סקירה שבועית 8 באוגוסט 2022

August 8, 2022
|
5 דק'

אסף אלמליח אנליסט קריפטו פיננסי בכיר בבית ההשקעות  Proxibit

סקירה שבועית זו הוכנה על מנת לתת למשקיעינו ולקהל הרחב מבט מלמעלה על שוק המטבעות הדיגיטליים בו אנו פועלים.

בסקירות מסוג זה נכסה אירועים משמעותיים בשבוע החולף ומשמעותם, נבצע ניתוחי On-chain של אופי הפעילות ברשתות הבלוקצ'יין השונות ונבחן את השפעות הרשתות החברתיות על השוק.

נקודות מפתח:

• כשתאבון הסיכון גדל בשווקי ההון האמריקאים – הקריפטו הוא המרוויח הגדול

• מדוע Bank Of America בטוח שתקופת הירידות בביטקוין הגיעה לסיומה?

• On Chain ואורך חיים של מחזורי עליות וירידות

כשתאבון הסיכון גדל בשווקי ההון האמריקאים – הקריפטו הוא המרוויח הגדול

תאבון הסיכון בקרב משקיעים בשווקים הפיננסיים עלה רמה בשבוע האחרון, ובכלל חודש יולי התאפיין בתיקון די חד עבור מניות הטכנולוגיה בוול סטריט אחרי חצי שנה שלילית. אחד הסמנים הכי טובים לכך בשוק הישראלי הוא טבלת התשואות בקרנות ההשתלמות (במסלול הכללי) בחודש יולי. בתי ההשקעות המוגדרים פחות דיפנסיביים ויותר מושקעים במניות טכנולוגיה הציגו תשואות טובות בצורה חריגה בהשוואה לאחרות.

כיצד זה משפיע על שוק המטבעות הדיגיטליים? הסנטימנט בשווקי ההון כאמור, מכתיב את הסנטימנט בשוק המטבעות הדיגיטליים, ואם נצלול עמוק יותר לשוק המטבעות הדיגיטליים, כשתאבון הסיכון גדל האלטים-המטבעות האלטרנטיביים (שאינם ביטקוין) ייהנו במיוחד מהמצב.

בדרך כלל בזמנים כאלו, אתריום (ETH) ו – BNB יציגו ביצועים טובים יותר מהביטקוין בצורה כמעט אבסולוטית.

עליות בשוק הקריפטו בתקופה האחרונה מונעות בעיקר מאופטימיות שבאה מסביבת המאקרו. פגישת FOMC בשבוע שעבר הסתיימה עם העלאת הריבית של הפד בקצב של 75 נקודות בסיס. שוק המניות הגיב בעליות בעקבות הפגישה. נראה שישנה התרגלות או אדפטציה של המשקיעים לסביבת הריבית החדשה, ודווקא עכשיו נראה כי המשקיעים מאמינים כי ה FED עשוי להוריד את קצב העלאת הריבית. עם זאת, עדיין לא מדברים הורדת הריבית.

נתונים הנלקחים מתוך מסלולי ההשקעה שלנו מתחלת חודש אוגוסט 22 מצביעים על הפער בין הביצועים של המטבעות האלטרנטיביים לעומת הביטקוין. נכון ל 08-08-2022 , מסלול TOP5 המכיל ברובו ביטקוין ירד ב – 0.52%. לעומת זאת מסלול MID6-10 שמורכב מהשכבה השנייה של העשירייה הראשונה (האלטים המובילים בשוק) עלה בכמעט 5% .

source: arcane research

אחרי חציון מייגע עבור רוב המשקיעים, חודש יולי היה החודש הטוב ביותר לביטקוין מאז אוקטובר 2021.

בטווח שבין אוקטובר 2021 להיום נרשמו רק שני חודשים חיוביים פברואר ומרץ. העלייה בחודש יולי אכן התבקשה, כאשר חודש יוני נרשם כחודש הגרוע ביותר בהיסטוריה של הביטקוין.

אגב, האתריום הביס את הביטקוין בכל פרמטר אפשרי בחודש יולי 2022 – עם תשואה של 57% שבאה גם בעקבות חזרת "תאבון הסיכון" כפי שדובר וגם בעקבות השדרוג ל POS שנמצא ממש מעבר לפינה.

אם ברצוננו לצפות מהלכים בשוק הקריפטו ומחיר הביטקוין הצפוי עלינו לעקוב באדיקות אחר סביבת המאקרו ושוק המניות האמריקאי. הסתכלות על נתוני On chain בלבד תוך התעלמות משווקי ההון האמריקאים וסביבת המאקרו תהיה בטוחה לכישלון בשוק המטבעות הדיגיטליים ובביטקוין בפרט.

מדוע Bank Of America בטוח שתקופת הירידות בביטקוין הגיעה לסיומה?

דוח שנערך לאחרונה ע"י בנק אוף אמריקה זיהה מספר "מגמות שוריות" בשוק הקריפטו, מה שלטענת הבנק מצביע על כך שהמשקיעים משנים סנטימנט.

מה שמפתיע משקיעים רבים הוא העובדה שהתנועות החיוביות בשוק המטבעות הדיגיטליים ושווקי ההון בכלל באים לאחר שנחשף מדד המחירים לצרכן כגבוה במיוחד והחלטת הבנק הפדרלי לבצע את העלאת הריבית הגדולה ביותר שלו זה 20 שנה. למרות זאת, בנק אוף אמריקה מצביע על כך שהמשקיעים הסתגלו לסערה המאקרו-כלכלית הנוכחית ומוכנים לחזור ל"אזור הסיכון".

שתי נתונים חשובים הביאו את הבנק הגדול באמריקה למסקנה כי שוק הקריפטו עשוי לראות עליות שערים:

הנתון הראשון, הוא כמות המטבעות שזורמים החוצה מהבורסות אל הארנקים הפרטיים. ככל שיותר מטבעות עוברים מהבורסות אל הארנקים הפרטיים המשקיעים מסמנים כי אין בכוונתם למכור הנכסים שברשותם, אם המצב היה הפוך ומטבעות היו זורמים מהארנקים הפרטיים אל הבורסות זהו איתות שהמשקיעים מתכוונים למכור את המטבעות הנוכחיים ואולי להמיר למטבעות יציבים (stablecoin) .

הטבלה אותה הציגו בדו"ח הבנק בהחלט מצביעה על זרימה מסיבית של מטבעות אל ארנקים פרטיים. במיוחד בביטקוין (BTC), אתריום (ETH) והמטבע של הבורסה FTX – (FTT).

שאר המטבעות האלטרנטיביים עדין לא ראו זרימה ממשית של מטבעות אל הארנקים הפרטיים, מכמה סיבות. העיקרית שבהם היא שמטבעות אלו משומשים באופן יותר תדיר, ולא תמיד מתנהגים כנכסי השקעה כמו הביטקוין.

הנתון השני עליו הביטו הוא כמות המטבעות היציבים שזורמים פנימה לבורסות – במצב כזה המשקיעים מאותתים שהם מתכוונים לקנות עם המטבעות היציבים נכסי קריפטו שונים (שאינם יציבים).

כפי שניתן לראות המטבע USDT שלט בכמות הכספים שיצאו מהארנקים הפרטיים, מה שמצביע על תיאבון סיכון מתגבר אצל המשקיעים. עם זאת 1-2% מסך העברות אלו הייתי מסווג כהעברות שמקורן בפחד מהחזרת USDT לאור הבעיות הרגולטוריות ומעבר ל USDC הנחשב מפוקח ובטוח יותר.

On Chain - משקיעי הטווח הקצר הם המקור העיקרי לעליות, האם זהו סימן אזהרה?

מעבר לעליות עליהן מצביע גם בנק אוף אמריקה חשוב להבין את מקורן של העליות. אחרי שנבין את מקורן תתווסף כוכבית גדולה לאופטימיות של Bank of America ודומיו.

בתוך נתוני ה- On Chain נוכל לדלות מידע הנוגע לשאלה: כיצד מתנהגים משקיעי הטווח הארוך לעומת משקיעי הטווח הקצר?

הנתונים מלמדים כי גם משקיעי הטווח הקצר וגם משקיעי הטווח הארוך רוכשים ביטקוין. אך היחס מוטה באגרסיביות לטובת משקיעי הטווח הקצר.

Source: Glassnode

משקיעי הטווח הקצר מאופיינים בתזזיתיות יתר. הם עקביים פחות וצפויים פחות. לכן כל תנועה שנעה מכיוונם צריכה להבחן תחת זכוכית מגדלת.

במהלך שלושת השבועות האחרונים בפרט, משקיעי הטווח הקצר ביצעו רכישות ביטקוין די מסיביות. נתון זה משמש כנקודת אזהרה ברורה לכך שהסנטימנט החיובי עשוי להיות בעל אורך חיים קצר יותר משנראה.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות