם. הוכחות אלו הן ערבויות קריפטוגרפיות המבטיחות שהכורה מחזיק בנתונים הנכונים מבלי לחשוף את תוכנם. אם כורה לא יספק הוכחות תקפות, הם עלולים לאבד את הבטחונות שלו (פיקדון) ולצפות לעונשים.

שלב חמישי - אחזור נתונים: כאשר המשתמש רוצה לאחזר את הנתונים שלו, הוא שולח בקשה לכורה, שמחזיר את רסיסי המידע המוצפנים. לאחר מכן המשתמש מפענח את רסיסי המידע ומרכיב מחדש את הנתונים המקוריים.

שלב שישי – תשלום ותגמולים: הכורים זוכים באסימוני Filecoin (FIL) כתשלום על מתן שירותי האחסון. הרשת גם מתגמלת כורים עם FIL שזה עתה נוצר (כמו כרייה) באמצעות תהליך שנקרא "תגמול הבלוק", המשמש תמריץ לכורים להשתתף ברשת.

יתרונות האחסון המבוזר על פני אחסון מסורתי

למערכת של filecoin מספר יתרונות בהשוואה למערכות אחסון מסורתיות כמו google cloud, AWS ו – iCloud, הנה כמה מהבולטים שבהם:

1. אבטחה ופרטיות נתונים: שירותי אחסון ענן מסורתיים כמו Google Cloud ו-AWS מאחסנים נתונים במרכזי נתונים מרכזיים, מה שהופך אותם למטרה ברורה של לפריצות, בדיוק כמו שבנקים עלולים לסבול מגניבות.Filecoin  לעומת זאת, משתמש בהצפנה מקצה לקצה ומאחסן נתונים על פני מספר מחשבים ברשת מבוזרת. זה מבטיח שגם אם צומת אחד נפגע, שלמות הנתונים הכוללת לא מושפעת.

2. אמינות המערכת: במערכות אחסון מרכזיות, הנתונים מאוחסנים לרוב בכמה נתונים גדולים מרכזים, שעלולים להיות רגישים להפסקות עקב אסונות טבע או כשלים טכניים. האופי המבוזר של Filecoin מבטיח שהנתונים מופצים על פני מספר צמתי אחסון ברחבי העולם, ומספקים יתירות ואמינות רבה יותר.

3. עלות-תועלת: ספקי אחסון ענן מסורתיים גובים לעתים קרובות פרמיה עבור השירותים שלהם בשל המונופול שלהם בשוק. הרשת המבוזרת של ספקי אחסון של Filecoin מטפחת תחרות ומורידה מחירים, מה שהופך אותה לפתרון חסכוני יותר עבור המשתמשים.

4. בעלות על נתונים והתנגדות לצנזורה: עם שירותי אחסון ענן מרכזיים, המשתמשים מפקידים את הנתונים שלהם לספקי צד שלישי, שעלולים להיות נתונים למעקב או צנזורה ממשלתית. הגישה המבוזרת של Filecoin מבטיחה שהמשתמשים ישמרו בעלות ושליטה על הנתונים שלהם, מה שהופך אותם לעמידים בפני צנזורה וניצול לרעה של כוח פוטנציאלי.

מנגנון ההסכמה

מנגנון ההסכמה ב- Filecoin network הוא פרי יצירתם של יוזמי הפרויקט, הם קוראים למנגנון זה: Proof-of-Spacetime (PoSt).

ברשתות בלוקצ'יין, מנגנוני הסכמה הם פרוטוקולים המאפשרים למשתתפים ברשת להגיע להסכמה על תוקף העסקאות ומצב הרשת. Filecoin  משתמש במנגנון קונצנזוס ייחודי הנקרא Proof-of-Spacetime (PoSt) המשלב שני מושגי מפתח:   Proof-of-Replication (PoRep) ו - Proof-of-Spacetime (PoSt)

הוכחת שכפול (PoRep):  היא הוכחה קריפטוגרפית הבודקת שספק אחסון (כורה) שיכפל עותק ייחודי של הנתונים של המשתמש. מנגנון זה מבטיח שכורים לא יכולים לרמות בטענה שהם מאחסנים עותקים מרובים של אותם נתונים תוך אחסון עותק אחד בלבד. מנגנון זה  הוא חיוני כדי להבטיח שהכורים יספקו את קיבולת האחסון שהם מתיימרים להציע.

הוכחת מרחב-זמן (PoSt): היא הוכחה לכך שהכורה אחסן ברציפות את נתוני המשתמש למשך זמן מסוים. הכורים חייבים להגיש מעת לעת הוכחות לרשת Filecoin כדי לוודא שהם מחזיקים את הנתונים בהתאם להסכם. על ידי כך, המנגנון מבטיח את הזמינות והשלמות השוטפת של הנתונים המאוחסנים.

שתי מנגנונים חשובים אלו יוצרים כמה תנאים קריטיים לקיום המערכת:

1. יצירת אמון: ברשת אחסון מבוזרת, ייתכן שלמשתמשים וכורים אין אינטראקציות ישירות או קשרי אמון. מנגנון הקונצנזוס משמש כבורר ניטרלי, המבטיח שהכורים עומדים בתנאי האחסון המוסכם. טיפוח אמון בין משתמשים לכורים הוא הצעד הראשון ביצירת מערכת שכזו.

2. שלמות הרשת: מנגנון הקונצנזוס  PoSt שומר על שלמות הרשת Filecoin על ידי האימות שכורים מאחסנים את הנתונים בהתאם להסכמים שלהם. זה מונע התנהגות הונאה ומבטיח שהרשת תישאר אמינה ומאובטחת.

3. תמריצים ותגמול הוגן: מנגנון הקונצנזוס של Filecoin network עוזר לחלק תגמולים בצורה הוגנת בין כורים על סמך תרומותיהם לרשת. זה מבטיח שכורים המספקים שירותי אחסון יקרי ערך יקבלו תמורה ראויה, בעוד אלו שמנסים לרמות את המערכת צפויים לעונשים.

4. ביזור ועמידות: מנגנון הקונצנזוס PoSt של Filecoin מבטיח שהנתונים המאוחסנים ברשת מופצים על פני מספר צמתי אחסון, ויוצרים רשת חזקה ועמידה לתקלות. הביזור מסייע במניעת אובדן נתונים עקב כשלי חומרה מקומיים או התקפות זדוניות.

היווסדות והצוות

Filecoin נוצר על ידי Protocol Labs, ארגון מחקר ופיתוח הפועל בגישת "קוד פתוח" שהוקם על ידי חואן בנט ב-2014. בנט, בוגר אוניברסיטת סטנפורד עם רקע במדעי המחשב, ביקש לפתח פרוטוקולים, מערכות וכלים חדשים לשדרוג תשתית האינטרנט. Filecoin הופיע כאחד מפרויקטי הדגל של Protocol Labs וחואן בנט בראשם.

לצד מערכת הקבצים הבין-פלנטרית (IPFS) שיצרו, בנט יזם פרוטוקול היפרמדיה עמית לעמית לאחסון תוכן.

החזון של חואן בנט עבור Filecoin היה ליצור שוק מבוזר, מאובטח ויעיל לאחסון ואחזור נתונים. המומחיות שלו במדעי המחשב, יחד עם הגישה החדשנית שלו לטכנולוגיה, הפכו אותו להתאמה טבעית להוביל את הפרויקט. צוות Filecoin כולל גם אנשים מוכשרים אחרים עם רקע בקריפטוגרפיה, מערכות מבוזרות והנדסת תוכנה, שעובדים יחד לפיתוח ושיפור הרשת.

במהרה, הפוטנציאל של Filecoin לחדש בתעשיית אחסון הענן משך עניין משמעותי מצד משקיעים בולטים. בשנת 2017, מעבדות פרוטוקול ערכו מכירה מוקדמת עבור אסימוני Filecoin (FIL), וגייסה למעלה מ-52 מיליון דולר מחברות הון סיכון מהגדולות והמוכרת בשוק כמו Sequoia Capital, Union Square Ventures ואנדריסן הורוביץ.

בעקבות המכירה המוקדמת המוצלחת, Filecoin ערכה הנפקת מטבעות ראשונית (ICO) באוגוסט 2017, שבה גייסה 205 מיליון דולר נוספים מהציבור הרחב.

הנפקת המטבע של פילקוין (FIL) שברה שיא בגודל הגיוס וקבעה רף חדש לגיוס כספים בתחום הבלוקצ'יין.

Protocol Labs & חואן בנט

המטבע FIL – שימושים, ביקש, היצע

Tokenomics הוא מונח המשמש לתיאור 'המודל הכלכלי' (מודל עסקי) של נכסים דיגיטליים חדשים.

תורת הבלוקצ'יין והאסטרטג וויליאם מוגאיה מגדיר טוקן או מטבע כיחידת ערך שארגון יוצר כדי לשלוט במודל העסקי שלו ולהעצים את המשתמשים שלו לקיים אינטראקציה עם מוצריו, תוך הקלה על הפצה ושיתוף של תגמולים והטבות לכל מחזיקי העניין.

FIL הוא המטבע של הבלוקצ'יין של Filecoin. המטבע FIL משמש כמטבע הראשי בתוך כלכלת filecoin. הפרוטוקול עצמו מתגמל את מי שמספק קיבולת אחסון לרשת.

כמו נכסים דיגיטליים רבים, ל-FIL יש ערך ביסודו בגלל כוחות ההיצע והביקוש, מה שהופך אותו לדומה לסחורה.

כעת נבחן את כוחות הביקוש וההיצע עבור המטבע FIL.

צד הביקוש:

הביקוש ל-Filecoin מגיע משלושה שחקנים מרכזיים:

1. כורי האחסון הם שמרוויחים filecoin על ידי אחסון נתונים עבור לקוחות. כדי להבטיח שהתמריצים מתאימים לטווח ארוך, מערכת Filecoin מאלצת כורי אחסון להעמיד בטחונות במטבע FIL. באמצעות דרישות הבטחונות הנוכחיות, וצמיחת הרשת, אנו יכולים להעריך את כמות ה-FIL שכורי אחסון "יסגרו" בבטחונות - הביטו בטבלה מטה.

הערכת ביקוש המטבע FIL ע"י כורי האחסון:

מקור: holon investments

2. הלקוחות - באופן הגיוני ביקוש ל-FIL יבוא בעיקרו מהלקוחות. לקוחות שרוצים להשתמש במערכות אחסון Filecoin יצטרכו לרכוש את FIL כדי לשלם עבור 'חוזי האחסון' שלהם. אם נעשה השוואת מחיריםFilecoin  נחשב לאופציה מצוינת לאחסון זול לטווח ארוך (אחסון ארכיוני). לדוגמה, חוזי Filecoin עולים  כ-3% מהעלות של אחסון הארכיון של Amazon Web Services (AWS). אם לקוחות מאחסנים את הנתונים לפרקי זמן ארוכים, החיסכון בעלויות מתחיל להיות משכנע מאוד, במיוחד עבור מערכי נתונים גדולים.

3. המשקיעים - המשקיעים ימלאו גם תפקיד מפתח בביקוש ל-FIL. בשלבים הראשונים של פיתוח הרשת הרבה יותר מ-FIL יוחזק על ידי משקיעים בהינתן התגמול הפוטנציאלי. המחיר של FIL אמור לשקף את הערך של רשת Filecoin בטווח הארוך, מה שהופך אותה ליציבה יותר.

בכל זאת, תמיד יהיה כמה FIL המוחזק על ידי משקיעים, ו-FIL יוכל להיות מושאל (ככל הנראה לכורים) כשהמשקיע ירוויח תשואה.

צד ההיצע:

האספקה של FIL לשוק מגיעה מה-FIL שנקנה על ידי משקיעים מוקדמים. ה-FIL שלהם נמצא בלוח זמנים להבשלה. FIL משוחרר גם מה-blockchain לכורים באמצעות Block Rewards - מנגנון התמריץ לעידוד בניית תשתית של רשת Filecoin. הגרף שלהלן מציג את האספקה שיוצאת לשוק מדי שנה אם הרשת תגיע ל-100% מה-KPI שלה (תגמולים בסיסיים). אם רשת Filecoin לא תגיע ל-100%, קצב האספקה יאט.

שריפת מטבעות:

הסרת FIL מהשוק היא אחת המאפיינים המגדירים של הנכס כנכס בר השקעה. Filecoin הציגה את EIP-1559 (הצעת שיפור ב-Ethereum) שמציגה מנגנון שריפת עמלות שמוציא לצמיתות מטבעות מהאספקה הכוללת במחזור של FIL.

מנגנון העמלות אמנם נועד לפתור את בעיית יכולת חיזוי של עמלות עסקה, במיוחד כאשר הרשת הופכת לפקוקה, אך יש לו יתרון נוסף שמעניין אונו כמשקיעים: יצירת מחסור בנכס הבסיס, מה שמטיב עם כל מחזיקי המטבע. ככל שהתועלת של רשת Filecoin תגדל, כך גם העסקאות ברשת יגדלו. ככל שיש יותר עסקאות, כך נשרפים יותר מטבעות FIL בתהליך.

ההיצע הצפוי של מטבעות FIL :

מקור: holon investments

דינמיקת המחיר

דינמיקת מחירים של FIL יוצרת אפקט מייצב של מחיר המטבע בטווח הארוך.

כאשר המחיר של FIL יורד, יותר FIL נדרש כדי ליצור חוזה אחסון בשווי דולרי - כך יותר FIL ננעל לאורך זמן. זה יוצר לחץ אספקה על אספקת המטבעות, ומניע לחץ מחירים כלפי מעלה לאורך זמן.

לעומת זאת, כאשר המחיר של FIL עולה, פחות FIL נדרש כדי ליצור חוזה אחסון בשווי דולרי. זה מפחית את ה-FIL הננעל בבטחונות בעסקאות לאורך זמן, מה שמאפשר למטבעות FIL מעסקאות קודמות לחזור לשוק.

הדגמת דינמיקת המחיר של FIL:

מקור: holon investments

בתכלת – כמות מטבעות FIL הנעולים

בכחול – כמות העסקאות ברשת

בכתום – מחיר המטבע FIL

מתחרים

ככל ששוק האחסון המבוזר ממשיך לצמוח, צצו כמה פלטפורמות כדי לאתגר את פרדיגמת האחסון המסורתית בענן. Filecoin, עם הגישה החדשנית שלו, מיצב את עצמו כשחקן בולט בתחום הזה, אך הוא לא היחיד בתחום אחסון הענן המבוזר, ולו שתי מתחרים עיקריים:

Storj: פלטפורמת אחסון ענן מבוזרת המשתמשת בהצפנה מקצה לקצה וברשת עמית לעמית כדי לאחסן נתונים בצורה מאובטחת. בדומה ל-Filecoin, Storj מחברת משתמשים עם ספקי אחסון, הידועים כ"מפעילי צומת אחסון". Storj מפעילה מערכת מוניטין כדי להבטיח שלמות הנתונים ומשתמשת באסימון STORJ לתשלומים. בעוד שגם Storj וגם Filecoin חולקים את המטרה של ביזור אחסון, מנגנון הקונצנזוס של Filecoin, מודל התמחור מונע השוק והשילוב עם מערכת הקבצים הבין-פלנטרית (IPFS) מעניקים לפילקוין יתרון תחרותי.

Sia: פלטפורמת אחסון מבוזרת נוספת המפצלת נתונים לחתיכות מוצפנות ומפיצה אותם ברשת גלובלית של "מאחסנים". Sia משתמשת בשוק מבוסס בלוקצ'יין כדי להקל על חוזי אחסון בין משתמשים ומארחים. הבדל מרכזי אחד בין Sia ל-Filecoin הוא ש-Sia משתמשת במערכת של טוקן כפול (Siacoins ו-Siafunds) כדי לטפל בתשלומים ולתמרץ את צמיחת הפלטפורמה, בעוד ש-Filecoin מעסיקה טוקן יחיד (FIL).  מניסיוננו כל מערכת המבוססת על טוקן כפול מסובכת יותר ומאומצת פחות.

ל Filecoin מספר יתרונות על מתחריה, הבולטים שבהם הם יכולת התמחור של חוזי האחסון ומנגנון הקונצנזוס הייחודי שלהם. השוק המבוזר של Filecoin מאפשר לספקי אחסון ולמשתמשים לנהל משא ומתן על עסקאות אחסון, לטפח תחרות ולהוזיל מחירים. גישה מונעת שוק זו מספקת למשתמשים פתרונות אחסון חסכוניים ומאפשרת לספקים לקבוע תעריפים תחרותיים. מנגנון הקונצנזוס, הוכחת שכפול (PoRep) ו-Proof-of-Spacetime (PoSt), מבטיח שכורים יוכיחו שהם מאחסנים את הנתונים בצורה מאובטחת ואמינה. מערכת זו משפרת את האבטחה והאמינות של הרשת בהשוואה למתחרותיה.

בנוסף, האינטגרציה של Filecoin עם מערכת הקבצים הבין-פלנטרית (IPFS) מאפשרת אחסון ואחזור חלקים עם כתובת תוכן. יכולת זו משפרת את השימושיות והיעילות של הרשת, מה שהופך אותה לבחירה אטרקטיבית עבור מפתחים ועסקים.

Sia & Storj

סייגים וחששות

בעוד המטבע Filecoin יצר עניין והתלהבות משמעותיים כפתרון אחסון מבוזר, חיוני לשקול את ההסתייגויות והחששות הפוטנציאליים מנקודת מבט של משקיעים ואנשי טכנולוגיה כאחד.

חששות משקיעים

אימוץ שוק: אחד החששות העיקריים של המשקיעים הוא האם Filecoin יכול להשיג אימוץ נרחב בשוק. ספקי אחסון ענן מסורתיים כמו Amazon Web Services, Google Cloud ו-Microsoft Azure שולטים בשוק. כדי ש-Filecoin יצליח, עליו לשכנע משתמשים ועסקים לעבור מפלטפורמות מרכזיות אלו לפתרון המבוזר שלה.

אתגרים רגולטוריים: כמו בפרויקטים רבים מבוססי בלוקצ'יין, אי הוודאות הרגולטורית היא דאגה למשקיעים. ממשלות ברחבי העולם הן עדיין מפתחים מסגרות רגולטוריות עבור מטבעות קריפטוגרפיים ופלטפורמות מבוזרות.

תחרות: שוק האחסון המבוזר הופך תחרותי יותר ויותר, כאשר פלטפורמות כמו Storj, Sia ו-Arweave מתחרות על נתח שוק. Filecoin חייבת להמשיך לחדש ולהבדיל את עצמה מהמתחרים כדי לשמור על מעמדה כשחקן מוביל בתעשייה.

חששות טכניים

אבטחת רשת: רשתות מבוזרות עלולות להיות רגישות לסיכוני אבטחה שונים, כגון התקפות Sybil או קנוניה בין גורמים זדוניים. Filecoin חייב להבטיח את החוסן של מנגנון הקונצנזוס שלה ואמצעי אבטחה אחרים כדי לשמור על אמון המשתמשים בפלטפורמה.

מדרגיות: ככל שרשת Filecoin גדלה, עליה לשמור על הביצועים והיעילות שלה. קנה המידה של רשת אחסון מבוזרת הוא אתגר מורכב, ו-Filecoin חייב להמשיך לשכלל ולבצע אופטימיזציה של התשתית שלה כדי לעמוד בביקוש הגובר.

חשש מרכזי- מהירות אחזור נתונים: דאגה אחת בנוגע לאחסון מבוזר היא הפוטנציאל לאחזור נתונים איטי יותר בהשוואה לפלטפורמות מרכזיות. Filecoin חייב לפעול כדי למזער זמן אחזור ולהבטיח שהרשת שלו יכולה לספק למשתמשים גישה מהירה ויעילה לנתונים שלהם.

לסיכום

Filecoin היו הראשונים לרתום את יכולות הבלוקצ'יין ועקרונות הביזור לתחום אחסון הענק המתפתח.

הגישה המתוחכמת ליצירת המערכת מבטיחה שמאחורי Filecoin עומד צוות מסור ובעל ידע רב בעולם אחסון הענן.  מנגנון ההסכמה ברשת (PoSt) - פרי יצירתם של יוזמי הפרויקט הוא מהמעיינים והיציקתים ביותר שיע שוק המטבעות הדיגיטליים, כל שנותר לו הוא להבטיח את אבטחת הרשת ואמינותו, וזה לוקח זמן.

למטבע FIL שלושה מקורות ביקוש עיקריים: הכורים, הלקוחות והמשקיעים. מדובר במקורות ביקוש בריאים ושמרניים (בשונה מהרבה פרויקטים אחרים שסומכים על ביקוש מלאכותי לחלוטין). דינמיקת המחירים של המטבע היא מהמעניינות והטובות בשוק עם אלמנטים מייצבי מחירים במידה מה, אך במבחן התוצאה מחירי של FIL סבל כמו שאר השוק כשהשוק חווה ירידות, לכן את מאפיין זה ניקח בערבון מוגבל עד שהשימוש ברשת יהיה משמעותי מספיק כדי שקריטריון זה ישפיע.

Filecoin אינם לבד בתחום אחסון הענן המבוזר ולהם שתי מתחרים עיקריים – sia ו Storj, הרעיונות דומים רך דרך הביצוע שונה. נראה שהראשוניות של Filecoin בתחום זה הביאה להם יתרון ברור, גם בבשלות הרעיון ודרך הביצוע וגם באימוץ השוק.  

השקעה במטבע FIL, כמו כל השקעה אחרת איננה חפה מסייגים וחששות ואלו כוללים אתגרים רגולטורים, התגברות על ענקיות בתחום כמו AWS ו google cloud וחששות טכניים שהגדול שבהם הוא מהירות אחזור הנתונים האיטית.

המשקיעים הראשונים של פרויקט זה הם חלק מהשמות הכי חמים בעולם ההון סיכון, וזה לא דבר מה שבכך.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.