מעגל הקסם של סם בנקמן פריד ונפילתו

November 10, 2022
|
5 דק'

אסף אלמליח, אנליסט קריפטו פיננסי בכיר בבית ההשקעות פרוקיסיביט

שוק הקריפטו סוגר את אחד השבועות הסוערים בשנים האחרונות: לאחר משבר נזילות חמור בבורסת FTX – הבורסה הרביעית בגודלה בעולם שנמצאת בבעלות של יזם הקריפטו סם בנקמן-פריד נמכרת לבורסת Binance – הבורסה הגדולה בעולם, וזו תבוא לעזרתה על מנת לכסות חובותיה ולפתור את משבר הנזילות אליו נקלעה.

בינתיים, השוק מגיב בירידות חדות והביטקוין היה אתמול (09/11/2022) בשפל של שנתיים. משבר הנזילות ב FTX מספר סיפור על "מנהיגיו לכאורה" של שוק המטבעות הדיגטליים, שבמקרה הטוב נוהגים ביהירות חסרת תקדים למציאת "מודל כלכלי" שמייצר כסף מאוויר ובמקרה הרע נוהגים בחוסר אחריות שגובל בטיפשות וקוצר רואי.

השבוע האחרון, הדליק נורות אדומות רבות נוכח חוסר הרגולציה ומזמין פנימה רגולטורים להתערב, עם זאת, הפוטנציאל בשוק ובטכנולוגיות ויכולתן ברור לכל השחקנים הפיננסים בשוק, גם לרגולטורים.

מאמר ביקורת זה הוא נוקבת אך הקלון אינו מונח על שוק הקריפטו כולו ולא על כל משתתפיו אלא על "מנהיגיו לכאורה". אנו נביא את הסיפור שמאחורי המכירה של FTX ל Binance ונבין אלו ההשלכות מהלך כזה מייצר.

מנכ"ל בורסת Binance המכונה CZ צייץ אתמול ( 08/11/2022) כי Binance "נקראה לעזור לבורסת FTX לאחר שזו נכנסה למשבר נזילות חמור לכן מודיעה על רכישתה של הבורסה" – ע"פ התיאור של CZ במהלך שכולו אדיבות ודאגה, Binance "נקראה לדגל" להציל שחקן אחר בשוק הקריפטו מטיפשותו והושיטה יד על מנת להציל את המערכת כולה.

האמנם?

הציוץ על הודעת הרכישה של FTX בידי Binance

בורסת FTX והטעויות בדרך

סם בנקמן-פריד המכונה SBF עד לא מזמן אליל קריפטו ויזם מבריק הפך בין לילה לאחד השחקנים הכי מושמצים בשוק המטבעות הדיגיטליים. הבחור שתמיד עשה רושם של האיש הכי חכם בחדר, בנה לעצמו תדמית של "מושיע" בעת הקריסה של לונה ואפקט ההדבקה שקרה בזמנו. הוא רכש מספר חברות במחירים נוחים לאחר שחילץ את אלו ממשברי נזילות (דומים לאלו שיצר בעצמו) בעקבות הקריסה של LUNA ו- Celsius, בין החברות שרכש: פלטפורמת הלוואות הקריפטו Blockfi, וספקית המסחר Voyager Digital.

את מסע הקניות הזה, ביצע כאשר החברות הללו היו בקרשים, במחיר מופחת.

חברת בת של FTX היא Alameda Research – אחת מקרנות גידור-קריפטו הגדולות ביותר.

בשני בנובמבר, דו"ח שחשפו Coindesk הציג כמה פרטים מביעים על מצבה הפיננסי של קרן הגידור שברשותו של סם בנקמן-פריד. ב Coindesk טוענים שהניחו ידם על עותק של מאזן הרבעון השני של קרן הגידור. על פי הדיווח שלהם, האחזקות המשמעותיות במאזן של החברה מורכב מ:

• מטבעות FTT בשווי של 5.8 מיליארד דולר

• מטבעות סולנה (SOL) בשווי של 1.2 מיליארד דולר

• 3.37 מיליארד דולר במטבעות קריפטו "לא מזוהים"

• 2 מיליארד דולר ב"השקעות בניירות ערך"

• מזומנים: 134 מיליון דולר

זה משאיר נכסים של כ-2.2 מיליארד דולר. מאות מיליוני דולרים מהנכסים הנותרים מורכבים מהאחזקות של Alameda במטבעות קטנים – כולם פרויקטים (כושלים יש לומר) של סם בנקמן-פריד בניהם: Serum (SRM) Oxygen (OXY), MAPS ו-FIDA.

אם נסכם:

- סך הנכסים: 14.6 מיליארד דולר

- סך ההתחייבויות: 8 מיליארד דולר, מתוכם 7.4 מיליארד דולר הם "הלוואות", עם עוד 292 מיליון דולר של אסימון FTT ("מטבעות נעולים")

הדלפה לכאורה זו של הנתונים הפיננסיים של Alameda מוכיחה שהנכס הגדול ביותר של החברה הוא אחזקותיה ב-FTX Token (FTT), שהונפקו על ידי לא אחר מאשר בורסת FTX של סם בנקמן-פריד. ה-FTT במאזן של Alameda הוא בערך שליש מסך הנכסים שלהם ושווה ל-88% מההון העצמי הנקי של אלמדה.

במילים אחרות, הנכס הגדול ביותר של החברה הוא מטבע קריפטו שהונפק על ידי חברה אחרת של סם בנקמן-פריד, ועוד חלק משמעותי מאחזקותיה נוצר בדרכים עקיפות על ידי סם בנקמן-פריד.

מכונה משומנת של יצירת מאוויר – הנפקת מטבע, העלאת ערכו, סימונו כחלק ממאזן החברה, גיוס כספים ע"פ השווי במאזן החדש וחוזר חלילה.

אם לא היינו יודעים אחרת, היינו בטוחים שסם בנקמן-פריד אינו יזם קריפטו אלא רואה חשבון מפולפל שמנצל טריקים חשבונאיים להמצאת דרך חדשה להדפיס כסף.

אך סופו של כל בלון, הוא מה? התשובה ברורה.

"החילוץ" והנסיגה

למרות ההודעה המחבקת של CZ, על הצלת מולדת הקריפטו ועזרה לקולגה, CZ מתגלה כסוחר ממולח שממנף את קלפי המיקוח שלו בצורה יוצאת דופן. בתחילת השבוע (6/11/2022) הודיע CZ בטוויטר שלאור הגילויים האחרונים (הדלפת המאזן של Alameda) וכחלק מאסטרטגיית היציאה של Binance מהשקעתם ב FTX (Binance היו מהמשקיעים הראשונים בבורסת FTX והעומד בראשה) הם מתכוונים למכור את אחזקותיהם במטבע FTT (המטבע של הבורסה FTX).

מכיוון שמדובר בסכום לא מבוטל, ברור כי מכירה בפקודת Market  של המטבע FTT תפיל את ערכו, למעשה עצם ההודעה על כך ש Binance מתכוונים למכור – מספיקה כדי שמשקיעים ימכרו בעצמם את הFTT שהם מחזיקים כמה שיותר מהר. CZ ידע מה יהיה האפקט של דבריו, ולכאורה חיכה וקיווה שאכן כך יקרה, שהמשקיעים יילחצו וערך המטבע יתחיל לצלול.

ברגע שלחץ כזה מופעל על ערכו של המטבע FTT הערך של חברת Alameda הופך ללא ישים – הרי רוב הנכסים שהם מחזיקים זה אותו המטבע FTT שגם ככה אינו נזיל וגם אם כן באורח פלא יהיה נזיל,  ערכו פוחת בכל שנייה שעוברת!

וכך, הצליח CZ לקנות את FTX בתנאים מצוינים. FTX הגיעה לשולחן המשא ומתן עם הרבה פחות נכסים והרבה יותר חששות מקריסה טוטאלית. CZ קונה את FTX ופותר את בעיות הנזילות ומציל את FTX ואיתו את כל השוק – עת שלום בממלכה. שלום כוחני, אבל שלום.

מהלך גאוני? אין ספק.

בינתיים, התברר כי העסקה בין Binance ו FTX לא תצא לפועל, הבעיות של FTX כפי שהודיעו ב Binance עמוקות מכדי ניתן יהיה לחלץ אותם רק בעזרת נזילות. סם בנקמן פריד יוצא במסע התנצלויות ומשתמשים כבר חווים בעיות בהתחברות ומשיכות.

אם תקרה עסקה או לא, אם יחולצו באיזו שהיא דרך FTX  או לא, שוק הקריפטו אינו יוצא נשכר משתי המקרים. רמת האמון בשוק יורדת בעקבות מקרים כאלו.

המסקנות

1. לקח צלזיוס לא נלמד -  שימוש במטבע דיגיטלי שהונפק על ידי חברה X אסור לעולם שישמש כבטחונות להלוואת מזומן.

2. הדיבורים על ביזור בעולם הקריפטו נשארו בגדר דיבורים עבור מובילי השוק – אין תעשייה שצריכה לדאוג יותר מרכישה ענק שכזו כמו תעשיית הקריפטו, זה לא "חילוץ" זה נראה יותר כמו השתלטות עוינת.

3. אין טריק חשבונאי, מתוחכם ככל שיהיה שימציא כסף מאוויר – זה היה נכון בימי הקריסה של LUNA , בימיו של ברנרד מיידוף, וזה נכון גם עכשיו – לכן פרויקטים של MoveToEarn ודומיהם צריכים להיות חשודים מיידים, למעשה, כל הבטחת תשואה צריכה להיות צבועה באדום.

4. אליטת הקריפטו העולמית היא אסופה של אנשי טכנולוגיה – אנשי פיננסים הם מצרך נדיר בשוק הקריפטו, צריך להכניס ידע פיננסי עמוק לעולם המטבעות הדיגיטליים.

5. הרגולציה תתקבל בברכה.

ההשפעה על Solana  

בורסת FTX וזרוע ההשקעות שלה – Alameda שמו מבטחם ברשת סולנה, הם השקיע רבות בפרויקט, ופיתחו מוצרים על התשתית של סולנה.

כפי שצויין בתחילה, Alameda החזיקה מטבעות סולנה (SOL) בשווי של 1.2 מיליארד דולר, שווי ערך בזמנו לכ- 10% מסך המטבעות שבסירקולציה. רכישת Alameda בידי Binance משמעה רכישת נכסיה – בינהם סולנה. וכשל – Binance יש כבר רשת משל עצמה שצוברת פופולריות (BSC) מה התמריץ שלה לחזק רשת מתחרה?

נקודה למחשבה.

בשוק הקריפטו (המבוזר לכאורה), הריכוזיות חוגגת והשקיפות אינה חובה. וזה - מצריך שינוי עמוק.

דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות