סקירה שבועית 1 באוגוסט 2022

August 1, 2022
|
5 דק'
אסף אלמליח אנליסט קריפטו פיננסי בכיר בבית ההשקעות  Proxibit

סקירה שבועית זו הוכנה על מנת לתת למשקיעינו ולקהל הרחב מבט מלמעלה על שוק המטבעות הדיגיטליים בו אנו פועלים.

בסקירות מסוג זה נכסה אירועים משמעותיים בשבוע החולף ומשמעותם, נבצע ניתוחי On-chain של אופי הפעילות ברשתות הבלוקצ'יין השונות ונבחן את השפעות הרשתות החברתיות על השוק.

נקודות מפתח:

• מס' עובדי Coinbase מואשמים במסחר במידע פנים, בעקבות המקרה:  ה SEC מכריז על 9 מטבעות כניירות ערך.

• סיכום אפקט ההדבקה בקריפטו – החברות שמכרו מטבעות והאם "ההדבקה" מאחורינו?

• מבט טכני:  מכפיל מאייר – מחיר הביטקוין בהסתכלות לטווח הארוך

מס' עובדי Coinbase מואשמים במסחר במידע פנים, בעקבות המקרה:  ה SEC מכריז על 9 מטבעות כניירות ערך.

ה SEC  - הרשות לניירות ערך האמריקאית הוא אחד הגופים המובילים והמשפיעים בעולם הפיננסי, כל תנועה והחלטה של הגוף הזה שולחת גלי ההדף המורגשים הרבה מעבר לגבולות ארה"ב, למעשה, גופי פיקוח פיננסי רבים ברחבי העולם מחכים למוצא פיו, כמעט בכל נושא.

עם זאת, בכל הנוגע למטבעות דיגיטליים, ה SEC פשוט מסרב להחליט – הוא מגן על המשקיעים מפני מסחר במידע פנים, אך לא קובע סטנדרטים בסיסיים לסיווג משפטי של מטבעות דיגיטליים, הוא מכריח בורסות לבצע תהליכי KYC (הכר את הלקוח) אך לא ממש יודע כיצד להתמודד עם תחום ה- DeFi ובעיקר – החלטותיו מפוזרות, לא ברורות ובכיריו מרבים לשנות את דעתם ואף לסתור איש את עמיתו.

נתחיל מההתחלה. בצעד מבורך, ה-SEC ומשרד המשפטים האמריקאי הודיעו בשבוע החולף על הגשת כתבי אישום נגד מנהל המוצר לשעבר של Coinbase, אישאן וואהי, ושני עובדים נוספים בחברה, בגין ביצוע שימוש במידע פנים, עבירה שהכניסה להם יותר מ-1.1 מיליון דולר.

שיטתם של מבצעי העבירה, כך ע"פ הודעת ה SEC הייתה פשוטה: הם השתמשו במידע אודות מטבעות שעתידים להיכנס לבורסה והשיגו יתרון על השוק (אודות לתופעה הנקראת "Coinbase effect" – מטבעות הנרשמים בבורסה קופצים בעשרות אחוזים – נוכח היותה בורסה מובילה)

בעקבות המקרה, הרשות לניירות ערך (SEC) פרסמה שמות תשעה מטבעות דיגיטליים שלדבריה הם ניירות ערך. תשעת המטבעות הללו היו חלק מהמטבעות שבהם עשו שימוש הנאשמים.

המטבעות הם: AMP, RLY, DDX, XYO, RGT, LCX, POWR, DFX, KROM.

"המסר שלנו עם ההאשמות האלה ברור: הונאה היא הונאה, בין אם היא מתרחשת בבלוקצ'יין או בוול סטריט", כתבה ה-SEC בפרסום כתב האישום.

זוהי אחת הפעמים היחידות בהם מציג ה SEC בהירות ומצייר גבולות ברורים בעולם המטבעות הדיגיטליים, עם זאת בכל הנוגע לסיווגם המשפטי של מטבעות דיגיטליים – לא ברור כיצד נלקחות ההחלטות.

להלן כמה מאמירות עבר של נציגי ה SEC : בתחילה, יו"ר ה-SEC לשעבר, ג'יי קלייטון, אמר שביטקוין אינו נייר ערך. אז מנהל כספי התאגידים לשעבר ב-SEC, ויליאם הינמן, אמר שהאתריום לא הציג תכונות של נייר ערך.

יו"ר ה-SEC הנוכחי, גארי גנסלר, ערער לאחרונה את הדעה האחרונה, ואמר שהביטקוין הוא האסימון היחיד שהוא מרגיש בנוח לקרוא לו סחורה. ה-SEC גם תבע את ריפל על מכירת ניירות ערך לא רשומים (XRP).

ממש לפני פרסום המסמכים של ה-SEC , קצין המדיניות הראשי של Coinbase, פאריאר שירזאד, אמר שחוקי ניירות הערך בארה"ב אינם עומדים בקצב של העולם הדיגיטלי וצריכים תיקון.

"כתיבת כללים מקיפים לעולם המטבעות הדיגיטליים תדרוש בחינה אמיתית של איך קריפטו עובד בצורה שונה מניירות ערך פיננסיים מסורתיים ואילו הוראות יגנו בפועל על משקיעים שסוחרים בניירות ערך קריפטו" – כך אומרים ב – Coinbase .

עוד טוענים ב Coinbase כי אם ה-SEC יעודד אימוץ קריפטו תוך מתן רגולציה הגיונית, ארה"ב תקצור את הפירות. – על כך אין עוררין.

עם זאת, הוסיפו באיום מרומז , "אם הם לא יעשו זאת, אחרים יעשו זאת - ואולי ארה"ב לא תוכל להדביק את הפער".

סיכום אפקט ההדבקה בקריפטו – החברות שמכרו מטבעות, והאם "ההדבקה" מאחורינו?

סיכום אפקט ההדבקה בקריפטו – החברות שמכרו מטבעות, והאם "ההדבקה" מאחורינו?  

236,237 זוהי כמות הביטקוינים שמכרו ע"י מוסדות מאז ה 10 במאי. רוב המכירות היו "מכירות כפויות" – הנזלות וניסיונות לאזן את מאזן המזומנים של החברה. חלקן היו מכירות אסטרטגיות - כניעה טבעית ופעילות גידור המתרחשת בדרך כלל בשווקים דוביים. ע"פ נתונים שסופקו ע"י arcane research ננסה לבחון האם תמה "המגפה" בעולם הקריפטו.

תחילת ההדבקה הייתה כמובן המכירה המסיבית של LFG הארגון היוזם של LUNA ו- UST.

LFG ו-דו קואן שעמד בראשה סימנו לעצמם מטרה – להחזיק ביטקוין בשווי 3 מיליארד דולרים על מנת לייצר עתודות ל"מטבע היציב" UST . 5 ימים אחרי שהשיגו מטרה זו, UST מאבד את ההצמדה לדולר ומכירת 80,000 מטבעות BTC קוראת במהלך מספר ימים.

החברה אחרונה הגדולה שהודיעה על מכירה הייתה טסלה. החברה מכרה 75% מהחזקת הביטקוין של החברה, ולמרות זאת, מאסק הצהיר שהמכירה של המטבעות אינה אמירה נגד הביטקוין וטען כי "החברה בהחלט פתוחה להגדלת החזקות הביטקוין שלנו בעתיד". ע"פ ההערכות, טסלה מכרה 29,060 מטבעות במחיר ממוצע של 32,209$ למטבע.

arcane research

אחרי הקריסה של צלזיוס ו 3AC נראה שוק הקריפטו הניח מאחוריו את "מסכת ההדבקות" במידה מה, אי הוודאות בשוק הקריפטו פחות בולטת. סביר להניח שבתקופה הקרובה נראה תנאי שוק "משעממים". עם שינויים חיוביים בסביבת המאקרו (שעד עתה לא נראו) נוכל לראות שינוי מיוחל לשוק המטבעות הדיגיטליים.

מבט טכני:  מכפיל מאייר – מחיר הביטקוין בהסתכלות לטווח הארוך

מכפיל מאייר נוצר על ידי Trace Mayer כדרך לנתח את מחיר הביטקוין במבט היסטורי. זהו אינו סמן אם לקנות, למכור או להחזיק, אך הוא נותן כלים להבחין בין מגמות ארוכות טווח.

מכפיל מאייר תואר בניתוח on chain מאת glassnode , כיחס בין המחיר הנוכחי לבין ממוצע 200 יום של מחיר הביטקוין.

glassnode

כשתיקון המחירים הגיע לשיאו במהלך הירידה האחרונה , מכפיל מאייר הגיע מתחת ל-0.55, כלומר, השוק נסחר בהנחה של 45% ל-200 DMA. אירועים כאלה הם נדירים ביותר, רק 127 מקרים של 4186 ימים נסגרו ברמות אלו, בסך הכל 3% מהיסטוריית המסחר של הביטקוין. בהחלט ימים נדירים.

שוק הקריפטו נצבע בירוק השבוע, והמחירים חצו את "אזור הדשדוש" האחרון. העליות האחרונות מגיעות בתגובה כמו שהיה נראה כתיקון יתר בשוק המטבעות הדיגיטליים בטווח הקצר. תיקון היתר הזה הונע מאוד מתקופה של פירוק מינוף מהיר (ובריא) ברחבי השוק, כאשר מלווים, משקיעים וחברות מסחר רבות צפו בכספי הביטחונות שלהם נאכלים בצורה חדה, ובכך, בין אם ע"פ שיקול דעתם או באופן כפוי הופעל לחץ מכירתי גבוה.

למרות העלאת הריבית שהתרחשה השבוע בארה"ב השווקים (גם שווקי ההון) הגיבו בחיוב. לא בטוח שתגובה חיובית זו תחזיק לזמן רב. בלימת האינפלציה היא מטרתו העיקרית של הפדרל ריזרב, גם במחיר של חניקת הכלכלה. התקווה היא שהסמנים הכלכליים יראו לנו קצת יותר סיבה לאופטימיות ברמת המאקרו.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות