לא רק באית'ריום – פרוטוקול חדש מייצר אפשרות להנפיק NFT על רשת הביטקוין

February 14, 2023
|
3 דק'

פרוטוקול חדש בשם Ordinals מאפשר להוסיף NFTs לעסקאות ביטקוין ובכך מביא את טרנד ה – NFT לבלוקצ'יין הגדול ומוכר ביותר בשוק המטבעות הדיגיטליים. התפתחות זו עוררה ויכוח בתוך קהילת הביטקוין, כאשר יש הטוענים כי היא גורמת להעמסה על רשת הביטקוין.

שגעון ה- NFT צמח בשנים האחרונות באופן חסר-תקדים, ועכשיו הוא מגיע לרשת הבלוקצ'יין של הביטקוין. אמנים, יוצרים, חובבי אומנות, סלבריטאים וסתם ספקולנטים קנו ומכרו NFT מתוך רצון לקחת חלק בעולם האומנות החדש – האומנות הדיגיטלית.

NFT - טכנולוגיה המאפשרת לרוכשים בעלות דיגיטלית ואימות מקוריות על נכס דיגיטלי מסוים הייתה "שמורה" לבלוקצ'יין האת'ריום באופן כמעט בלעדי. מסחר ב NFT ברובו התבצע על רשת האת'ריום, וצמחו עליו פלטפורמות למסחר ב NFT כמו OpenSea.

Ordinals הוא פרוטוקול חדש המאפשר להוסיף NFT לעסקאות ביטקוין. המשמעות היא שהנתונים מעוגנים לצמיתות בבלוקצ'יין הביטקוין ונחשבים בלתי ניתנים לשינוי. עד כה, יותר מ-50,000 אורדינלים הוטבעו בבלוקצ'יין הביטקוין, עם כמה פרויקטים שזכו למחירים גבוהים במיוחד. פריטים בקולקציית Ordinal Punks, כבר נמכרו בעשרות אלפי דולרים. למרות שזה עורר התרגשות בקרב חלק מקהילת הביטקוין, אחרים מודאגים מההשפעה של NFTs על הרשת.

אחד מהיצרות שהושקו - נמכר ב 218,000 דולר


"טהרני הביטקוין" טוענים שהפרוטוקול מכניס "דואר זבל" שתופס מקום מיותר ברשת ודוחף עסקאות פיננסיות לגיטימיות יותר ברשת כלפי מטה בתור לביצוע עסקה. לטענתם, השימוש הגובר ב-NFTs בביטקוין פוגע בשלמות הבלוקצ'יין והופך אותו לפחות יעיל. תומכי Ordinals, לעומת זאת, טוענים כי ה- NFTs  מגדילים את הביקוש לבלוקים ברשת ומניע שוק עמלות בריא בו הכורים מרוויחים על אבטחת הרשת. הם גם מצביעים על עקרונות השוק החופשי, שבו השוק קובע את השימוש הטוב ביותר בשטח הבלוק.

מתנגדים של Ordinals ניסו לפנות למפעילי צומת ביטקוין ולכורים כדי לצנזר כתובות ולהפסיק את הפעילות. עם זאת, בסופו של דבר, זה תלוי בצמתים וכורים לקבוע אילו עסקאות הן לגיטימיות ונכללות בבלוקצ'יין. יש להם את היכולת לצנזר עסקאות מסוימות, אבל כמובן האינטרס הכלכלי הטוב ביותר שלהם הוא לתמוך בכל עסקה שמחזקת את הכנסותיהם מעמלות.