סקירת שוק הקריפטו - רבעון ראשון 2024

April 2, 2024
|
5

הקדמה – סיבות לעליות: קרנות ספוט ETF והשפעתן

שוק הקריפטו עבר את אחד הרבעונים הטובים ביותר בהיסטוריה, הביטקוין סגר את הרבעון במחיר 71,200$ והשלים עלייה של כ- 70% מתחילת הרבעון הנוכחי. האית'ריום, המטבע השני בגודלו עלה בחדות גם הוא בשיעור שלכ-60% מתחילת הרבעון.

העליות ברבעון האחרונות לא הגיעו בחלל ריק, הרבה מהקרדיט לעליות הללו ניתנה ובצדק להנפקות קרנות ה ETF ספוט עלה ביטקוין. קרנות הספוט הללו הן קרנות המסוגלות "לחכות" את המחיר של נכס הבסיס - הביטקוין בצורה כמעט מושלמת, הסיבה לכך היא שבניגוד לקרנות שפעלו עד עתה בשווקים, הן אכן מחזיקות בנכס הבסיס ואינן תוצר לוואי של נגזרות על הביטקוין (כמו חוזים עתידיים).

ההשפעה של קרנות הספוט מגיעה הרבה מעבר מהשפעה רק על מחיר הביטקוין, גופים פיננסיים ענקיים כמו Blackrock ו – Ark, שהנפיקו את קרנות הספוט סיפקו סלע של אמינות ולגיטימיות לביטקוין בפרט ולשוק הקריפטו בכלל, הצעד הזה משדר לשווקים הגלובליים שהקריפטו הוא לא רק כאן כדי להישאר, אלא מתחיל להיכלל במיינסטרים הפיננסי.

מעבר לכך, נפתחה לראשונה האפשרות לזרם השקעות חדש שיכול לשלב את הביטקוין במוצרים פיננסיים מסורתיים, ש"שואבים" סכומי כסף אדירים כמו קרנות השתלמות ופנסיה.

אז כיצד השפיעו קרנות הספוט על המסחר בשוקה קריפטו? להלן המספרים:

Spot Bitcoin ETF AUM - The Block

 

הגרף המצורף מציג את כמות הנכסים שמנהלות קרנות ה ETF הגדולות ביותר, אם תרצו - כמה כסף הם תרמו לשוק הקריפטו?

ניתן לראות כי סך התרומה של הקרנות מסתכמת בכ – 60 מיליארד דולרים – סכום עצום שספק אם היה נכנס לשוק הקריפטו לולא אותן קרנות – נשים לב שהתרומה הזו כוללת את הקרן GBTC של Grayscale שהתחילה את דרכה הרבה לפני הנפקת הקרנות האחרונות – והפכה מקרן המבוססת על חוזי עתידי לקרן המבוססת על נכס הבסיס.

מעניין לראות שהקרן של Blackrock היא הקרן הצומחת ביותר מבין כל הקרנות, היתרון ברור – דמי ניהול כמעט אפסיים(שיעלו בשנה הבאה), למעשה לדברי מנכ"ל בלאקרוק, קרן IBIT שלהם היא הקרן ספוט הצומחת ביותר בהיסטוריה.

קרן הספוט ETF של אית'ריום בדרך?

משמעות אדירה יש לקרנות הללו על שוק הקריפטו, וכמובן שמיד עולה השאלה מתי והאם צפוי בכלל להיות קרן ספוט מונפקת עבור המטבע השני בגודלו בשוק – האית'ריום ?

אית'ריום מחזיק בשווי שוק של כ – 413 מיליארד דולרים ומהווה את הבסיס הטכנולוגי של המון מטבעות אחרים ופרויקטים המשתמשים בטכנולוגיה, מדובר בפרויקט המחזיק השפעה עצומה על שוק המטבעות הדיגיטליים והגוף שאחראי להכי הרבה חידושים טכנולוגים בעולם הקריפטו.

הרבה רחש היה סביב הדיונים בוועידת הגוף המפקח ה – SEC (הרשות לניירות ערך האמריקאית) על הנפקת קרן ספוט של אית'ריום . עד כה, המצב אינו נראה אופטימי, הוועידה אמורה לפרסם את החלטה במועד הסופי: ה 23 במאי. הסיבה שגורמים בתעשייה אינם אופטימיים לגבי אישור ההנפקה שהגישו אותם גופי ענק כמו בלאקרוק ו ARK היא העובדה שהדיונים והחלפת הטיוטות אינם בקצב הגובה כפי שקרה במקרה של ביטקוין. לדברי אנליסטים ברחבי העולם מדובר באינדיקציה המצביעה על כוונתה SEC שלא לאשר את קרן הספוט על אית'ריום.

יתרה מכך, ישנם ידיעות רבות על חקירה סודית המתנהלת כנגד הארגון של אית'ריום: Ethereum Foundation – ארגון ללא מטרות רווח שמטרתו לפתח את רשת אית'ריום, החקירה מעמידה בסימן את מעמדו המשפטי של המטבע והחשש הוא שיסווגו את המטבע כנייר ערך – מה שיעכב לחלוטין הנפקת של קרן ספוט ויחולל לא מעט בעיות למטבע ולארגון.

מטבעות ונרטיבים מובילים

הרבעון הראשון היה כאמור רבעון מעולה לשוק הקריפטו, הביטקוין בהחלט מוביל את העליות וממשיך לתת ביצועים טובים יותר מהמטבעות האחרים בשוק המכונים "אלטים" (altcoins).

עם זאת, שלושה נרטיבים בלטו לטובה ברבעון האחרון: מטבעות הגיימינג, מטבעות AI, ומטבעות Memecoins– מטבעות מבוססי הקהילה.

מטבעות גיימינג

בקצרה, משחקי הקריפטו משתפרים, בקצב מדהים. עולם הגיימינג הוא אולי הנרטיב הכי קל לעיכול עבורו המצטרפים החדשים לשוק.

במונחים של שווי שוק נוכחי של 25 מיליארד דולר לערך. ישנה ציפייה מוצקה שערכו של השוק הזה יוכל להגיע עד ל-100 מיליארדי דולרים, בהתחשב בצמיחה של שוק הגיימינג הכללי והשילוב הטבעי של קריפטו בתוך המשחקים האלו.
גם במבט לעתיד, מטבעות הגיימינג נשארו נרטיב ששווה להסתכל עליו, פעולת המחיר האחרונה משקפת זאת.

מטבעות AI

מעט מאוד נרטיבים זוכים לתשומת לב רבה כמו AI, הודות ל-NVIDIA וההתפתחות של צ'ט בוטים מתקדמים מבוססי AIהזמינים לציבור. מגזר ה-crypto AI עומד כיום על שווישוק של 25 מיליארד דולר בלבד. במחזור הקודם, דוג'קוין מטבע קריפטו המבוסס על קהילה והרבה אוויר לבדו הגיע ל-$90 מיליארד דולר שווי שוק. צריך לזכור שעדיין לא ראינו את שיא הטירוף של עונת האלטקוינס (העונה בה המטבעות הנוספים עולים על ביצועי הביטקוין), ישנה ציפייה כי AI יהיה נרטיב עקבי לאורך כל הדרך מחזור זה עם אפסייד הן מבחינת שווי השוק של פרויקטים קיימים והן מבחינת פרויקטים חדשים שנכנסים.

מטבעות meme

די מובן מאליו. שוק הקריפטו מונע על ידי מומנטום והרבה חמדנות - מטבעות Meme תופסים את זה טוב יותר מכל דבר אחר. Memecoins עושים רושם שאינם הולכים לשום מקום. הם אחד מסימני ההיכר של שוק הקריפטו. לטוב ולרע, הם כובשים את השוק כמו שום מגזר אחר ומכניסים אליו את המהלכים הכי פרועים שהשוק מכיר.

שחקנים בשוק בעלי תיאבון סיכון גדול, חיים ונושמים מטבעות meme הם מוצאים בהם תקווה להתעשרות מהירה, שלרוב נגמרת באכזבה מרה.

ישנה סברה שמטבעות ה Meme עוברים מחזורים משלהם, מכיוון שהם נוטים לרוץ מהר יותר משאר המטבעות ואפילו יכולים לספר לאן כיוון השוק בכללותו. לא לבעלי לב חלש.

אחד המטבעות שבלטו במיוחד היה המטבע Shiba Inu – מטבע שהתפתח סביב הערצה לגזע הכלבים שיבא, המטבע עלה ב 175% מתחילת הרבעון, זאת בהשוואה לרבעון קודם – עלייה של 29% אחוזים בלבד.

מבט לעתיד: אירוע החצייה

חציית הביטקוין היא אירוע שבו התגמול על כריית בלוקים חדשים מופחת בחצי, כלומר הכורים מקבלים 50% פחות ביטקוין עבור אימות עסקאות. אירועי החצייה בביטקוין מתרחשים אחת ל-210,000 בלוקים - בערך כל ארבע שנים- עד שהרשת תגיע לאספקה המקסימלית של 21 מיליון ביטקוין.

בתחילת דרכו של הביטקוין כל כורה קיבל 50 מטבעות על כל בלוק שייצר (כלומר בסוף כל "תחרות" שקורת כל עשר דקות) וכל 4 שנים גודל התמריץ נחתך בחצי והיום התגמול הוא 6.25 ביטקוין עבור הכרייה. באירוע החצייה הקרוב – התגמול יחתך שוב ל – 3.125 מטבעות בלבד.

אירועי החצייה בביטקוין הם אירועים חשובים למשקיעים מכיוון שהם מפחיתים את מספר המטבעות החדשים שנוצרים על ידי הרשת. ההגבלה הזו של ייצור המטבעות החדשים, גורמת לכך שהמחירים עלולים לעלות אם הביקוש למטבע יישאר חזק.

עם זאת, ההיסטוריה מלמדת אותנו שההשפעה של אירועי החצייה היא בדרך כלל בחודשים שלפני ואחרי החצייה. הציפייה לכך שהירידה בהיצע קרובה, מפעילה טריגר פסיכולוגי בו אנשים מעדיפים "להעמיס" ביטקוין לארנק שלהם לפני שקורה אירוע החצייה – מה שמייצר עליית מחירים בחודשים שלפני החצייה.

כך גם בחודשים שאחרי החצייה, תחושת ה FOMO בדרך כלל גוברת על כל התחושות האחרות ומשקיעים וסוחרים ממשיכים לרכוש את המטבע.

מה צפוי לנו ברבעון הבא?

האירועים שצפויים להשפיע על הרבעון הבא צוינו לאורך הסקירה, ביניהם:

  • אירוע החצייה של הביטקוין – כאמור מדובר באירוע היסטורי, כזה שכולם מסתכלים עליו. האירוע מגביר את הנדירות של המטבע והופך אותו ל"מבוקש ונדיר יותר". עם זאת חשוב לזכור שההשפעה של אירוע החצייה לוקחת את החלק המשמעותי יותר לפני האירוע – משמע בימים אלו ממש. ייתכן, שהאפקט הפסיכולוגי של אחרי החצייה ייתן את אותותיו ממש לאחר החצייה ונראה עוד גל עלייה בעקבות כך.
  • הנפקה או אי הנפקה של קרן ספוט ETF אית'ריום – כפי שמשתמע, ההסברות לכך נמוכה ואי הנפקה לא יצור אכזבה גדולה בשווקים – השפעה קלה עד בינונית כלפי מטה אם יתברר שאכן לא תאושר ההנפקה. לעומת זאת, אם הרשות לניירות ערך האמריקאית אכן תאשר את ההנפקה האופטימיות תהיה בשמיים. עד לדד ליין, מן הסתם יהיו עוד התפתחויות רבות ואולי הציפיות ישתנו ואיתן גם התגובות בשווקים.

לסיכום, שוק הקריפטו סיפק לנו רבעון מדהים, החדשות הטובות הן שהטכנולוגיות ממשיכות להתפתח בכל התחומים, בגיימינג, בתשלומים וגם ב AI, הערך של קריפטו למערכת הכלכלית של העולם אינה עדיין אחוז בודד ממה שיכולה להיות. החדשות הפחות טובות הן שנרטיב ה memecoin עוד שולט ביד רמה וממש מהווה נדבך מרכזי בשוק הקריפטו.

עם המבט קדימה, הרבעון הבא מבטיח להיות מלא באירועים והתפתחויות שיכולים להוביל לשינויים נוספים ולהציע הזדמנויות חדשות. נשאר לנו רק להמתין ולצפות בסקרנות כיצד יתפתח השוק ומה יהיו ההשפעות המתמשכות על האקוסיסטם הקריפטוגרפי.