תקנות MiCA: מדריך לרגולציה האירופאית החדשה על שוק הקריפטו

March 28, 2023
|
4 דק'

Markets in Crypto-Assets Regulation, או בקיצור MiCA, עתידה להיות הרגולציה חדשה של האיחוד האירופי שתשמש כתוכנית הבסיס למדינות נוספות בכל הקשור להסדרת פעילויות בנכסי קריפטו.

לאחר יותר משנתיים, באוקטובר 2022, המועצה האירופית קבעה סוף סוף את הטקסט המאושר לרגולציה, מה שהפך אותה לאחד הניסיונות הראשונים להסדיר את שוקי מטבעות הקריפטו. הרגולציה החדשה צפויה להיכנס לתוקף בתחילת 2024.

הרגולציה שמה לה למטרה להגן על צרכנים ומשקיעים ולהגביר את היציבות הפיננסית בשוק, ובו בזמן לא לפגוע בחדשנות בתחום הקריפטו וה-Web3. ע"פ התקנות החדשות, תסופק מסגרת רגולטורית לנכסים דיגיטליים המשתמשים בטכנולוגיית הבלוקצ'יין והיומנים המבוזרים.

תקנות MiCA יכסו מספר תחומי מפתח, כולל שקיפות, חשיפה, הרשאה ופיקוח על ספקי ומנפיקי שירותי קריפטו ועסקאות דיגיטליות. נכסי קריפטו, מנפיקי נכסי קריפטו וספקי שירותי קריפטו (CASPs) יובאו תחת מסגרת רגולטורית לראשונה. MiCA מגדירה נכסי קריפטו כ"ייצוג דיגיטלי של ערך או זכות שניתן להעביר ולאחסן באופן אלקטרוני, באמצעות טכנולוגיית ספר חשבונות מבוזר או טכנולוגיה דומה".

באשר למטבעות יציבים (StableCoins) - מטבעות קריפטוגרפים המוצמדים לנכס, כמו דולר או זהב, יתקלו ברמות בדיקה מוגברות במסגרת MiCA. המנפיקים יהיו כפופים לדרישות נזילות, כלומר יצטרכו להיות מסוגלים להוכיח שהם מחזיקים מספיק רזרבות כדי למנוע את קריסתן. Stablecoins יהיו גם בפיקוח של רשות הבנקאות האירופית (EBA).

אחד הנושאים החשובים שלא קיבלו התייחסות בתקנות החדשות הוא NFT’s , התקנות החדשות אינן מכסות במפורש את הנכסים הדיגיטליים הללו. הטיפול הרגולטורי ב-NFT הוא מורכב, בעיקר בשל יכולתם ללבוש צורות שונות, כולל אווטרים, יצירות אמנות, מוזיקה, פריטי אספנות וכרטיסים ועוד.

מטבעות הדיגיטליים של בנק מרכזי (CBDC) אינם מחויבים לתקנות MiCA, מה שנותן לבנקים המרכזיים שליטה על המדיניות המוניטרית והגנה מפני הסיכונים של נכסי קריפטו שהונפקו לא ממשלתיים.

באשר לכורים (Miners) – הם יידרשו לחשוף את צריכת האנרגיה שלהם על מנת למזער את ההשפעה הסביבתית של הקריפטו.


צעד לפני ארה"ב

הפרלמנט האירופאי אישר גם חוק נפרד שמטרתו לצמצם את האנונימיות הכרוכה בהעברות של מטבעות דיגטליים כמו ביטקוין ו-stablecoins, זה חל גם על מה שמכונה ”כלל הנסיעות”, המחייב חברות פיננסיות לסנן, להקליט ולתעד מידע הן על השולח והן על הנמען, על עסקאות קריפטו כדי לסייע במאבק בהלבנת הון.

בציוץ, צ‘אנגפנג ז’או, מנכ”ל בורסת הקריפטו הגדולה בעולם Binance, אמר שהחברה שלו ”מוכנה לבצע התאמות לעסק שלנו במהלך 12-18 החודשים הבאים כדי להיות בעמדה של ציות מלא לרגולציה החדשה”.

צ‘אנגפנג ז’או מנכ"ל בורסת ביננס - "ערוך לעשות התאמות"

MiCA נתפסת כהתפתחות חיובית על ידי עסקים רבים הפועלים בתחום הקריפטו, שכן לא רק שהחקיקה מספקת לגיטימציה ואמינות נוספת עבור תחום המטבעות הדיגיטליים, אלא היא גם פותחת את הדלת לחדשנות מתמשכת בשוק.

רבים מאמינים שהרגולציה המוצעת תמנע פעילויות לא חוקיות בעולם הקריפטו ותהיה לה השפעה משמעותית על מספר השחקנים הרעים בשוק. כולם מכירים בצורך הברור שנכסים דיגיטליים יהיו כפופים לכללים חדשים, לא אלה שנבנו עבור נכסים אחרים, שכן נכסים שונים מתנהגים בצורה שונה ומהווים סיכונים שונים.