סקירה שבועית 15 באוגוסט 2022

August 15, 2022
|
6 דק'

אסף אלמליח אנליסט קריפטו פיננסי בכיר בבית ההשקעות Proxibit

סקירה שבועית זו הוכנה על מנת לתת למשקיעינו ולקהל הרחב מבט מלמעלה על שוק המטבעות הדיגיטליים בו אנו פועלים.

בסקירות מסוג זה נכסה אירועים משמעותיים בשבוע החולף ומשמעותם, נבצע ניתוחי On-chain של אופי הפעילות ברשתות הבלוקצ'יין השונות ונבחן את השפעות הרשתות החברתיות על השוק.

נקודות מפתח:

• TornadoCash תחת סנקציות חמורות – המהלך הרגולטורי שעשוי לעצב את שוק הקריפטו

• פוליטיקה קריפטוגרפית – ג'אסטין סאן מייסד טרון רוצה להגשים את הסיוט של ויטליק בוטרין.

• חושבים שמניות קריפטו נעות באופן מתון יותר מהביטקוין? תחשבו שוב.

TornadoCash תחת סנקציות חמורות – המהלך הרגולטורי שעשוי לעצב את שוק הקריפטו

המשרד לבקרת נכסים זרים (FOMC) של מחלקת האוצר האמריקנית הכריז בשבוע החולף על סנקציות חמורות נגד שירות המיקסר הפופולרי TornadoCash , באופן מעשי הרגולטור אסר על אזרחיו האמריקאים להשתמש בשירות.

מהו שירות mixing ?

בפשטות, מקסרים בעולם הקריפטו נועדו על מנת לטשטש/להסתיר את זהות הארנק המבצע טרנזקציה בבלוקצ'יין. שירות זה כמובן, הוא דלת פתוחה לרווחה עבור מלביני הון שרוצים להעביר כספים בצורה בה הממשל לא יצליח לנתר.

איך עובד מיקסר – כיצד הוא מסווה את זהות הארנק?

כל עסקה בבלוקצ'יין נחתמת ע"י הארנק השולח. כך, ניתן לראות בדיוק את מקור ההעברה. ולמרות שאינינו יודעים מי עומד מאחורי הארנק אנו כן יודעים מה היא כתובת הארנק. וזה מקל על הרשויות לנתר את מקור הכספים והפעולות באותו ארנק בעת הצורך.

המיקסר, מבצע את הבלבול המושלם. על כל טרנזקציה בבלוקצ'יין לא יחתום ארנק אלא עשרה, מאה או אלף ארנקים. בכך, אינינו יודעים מי היא הכתובת השולחת.

טכניקה נוספת היא ערבוב כל הכספים בבריכה מזומנים אחת גדולה והעברה לארנק דיגיטלי שהוא יעד ההעברה.

כמובן שיש עוד טכניקות מיקסינג שונות, מגוונות ומתוחכמות אך זהו העקרון הבסיסי.

משרד האוצר האמריקני טוען כי: "מערבלי מטבעות וירטואליים המסייעים לפושעים מהווים איום על הביטחון הלאומי של ארה"ב" מפתחי הפרויקט ותומכיו טוענים אחרת, הם אומרים כי הפרוטוקול נועד לשמש אנשים מסוימים כדרך לגיטימית להגן על פרטיותם, ולהקטין את המעקב הממשלתי על כל הוצאה קטנה.

עוד טען משרד האוצר כי המיקסר הנ"ל שימש קבוצת האקרים צפון-קוראנית בגניבת 625 מיליון דולרים מרשת Ronin כמו גם כל 100 מיליון הדולרים שנגנבו מפרוטוקול Harmony.

Twitter

רומן סמנוב, שעסק בפיתוח הפרוטוקול צייץ בטוויטר כי חשבונו ב GitHub הושעה, והעלה תהייה מעניינת: "ממתי לכתוב קוד נהיה לא חוקי?"

בכירים נוספים בתעשייה טענו כי ההחלטה להטיל סנקציות על הפרוטוקול היא ענישה קולקטיבית שלא עושה צדק עם השחקנים הטובים בתעשייה.

בהמשך, הגיעו שמועות לכך שנעצר אחד ממפתחי הפרוטוקול.

יותר מעליית מדרגה, זו דריסת רגל של הממשל האמריקאי בעולם הקריפטו, צעדים אלו באים עם אימרה ברורה כי יריית הפתיחה במרוץ לרגולציה ואכיפה נורתה והממשל האמריקאי לא מתכוון לנוח בנושא.

פוליטיקה קריפטוגרפית – ג'אסטין סאן מייסד טרון רוצה להגשים את הסיוט של ויטליק בוטרין

המעבר הצפוי של את'ריום למערכת POS הציף "קרבות צמרת" בקרב בכירי עולם הקריפטו.

עבור רוב האנשים המעבר לאת'ריום 2.0 מסמל דרך חדשה למטבע השני בגודלו בעולם המטבעות הדיגיטליים, שינוי שצפוי להפוך את הרשת למהירה וזולה הרבה יותר.

עבור ג'אסטין סאן, מדובר בהזדמנות עסקית יוצאת דופן - להחליש את המתחרה הגדול ביותר שלו.

ג'אסטין סאן הפך בחודשים האחרונים לאחד מהתומכים הגדולים ביותר ברעיון המיזלוג (fork) באת'ריום, המיזלוג הוא למעשה התפצלות של את'ריום בצורת POW מהשדרוג החדש – המעבר ל POS.

סאן מבין את העקרון הבסיסי ביותר בעולם הרשתות המבוזרות: הכוח האמיתי של הרשת הוא הקהילה. בכוונתו של סאן להשתמש בפיצול בין את'ריום הישן לאתר'יום החדש ולהשתלט על הרשת הישנה שננטשה ע"י מפתחיה המקוריים ב – Ethereum foundation .

בכוונתו להשאיר כמה שיותר מחברי הקהילה המקורית להישאר ולהמשיך לפעול באת'ריום הישן ובכך להרוויח פעמיים – גם להחליש את מתחריו וגם לספח לחלקו את הפרוטוקול הפופולרי הישן של את'ריום.

סאן הקים מעין קואליציה עם אנשים בעלי האינטרס הברור ביותר להישאר את'ריום בגרסת POW – הלוא הם הכורים. המעבר לאת'ריום 2.0 משמעו חיסול ההכנסות לכורים שהשקיעו מיליונים בציוד כרייה מתקדם וכעת לא יוכלו להשתמש בו על מנת לכרות את'ריום. אותם כורים ייצרו הכנסות בשווי של יותר מ-620 מיליון דולר ביולי בלבד, כך עולה מהנתונים.

הטוקן לרשת את'ריום המקורית יקרא ETHW וסאן טוען כי המטבע היציב USDD המבוסס Tron, שבו השקיע סאן מיליארדי דולרים, "יהפוך למטבע היציב הראשון במערכת האקולוגית של EthereumPOW".

תומך מרכזי נוסף של המיזלוג הקשיח הוא הכורה צ'נדלר גואו, המבוסס בסין, שלקח חלק במיזלוג הקודם של את'ריום ב-2016 כדי להמשיך את הרשת הקיימת בשם Ethereum Classic. גואו נופף בעובדה זו בציוץ מוקדם יותר השבוע וטען: "יצרתי Fork לאת'ריום בעבר ואעשה זאת שוב".

Twitter

כאמור, הפרדות של את'ריום לשני רשתות היא סיוט עבור ארגון את'ריום כולו ובפרט עבור ויטליק בוטרין מייסד את'ריום. את הקהילה בנה בעשר אצבעותיו ואינו מרוצה מהניסיון לחתור תחתיו ולהשתלט על הפרוטוקול. ויטליק כמובן, היו מאוד קולני בהתנגדותו למיזלוג.

עם כל חלומותיו של ג'אסטין סאן, התמיכה לא נראית כנמצאת לצידו, למעט אותם בעלי אינטרסים. למעשה, חשבון טוויטר המגובה ע"י EthereumPOW הקים ערוץ תרומות למפתחים שימשיכו לבנות את הרשת הישנה. מבט בנתוני הבלוק'ציין מגלה כי עד כה הרשת גייסה 1.7 את'ריומים. (כ- 3200 דולרים). לא הצלחה גדולה.

חושבים שמניות קריפטו נעות באופן מתון יותר מהביטקוין? תחשבו שוב. העלייה בביטקוין מתדלקת נסיקה במניות הקריפטו

חודש יולי התאפיין בעלייה יפה עבור שוק המטבעות הדיגיטליים. הביטקוין סיכם עלייה בחודש יולי של 17% אחוזים. יש אמונה רווחות בקרב משקיעים מסוימים כי עדיף להשקיע במניות קריפטו – כמו מניות של חברות כרייה או מניות של חברות המשקיעות בביטקוין ומטבעות דיגיטליים מכיוון שהן זזות באופן "מתון" או "בטוח" יותר מהמטבעות.

מה קרה למניות הקריפטו במהלך חצי השנה האחרונה? והאם הן נעות באופן מתון או בטוח יותר מהמטבע הגדול בעולם ? הנתונים בהחלט מנפצים את האמונה הזו.

Source: Arcane Research

מניות הקריפטו כמובן זזות בהתאמה גבוהה לשוק המטבעות הדיגיטליים אך עם בטא, כלומר עולות חזק יותר בעליות ויורדות חזק יותר בירידות.

בעוד שמחיר הביטקוין ירד ב-49% בשנת 2022 (נכון לכתיבת שורות אלו), מניות הקריפטו צנחו באופן טבעי חוו גם הן חצי שנה לא נעימה. מחזיקת הביטקוין המפורסמת MicroStrategy ירדה ב-38%, חברת הכרייה Marathon ירדה ב-55%, בעוד בורסת הקריפטו Coinbase ירדה ב 60% ממחיר המניה שלה מתחילת 2022.

ובכל זאת, המניות הללו היו יורדות הרבה יותר אלמלא שלהן התאוששות הביטקוין במהלך החודש האחרון.

מאז ה-1 ביולי, Marathon זינקה ב-178%, MicroStrategy 102%, ו-Coinbase 100%. שום דבר לא השתנה מהותית במרתון או MicroStrategy שהייתה אמורה לגרום לעליות המחירים הללו, אבל שניהם מושפעים מאוד ממחיר הביטקוין.

נתח גדול של העליות ב Coinbase הגיעו ב-4 באוגוסט כאשר הודיעה BlackRock - מנהלת הנכסים הגדולה בעולם שתאפשר ללקוחות מוסדיים להיחשף לשוק הקריפטו באמצעות אינטגרציה ל Coinbase.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות