סקירה שבועית 12 בספטמבר 2022

September 12, 2022
|
5 דק'

סקירה שבועית זו הוכנה על מנת לתת למשקיעינו ולקהל הרחב מבט מלמעלה על שוק המטבעות הדיגיטליים בו אנו פועלים.

בסקירות מסוג זה נכסה אירועים משמעותיים בשבוע החולף ומשמעותם, נבצע ניתוחי On-chain של אופי הפעילות ברשתות הבלוקצ'יין השונות ונבחן את השפעות הרשתות החברתיות על השוק.

נקודות מפתח:

• פתיח: שבוע גורלי בעולם הקריפטו: לו"ז ואירועים משמעותיים

• לכרות או לא להיות: אילו חברות כרייה עומדות בפני משבר נזילות?

• כוחו של שיווק: BNB chain מבית Binance לא ניחנת ביכולות מרשימות אבל עדיין עוקפת את הפתרונות האחרים

שבוע גורלי בעולם הקריפטו: לו"ז ואירועים משמעותיים

אנו עומדים בפני שבוע שטוף אירועים משמעותיים בעולם המטבעות הדיגיטליים.

השדרוג ומעבר לאת'ריום 2.0 צפוי להחל ביום רביעי 14-15.9, מדובר במגה-אירוע שקהילת הקריפטו ציפתה לו מעל לשנתיים. התקווה היא כמובן שלא יהיו שינויים חריגים ואכן השדרגו יצא כמצופה בלי עיכובים נוספים.

כמה דגשים חשובים לגבי השדרוג: ראשית, הבורסות צפויות לעצור משיכות והפקדות של ETH הדרך הכי טובה היא לעקוב אחרי כל זה היא כמובן בדפים הרשמיים של הבורסה ברשתות החברתיות. שנית, חשוב להכיר כי כמות הודעות ה"פישינג" יכולים לעלות בימים אלו בשל השימוש המוגבר וחוסר ידע טכני אצל לא מעט אנשים, הישמרו.

במבט מאקרו נתוני CPI (מדד המחירים לצרכן) צפוי להתפרסם ב13.9 , נתונים אלו יספקו תמונה רחבה יותר על השפעות העלאות הריבית – האם מתחילה להיווצר עצירת אינפלציה (או לפחות מיתון בעלייתה) או שמא האינפלציה דוהרת קדימה – מה שיכריח את הבנק המרכזי להעלות ריבית שוב – צעד שבתורו יהפוך נכסי סיכון (כמו ביטקוין) לפחות נחשקים בשל רוח התקופה.

לכרות או לא להיות: אילו חברות כרייה עומדות בפני משבר נזילות?

חברות הכרייה הציבוריות נמצאות בצומת דרכים משתי סיבות מרכזיות:

הראשונה, המיזוג של את'ריום 2.0 נמצא בפתח, המעבר למערכת הוכחת החזקה POS ונטישת מערכת הוכחת עבודה POW קוטעת ברגע אחד זרם הכנסות לא קטן עבור חברות הכרייה. לא עוד כריית את'ריום - והציוד היקר מצריך הצדקת קיום אחרת.

הסיבה שנייה, היא שילוב של הירידות בחודשים האחרונים ועליית מחירי האנרגיה ברחבי העולם – שילוב שעלול להכניס לסחרור של כמה מחברות הכרייה הגדולות בעולם. אז מי מהן באמת בסכנה ולמי יש עוד אורך נשימה רב?

ראשית, נציין – לא פשטה רגל אף חברת כרייה ציבורית (עדיין).

הסיבה העיקרית לכך שהכורים נשארו עם הראש מעל המים היא שהם החזיקו כמויות אדירות של מזומן וביטקוין בתחילת חודשי הקיץ. לאורך כל התקופה המאתגרת בשוק החברות מכרו את אחזקותיהם בביטקוין ומטבעות אחרים והחזיקו עתודות מזומן ליום סגריר. החלטה שאכן השתלמה.

באשר לחברות עצמן, יש דרך מאוד ברורה לבדוק את "רמת הסיכון לפשיטת רגל" עבור כל אחת מהן והיא: יחס הנזילות המיידית – כמה נכסים מתוך סך נכסי החברה היא נכסים נזילים (בטווח של פחות משנה).

Source: Arcane Research

כדי שהחברה תהיה בטוחה מפשיטת רגל היחס נדרש להיות גדול מ-1. כלומר יותר נכסים מהתחייבויות. עם זאת, לא רצוי שהיחס יהיה גבוה מדי, כי לבעלי המניות אין עניין בשמירת נכסים שוטפים רבים, אלא הם מעדיפים להשקיע את הכסף באמצעי ייצור שאמורים להניב רווחים גבוהים יותר מאשר החזקות פיננסיות.

הטבלה מעלה מראה כי 6 מתוך 8 חברות כרייה ציבוריות הפחיתו את נכסי הנזילות ביחס להתחייבויות. כלומר יש להן פחות מזומנים בהשוואה לסוף חודש מרץ. כאשר Marathon אחת מהגדולות בעולם חוותה את הירידה הכי משמעותית.

ובכל זאת, רוב החברות הללו, כולל Marathon, הן במצב כלכלי טוב. רק חברה אחת נאבקת עמוקות: Stronghold.

ל-Stronghold יש יחס נזילות מידי של 0.3 בלבד. החברה עשויה להיות מאותגרת בחודשים הקרובים בלהשאיר את הראש מעל המים אלא אם כן יגיע לעזר הביטקוין – ינסוק ויציל את החברה מפשיטת רגל.

לאור המיזוג באת'ריום ואולי כפילוסופיה כללית, חברות כמו Hut8 מחפשות לנצל את כוח המחשוב שצברו בדרכים אחרות שאינם כריית מטבעות ומפלרטטות עם תחומי AI ולמידת מכונה. חוסר הוודאות בענף מורגש, אך הסירו דאגה והנמיכו אמפתיה. מדובר בחברות שהונן מוערך במאות אם לא מיליארדי דולרים- הרבה הודות לכריית מטבעות.

כוחו של שיווק: BNB chain מבית Binance לא ניחנת ביכולות מרשימות אבל עדיין עוקפת את הפתרונות האחרים

Chain היא רשת בלוקצ'יין מבית היוצר של Binance – בורסת הקריפטו הגדולה בעולם, אך למרות הייחוס שלה היא לא זולה לשימוש ומדיפה ריח של ריכוזיות, אז איך בכל זאת הפכה לאחת מרשתות הבלוקצ'יין המובילות?

עיבוד עסקאות בבלוקצ'יין עשוי להיות עסק לא זול, באת'ריום למשל עלות עסקה יכולה להפוך את העסקה ללא כדאית רק בגלל העמלות הגבוהות, בעוד באת'ריום עובדים על פתרונות לנושא (שלא אמור להיפתר בעדכון הקרוב) נראה כי פתרונות Rollups הם התשובה.

מהם פתרונות Rollups ?

אלו בעצם פתרונות "שכבה שנייה" בהם מעבדים עסקאות בבלוקצ'יין אחר ומהיר יותר (המכונה שכבה 2), ולאחר מכן מעבירים את נתוני העסקאות בחזרה לבלוקצ'יין האב (השכבה 1 או ה-Mainnet) בשבריר מהמחיר המלא.

לשם ההמחשה, עלות עסקה על רשת BNB Chain גדולה פי 3.4 מעלות עסקה בפתרון הרול-אפ הפופולרי Optimism. אך בכל זאת, רשת BNB Chain זוכה לכמות העברות יומית הגדולה פי 32 מזו של Optimism.

בזכות מינוף מאגר הלקוחות העצום של הבורסה, ושיווק אגרסיבי במייל הפכה BNB Chain לרשת פופולרית ביותר, למרות חוסר ריכוזיות מוחלטת של הרשת שנתונה כולה למרותה של Binance.

בפעולה אסטרטגית להשתלטות על נתחי שוק השיקה ביננס את ה- project launchpads – פלטפורמה להשקת פרויקטים ומטבעות דיגיטליים על הרשת שלהם. עוד השיקו בביננס פרויקט תרומות, בורסות מבוזרות (DEX) ועוד שלל מוצרים שקורצים למשקיע הקריפטו הרגיל.

אולי כדאי לרשתות האחרות למצוא מחודש בכוחו של שיווק, במיוחד אם הן מציעות פתרון זול ובהחלט בטוח יותר מזה שמציעה Binance .

לסיכום:

השבוע הקרוב צפוי להיות עמוס אירועי מפתח. השוק ה"משעמם" אולי יקבל ניעור בשבועות הקרובים. בגזרת את'ריום, מבט על המסחר בחוזים עתידיים מראה כי הסוחרים מתמחרים את את'ריום ב"הנחה" של כ 7% בטווח של שלושה חודשים – כלומר צופים ירידות לאחר המיזוג.

כאשר המיזוג מתרחש, ויש פוטנציאל למיזלוג באת'ריום , סביר להניח שהסוחרים יכסו את השורטים שלהם בדומה לאופן שבו חוזים עתידיים הגיבו על BTC לאחר המזלג הקשיח של Bitcoin Cash בשנת 2017.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות