SWIFT משיקה מתווה למערכת תשלומים על סמך רעיון ה CBDC

October 6, 2022
|
4 דק,

האגודה העולמית לתקשורת פיננסית -SWIFT  פרסמה את המתווה שלה לרשת מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי גלובלי (CBDC) לאחר ניסוי של 8 חודשים על טכנולוגיות ומטבעות שונים.

במהלך שמונת החודשים האחרונים התרחש ניסוי גלובלי של מערכת התשלומים הגלובלית SWIFT שכלל שיתוף פעולה עם ממשלות כמו גרמניה וצרפת וכמה מהארגונים הבנקאיים הגדולים בעולם, כמו הבנק ה-4 בגודלו בעולם HSBC, UBS ועוד רבים אחרים.

כ- 90% מהבנקים המרכזיים בעולם בוחנים כעת את רעיון ה CBDC. ובעודם מנסים להדביק את המורכבות הטכנולוגית שיצר עולם המטבעות הדיגיטליים כמו ביטקוין ואת'ריום הם שועטים קדימה בתמיכה ממשלתית ובאופי ריכוזי די מדאיג.

בניסוי של SWIFT בדקו גם טכנולוגיות עליהן מבוססן רעיון רעיון הבלוקצ'יין הלו הוא: Distributed Ledger Technologies. השימוש בטכנולוגיות שונות הועלה גם כמכשול פוטנציאלי לאימוץ עולמי בקצב מהיר.

לכמה מדינות כמו איי בהאמה וניגריה כבר יש CBDCs ופועלים. סין מתקדמת היטב עם ניסויים אמיתיים של יואן דיגיטלי, בעוד שקבוצת הגג של הבנק המרכזי, הבנק להסדרים בינלאומיים, ניהלה גם ניסויים חוצי גבולות.

היתרון העיקרי של SWIFT הוא שהרשת הקיימת שלה כבר ניתנת לשימוש ביותר מ-200 מדינות ומחברת יותר מ-11,500 בנקים וקרנות. SWIFT הפכה מכמעט אלמונית לאדם הסביר לשם מוכר השנה לאחר שניתקה את רוב הבנקים ברוסיה מהרשת שלה כחלק מהסנקציות של המערב על פלישת המדינה לאוקראינה.

כוחה של SWIFT ברור, עם קשרים וחיבורים בכל רחבי העולם תוכל ענקית התשלומים ליצר מערכת של תשלומים חוצי-גבולות בעניין של שניות ובעלות נמוכה ויעילות גבוהה במיוחד, כל זאת בעזרת שימוש בטכנולוגיות היומנים המבוזרים.

החשש כאמור מחדירה לפרטיות של כיסו של האזרח מוצדקת, שהכסף כולו יהיה בצורתו הדיגיטלית יהיה קל מאוד לנטר הוצאות של הצרכן הפשוט. זה עוד רחוק אך הסכנה קיימת.

עולם המטבעות הדיגיטליים הביא לשוק התשלומים משב רוח מרענן ובהחלט נחוץ, פרוטוקולי התשלומים שהומצאו בשנות ה 70 סוף סוף מקבלים הזרקת חדשנות חשובה. עם זאת עולם הקריפטו ועולם הבנקאות הישנה חלוקים בנושא מהותי אחד – מידת השליטה של בנקים ותאגידים בשוק התשלומים.