ביטקוין: 2024 - השנה שבה הכל אפשרי

October 26, 2023
|
6 דק'

בשנים האחרונות, הביטקוין, (כמו החברה המערבית) עבר פולריזציה – הדעות של אנשים לגביו הלכו לקצוות, בין אלו שדנו אותו למועמד הראוי להושיע כלכלות משחיתותן המובנית ובין אלו שרואים בו כלי חסר תועלת ומסוכן, שעלול לגרום למשברים כלכליים.

אך עם הקיטוב, מתחת לפני השטח, מתחילות להתכנס כמה הסכמות ברורות לגבי הנכס המסקרן הזה. אחת מהן – הביטקוין הוא נכס הינו מגן-אינפלציה. אין זאת בהכרח דעת הכותב, אלא התבוננות על הלך הרוח בשווקים.

מתחילת השנה בלבד, שיעור הריבית בארה"ב עלה ב 2%, לשיא שלא נראה ממשבר הדוט-קום בשנות ה 2000. ועדיין, הביטקוין סוגר עלייה של יותר מ 100%. ההיגיון אומר הפוך – הביטקוין, הוא נכס המוגדר נכס-סיכוני, קנייתו דומה לקניית חברת סטארט-אפ צומחת. מניית צמיחה. בשעה שבה הכסף "יקר יותר" (שיעורי הריבית גבוהים), מצופה מהשוק להתנהג בהתאם. לחתוך סיכון, אולי להנות מריביות הפיקדונות בבנקים ולא להשתתף בחגיגה. אך לא כך, הביטקוין ממשיך לעלות. זה חריג, ומנפץ כמה אמונות לגבי הביטקוין – אם הביטקוין הוא נכס סיכון, עלייתו בזמן עליית הריבית משולה למניית בנק שערכה עולה בזמן משבר הסאב-פריים ב 2008.

משקיעי הביטקוין הרייטלים מאופיינים בדרך כלל בגישה השקעתית די מעניינת: "אני אשקיע סכום לא מהותי מההון העצמי שלי (כזה שאם יתרסק ב 40 אחוז, עדיין אשן בשקט) ואתן לו לרוץ". הם אומרים לעצמם. שגר ושכח.

מניסיון העבר, הביטקוין יודע לעלות בקצב מסחרר אך גם להתרסק באותו הקצב, לכן הגישה הזו, מתאימה וראויה.

המוסדיים מחזיקים בגישה שונה אך דומה, החזקת ביטקוין בעיניהם היא לא יותר מניהול פוזיציה שאינו נגמר, לקנות נמוך, למכור גבוה. למתוחכמים שבהם, זה עובד. לנאיב בוקלה, נשיא מדינת סלבדור, שסחף את מדינתו לחוויית ביטקוין מסחררת – זה עובד פחות.

אך שימו לב, הקולות והחששות שמא "ייגמר" סיפור הביטקוין, כבר אינו מגיע מצד המחזיקים המוסדיים, הם יודעים שהגלים יעשו את שלהם, אך הוא יישאר. אפילו הרגולטורים התייאשו מלספר על מותו של הקריפטו והחלו לשתף פעולה.

לקראת 2024 - הכוכבים מסתדרים?

שנת 2024 נקראת על ידי חסידי הביטקוין כ"שנת הריצה השורית" (וכך גם שנת 2023, 2022, 2021.... הבנתם את הקטע), הם מאמינים שהשנה הקרובה תהיה השנה שבה הביטקוין יפרוץ גבולות.

ואכן, אולי הפעם הכוכבים מסתדרים בדיוק כמו שצריך? ובכן, נסתכל על כמה מרכיבים שמעניינים דווקא בשנת 2024:

1. ראשית, כפי שדיברנו בהקדמה, הנרטיב של הביטקוין כנכס מגן-אינפלציה מתחיל להתקבע. לא רק בקרב העם, אלא גם בקרב המוסדיים, המתוחכמים יותר. וזה מגה-אירוע. אין לקחת זאת בקלות ראש.

2.  אירוע ה – Halving צפוי ב 2024. באפריל 2024 צפוי לקרות אירוע שקורה כל 4 שנים בחלוקת הביטקוין. אירוע החצייה (Halving), הוא אירוע מיוחד המציין את הרגע שבו התגמול על כריית ביטקוין פוחת.

משתמשי רשת הביטקוין למעשה פותרים "פאזלים מתמטיים" ומתחרים ביניהם מי הראשון שיפתור את אותו פאזל מתמטי. הראשון שמצליח לפתור את פאזל מתמטי צועק לכל חברי הרשת : "תראו מצאתי את הפתרון" והם מאמתים בקלות שאכן זה הפתרון.

המנצח הוא הזוכה בזכות לתעד את הבלוק על הבלוקציין ובכך גם זוכה בייצור המטבעות החדשים שנוספים בכל בלוק וגם זוכה לכל העמלות ששולמו לרשת.

וזו בעצם כרייה.

ככה במבנה אינסופי כל עשר דקות נוצר בלוק חדש – כלומר נוצרת תחרות חדשה.

בתחילת דרכו של ביטקוין כל כורה קיבל 50 מטבעות על כל בלוק שייצר (כלומר בסוף כל תחרות שקורת כל עשר דקות) וכל 4 שנים גודל התמריץ נחתך בחצי והיום התגמול הוא 6.25 ביטקוינים בכל עשר דקות (בכל בלוק).

באירוע החצייה הקרוב – התמול יחתך שוב ל – 3.125.

מדוע זה אירוע גדול? אם נקביל את כריית הביטקוין לכרייה של זהב, חשבו על זה שביום בהיר אחד יקומו כל כורי הזהב ויגידו, במקום 100 טבליות זהב שאנו יודעים בשנה לכרות מן האדמה, אנו נצליח לכרות רק 50 בשנה. מכאן הנכס הופך להיות "נדיר" יותר. קשה יותר למצוא אותו. וכשנדירות של נכס עולה, כך יעלה גם המחיר.

כריית ביטקוין - התגמול הולך וקטן

3. אישור תעודות סל (ETF) לביטקוין – בימים האחרונים פורסם כי מנהלת הנכסים מהגדולות בעולם: BlackRock רשמה את הסימול IBTC כהכנה לאישורה של קרן הסל והזניקה את השוק כלפי מעלה.

BlackRock הגישה בקשה לאישור קרן סל כבר בחודש יוני, ועם רזומה של 575 מתוך 576 בקשות מאושרות למכשירים פיננסיים ע"י הרשות לניירות ערך בארה"ב – היא צפויה להיות מהגופים הראשונים שיקבלו אישור.

אחרי שהיא תיצור את התקדים, הצפי כמובן הוא שתגיע מפולת של גופים נוספים על קרנות סל עוקבות ביטקוין. כל זה יכניס כסף חדש לשוק הקריפטו, כאלו שלא מעוניינים לקנות ארנק קר ולסחור דרך בורסות קריפטו שונות.

אולי אפילו חלקים מכספים הפנסיונים העצומים של העולם ישפכו לקרנות הסל הללו. ההון הנמצא בחסכונות פנסיונים אמריקאים הוערך ב 2021 ב 40 טריליון דולרים (40, ואחריו 12 אפסים) כך שגם אם רק לצורך גיוון, אחוזון קטן יושקע בקרנות הסל הללו – ההשפעה על מחיר הביטקוין תהיה חסרת תקדים.

4. ניצחונות משפטיים – GrayScale, מנפקת קרן הנאמנות GBTC (שמומרת בינתיים לקרן סל), ניצחה בנוק אאוט משפטי את הרשות לניירות ערך האמריקאית, שזו התנגדה להפיכת הקרן נאמנות לקרן סל.

Ripple מנפיקת המטבע XRP גם היא חוותה גל של ניצחונות משפטיים באחת מפרשות הקריפטו היותר נעקבות. השופטת אנליסה טורז, קבעה כי כל המסחר שנעשה בזירות מסחר (בורסות קריפטו) במטבעות ה-XRP לא מהווה הצעת ני"ע על ידי החברה. ובכך נקבע תקדים חשוב לגבי הצעת מטבעות דיגיטליים, וכמובן, תבוסה לא קטנה לרשות לניירות ערך האמריקאית.

רק שוטים עוסקים בנבואות, לכן זו לא מטרת המאמר. שוק הקריפטו, נע ונד לפעמים ברנדומליות מוחלטת והצניעות דורשת זהירות. האופטימיות הבלתי נגמרת שיש לחסידי המטבעות הדיגיטליים לפעמים יכולה לתסכל כלכלנים ואנשי שוק ההון ובצדק, אך הפעם נראה שיש מעט קרקע מתחת להנחות החיוביות.

מתחת לגלי האופטמיות ובעיניים ריאליסטיות, נראה כי נכסים הרגישים למגמות מאקרו ועליות ריבית, מושפעים לטובה. נשלב את מיצובו של הביטקוין כנכס מגן-אינפלציה, האופטימיות סביב הנפקת ה- ETF צמוד הביטקוין והניצחונות המשפטיים – כל אלו מייצרים אווירה יחסית חיובית לביטקוין, וזה משהו שכדאי לשים לב אליו.


דיסקליימר

החברה בעלת אישור המשך עיסוק מספר 57505 למתן שירות בנכס פיננסי מכוח בקשה לרישיון למתן שירות בנכס פיננסי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. החברה אינה בעלת רישיון כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995. אין באמור באתר משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס ואין בו משום תחליף לשירותים כאמור המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור באתר משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה במטבעות וירטואליים ו/או במוצרים או מכשירים פיננסיים כלשהם ואין בדברים משום הזמנה ו/או הצעה לביצוע פעולות במוצרים הנזכרים. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה כלשהי. השקעה במטבעות וירטואליים הינה מסוכנת ועשויה לגרום להפסד של מלוא ההשקעה. תחום המטבעות הווירטואליים  כרוך בחוסר וודאות רגולטורי, מיסויי ויישומי על ידי גופים שונים עמם נדרשים יחסי גומלין לצורך ביצוע פעולות.