מהם מטבעות קריפטו - סוגי מטבעות דיגיטליים

February 16, 2023
|
8 דק'

למעלה מ-20,000 מטבעות דיגיטליים שונים קיימים נכון להיום בשוק המטבעות הדיגיטליים, ובעוד אנשים רבים חושבים שכולם נועדו להיות אמצעי תשלום בלבד, האמת רחוקה מכך.

השימושים השונים במטבעות הדיגיטליים מתרחבים כל הזמן וסוגי המטבעות השונים כוללים מטבעות שנועדו להוכיח בעלות על נכס דיגיטלי ייחודי ומטבעות שנועדו להחליף את המסחר בניירות ערך ואפילו לייצג נכסי נדל"ן.

אך למרות הסוגים השונים יש לזכור את החוט המחבר בין כל מטבעות הקריפטו והוא סט ערכים ועקרונות בסיסיים המושתתים על ביזור, חוסר תלות בגורם מתווך (כמו בנק), שקיפות מקסימלית ושימוש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין.

במאמר זה נבחין בין סוגי המטבעות השונים ומה שימושיהם.

ניתן לקטלג את שוק המטבעות הדיגיטליים ל 6 סוגי מטבעות שונים*:

1. מטבעות תשלום - Coin

2. טוקן שמישות – Utility token

3. ניירות ערך - Security tokens

4. מטבעות יציבים – StableCoins

5. אסימון חסר-תחליף - NFT

6. מטבעות סאטירים - Meme coins

*מטבע אחד יכול להשתייך למספר קטגוריות במקביל.

ראשית, מה ההבדל בין מטבע לטוקן?

לרוב כשמוזכרת המילה "מטבע", היא משויכת למטבעות בשכבה העליונה שמפעילה בלוקצ’יינים, כמו ביטקוין או את'ריום. המילה "טוקן" מתארת אסימון שהונפק תחת אחד מהבלוקצ’יינים הללו, ומשתמש ברשת שלו.

בפשטות – מטבעות מניעים רשת בלוקצ'יין משלהם וטוקנים "חיים" כאורחים על בלוקצ'יינים אחרים.

מטבעות תשלום

מטבע התשלום הראשון ובמקרה גם המטבע הידוע ביותר הוא הביטקוין (BTC), שנוצר ב 2009 ומאז הפך למטבע הקריפטו הגדול ביותר לפי שווי שוק. המטבע הוצג לראשונה כ "מערכת תשלומים דיגיטליים בין עמית לעמית" כלומר, ללא תלות בגורם מתווך או בנק מרכזי. החזון של יוצר הביטקוין היה ליצור מטבע גלובלי שאינו כפוף לממשלה או כל גורם ריכוזי אחר. טכנולוגיית הבלוקצ'יין שנוצרה כתופעת לוואי של יצירתו של המטבע הדיגיטלי הראשון אפשרה לתעד עסקאות בין הצדדים השונים על גבי "פנקס עסקאות ציבורי" מאובטח ובלתי פריץ.

ניתן להשתמש במטבעות תשלום לרכישת סחורות ושירותים באינטרנט, כמו גם להעברת כספים ישירות בין אנשים. הם מציעים אלטרנטיבה בטוחה ומהירה לשיטות תשלום מסורתיות, עם עמלות עסקה נמוכות ויכולת לבצע עסקאות בינלאומיות תוך דקות ואפילו שניות.

טוקן שמישות - Utility token

ראשית, חשוב להדגיש, Utility token אינו נועד להיות מטבע בצורה הפשטנית - כלומר אינו נועד להיות אמצעי תשלום קלאסי.

Utility tokens מאפשרים למי שמחזיק בהם לרכוש שירותים או מוצרים שמוצעים או יוצעו בעתיד ע"י החברה שהנפיקה את המטבע. בדרך כלל חברת טכנולוגיה מסוימת מפתחת מוצר/שירות דיגיטלי ומבצעות הנפקת מטבע (ICO) במהלך ההנפקה החברה מוכרת מטבעות והמשקיעים יכולים לקנות אותם ולצרוך את השירות/מוצר שהחברה מציעה.

ניתן לדוגמא Utility token דמיוני של שירות המשלוחים Wolt, עם הטוקן של וולט נוכל לרכוש בתוך הפלטפורמה של וולט (כמו קרדיטים בוולט). אך אם נרצה לקנות דברים שאינם נמכרים בוולט נצטרך להחליף את אותו טוקן במטבע אחר, לדוגמא ביטקוין.

דוגמא קלאסית ל Utility token תהיינה Uniswap.

Uniswap היא הבורסה המבוזרת המוכרת והגדולה ביותר בשוק. בורסה מבוזרת משמעה שכולה עובדת על סמך טכנולוגיית חוזים חכמים ואין גוף מרכזי שמבצע התאמה בין הקונים למוכרים.

בשנת 2020 השיקה הפלטפורמה את הטוקן UNI שאיתו ניתן לשלם עמלות בפלטפורמה, בנוסף מטבע זה מזכה את מי שמחזיק בו בזכויות הצבעה שיחליטו על עתיד הפרויקט.

"זכויות משילות" הן מרכיב נפוץ ב - Utility token, בדרך כלל לפרויקטים הללו יש ארגון אוטונומי מבוזר שמרכיבים חברי הקהילה ומצביעים על שינויים בפרוטוקול ובכך משפיעים על עתיד הפרויקט.

Uniswap

טוקן נייר-ערך - Security tokens

אסימוני נייר-ערך הם מטבעות קריפטוגרפיים המייצגים בעלות על נכס בסיס, כגון מניה, אג"ח או נדל"ן. הם מוסדרים על ידי חוקי ניירות ערך ממשלתיים, ולעיתים קרובות מונפקים במהלך הנפקות המוסדרות בחוק (STOs), אשר דומות להנפקות ראשוניות לציבור (IPOs).

אסימוני נייר-ערך מציעים למשקיעים דרך להחזיק ולסחור בנכסים בצורה דיגיטלית, עם פוטנציאל לעמלות נמוכות יותר וזמני עסקה מהירים יותר מהשקעות מסורתיות. הם גם מציעים את הפוטנציאל לבעלות חלקית, ומאפשרים למשקיעים להיות הבעלים של חלק קטן יותר של נכס גדול יותר.

דוגמא לכך יכולה להיות זכות על שבריר מנכס נדל"ני. שוו בנפשכם שישנו בניין שזכויות הבעלות עליו נמכרים בצורה של טוקנים דיגיטליים, בצורה הזו, בתיאוריה, לכל דירה בבניין יכולים להיות עשרות בעלים, כאשר הנכס מושכר באמצעות חוזה חכם המחלק את התגמולים בין כל הבעלים ע"פ גודל אחזקותיהם בנכס.

אסימון חסר-תחליף NFT

NFT הוא סוג של מטבע קריפטוגרפי המייצג בעלות על נכס ייחודי וחד פעמי במובן שאי-אפשר למצוא עוד אחד כמותו ולהחליף אותו. בניגוד למטבעות קריפטו אחרים או לכסף מסורתי, ה-NFT מגיע עם מידע ייחודי, שמאפשר לרוכשים בעלות דיגיטלית ואימות המקוריות על הנכס.

מדובר לרוב בנכסים דיגיטליים כמו סרטונים, תמונות, אודיו, יצירות אומנות, משחקים ועוד, המכילים חתימות דיגיטליות שהופכות אותן לייחודיים. כמו המטבעות הדיגיטליים, גם ה- NTFs יושבים על שרשראות בלוקצ'יין באופן מבוזר עם תיעוד עסקאות, כאשר קוד הזיהוי המיוחד מאפשר אימות בעלות והעברה של האסימונים.

בדומה למטבעות הדיגיטליים, גם כאן אין גורם מרכזי מתווך, או המשפיע באופן ריכוזי על ערך המטבע (כגון בנק מרכזי). מה שקובע הוא הביקוש וההיצע לאסימון מסוים, ממש כמו כל נכס אחר, על אף שכאן הנכס הוא לרוב דיגיטלי. עם זאת, אין זה נדיר שיוצרים אסימונים כאלו גם על נכסים מוחשיים, כמו יצירת אומנות, על מנת לייעל את המסחר ולהפחית סיכונים להונאות.

NFTs הרוויחו פופולריות בשנים האחרונות, כאשר נמכרו יצירות במיליוני דולרים במכירות פומביות ברחבי העולם. דוגמא ל-NFT כזה הוא סדרת "הקופים המשועממים" שרכשו סלבריטאים ברחבי העולם כאשר כל פריט נמכר במיליוני דולרים.

Board ape #8817  נמכר ב – 3.4 מיליון דולרים

מטבעות סאטירים - meme

חסרי כל מטרה ונוצרו כבדיחה - זוהי ההגדה הקצרה והמדויקת ביותר למטבעות הממים. בזכות קהילה חיה ותוססת, המטבעות הללו היום שווים מיליארדי דולרים כדוגמת דוג'קוין (DOGE) ו-שיבא-אינו (SHIB).

למרות שאינם לוקחים את עצמם ברצינות, המטבעות הסאטירים הגיעו לשווים דמיוניים וזאת הרבה בזכות רכיבה על גל הייפ שתודלק על ידי ספקולנטים ברשת החברתית Reddit וסלבריטאים כדוגמת איילון מאסק.

אז למה קונים אותם? משקיעי קריפטו קונים מטבעות ממים כדי להיות חלק מקהילה או בשביל הערך הבידורי אך בעיקר בתקווה שהספקולציה תשתלם. קיומם של מטבעות אלו נוטה להיות מרוכז סביב רגע ויראלי או רעיון מצחיק, והערך שלהם נקבע על ידי מומנטום שנוצר.

עם זאת, רבים מאמינים שמטבעות אלו עשויים לשמש כמטבע התשלום האוניברסלי של האינטרנט. דוג'קוין לדוגמא הוא מטבע מהגדולים והמוכרים ביותר בשוק המטבעות הדיגיטליים ועסקים רבים מקבלים אותו כאמצעי תשלום. כוחה של הקהילה במטבעות הללו היא חוזק שאין לזלזל בו, ועצם היותו סאטירי בהיווצרותו אין זה אומר שיוותר כך לעד. יש יאמרו ששווי השוק הגבוה של המטבעות הללו מעיד על רצינותם ואופקם הבהיר של המטבעות הסאטירים.

מטבעות יציבים – StableCoins

סטייבל קויינס הם מטבעות קריפטוגרפים שנועדו לשמור על ערך יציב, בדרך כלל בקשר ישיר למטבע מדיני יציב כמו דולר אמריקאי או לסחורה מוכרת כמו זהב. מטבעות אלו שואפים לספק רמה של יציבות בשוק שיכול להיות תנודתי ובלתי צפוי, בנוסף הם משמשים כ"תחנת מעבר" בין המטבעות השונים.

מטבעות יציבים משמשים לעתים קרובות על ידי סוחרים כהגנה מפני תנודות בשוק, כמו גם לביצוע עסקאות ותשלומים. המטבע היציב המוכר ביותר הוא Tether (USDT), שצמוד לערך הדולר האמריקאי, ומשמש סוחרים רבים.

דוגמא נוספת למטבע יציב היא המטבע USDC שהונפק ע"י חברת Circle, שנחשב אמין יותר מ USDT.

שיטת ההצמדה לדולר בשתי המטבעות הללו היא החזקה של דולרים אמיתיים בחשבון הבנק של החברה כנגד המטבעות שמונפקים, הסיבה USDT נחשב אמין פחות היא שלמרות ההצהרות, החברה התקשתה לספק הוכחות חותכות לגיבוי בדולרים אמיתיים בחשבונות הבנק של החברה.

אצלנו בפרוקסיביט

פרוקסיביט, בית ההשקעות הראשון לנכסים דיגיטליים מציע השקעות במגוון המטבעות הרחב ביותר בארץ, ומציע מסלולי השקעה מגוונים שמאפשרים החזקה של מספר סוגי מטבעות במקביל. בנוסף לכך, פרוקסיביט מציעה למשקיעיה שמירת מטבעות בטכנולוגיה המאובטחת ביותר ואפילו ניכוי מס בסוף התהליך, כך שהמשקיע שומר על ראש שקט בכל שלבי ההשקעה.

בנוסף, המשקיעים עם פרוקסיביט יוכלו לעבור למסלול Digital Cash בכל עת, במסלול זה לא תהיו חשופים לתנודות בשוק על ידי אחזקת מטבע יציב (סטייבל קוין). בצורה הזו יכול המשקיע לתכנן את השקעתו כראות עיניו ועם אפשרות לקנייה במנות (מיצוע – DCA). אנו מזמינים אתכם לקרוא על מסלולי ההשקעה הייחודיים שלנו, ובכל שאלה נוספת לפנות אלינו דרך האתר או בטלפון 073-3701564.